آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
تازه نگه داشتن سبزی
آموزش آشپزی
1/5 - (1 امتیاز)
1

مجموعه روش های تازه نگه داشتن سبزی برای مدت طولانی

مینا اسماعیل بیگی 27 آبان 1401 7 دقیقه

اینکه همیشه در خانه سبزی تازه داشته باشیم یکی از عادات غذایی بسیار خوب است که به حفظ سلامتی کمک شایانی می‌کند. فرقی نمی‌کند سبزی را از بازار و تره‌بار خریده باشید یا از باغچه کوچک خودتان چیده باشید، همه آنها برای تازه ماندن به مراقبت نیاز دارند. در واقعا خاصیت سبزی به این است که تا زمان مصرف، تازه و سرحال بماند. بنابراین همراه ما باشید تا راز تازه نگه داشتن سبزی برای مدت طولانی را به شما آموزش دهیم.

نکاتی که باید برای تازه نگه داشتن سبزی بدانیدراز تازه نگه داشتن سبزی خوردن برای مدت طولانی

روش افزایش ماندگاری و سالم نگه داشتن سبزی‌ها به‌ویژه سبزی‌هایی که رنگ سبز روشن دارند مانند روش نگهداری کاهو قدری دشوار است. برای مثال احتمالا برای شما نیز این موضوع پیش آمده است که یک دسته گشنیز را برای غذایی مانند مواد داخل شکم ماهی خریده‌اید و فقط پس از دو روز، در یخچال را که باز کردید، متوجه شدید که گشنیز شما تبدیل به چیزی مانند لجن سبز شده است! به همین سادگی هم پولتان هدر رفته و هم برای غذای موردنظر باید دوباره به خرید بروید.

اما خبر خوب این است که سبزی‌ها به خوبی می‌توانند در فریزر نگه‌داری شده و برای مدتی از فاسد شدن در امان بمانند. این شرایط به‌ویژه در مورد سبزی‌هایی که دارای ساقه‌های چوبی‌مانند هستند (مانند گیاه رزماری) صادق است. در واقع برای ماندگاری طولانی‌مدت این دسته از سبزی‌ها نیاز به زحمت نسبتا کمی هم دارید. بنابراین اگر سبزی‌ها را به‌درستی ذخیره کنید، می‌توانید تا مدت‌ها از آنها استفاده کنید. از این رو همچنان همراه ما باشید تا با مراحل مهم این فرآیند آشنا شوید.

بدانید با چه نوع گیاهی سر و کار دارید

ابتدا به سبزی خود نگاه کنید. اگر ساقه‌‌های آنها لطیف و سبز باشد، در دسته گیاهان لطیف قرار می‌گیرند. برخی از انواع رایج در این دسته عبارتند از ریحان، جعفری، نعناع، ​​شوید، ترخون و گشنیز. اگر سبزی شما ساقه چوبی سخت‌تری دارد، آنها را به‌عنوان گیاهان مقاوم به حساب آورید. در این دسته گیاهانی مانند رزماری، آویشن و مریم گلی قرار دارند. آگاه باشید که دانستن این موضوع در فهمیدن نحوه نگهداری آنها که کمی جلوتر به آن خواهیم پرداخت اهمیت دارد.

سبزی ها را قبل از هر کاری خوب شسته و خشک کنیدخوب خشک کردن سبزی

مهم نیست که چه سبزی مدنظر شماست، باید آنها را کاملا بشویید و سپس خشک کنید. در واقع باکتری‌های سطحی و خاک و گل، دشمن ماندگاری و سالم ماندن انواع سبزی هستند. بنابراین آنها را آب بکشید و هرگونه کثیفی که ممکن است در لابه‌لای ساقه آنها پنهان شده باشد را از بین ببرید. در ادامه بایستی آنها را روی یک پارچه‌ حوله‌ای تمیز پهن کنید تا آب اضافی خود را از دست بدهند.

اگر قرار است از سبزی به زودی استفاده کنید راهکار زیر را پیش بگیرید

برای این کار شما از یخچال استفاده خواهید کرد. به عبارتی روش تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال، معمولا اولین و راحت‌ترین کاری است که به همه پیشنهاد می‌دهیم. البته همانطور که گفتیم با این شیوه مدت زمان تازه و سالم نگه داشتن سبزی کوتاه خواهد بود. در هر صورت، برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در ابتدای کار گیاهان لطیف و ضعیف‌تر را انتخاب کرده و سپس ته ساقه‌هایشان را با چاقو جدا کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه بایستی برگ‌های پژمرده یا قهوه‌ای‌رنگ و زردرنگ آن‌ها را نیز جدا کنید.
  • مرحله سوم: اکنون از یک شیشه خالی رب گوجه‌فرنگی یا مانند آن و یا دست کم یک لیوان استفاده کرده و سبزی موردنظر را درون آن بگذارید.
  • مرحله چهارم: حال بایستی به قدری آب درون شیشه یا لیوان بریزید که تا چند سانتی‌متر از ساقه سبزی‌ها درون آب قرار گیرد. دقیقا مثل این می‌ماند که چند شاخه گل طبیعی را درون گلدان قرار داده‌اید تا تازه بمانند.
  • مرحله پنجم: اکنون اگر شیشه درب‌دار است، درب آن را ببندید، در غیر اینصورت می‌توانید از پلاستیک فریزر برای پوشاندن کل شیشه یا لیوان استفاده کنید.
  • مرحله ششم: شیشه یا شیشه‌ها را درون یخچال قرار داده و هر دو روز یکبار آب آنها را عوض کنید.
  • مرحله هفتم: یادتان باشد که سبزی‌های سفت و سخت‌ فقط می‌توانند در یخچال ماندگاری داشته باشند و بهترین راه برای نگهداری آنها این است که این سبزی‌ها را درون یک کاغذ حوله‌ای مرطوب بپیچید و سپس آنها را درون یخچال قرار دهید. درست مانند اینکه یک بوریتو گیاهی کوچک را در یک بسته‌بندی پلاستیکی قرار داده باشید!

اگر قرار است سبزی را برای مدت طولانی‌تری ذخیره کنید راهکار زیر را پیش بگیریدروش تازه نگه داشتن سبزی خوردن

برای تازه نگه داشتن سبزی راهکار تازه نگه داشتن سبزی‌های با بافت ضعیف نسبت به سبزی‌های با بافت قوی‌تر اندکی فرق می‌کند که به آنها در بخش زیر می‌پردازیم.

سبزی های قوی تر

سبزی‌های با ساقه یا بافت مقاوم را علاوه‌بر اینکه می‌توان در یخچال نگهداری کرد، می‌توان درون فریزر نیز نگه داشت تا از فاسد شدن در امان بمانند. بدین منظور، همان فرم بوریتویی که کمی پیش‌تر برایتان شرح دادیم را در یک کیسه فریزر زیپ‌دار قرار داده و سپس آن را درون فریزر بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم در این مرحله برای اینکه فراموش نکنید چه چیزی در این بسته قرار دارد، از برچسب استفاده کنید تا با سبزی‌های دیگر قاطی نشود.

سبزی های لطیف تر

برای گیاهان لطیف، باید کمی بیشتر تلاش کنید تا آنها را تازه نگه دارید. برای مثال شما می‌توانید گیاهان لطیفی مانند ریحان را قدری خرد کرده و سپس با چند قاشق غذاخوری کانولا یا روغن زیتون مخلوط کنید. در ادامه آنها را در قالب‌های یخ قرار دهید تا یخ زده و ماندگاری پیدا کنند. پس از یک شب ماندن در فریزر، مکعب‌های منجمدشده گیاهی را در کیسه فریزر قرار داده تا اینکه زمان نیاز به آنها برای غذا پختن فرا برسد.

البته اگر دوست ندارید از روغن برای افزایش ماندگاری سبزی‌ها استفاده کنید، می‌توانید خیلی راحت و ساده همین کار را با مقداری آب انجام دهید. بنابراین سبزی‌ها را ابتدا خرد کرده و سپس درون قالب یخ یا کیسه فریزر قرار دهید. در ادامه آب یا روغن را بر حسب سلیقه انتخاب کرده و به سبزی‌ها اضافه کنید. سپس در صورتیکه از کیسه پلاستیکی استفاده کردید تا جایی که امکان دارد کیسه فریزر را مسطح و صاف کنید. با این شیوه، سبزی موردنظر شما می‌تواند تا چندین ماه در فریزر سالم باقی بماند.

نگهداری سبزی خوردن در فریزر با روش بلانچ کردننگهداری سبزی خوردن در فریزر

زمانی‌که تصمیم دارید از روش فریز کردن برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن برای مدت طولانی استفاده کنید، دو راه پیش‌روی شماست. به عبارتی شما می‌توانید پیش از آنکه سبزی را در فریزر قرار دهید آن را بلانچ کرده و یا بدون بلانچ کردن، ادامه مراحل را طی کنید.

لازم به ذکر است دلیل بلانچ کردن این است که با این کار می‌توان فارغ از تغییر کم در طعم سبزی‌ها، به حفظ رنگ آنها کمک قابل ‌ملاحظه‌ای کرد. جالب است بدانید که روش بلانچ کردن برای تازه نگه داشتن ریحون یا ریحان، عالی عمل کرده و اگر ریحان بدون آن منجمد شود، قطعا سیاه‌رنگ خواهد شد. به منظور آشنایی با روش بلانچ کردن برای فریز کردن سبزی خوردن، مراحل زیر را پیش بگیرید:

  • مرحله اول: در ابتدای کار، سبزی‌ها را شسته و سپس درون آبکش قرار دهید.
  • مرحله دوم: در ادامه مقداری آب را به همراه قدری نمک درون قابلمه ریخته و بگذارید تا به خوبی بجوشد.
  • مرحله سوم: وقتی آب به جوش آمد، آن را روی سبزی درون آبکش بریزید. (دقت کنید برخلاف روش نگهداری قارچ یا کلم بروکلی که معمولا آنها را همراه با نمک و بعضا سرکه در قابلمه می‌جوشانند، برای سبزی خوردن، رد کردن آب جوش ظرف مدت یک یا دو ثانیه کفایت می‌کند.)
  • مرحله چهارم: اکنون بنابر سلیقه خود، می‌توانید سبزی موردنظر را به فرم درسته و یا خردشده در آورید.
  • مرحله پنجم: حال باید یک سینی مناسب را انتخاب کرده و سبزی را روی آن قرار دهید.
  • مرحله ششم: در این مرحله بایستی سینی را برای مدت یک شب درون فریزر قرار دهید.تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال
  • مرحله هفتم: فردای آن روز باید سبزی‌ها را از سینی جدا کرده و درون یک کیسه پلاستیکی زیپ‌دار یا دست کم کیسه فریزر به صورت پهن قرار دهید. با این کار ساده، شما از یخ زدن سبزی‌ به‌صورت یک توده جامد و سفت جلوگیری کرده و استفاده از آن را برای آینده راحت‌تر می‌کنید.
  • محله هشتم: شما می‌توانید برای فریز کردن سبزی موردنظر خودتان علاوه‌بر سینی از قالب یخ نیز استفاده کنید. البته در اینصورت بایستی سبزی را ابتدا ریزریز خرد کرده و در هر قسمت قالب یخ به اندازه تقریبی یک قاشق غذاخوری یا 15 میلی‌لیتر از سبزی را قرار دهید.
  • مرحله نهم: حال بایستی قالب یخ را برای مدت یک شب درون فریزر قرار دهید.
  • مرحله دهم: صبح روز بعد بایستی باقی فضای باقیمانده از هر قالب مکعبی یخ را با مقداری آب پر کنید. راز تازه نگه داشتن سبزی خوردن برای مدت طولانی به پایان رسید.

سبزی تازه با کمک یخچال یا فریزر؟

سبزی‌ها به اکثر غذاهایی که می‌خوریم عطر و طعم خوشایندی بخشیده و حتی می‌توان از آنها به عنوان جزئی از مواد اصلی تهیه بسیاری از سس‌ها استفاده کرد. به‌عنوان مثال، تصور اینکه سس پستو بدون ریحان چه طعمی خواهد داشت، واقعا عجیب به‌نظر می‌رسد. به همین خاطر، به دلیل مهم بودن تازگی سبزی‌ها، شما را با روش‌ تازه نگه داشتن سبزی خوردن با بافت نرم و سفت و دیگر انواع سبزی‌ها بوسیله یخچال و فریزر آشنا کردیم.

بنابراین هم‌اکنون یک راه خوب برای افزایش مدت زمان ماندگاری سبزی‌ها را یاد گرفته‌اید و می‌توانید از سبزی تازه برای درست کردن انواع غذاها استفاده کنید. در آخر، پیشنهاد می‌کنیم همیشه به دنبال تهیه سبزی تازه باشید و این تکنیک‌ها و روش‌ها را برای زمان‌هایی که واقعا نمی‌توان سبزی تازه تهیه کرد به کار ببرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود