همه‌چیز درباره مصرف جینسینگ در بارداری

به این مقاله امتیاز دهید

جینسینگ یکی از قوی‌ترین خوراکی‌های شناخته‌شده در تحریک جنسی، انرژی‌بخشی و افزایش سوخت‌وساز بدن است. همین موضوع باعث شده تا شایعه‌های بسیار زیادی درباره خواص آن وجود داشته باشد و در عمل نتوان بین ادعاهای علمی و غیرعلمی درباره خواص جینسینگ تمایزگذاری کرد. اما این موضوع وقتی به موضوع بارداری می‌رسد، باید بیشتر جدی گرفته شود؛ چراکه خوردن مراقبت‌نشده این ماده می‌تواند خطراتی جدی برای جنین به وجود آورد.

جنسینگ و محصولات برگرفته از آن در انواع مختلفی در دسترس هستند.

بسیار پیش می‌آید که طبیبان سنتی و حتی پزشکانی که سررشته زیادی در بحث تغذیه بانوان در زمان بارداری ندارند، این ماده را به عنوان یک خوراکی انرژی‌بخش و مقوی مادران باردار معرفی کنند؛ اما آیا واقعاً این‌گونه است؟ با ما همراه باشید تا به طور مفصل به پاسخ این سوال بپردازیم.

جینسینگ در بارداری

جینسینگ در بارداری یکی از موضوعات مورد مناقشه بین پزشکان است؛ اگر بخواهیم طبیبان سنتی را نیز به این داستان اضافه کنیم، می‌توان گفت که این بحث‌ها و مخالفت‌ها بسیار زیاد بوده و اختلاف نظرها در این زمینه فراوان است.

دلیل اصلی این موضوع آن است که محققان دانشگاهی محدودیت‌های اخلاقی جدی برای انجام آزمایشات واقعی بر روی خانم‌های باردار دارند و تنها در این زمینه توانسته‌اند به آزمایش کردن بر موش‌ها و برخی پستانداران دیگر بسنده کنند.

همان‌طور که در ادامه نیز خواهید دید، اثرات جینسینگ بر حیوانات آزمایشگاهی باردار بسیار زیان‌بار بوده و آسیب‌های جدی به جنین آن‌ها وارد ساخته است؛ همین موضوع باعث شده تا خطر آزمایش بر روی انسان‌ها بالا برود و محققان ترجیح دهند چنین کاری نکنند. در ادامه لیست کامل خطراتی که مصرف جینسینگ در بارداری می‌تواند برای مادر و جنین داشته باشد را به شما ارائه خواهیم داد. اما پیش از آن، بیایید نگاهی به خواص کلی جینسینگ برای زنان داشته باشیم.

مصرف جینسینگ قبل از بارداری

گفته‌های بسیاری درباره تاثیر جینسینگ بر تخمک گذاری و جینسینگ برای تنبلی تخمدان وجود دارد، اما می‌توان گفت هیچ‌یک از آن‌ها پشتوانه علمی چندانی ندارند و بیشتر با روش‌های غیرعلمی به دست آمده‌اند. تنها آثار اثبات‌شده جینسینگ برای دستگاه تناسلی زنان، یکی اثر مفید آن در جلوگیری خانم‌ها از ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است و دیگری بهبود کیفیت تخمک پس از مصرف جینسینگ قرمز کره‌ای.

جنسینگ محرک جنسی هست؛ اما اثرات مثبت آن بر دستگاه تناسلی زنان و مردان اثبات علمی ندارد.

درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک باید گفت که این بیماری یک بیماری نسبتاً شایع در میان خانم‌هاست و علت اصلی آن اختلالات هورمونی است. این سندرم نشانه‌هایی همچون پریود بسیار دردناک و نامنظم، زیاد بودن هورمون‌های مردانه و رشد موی صورت، بروز کیست تخمدان و حتی ناباروری دارد. از همین رو می‌بایست خانم‌ها بسیار مواظب آن باشند. در این زمینه می‌توان گفت مصرف جینسینگ می‌تواند به خانم‌های غیر باردار کمک کند؛ اما درباره مصرف جینسینگ در بارداری، نمی‌توان چنین توصیه‌ای کرد.

همچنین شایعاتی درباره تاثیر جینسینگ بر جنسیت جنین و پسرزایی وجود دارد که این موضوع نیز کاملاً بی‌اساس و غیرعلمی است و تاکنون هیچ‌ نشانه علمی مبنی بر تأثیر این ماده بر پسرزایی خانم‌ها دیده نشده است. بنابراین مصرف آن قبل بارداری هیچ اثری بر جنسیت فرزند شما نخواهد داشت؛ این موضوع درباره آقایان نیز صادق است. جینسینگ تنها بر میل جنسی آقایان تأثیرگذار بوده و بر ژن‌های اسپرم آن‌ها اثری ندارد.

اما بیایید نگاهی به اثرات کلی مصرف جینسینگ بر خانم‌ها نگاهی داشته باشیم. یکی از آثار جالب این ماده، در خانم‌های یائسه خود را نشان می‌دهد: افزایش میل جنسی خانم‌های یائسه یکی از آثار اثبات‌شده جینسینگ است و اگر چنین مشکلی دارید می‌توانید از این خوراکی کمک بگیرید. همچنین جینسینگ بر بهبود عملکرد مغز خانم‌ها و رفع برخی مشکلات پوستی آن‌ها نظیر جوش و آکنه اثر می‌گذارد. خواص ضدالتهابی جینسینگ نیز اثبات‌شده بوده و می‌توان از آن کمک گرفت.

خوردن جنسینگ در بارداری ممکن است به مشکلات گوارشی جدی در شما ختم شود.

جینسینگ همچنین ضدسرطان است و می‌تواند آثار پیشگیری‌کننده عالی بر آن داشته باشد. همچنین یک افزایش‌دهنده انرژی بسیار کارآمد و قدرتمند است و خانم‌هایی که در طول روز دچار خستگی بی‌دلیل می‌شوند، می‌توانند پس از مشورت با پزشک خود اقدام به مصرف جینسینگ یا قرص‌های برگرفته از آن کنند. جینسینگ کاهش‌دهنده قند خون نیز هست و از سوی دیگر بر موی سر خانم‌ها اثر تقویت‌کنندگی دارد.

مصرف جینسینگ در بارداری

اما نوبت به بررسی آثار جینسینگ بر خانم‌های باردار و جنین‌ می‌رسد. پیش از ادامه بحث یادآوری می‌کنیم که جینسینگ برای پسرزایی هیچ اثر اثبات‌شده‌ای ندارد و خوردن جینسینگ در ماه‌های ابتدایی برای پسر شدن جنین، نه تنها اثر مثبتی در این زمینه نمی‌گذارد بلکه خطرات بسیاری را نیز به شما متحمل خواهد کرد. جینسینگ در ماه‌های ابتدایی بارداری بسیار خطرناک است؛ چراکه این ماده محرک خونریزی‌های واژینال است و در ماه‌های ابتدایی می‌تواند منجر به سقط جنین شود. بنابراین به هیچ عنوان ریسک آن را قبول نکنید.

اما این تنها اثر مخرب جینسینگ در بارداری نیست. چندین پژوهش دانشگاهی بر روی موش‌های باردار نشان داده است که مصرف منظم این ماده می‌تواند ناهنجاری‌های جدی جسمی و مغزی در جنین به وجود بیاورد و در نهایت به تولد نوزاد معلول، تولد زودرس یا سقط جنین منجر شود. این موضوع به سبب وجود یک ماده شیمیایی به نام جینسنوزید Rb1 در جینسینگ است. اما آثار منفی آن به همین جا ختم نمی‌شود و بازهم می‌توان مواردی را نام برد!

جینسینگ به شدت محرک واکنش‌های آلرژیک است؛ همین موضوع آن را برای مادرانی که دچار آلرژی هستند به یک ماده خطرناک تبدیل می‌کند. در ضمن اینکه می‌تواند فرزند را نیز دچار آلرژی‌های طولانی‌مدت کند. همچنین بروز اسهال، سردرد و سرگیجه، افت جدی فشار خون و تداخل دارویی با داروهای دیابت، ایجاد اختلالات خواب، حالت تهوع و بالا بردن ضربان قلب از دیگر مواردی است که جینسینگ را به یک ماده خطرناک برای خانم‌های باردار تبدیل کرده است. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنیم به مقاله عرق کاسنی در بارداری نیز سری بزنید.

مصرف جنسینگ در بارداری می‌تواند سردرد و سرگیجه‌های قوی در شما به وجود آورد.

از همین رو اگر درباره طرز استفاده جینسینگ برای بارداری سوال دارید، باید به شما بگوییم: اصلا از این ماده در زمان بارداری استفاده نکنید! ریسک جینسینگ چه برای سلامت مادر و چه برای سلامت جنین در طول دوره بارداری بسیار زیاد است و از همین رو بهتر است به کلی سراغ آن نروید. اما اگر بر مصرف آن اصرار دارید، لازم است پیش از آن با پزشک خود مشورت کنید و درباره عدم ایجاد تداخل دارویی اطمینان یابید. جینسینگ نه تنها با داروهای دیابت و دیابت‌های دارویی، که با مکمل‌های ویتامین و معدنی نیز ممکن است تداخل پیدا کند.

مصرف جینسینگ در بارداری ممنوع!

همان‌طور که دیدیم خطرات جینسینگ برای بارداری بسیار زیاد است و نمی‌توان به سادگی به مادران پیشنهاد داد که آن را در برنامه خود جای دهند؛ زیرا ممکن است عوارضی جبران‌ناپذیر برای آن‌ها به وجود بیاید. اما اگر می‌خواهید با یک خوراکی بی‌ضرر و بسیار مقوی و مفید برای دوره بارداری آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله دانه چیا برای بارداری را مطالعه کنید و با خواص بی‌نظیر آن آشنا شوید.

در انتها از همراهی شما با بلاگ اسنپ‌ فود تشکر می‌کنیم! اگر به دنبال مقالات بیشتری درباره بارداری و تغذیه در این دوره خاص می‌گردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در قسمت جست‌وجو واژه بارداری را وارد کنید و به مطالب متعددی در این زمینه دست یابید.

 

 

نظرات کاربران