طرز تهیه خورشت آلو بخارا؛ یک خورشت ملس و خوش طعم

خورشت آلو بخارا
3.2/5 - (4 امتیاز)

خورشت آلو بخارا یکی از غذا‌های خوش طعم و پر خاصیت سفره‌های ایرانیان است. طرفداران غذا‌های ایرانی امکان ندارد علاقه‌ای به چشیدن طعم غذا‌های ترش و شیرین یا ملس نداشته باشند. بنابراین اگر دوست دارید تنوعی به رژیم غذایی خود بدهید یا غذا‌هایی پر خاصیت را وارد لیست غذا‌های خود کنید؛ این مطلب را بخوانید و برای پخت این خورشت خوشمزه دست به کار شوید. امکان دارد شما هم به طبخ غذا‌هایی پر خاصیت در وعده‌های خود علاقه زیادی داشته باشید. پس علاوه بر این خورش می‌توانید طرز تهیه خورشت کرفس در اسنپ فود را بخوانید.

خورشت آلو بخارا؛ خورشتی ترش و شیرین

اگر به پخت این خورشت علاقه دارید و از طرفداران این نوع خورشت هستید، برای پخت این خورشت به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آلوبخارا 2  پیمانه
گوشت خورشتی 300 گرم
شکر 3 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
هویج 1 عدد
سیب زمینی 1 عدد بزرگ
پیاز 1 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار مورد نیاز
زردچوبه و روغن به مقدار مورد نیاز

طرز تهیه خورشت آلو بخارا

طرز تهیه خورشت آلو بخارا

حال که با مواد اولیه این خورشت آشنا شدید؛ اکنون نوبت آموزش طرز تهیه آن است:

  • مرحله اول: ابتدا آلو بخارا‌ها را درون یک کاسه آب بریزید. اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه خیس بخورند و نرم شوند. پیاز را نگینی خرد کرده و قابلمه‌ای مناسب روی حرارت قرار دهید.
  • مرحله دوم: پیاز و مقداری روغن را در تابه ریخته و هم می‌زنید. سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه را به این ترکیب اضافه کرده و تا جایی که عطر ادویه‌ها خارج شود؛ هم زدن را ادامه می‌دهید.
  • مرحله سوم: اکنون گوشت را که به صورت تکه‌های خرد شده، به این ترکیبات اضافه می‌کنید. تفت دادن گوشت‌ها را تا جایی ادامه دهید که به خوبی سرخ شود و تغییر رنگ دهد. با افزودن ۴ لیوان آب به ترکیبات قابلمه، اجازه دهید گوشت بپزد.
  • مرحله چهارم: بعد از پخت گوشت به مدت ۱ ساعت، زعفران دم کرده را اضافه کنید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه دیگر از پختن گوشت‌ها، آلو بخارا‌ها را آبکشی کرده و به محتویات قابلمه بیفزایید.
  • مرحله پنجم: اکنون وقت خرد کردن هویج‌ها به صورت خلالی است. خلال‌های هویج را در یک ماهیتابه با کمی روغن تفت دهید تا به خوبی سرخ شود. هویج‌ها را بعد از سرخ شدن، خارج و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید.
  • مرحله ششم: بعد از اینکه رب گوجه فرنگی به خوبی سرخ شد، شکر و هویج سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید. در انتهای این مرحله از خورشت باید سیب زمینی‌ها را به صورت دلخواه برش داده و با کمی روغن در تابه بریزید.
  • مرحله هفتم: در آخر سیب زمینی‌ها را در تابه به طور کامل سرخ کنید و کنار بگذارید. با جوش خوردن آب خورشت و رسیدن آن به غلظت مورد نظرتان، می‌توانید خورشت آلو بخارا را با سیب زمینی سرخ کرده تزئین کنید.

پخت خورشت آلو بخارا به شیوه های متفاوت

پخت خورشت آلو بخارا به شیوه های متفاوت

در ادامه با شیوه های متفاوت و فوت و فن‌های پخت این خورشت آشنا خواهیم شد. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه یک خورشت خوشمزه، مطالب زیر را اصلا از دست ندهید.

خورشت آلو بخارا با مرغ

بعضی از طرفداران این غذای خوشمزه، تمایل دارند آن را با گوشت مرغ میل کنند. بنابراین تمامی مراحل مطابق دستورالعمل تهیه خورشت با گوشت است. با این تفاوت که فرآیند پخت گوشت‌ها را با مرغ، جایگزین می‌کنید. در آخر نیز می‌توانید این خورشت خوش طعم را با سبزی، ماست و نوشیدنی میل کنید. برای چشیدن طعم بی‌نظیر مرغ در خورشت کرفس نیز فقط باید طرز تهیه خورشت کرفس با مرغ را ببینید و طبق مراحل آن عمل کنید.

خورشت آلو بخارا با سیب زمینی

برای تزئینات خورشت پخته شده، می‌توانید از سیب زمینی استفاده کنید. بنابراین تمامی مراحل گفته شده در پخت این خورشت را پیش ببرید. سپس با نگینی کردن سیب زمینی‌ها و سرخ کردن آن‌ها، می‌توانید ترکیبی از این خورشت با سیب زمینی داشته باشید. کافی است این سیب زمینی‌های نگینی سرخ شده را به بشقاب خورشت خود اضافه کنید.

خورشت آلو بخارا شمالی

این خورشت به عنوان یکی از پر طرفدار‌ترین غذا‌ها در مازندران پخته می‌شود. برای تهیه این خورشت مخصوص شمالی، تمامی مراحل اصلی پخت را انجام دهید. فقط از مرغ و طبیعی‌ترین محصولات این استان در پخت آن استفاده کنید.

خورشت آلو بخارا با خلال بادام

با توجه به خاصیت خلال بادام و امکان استفاده از آن در خورشت آلو، می‌توانید این بادام‌های خلال شده را نیز وارد دستور پخت خورشت کنید. پس در زمانی که گوشت قرمز یا مرغ را برای خورشت سرخ کردید، رب گوجه فرنگی، دارچین و خلال بادام را به آن اضافه کنید. با افزودن مقدار لازم آب، اجازه دهید این ترکیبات به خوبی پخته شوند. پس برای تهیه این خورشت با خلال بادام، دارچین و بادام‌های خلال شده را به عنوان مواد اولیه آماده کنید.

خورشت آلو بخارا با لپه

برای اضافه کردن لپه، باید در مرحله پخت مرغ این کار را انجام دهید. زمانی که مرغ‌ها را سرخ کردید، ۱۰۰ گرم لپه با ۲ یا ۳ لیوان آب کمی نیم پز کنید. سپس آلو را ضافه کنید و اجازه دهید به خوبی پخته شود. پس برای آنکه این خورشت را با لپه بپزید، باید در مرحله سوم لپه را افزوده و از مرغ استفاده کنید.

خورشت آلو بخارا با گوشت قرمز

در طرز تهیه این خورشت، می‌توانید از مرغ یا گوشت قرمز استفاده کنید، همانطور که طرز تهیه خورشت کرفس با گوشت و مرغ در اسنپ فود موجود است. برای دوستداران گوشت قرمز، خورشت آلو غذای بی‌نظیر ایرانی محسوب می‌شود.

سفارش آنلاین خورشت آلو بخارا از اسنپ فود

سفارش آنلاین خورشت آلو بخارا

در این مقاله طرز تهیه خورشت خوشمزه آلو بخارا را به شما عزیزان آموزش دادیم. امیدواریم که مطلب تهیه شده برای شما مفید باشد و شما را در پخت یک غذای خوشمزه راهنمایی کند. اگر هم حوصله پخت این غذا را نداشته اما هوس این خورشت را کرده‌اید، چاره کار یک سفارش در اسنپ فود و تحویل فوری آن در محل مورد نظر است. با سفارش انلاین غذا در اسنپ فود می‌توانید این خورشت ترش و شیرین ایرانی با طعم بی‌نظیری که دارد در کنار دوستان‌تان میل کنید.

نظرات کاربران