بادمجان؛ میوه ای با خواص فراوان

انواع مختلف بادمجان در ایران استفاده می‌شود.
4/5 - (4 امتیاز)

در ابتدای این مقاله باید بگوییم که این تصور غلطی است که بادمجان را جزئی از صیفی‌جات بدانیم. بادمجان از نظر علمی در گروه میوه‌ها قرار دارد. این میوه بومی شبه‌قاره هند است و به نام‌های ملوژ و کدو هندی نیز شناخته می‌شود.

بادمجان‌ با پوست بنفش تیره در دنیا رایج‌تر است؛ اما بادمجان‌هایی به رنگ قرمز، سبز و حتی سیاه هم وجود دارد. بادمجان‌هایی که معمولاً می‌بینیم بادمجان‌های گرد و تپل هستند که با نام بادمجان دلمه شناخته می‌شوند.

انواع مختلف بادمجان در ایران استفاده می‌شود.

نوع دلمه‌ای و بنفش تیره بادمجان، مورد استفاده در ایران.

ما در این مقاله به بررسی خواص بادمجان و عمدتاً خواص بادمجان دلمه می‌پردازیم. برای آشنایی با خواص بادمجان ابتدا باید بدانیم که بادمجان یک منبع سرشار از فسفر، ناسونین، فولات، ویتامین‌های B، کلسیم، پتاسیم، ویتامین A و بتاکاروتن، کربوهیدرات، آهن، فیبر و ویتامین C است. همچنین بادمجان‌ دارای مقدار زیادی آب است و تقریباً کلسترول و چربی ندارد.

تأثیرات جالب بادمجان در بیماری‌های قلبی و سرطانی

از تاثیرات بادمجان در بیماری‌های قلبی باید اشاره کرد که بیوفلاونوئید و ویتامین K موجود در بادمجان موجب جلوگیری از تشکیل لخته خون و تقویت مویرگ‌ها می‌شود. علاوه بر تأثیر مثبتی که بادمجان از این طریق بر بیماری‌های قلبی می‌گذارد، بتاکاروتن، فیبر و سایر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادمجان موجب کاهش سطح کلسترول می‌شود و به تثبیت سطوح فشار خون کمک می‌کند. همچنین منیزیم، ویتامین B6، ویتامین B3، پتاسیم و اسید فولیک موجود در بادمجان به جلوگیری از حمله قلبی و سکته کمک می‌کنند.

ناگفته نماند که بادمجان با کاهش آهن بیش از حد از بدن، سموم را از سیستم بدن دفع کند. سمومی که می‌توانند منجر به بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی و سرطان شوند. ناسونین موجود در بادمجان هم می‌تواند در حذف آهن بیش از حد از بدن کمک کند.

خواص بادمجان‌ دلمه‌ای به رنگ آن پیوند خورده است. آنتوسیانین‌های موجود در بادمجان نوعی رنگ‌دانه با خاصیت آنتی اکسیدانی است که عامل رنگ خاص بادمجان است. در نتیجه خواص بادمجان سیاه دلمه‌ای در پیشگیری از سرطان ریشه در این نکته دارد که یکی از انواع آنتوسیانین‌های موجود در بادمجان به نام نسونین به محافظت از سلول‌های بدن در برابر صدمهٔ رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کند.

 

بادمجان؛ دشمن بزرگ سرطان

علاوه بر اینکه بادمجان با کاهش آهن اضافی بدن به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند، SRG های موجود در بادمجان می‌توانند باعث مرگ سلول‌های سرطانی شوند و همچنین به کاهش میزان عود کردن انواع خاصی از سرطان‌ها کمک می‌کند.

گلیکوزیدهای سولاسودین، یک عصاره پیدا شده در پوست بادمجان است. این عصاره به جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی ما کمک می‌کند و خصوصاً موجب جلوگیری از سرطان پوستی به نام ملانوما می‌شود.

 

تأثیرات بادمجان در سلامت پوست و مو؛ جایگزینی برای بسیاری از محصولات پوستی

آنزیم‌های موجود در بادمجان موجب تحریک کیسه‌های ترشحی مو می‌شود که موجب سلامتی و رشد مو می‌شود. سطح آب موجود در بادمجان به تغذیه ریشه‌های موی از داخل بدن کمک کند. همچنین مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در بادمجان به‌سلامت پوست سر کمک می‌کند. به همین دلیل بادمجان برای رفع مشکلاتی مثل شوره سر، پوسته‌پوسته شدن و خارش سر کمک کننده است.

آنتوسیانین بالایی در پوست بادمجان وجود دارد. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به عنوان یک عامل ضدچروک عمل کنند. همچنین مقدار بالای آب بادمجان به نرمی و زیبایی پوست کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این بادمجان با پاک سازی و سم زدایی خون به پاک سازی پوست و درخشان‌تر شدن پوست نیز کمک می‌کند.

 

طرز تهیه چند ماسک پوست و مو با استفاده از بادمجان

  • ماسک صورت بادمجان و عسل: یک بادمجان پخته شده را می‌توانید له کنید و با 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا و 1 قاشق‌چای‌خوری عسل ترکیب کنید. این ماسک را بر روی صورت و گردن بمالید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند و سپس صورت را با آب گرم بشویید. حال شما می‌توانید احساس کنید که چقدر خشکی پوست شما کاهش‌یافته است.
  • ماسک صورت برای درمان ضایعات پوستی: یک بادمجان کوچک را با پوست خرد کنید و آن را در یک شیشه بریزید. دو فنجان سرکه سیب در شیشه بریزید و سه روز آن را در جای تاریک نگه دارید. این ماسک را چند بار در روز بر روی ضایعات پوستی بمالید تا تأثیرات جالب آن را ببینید.

بادمجان، تأثیرات مثبت فراوان بر سلامت پوست و مو دارد.

  • ماسک مو برای رشد مو: می‌توانید یک بادمجان را با پوست بپزید و له کنید و آن را بر روی موها و پوست سر بمالید. پس از 15 دقیقه سر خود را با آب گرم و شامپو بشویید.
  • ماسک مو برای شوره سر: یک بادمجان کوچک خام را با نصف خیار تازه و نصف آووکادو را خوب مخلوط کنید. نصف فنجان خامه ترش به آن اضافه کنید و آن را بر روی پوست سر و موها بمالید. پس از نیم ساعت سر خود را با آب گرم و شامپو بشویید.

 

خواص بادمجان در کرونا؛ معجزه‌ای برای ریه

خواص بادمجان برای کرونا مورد جالبی است که از طریق تقویت سیستم ایمنی ممکن می‌شود. در واقع آنتی‌اکسیدان‌های متمرکز بادمجان به کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد داخل بدن کمک می‌کند و منجر به افزایش ایمنی با حمایت فیتونوتریشن‌ها می‌شود. همچنین ویتامین C موجود در بادمجان به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک کند.

از خواص بادمجان برای ریه این است که ویتامین ث موجود در بادمجان می‌تواند به پاک‌سازی ریه‌ها کمک کنند تا اکسیژن را به طور مؤثر در بدن حمل کنند. گفته می‌شود جوشانده ريشه بادمجان یکی از درمان‌های بيماری آسم است. همچنین “ربو” که  نوعی از آسم و نفس‌نفس‌زدن است، مصرف بادمجان یکی از راه‌های درمان آن است. این نکته را در نظر بگیرید که مصرف خام بادمجان در افرادی که آسم و برونشيت دارند باعث تحريك اين بیماری‌ها می‌شود.

بد نیست در مورد تأثیرات بادمجان در کاهش وزن به این نکته اشاره کنیم که فیبر بالای بادمجان فضای بزرگی را در معده اشغال و فرایند هضم را طولانی‌تر می‌کند و از این طریق به کاهش احساس گرسنگی کمک می‌کند. همچنین هر 100 گرم بادمجان 24 کالری دارد. این میزان کالری برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند یک گزینه طلایی است.

 

بادمجان و فواید آن برای مردان

به طور کلی خواص ترکیبات بادمجان در بدن مردان نمود بیشتری دارد. از خواص بادمجان برای اسپرم اول باید به این نکته اشاره کرد که ویتامین‌های گروه B نیز در تقویت جنسی نقش مفیدی دارند که یکی از ویتامین‌های موجود در بادمجان است.

خواص بادمجان برای بهبود عملکرد جنسی مفید است.

مواد موجود در بادمجان عملکرد جنسی مردان تاثیرات مثبتی دارد.

همچنین ویتامین C موجود در بادمجان از نقص اسپرم جلوگیری كرده و حرکت آن را افزایش می‌دهند و میزان استرس را در دستگاه تناسلی کاهش می‌دهند.

 

دیگر خواص جالب بادمجان

از خواص بادمجان برای معده می‌توان به این موضوع اشاره کرد که فیبر محلول در بادمجان به سیستم گوارشی کمک می‌کند و موجب جلوگیری از یبوست می‌شود. فیبر و کربوهیدرات قابل حل موجود در بادمجان موجب محدود شدن جذب گلوکز می‌شود و از طریق بادمجان برای افراد دیابتی مفید واقع می‌شود.

جالب است که بادمجان دارای نیکوتین است و می‌تواند یک گزینه مناسب برای افرادی باشد که قصد ترک سیگار را دارند.از طرفی اسکوپولیتین موجود در بادمجان میزان سروتونین خون را تنظیم می‌کند و از این طریق به درمان افسردگی کمک کند.

ویتامین A و آنتوسیانین‌های موجود در بادمجان نیز به تقویت بینایی کمک می‌کند. همچنین نیاسین موجود در بادمجان برای پیشگیری و درمان آب مروارید و کاهش فشار داخل چشم کمک می‌کند.

نحوه گنجاندن بادمجان در برنامه غذایی

یکی از مهم‌ترین فواید بادمجان این است که در کنار داشتن تاثیرات مثبت بر بدن به‌راحتی می‌تواند در رژیم غذایی گنجانده شود. از بادمجان می‌توان برای تهیه دلمه، بورانی، ترشی و… استفاده کرد و همچنین می‌توان آن را به صورت کبابی و سرخ شده درآورد و از این میوه لذت برد.

همچنین می‌توان از آن در خورش‌های زیادی استفاده کرد. در شمال ایران غذا‌های خاصی با بادمجان تهیه می‌شود که در آن‌ها بیشتر بادمجان کبابی به کار می‌رود. خواص بادمجان سرخ شده بسیار کمتر از بادمجان کبابی است. در واقع استفاده از روغن‌های سنگین برای سرخ‌کردن، تعدادی از فواید سلامتی را نیز خنثی می‌کند.

متاسفانه بادمجان سوخاری چربی زیادی جذب می‌کند که برای سلامت بدن مضر است. البته که اگر بر روی بادمجان نمک بریزید هنگام سرخ‌کردن روغن کمتری را جذب می‌کند. همچنین در حین سرخ‌شدن در تابه را ببندید با این کار عرق‌کردن تابه موجب کاهش جذب کمتر روغن می‌شود.

به نظر متخصصین بخارپز و آب پز کردن بادمجان‌ها بهترین روش برای حفظ سطح آنتی‌اکسیدان‌های آن است. غذاهایی که با بادمجان پخته شده تهیه می‌شود مثل دلمه بادمجان روش مناسب استفاده از بادمجان است.

طرز تهیه بادمجان سوخاری برای 4 نفر

مواد لازم مقدار لازم
بادمجان 5 عدد
آرد ذرت به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
پودر پاپریکا به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم
ماست و سیر به مقدار لازم
جعفری خرد شده 2 قاشق غذاخوری

 

میزان کالری در هر 100 گرم 200
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان لازم برای پخت 15 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

 

برای تهیه بادمجان سوخاری ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید. ولی حواستان باشد کلاهکشان به بادمجان‌ها وصل باشد. در ادامه یک قابلمه را پر آب کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا سریع‌تر جوش بیاید.

سپس بادمجان‌ها را از وسط نصف کنید و داخل آب جوش بیندازید تا بجوشد. 5 تا 8 دقیقه زمان برای این کار لازم است. بادمجان‌ها را آبکش کنید. آرد ذرت، نمک، فلفل و پاپریکا را با هم مخلوط کنید.

بادمجان سوخاری برای همه مناسب نیست.

بادمجان سوخاری، برای افراد با رژیم کاهش وزن نامناسب است.

در مرحله بعد بادمجان‌ها را درون آرد بغلتانید. در تابه کمی روغن به یزید و آن را روی حرارت قرار دهید. سپس بادمجان‌ها را با حرارت ملایم، سرخ کنید. می‌توانید بادمجان سوخاری خود را با ماست موسیر سرو کنید.

 

نکات نهایی در مورد خواص بادمجان

ما در این مقاله به خواص بادمجان پرداختیم و همچنین طرز تهیه بادمجان سوخاری را آموزش دادیم. در کنار تمام خواص بادمجان حواستان باشد اگر از مشکلات کلیوی رنج می‌برید به‌هیچ‌وجه از بادمجان استفاده نکنید؛ زیرا بادمجان حاوی مقادیر زیادی اگزالات است که موجب ایجاد سنگ کلیه و مشکلات دیگر در کلیه‌ها می‌شود.

همچنین بادمجان‌ها بخشی از خانواده گل شب بو است؛ مانند فلفل‌های گوجه‌فرنگی و بلغاری. این دسته در بعضی موارد باعث واکنش‌های شدید آلرژیک می‌شوند.

گیاهان دیگری مانند بامیه و پیاز نیز خواص جالب زیادی دارند. به شما پیشنهاد می‌دهیم که با خواص بامیه، خواص پیاز و بسیاری از این گیاهان آشنا شوید؛ زیرا آگاهی شما از خواص این گیاهان می‌تواند به‌عنوان انگیزه‌ای برای استفاده بیشتر از آن‌ها در سفره غذایی شما عمل کند.

نظرات کاربران

jantiyardekaniy
15.آبان.1402

بادمجان چه ویتامین ها و خواصی برای بدن داره ؟ طرز تهیه ترشی بادمجان لطفا میگید مرسی

    snappfoodadmin
    22.آبان.1402

    سلام بادمجان پر خاصیت برای سلامتی بدن است ویتامین K در بادمجان باعث جلوگیری از تشکیل لخته خون و تقویت مویرگ‌ها می‌شود. بتاکاروتن، فیبر و
    سایر آنتی‌اکسیدان‌های در بادمجان موجب کاهش سطح کلسترول می‌شود و به تثبیت سطوح فشار خون کمک می‌کند.منیزیم، ویتامین B6، ویتامین B3،
    پتاسیم و اسید فولیک بادمجان به جلوگیری از حمله قلبی و سکته کمک می‌کنند.خواص بادمجان‌ دلمه‌ای هم زیاد است . آموزش طرز تهیه ترشی بادمجان https://blog.snappfood.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C/ روش های مختلف ترشی را یاد میگیرید