آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
تربچه شکل‌های متفاوتی دارد.
انواع سبزیجات
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

بررسی خواص تربچه؛ گیاهی با اشکال و طعم‌های متنوع

ترمه افضلی 14 بهمن 1401 5 دقیقه

تربچه از خانواده شب‌بوهاست و یکی از انواع صیفی‌جات ریشه‌دار است که کلسترول و چربی ندارد، دارای طبع گرم و مصرف آن برای هضم غذا و کاهش وزن بسیار مؤثر است. تربچه دارای شکل و رنگ‌های مختلفی است ازجمله قرمز، سفید، سیاه و بنفش که طعمی تندوتیز و کمی شیرین دارد، تربچه‌ها به‌ویژه تربچه قرمز هرچه کوچک‌تر باشند طعم شیرین‌تر و بافت بهتری خواهند داشت.

تربچه شکل‌های متفاوتی دارد.

تربچه در شکل‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام طعم خاص خود را دارند.

ما در ادامه به بررسی خواص تربچه و برگ آن می‌پردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

خواص جالب تربچه برای لاغری، کبد و صفرا

یکی از خواص تربچه قرمز برای لاغری این است که به دلیل مقادیر بالای فیبر، آب و میزان پایین کربوهیدرات، موجب احساس سیری می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند و باعث کاهش اشتها و در نتیجه پایین آمدن وزن بدن می‌شود. به طور کلی فیبر یک ماده دیرهضم است که از پرخوری جلوگیری می‌کند و برای کاهش وزن بسیار توصیه می‌شود.

تربچه دارای خواص مفیدی برای کبد و صفرا است که باعث تنظیم جریان صفرا و بیلی‌روبین، اسیدها، آنزیم‌ها می‌شود. تربچه، بیلی‌روبین را از خون خارج می‌کند و کبد را سم زدایی می‌کند. علاوه بر این، تربچه حاوی آنزیم‌هایی شبیه به میروسیناز، دیاستاز، استراز است که برای پیشگیری از عفونت و زخم در کبد و کیسهٔ صفرا مؤثر است.

علاوه بر اینها تربچه به عنوان دشمنی برای سنگ کلیه عمل می‌کند. از خواص تربچه برای سنگ کلیه این است که گیاه تربچه ادرارآور است و تربچه قرمز دارای موادی است که باعث افزایش دفع اگزالات کلسیم از طریق ادرار می‌شود و در نتیجه احتمال تجمع مواد معدنی در مجاری ادراری و تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

افزون بر این، مصرف تربچه برای از بین بردن سنگ کلیه نیز مؤثر است. آب تربچه التهاب مجاری ادراری و احساس سوزش هنگام عفونت ادراری را تسکین می‌دهد. تصور بر این است که تربچه به عنوان یک ضدعفونی‌کننده و یک پاک‌کننده عمل می‌کند و به کاهش علائم بیماری‌های کلیوی کمک می‌کند.

خواص تربچه برای پوست؛ جایگزینی برای بسیاری از محصولات پوستی

  • تربچه یک گیاه ادرارآور است و موجب دفع سموم بدن می‌شود. تربچه با دارا بودن ویتامین B کمپلکس، فسفر، روی و ویتامین C برای پوست مفید است.
  • همچنین خواص تربچه قرمز برای پوست به علت خاصیت ضدعفونی کنندگی ای است که دارد. این خاصیت باعث رفع خشکی پوست، ترک و جوش‌های قرمز پوست می‌شود.
  • تربچه با شکل‌گرفتن قرمزی‌های روی صورت شما مقابله می‌کند. حتی می‌شود از چند برش تربچه به عنوان پانسمان زخم‌های سطحی استفاده کنید.
  • همچنین تربچه دارای خاصیت ضد خارش است که درمانی مفید برای تسکین خارش ناشی از نیش پشه و زنبور است. آب تربچه با کاهش درد و تورم محل گزش، باعث تسکین آن می‌شود.
  • همان‌طور که گفته شد تربچه به سم زدایی کمک می‌کند و این خاصیت باعث می‌شود که در درمان پیسی مؤثر باشد. در این روش از بذر تربچه استفاده می‌شود و پودر تربچه را باید در سرکه و آب زنجبیل خیس کرده و سپس روی لکه‌های سفید بمالید.
  • ویتامین ب موجود در تربچه باعث کاهش علائم پیری و درخشندگی و جوان شدن پوست می‌شود. تربچه یک آب‌رسان طبیعی برای پوست شماست. همچنین تربچه باعث می‌شود از شر لکه‌های تیره که روی صورت پیدا می‌شوند خلاص شوید.

خواص تربچه برای زنان و مردان

یکی دیگر از خواص تربچه برای زنان به دلیل تأثیر مثبتی است که تربچه با آهن و ویتامین ث موجود در خود می‌تواند بر کم‌خونی و فقر آهن در زنان باردار بگذارد. علاوه بر این مورد، تربچه غنی از کلسیم است که یک ماده مغذی لازم در دوران بارداری است که به رشد استخوان‌ها و ماهیچه‌های کودک کمک می‌کند. همچنین تربچه منبعی از اسیدفولیک است که یک ماده مغذی حیاتی برای زنان باردار است که از جنین در مقابل نقص‌های مادرزادی محافظت می‌کند.

تربچه قرمز به کاهش وزن کمک می‌کند.

تربچه قرمز در لاغری نقش مفیدی دارد.

یکی از خواص تربچه برای مردان کاهش خطر اختلال نعوظ است. نیترات موجود در تربچه موجب افزایش سطح نیتریک اکسید در بدن می‌شود که این امر باعث گسترش عروق خونی و جلوگیری از اختلال نعوظ می‌شود. برخی از فلاونوئیدها در تربچه مثل آنتوسیانین‌ها به این امر کمک می‌کند.

خواص تربچه سفید

در ادامه به برخی خواص تربچه سفید اشاره می‌کنیم:

  • تربچه سفید غنی از فیبر رژیمی است. این مقدار سرشار فیبر به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و همچنین باعث تنظیم سرعت متابولیسم می‌شود.
  • ترب سفید حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که صرفاً در مرکبات و سبزیجات یافت می‌شود.
  • ترب به‌خاطر داشتن ویتامین‌های K، C و A از اختلالات پوستی تا حد قابل‌ملاحظه‌ای جلوگیری می‌کند.
  • ترب سفید برای بهبود کارایی معده و کبد بسیار مفید است؛ چون عامل سم زدایی بالایی دارد.
  • ترب سفید مثل خیلی از سبزی‌های دیگر باعث کاهش جذب کلسترول می‌شود در نتیجه عارضه‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  • ترب سفید به عنوان حمل‌کننده مواد مغذی و اکسیژن عمل می‌کند و از این طریق قند خون را کنترل می‌کند.
ترب سفید، فیبر بالایی دارد.

ترب سفید؛ سرشار از فیبر رژیمی.

  • ریشه‌های ترب دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی است و در کاهش علائم و درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کننده است.
  • مصرف ترب در جلوگیری از دریافت کالری اضافی و دریافت چربی کمک می‌کند، همچنین در تولید بهتر و ترمیم سلول‌ها نقش دارد.

در مورد خواص برگ تربچه

برگ‌های تربچه خاصیت زیادی در سلامت دستگاه گوارش دارد. در سال 2008 مطالعه‌ای که بر روی موش‌های صحرایی انجام شد که نشان داد مقادیر بالای فیبر در برگ‌های تربچه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

برگ‌های تربچه در مقایسه با ریشه آن 6 برابر بیشتر دارای ویتامین C است.همراه‌کردن تربچه و برگ سبز آن در وعده‌ها و رژیم غذایی روزانه با سایر مواد غذایی حاوی آهن و ویتامین C در درمان کم‌خونی و فقر آهن مؤثر است. برگ سبز تربچه سرشار از آهن، فسفر، ویتامین آ، ویتامین ث و تیامین است که این‌ها در کاهش خستگی، کنترل کم‌خونی، تعادل هموگلوبین و فقر آهن بسیار مؤثر هستند.

نحوه استفاده و ارزش غذایی تربچه قرمز

تربچه را به صورت خام به عنوان سبزی‌خوردن و یا برای تهیه انواع، سس سالاد، سالاد سبزیجات، ساندویچ و ترشی استفاده می‌کنند. هنگام تهیه تربچه قسمت‌های سبز آن را دور نریزید. سبزی تربچه خوشمزه و سالم است.

آن‌ها در سالاد خوش طعم هستند یا در کمی روغن زیتون و سیر تفت‌داده می‌شوند، همچنین می‌توانید آن‌ها را با سبزی‌های دیگری مانند سبزی خردل، شلغم و اسفناج مخلوط کنید. هر 100 گرم تربچه 12 کالری، 2 گرم کربوهیدرات و 1 گرم فیبر دارد.

آنچه که باید در مورد مضرات تربچه بدانید:

تربچه در کنار تمام مزایایی که دارد معایبی نیز دارد:

  • زیاده‌روی در خوردن تربچه موجب دل‌پیچه شده و برای دندان و گلو مضر است.
  • خانم‌هایی که باردار یا شیرده هستند باید هنگام مصرف تربچه مراقب باشند؛ زیرا اطلاعات کافی دررابطه‌با تأثیرات آن وجود ندارد.
  • از آنجا که تربچه ممکن است تولید صفرا را افزایش دهد، توصیه می‌شود که افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا قبل از مصرف آن بهتر است با پزشک مشورت کنند.
  • زیاده‌روی در مصرف تربچه ممکن است در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند.
  • مصرف زیاد تربچه باعث افزایش وزن غده تیروئید و کاهش سطح هورمون تیروئید می‌شود.

کلام آخر در مورد گیاه جالب تربچه

ما در این مقاله به بررسی خواص مختلف تربچه پرداختیم. با توجه به فواید زیاد تربچه، استفاده از آن را بر سر سفره خود فراموش نکنید. علاوه بر استفاده از تربچه به صورت خام، می‌توانید با تربچه غذاهای بسیار متنوعی تهیه کنید و لذت ببرید. البته که تربچه مانند بسیاری از گیاهان در کنار تمام مزایایی که دارد می‌تواند مضر هم باشد و باید نکات منفی آن را نیز در نظر بگیرید.

همچنین تره و تره فرنگی و اسفناج دیگر صیفی‌جاتی هستند که خواص فراوانی مانند تربچه دارند. به همین دلیل آشنایی با خواص تره و تره فرنگی و خواص اسفناج نیز به شما پیشنهاد می‌شود. فراموش نکنید تمام سفارشات میوه و سبزیجات سالم و تازه را می‌توانید از اسنپ فود به‌راحتی سفارش دهید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود