خواص تره و تره فرنگی؛ یک گیاه خوراکی و دارویی

سوپ تره فرنگی؛ یکی از خوشمزه‌ترین غذاها با تره فرنگی.
4.5/5 - (2 امتیاز)

تره فرنگی از گیاهان دارویی بومی مدیترانه و خاورمیانه است. تره، تره فرنگی و پیازچه از لحاظ ظاهری بسیار به هم شبیه هستند.

تفاوت تره فرنگی با پیازچه این است که طعم پیازچه تندتر، کلاهک سفید آن مانند پیاز لایه‌لایه است و برگ‌های پیازچه لو‌له‌ای شکل است در حالی که طعم تره فرنگی شیرین‌تر، کلاهک آن لایه زیادی ندارد و برگ‌های تره فرنگی صاف است. تفاوت تره و تره فرنگی هم این است که انتهای برگ‌های تره فرنگی یک پیاز سفید وجود دارد.

ما در این مقاله به بررسی خواص تره و تره فرنگی می‌پردازیم. همچنین یک نوع دیگر از این گیاهان یعنی تره کوهی هم بررسی می‌کنیم. در انتهای مقاله نیز می‌توانید با دو روش تهیه غذا با این گیاهان آشنا شوید.

 

خواص جالب تره فرنگی در فشار خون، دیابت و پوست و مو

از خواص تره فرنگی بر فشار خون می‌توان به این مورد اشاره کرد که فلاونوئید‌ موجود در تره فرنگی موجب افزایش تولید اکسید نیتریک می‌شود. افزایش اکسید نیتریک به رقیق‌شدن خون و آرام‌شدن رگ‌ها خونی منجر می‌شود فلاونوئید‌ موجود در تره موجب کاهش فشار خون می‌شود.

از خواص تره فرنگی بر دیابت باید به این نکته اشاره کرد که آنزیم آمیلاز کربوهیدرات‌های پیچیده را به قند تبدیل می‌کند. با مصرف تره فرنگی این آنزیم مهار می‌شود و درنتیجه سرعت گلوکز در خون کاهش میابد. بدین ترتیب مبتلایان به دیابت نوع 2 با مصرف تره فرنگی می‌توانند خطر افزایش قند خون را کاهش می‌دهند. همچنین آلیسین موجود در تره فرنگی خطر و احتمال ابتلا به سندرم متابولیک و نوروپاتی دیابتی را کاهش می‌دهد.

تره فرنگی برای پوست و مو نیز خواص بسیار زیادی دارد. خواص تره فرنگی برای کبد به طور غیرمستقیم موجب فوایدی برای سلامتی پوست می‌شود طوری که دفع مواد زائد و پاک‌سازی بدن و اندام‌ها بخصوص کبد موجب پاک‌سازی پوست صورت هم می‌شود.

ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن موجود در تره فرنگی آن را تبدیل به یک ضدآفتاب طبیعی می‌سازد. تره فرنگی می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی سازد و از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کند. همچنین تره فرنگی می‌تواند روند پیرشدن و چین‌وچروک پوست را به تأخیر اندازد. همچنین آهن و ویتامین C موجود در تره فرنگی با تقویت فولیکول‌های مو، رشد مو را افزایش می‌دهد و موجب کاهش ریزش مو می‌شود.

نقش مفید تره فرنگی در پیشگیری از بیماری‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌های موجود در تره فرنگی از تشکیل تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌کند و عامل محافظی در برابر احتمال ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان تخمدان است.

برای جلوگیری از بیماری‌های بسیاری می‌توان از خواص تره فرنگی بهره برد.

تره فرنگی در پیشگیری از بیماری‌هایی چون سرطان و دیابت مفید است.

ویتامین K موجود در تره فرنگی با خاصیت ضدالتهابی خود خطر ابتلا به برخی بیماری‌های التهابی مزمن از جمله دیابت، چاقی و آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهد و همچنین استخوان‌ها را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به پوکی‌استخوان را کاهش می‌دهد.

خواص جالب تره برای بینایی

لوتئین و زیگزانتین موجود در تره تأثیرات بسیار مثبتی بر بینایی دارند. این مواد شعاع‌های مضر نور هنگام ورود به چشم را فیلتر می‌کنند و از این طریق از اکسیداسیون مضر DNA و غشای سلولی محافظت می‌کنند. مصرف تره در مقادیر کافی موجب پیشگیری از بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن می‌شود.

خواص متنوع فیبر موجود در تره

هر 100 گرم تره فقط 31 کالری دارد. این سبزی علاوه بر کالری پایین سرشار از آب و فیبر است که موجب طولانی‌شدن احساس سیری و کاهش احساس گرسنگی می‌شود.

از خواص تره برای کبد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که فیبر موجود در این سبزی با افزایش حرکات آسان روده به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند. این حرکات همچنین با دفع کلسترول اضافی از بدن، تولید کلسترول موجود در کبد را کاهش می‌دهد. همچنین خواص ضدعفونی‌کننده تره به کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL کمک می‌کنند.

تره فرنگی منبع غنی از فیبر است.

فیبر موجود در تره برای بینایی، کبد و یبوست مفید است.

خواص تره برای یبوست نیز به دلیل فیبر موجود در این سبزی است. فیبر محلول غنی در تره باکتری‌های مفیدی در روده را تغذیه می‌کند که التهاب را کاهش می‌دهند و موجب بهبود سلامت گوارش می‌شوند.

خواص تره در طب اسلامی؛ بررسی آن در مردان و زنان

از نظر طب اسلامی تره طبع گرم و خشکی دارد. خواص تره برای بواسیر و همچنین خواص تره برای مردان و زنان از جمله مواردی هستند که در دسته‌بندی خواص تره در طب اسلامی قرار می‌گیرند.

طبق دیدگاه طب اسلامی برگ پخته تره و مالیدن تره پخته نیز برای درمان بواسیر مؤثر است. از جمله خواص تره برای مردان این است که تره تقویت‌کننده نیروی جنسی است. همچنین درصورتی‌که تره با عسل خورده شود به‌عنوان محرک جنسی عمل می‌کند.

از جمله خواص تره برای زنان این است که شیاف برگ کوبیده تره به خشک‌شدن رطوبت‌های رحم کمک می‌کند. همچنین گفته می‌شود اگر در شب تره تازه را بکوبید و در رحم بگذارید رحم تمیز می‌شود و ترشحات آن دفع می‌شود. همچنین این کار برای پیشگیری از سقط جنین مفید است.

همچنین در این دیدگاه خواص دیگری برای تره همچون قطع خونریزی بینی، دارویی برای بیماری‌های سرد و ورم‌های ریه، باز شدن گرفتگی کبد و طحال و التیام زخم‌های بد در نظر گرفته شده است.

 

مضرات تره در طب اسلامی؛ در کنار مزایای زیاد این گیاه

در دیدگاه طب اسلامی مضراتی هم برای تره در نظر گرفته شده است. دیرتر هضم‌شدن تره در مقایسه با پیاز، نفخ‌آوری بیشتر، سوزاندن خون، کاهش بینایی و خرابی لثه از جمله این مضرات است.

مصرف تره در طب اسلامی هم به مردان توصیه می‌شود هم به زنان.

مزایای تره برای مردان و زنان؛ در طب اسلامی.

توصیه می‌شود گرم‌مزاجان بهتر است تره را همراه با گشنیز و کاسنی میل کنند. همچنین تخم تره برای ریه، کلیه و مثانه مضر است و بهتر است با عسل مصرف شود.

خواص تره کوهی؛ گیاه معروف موجود در کلانه

تره کوهی گیاهی علفی و شبیه به تره است که طعم بسیار تندی مثل سیر و پیاز دارد. این سبزی در پخت کلانه نیز استفاده می‌شود که یکی از غذاهای معروف کردی است. تره کوهی اگر در دشت‌ها رشد کند، کورایه و اگر درون کوه‌ها رشد کند، کنیوال نامیده می‌شود. در برخی مناطق تره کوهی را پیاز کوهی نیز می‌نامند.

  • در دیدگاه طب اسلامی تره کوهی برای مواردی همچون افزایش قدرت یادگیری، درمان فراموشی، دفع کرم‌های معده، پیشگیری از سکته قلب و سرطان، عملکرد غده تیروئید و زیبایی پوست مفید است.
  • یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از این گیاه به دلیل خواص تره کوهی برای سرماخوردگی است. خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بالای تره از بدن در برابر آلودگی و عفونت مثل سرماخوردگی محافظت می‌کند.
  • همچنین ویتامین C بالای تره کوهی برای درمان سرماخوردگی مفید است؛ زیرا ویتامین C سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

البته گفته می‌شود که خوردن بیش از حد شب تره کوهی باعث اختلالات خواب می‌شود. گفته می‌شود افرادی که خواب منظمی ندارند و طبع سودایی دارند، بهتر است از مصرف انواع تره کوهی بپرهیزند.

نحوه استفاده از تره و تره فرنگی در برنامه غذایی

از تره فرنگی می‌توان برای پخت غذاهایی مثل سوپ تره فرنگی، املت تره فرنگی و خورشت تره فرنگی استفاده کرد. همچنین با استفاده از تره می‌توان غذاهایی چون قرمه‌سبزی تره، سوپ تره و آش رشته با تره تهیه کرد.

ناگفته نماند که هر 100 گرم تره فرنگی 61 کالری و هر 100 گرم تره فقط 31 کالری دارد پس‌غذاهای مرتبط با این سبزی می‌توانند گزینه مناسبی برای افراد با رژیم کاهش وزن باشند.  ما در ادامه طرز تهیه کوکوی تره و سوپ تره فرنگی را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه کوکوی تره برای 4 نفر

مواد لازم مقدار لازم
تره نیم کیلو
زرشک 50 گرم
سیر 3-4 حبه
تخم‌مرغ 4 عدد
گردو 50 گرم
جعفری یک دسته کوچک، حدوداً 100 گرم
پیازچه یک دسته کوچک در حد 4-5 عدد
نمک، فلفل و ادویه به میزان لازم

 

میزان کالری در هر 100 گرم 164
زمان آماده سازی 40 دقیقه
زمان لازم برای پخت 30 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

 

  1. برای تهیه کوکوی تره ابتدا باید تره، جعفری، پیازچه و سیر را ریز و ساطوری کنید. سپس زرشک و تخم‌مرغ‌ها را به سبزی‌ها اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید. حالا نمک و فلفل و ادویه مورد نظر خود را هم به مواد اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید.
  2. ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و داخل آن روغن بریزید. مواد مخلوط شده را داخل تابه بریزید. چند تکه گردوی خرد شده را روی مواد داخل تابه بریزید البته گردو را می‌توانید از قبل به مواد اضافه کنید. بعد از پخته‌شدن مواد، کوکوی تره شما آماده است. نوش جان.

خواص کوکوی تره می‌تواند مشابه با خواص تره باشد؛ زیرا نحوه پخت آن‌ طوری است که بسیاری از مواد موجود در تره حفظ می‌شود.

 

طرز تهیه سوپ تره فرنگی خوشمزه و ساده

مواد لازم مقدار لازم
تره فرنگی 4 بوته
سیب‌زمینی 3 عدد متوسط
هویج 2 عدد
پیاز 2 عدد متوسط
شیر 1 لیوان
خامه صبحانه 1 بسته
آب مرغ 4 لیوان
نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی
روغن به مقدار کافی

 

 

میزان کالری در هر 100 گرم 200 کالری
مدت زمان پخت 30-40 دقیقه
مدت زمان آماده‌سازی 20 دقیقه
تعداد نفرات 5- 7 نفر

 

  1. ابتدا آب مرغ را روی حرارت قرار دهید. سیب‌زمینی را ریز خرد کنید و با آب سرد به خوبی بشویید و سپس به آب مرغ اضافه کنید. هویج را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. صبر کنید که سیب‌زمینی و هویج با حرارت ملایم بپزند.
  2. در این مرحله است که باید تره فرنگی را به صورت ریز خرد کنید. پیازها را نیز خلالی خرد کنید و با روغن زیتون به تابه تره فرنگی اضافه کنید. تابه را روی حرارت قرار دهید و 10 دقیقه پیاز و تره فرنگی را با کمی زردچوبه روی حرارت بسیار ملایم تفت دهید.
  3. پیاز و تره فرنگی را به قابلمه سوپ اضافه کنید تا با سیب‌زمینی و هویج بپزند. پس از اینکه تمام مواد خوب پختند سوپ را به‌وسیله میکسر یا مخلوط کن به پوره تبدیل کنید.
  4. سوپ پوره شده را به قابلمه بر گردانید و شیر را به آن اضافه کنید و اجازه دهید شیر کمی بجوشد و غلیظ شود. یکی دو ملاقه از سوپ را با خامه به خوبی مخلوط کنید و سپس به قابلمه سوپ اضافه کنید و هم بزنید تا خامه به خوبی با سوپ یکدست شود.

کلام آخر در مورد دو گیاه جالب؛ تره و تره فرنگی

ما در این مقاله خواص تره و تره فرنگی و همچنین تره کوهی را به شما آموزش دادیم. همچنین خواص این گیاهان را از دیدگاه طب اسلامی هم بررسی کردیم. با توجه به خواص این گیاهان خیلی خوب است اگر آن را به برنامه زندگی روزانه خود اضافه کنید.

سوپ تره فرنگی؛ یکی از خوشمزه‌ترین غذاها با تره فرنگی.

با تره فرنگی غذاهای خوشمزه‌ی بسیاری می‌توان درست کرد.

در این مقاله دو روش استفاده از تره و تره فرنگی را برای تهیه غذای کوکوی تره و سوپ تره فرنگی آموزش دادیم؛ اما شما می‌توانید غذاهای متعدد و خوشمزه‌ای را با این گیاهان تهیه کنید. اگر به دنبال شناخت هرچه بیشتر خواص گیاهان هستید می‌توانید با خواص تربچه و خواص کرفس آشنا شوید. با ما همراه باشید.

نکته مهم مصرف تره فرنگی و تره این است که به دلیل اگزالات موجود در آن می‌تواند موجب بروز حساسیت و آلرژی شود. اگزالات سبب تشدید علائم بیماری در بیماران مبتلا و درگیر با سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه می‌شود. پس قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

نظرات کاربران