خواص جعفری؛ گیاه کوچک معجزه‌آسا

به این مقاله امتیاز دهید

«جعفری»گیاه گل‌دار منطقه‌ی مدیترانه است و در ایتالیا، الجزایر و تونس بیش از 2000 سال است که کاشته و مصرف می‌شود. در آن دوران از این گیاه برای مصارف دارویی و درمان امراض استفاده می‌کردند.

مطمئناً شما هم بعد از خواندن این مقاله به این نکته پی می‌برید که این گیاه زیبا و خوش عطر قبل از هر چیز یک داروی طبیعی بسیار موثر است. برگ گل‌دار مفید و پرخاصیتی که علاوه بر زیبا کردن پاستا و دوستی و هم‌نشینی‌اش با پیاز درساندویچ‌هایمان، می‌تواند عصای دستمان در هنگام بیماری هم باشد و نقش پررنگی در سلامت بدن و خوش‌بو کردن سفره‌ی غذایی ما بازی کند.

جعفری؛ سبزی خوش عطر و طعم.

 

در این مقاله ابتدا تاریخچه‌ی جالب و ریشه‌دار این گیاه را بررسی می‌کنیم، مواد مغذی موجود در آن، خواص و مضرات جعفری را برمی‌شماریم و در خلال متن راه‌کار‌هایی برای استفاده از این گیاه پیشنهاد می‌کنیم.

در‌مورد تاریخچه‌ی جعفری، این گیاه پرخاصیت، چه می‌دانید؟

ریشه و سرچشمه‌ی این گیاه به شرق مدیترانه برمی‌گردد و زمانی در اروپای قرون وسطی محبوب شد که معمولاً فقط در صومعه‌ها و باغ‌های سلطنتی کاشته می‌شد. برخی از مورخان، چارلز کبیر، امپراتور روم را یکی از علل محبوبیت جعفری می‌دانند، چرا که به دستور او این گیاه در سراسر روم کاشته شد.

در اساطیر یونان اعتقاد بر این بود که جعفری از قهرمان یونانی، آرکموروس، پیشرو و منادی مرگ نشات گرفته است. طبق افسانه‌ها، این گیاه برای اولین بار در خون آرکموروس جوانه زد؛ این افسانه باعث شد یونانیان باستان معتقد باشند که جعفری مقدس است. جنگجویان به اسب‌های خود برگ جعفری می‌دادند تا به آن‌ها قدرت دهند. یونانیان مقبره‌های خود را با تاج‌های گل از این گیاه می‌پوشانند.

در آن زمان با فراگیر شدن خرافات، مردم معتقد بودند که فقط زنان باردار یا جادوگران می‌توانند جعفری بکارند اما این روزها چنین محدودیت‌های فرهنگی مانع از کاشت این گیاه توسط ما نمی‌شود.

 

چه چیزی جعفری را ارزشمند می‌کند؟

  • ویتامین C
  • ویتامین K
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • ویتامین B6
  • ویتامین B12
  • آهن
  • مس
  • منیزیم
  • منگنز
  • فسفر
  • روی
  • اسید فولیک
  • پتاسیم
  • فولات
  • نیاسین

خاصیت ضد سرطانی جعفری

جعفری حاوی ترکیباتی‌ است که تاثیرات ضد سرطانی دارد. استرس اکسیداتیو – وضعیتی که با عدم تعادل در سطوح آنتی اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد مشخص می‌شود – با ایجاد برخی بیماری‌های مزمن از جمله سرطان مرتبط است. جعفری به ویژه سرشار از آنتی اکسیدان‌های فلاونوئید و ویتامین C است که استرس اکسیداتیو و خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را در بدن شما کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال، مصرف زیاد فلاونوئیدها در رژیم غذایی ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را تا 30٪ کاهش دهد. علاوه بر این، در مطالعات آزمایشگاهی زیرگروه‌هایی از فلاونوئیدهای خاص در جعفری – مانند میریستین و آپیژنین – فعالیت ضد سرطانی در حیوانات از خود نشان می‌دهند.

خوردن غذاهایی که سرشار از ویتامین C هستند، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. نتایج مطالعه‌ای نشان داد که افزایش 100 میلی‌گرم ویتامین C در روز خطر ابتلا به سرطان را تا 7 درصد کاهش می‌دهد و افزایش 150 میلی‌گرمی آن در روز، خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 21 درصد کاهش می‌دهد.

 

سلامت چشم‌ها با جعفری

لوتئین، بتاکاروتن و زآگزانتین سه کاروتنوئید موجود در جعفری هستند که به محافظت از چشم و تقویت بینایی کمک می‌کنند. کاروتنوئیدها رنگدانه‌هایی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند و دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی هستند.

در کل باید بدانید ویتامین A موجود در جعفری به سلامت چشم کمک شایان توجهی می‌کند؛ زیرا به محافظت از قرنیه و هم‌‌چنین غشای نازک جلوی چشم می‌پردازد.

 

جعفری و کمک به سلامت استخوان‌ها و بیماری‌های قلبی

خواص اسفناج و جعفری از جهات زیادی شبیه به یکدیگر است. هر دو منبع مهم ویتامین K هستند. ویتامین K موجود در جعفری به تراکم استخوان‌ها کمک می‌کند و طبق تحقیقات با مصرف این ویتامین، ریسک شکستگی استخوان تا 22 درصد کاهش پیدا می‌کند. این گیاه هم‌چنین منبع عالی از کلسیم، منیزیم، ویتامین D و فسفر است که به پیشگیری از پوکی استخوان و حفظ سلامت آن‌ها کمک به‌سزایی می‌کند.

 

تضمین سلامتی بدن با مصرف درست جعفری.

یک مطالعه بزرگ روی بیش از 58000 نفر نشان داد که بیشترین دریافت فولات با 38٪ کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. برعکس، مصرف کم فولات ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

در مورد تقویت سیستم ایمنی بدن با جعفری نیز باید بدانید که ویتامین C موجود در جعفری دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است و نقش مهمی در حمایت از سلامت ایمنی و محافظت در برابر بیماری‌های مزمن ایفا می‌کند.

 

خواص جعفری برای مردان

علاوه بر این که برگ و ریشه‌ی این گیاه خوش‌رنگ به تقویت میل جنسی کمک می‌کند، سرشار از آپیژنین است، نوعی فلاونوئید که در مطالعات آزمایشگاهی ثابت شده است که سرعت رشد سلول‌های سرطانی پروستات را کم می‌کند. بنابراین این خوراکی سبز رنگ کوچک را از لبه‌‌‌‌‌‌‌‌ی بشقاب خود بردارید تا پروستات شما نیز از فواید آن بهره‌مند شود.

 

خواص جعفری برای زنان

آپیول و میریستیسین، دو ترکیب موجود در جعفری هستند که باعث منظم شدن چرخه‌ی عادت ماهیانه می‌شوند، اگر درگیر این مشکل هستید پیشنهاد می‌کنیم از خواص این گیاه طبیعی استفاده کنید.

هم‌چنین وجود فلانوئیدها باعث کاهش تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود و از سرطان سینه جلوگیری می‌کند. از نکات قابل توجه برای زنان، خواص جعفری برای عفونت رحم است. این گیاه به علت خاصیت ادرار آورش به دفع باکتری‌های موجود در رحم که سبب عفونت می‌شوند کمک می‌کند.

آهن موجود در جعفری نیز شرایط بارداری را آسان‌تر می‌کند، هرچند که در این دوران باید مصرف جعفری را کنترل کرد.

 

در مورد خواص جعفری برای کودکان چه می‌دانید؟

جعفری یک طعم دهنده‌ی بسیار مفید است که می‌تواند به رژیم غذایی کودکان بالای شش ماه اضافه شود. این گیاه آهن مورد نیاز بدن کودک شما را تأمین می‌کند و به سیستم گوارش و هضم بهتر غذا در بدنش کمک می‌کند.

سرشار از مواد مغذی است که از سلامت چشم کودک شما محافظت می‌کند و به تقویت کننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بینایی معروف است. حاوی بتاکاروتن است که توسط بدن کودک شما به ویتامین A تبدیل می شود و ویتامین A برای سلامت چشم ضروری است.

 

خواص جعفری برای ریه

اگر از آسم یا هر بیماری تنفسی دیگری رنج می‌برید، جعفری می‌تواند یک گیاه درمانی عالی برای اضافه کردن به برنامه‌ی غذایی‌تان باشد.

جعفری و بیماری‌های تنفسی.

جعفری سرشار از بتاکاروتن است که خطر ابتلا به آسم را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ترکیبات ضد عفونت جعفری می تواند خلط و مخاطی را که ممکن است گلو و ریه های شما را پوشانده است، شل کند و باقی مانده‌های ریوی را کاهش دهد و جلوی عفونت باکتریایی را بگیرد.

 

فواید جعفری برای لاغری

جعفری دارای مقادیر قابل توجهی از فیبر است و یک وعده حاوی جعفری، پنج تا هشت درصد میزان فیبر مورد نیاز روزانه شما را فراهم می‌کند. حالا فیبر چه ارتباطی با کاهش وزن دارد؟

فیبر علاوه بر فواید متعددش برای بدن، باعث می‌شود شما سریع‌تر احساس سیری کنید و از پرخوری جلوگیری می‌کند. این گیاه هم‌چنین به شما کمک می‌کند میزان مصرف سبزیجات توصیه شده‌ی روزانه‌ی خود را که بین 2 تا 3 فنجان در روز است، تأمین کنید.

به علاوه، جعفری یک گیاه ادرارآور است و خواص خرفه را دارد. گیاه خرفه نیز همانند جعفری به دفع سموم بدن از طریق ادرار کمک می‌کند. پس اگر به دنبال کاهش وزن هستید، پیشنهاد می‌کنیم به جعفری بیشتر از یک وسیله برای گارنیش غذاها نگاه کنید و از آن به صورت اسموتی، ماده‌ی اولیه‌ی سالاد، انواع غذاها و حتی به صورت خام استفاده کنید.

 

خواص جعفری برای پوست

ویتامین  A و C دو ویتامین بسیار مؤثر در سلامت و زیبایی پوست هستند. حتماً چشم‌تان به انواع سرم و کرم‌های ویتامین C افتاده است، جعفری را به چشم یکی از آن سرم‌های پوستی ببینید و سعی کنید به روش‌های مختلف از آن استفاده کنید.

خواص آنتی اکسیدانی جعفری باعث افزایش تولید کلاژن در پوست و کاهش روند پیری و ایجاد چین و چروک پوستی می‌شود. جالب است که بدانید جعفری خشک، آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به شاخه‌های تازه داره. در واقع، یک مطالعه نشان داده است که این گیاه خشک شده 17 برابر بیشتر از همتای تازه خود آنتی اکسیدان دارد؛ پس اگر دسترسی به جعفری تازه ندارید از جعفری خشک استفاده کنید.

اگر درگیر جوش و آکنه هستید هم از این گیاه غافل نشوید؛ چرا که چربی پوست را کنترل و منافذ پوست را پاک‌سازی می‌کند. وجود روی در این گیاه باعث جایگزین شدن بافت‌های تازه با سلول‌های قدیمی می‌شود و از به وجود آمدن لک‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

ترکیب ماست و جعفری، به از بین رفتن سیاهی دور چشم نیز کمک می‌کند، اگر دور چشمتان لک و سیاهی وجود دارد از خواص ماست و جعفری غافل نشوید.

 

خواص جعفری برای غلظت خون

هوموسیستئین، نام اسید آمینه‌ای موجود در رگ‌های خونی ماست که می‌تواند به قلب و عروق آسیب بزند اما اسید فولیک موجود در جعفری به جنگ آن می‌رود، از مقدار هوموسیستئین مضر در خون کم می‌کند و در نتیجه خطر حملات قلبی و سکته‌ی مغزی کم می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از آب جعفری می‌تواند به سلامت عروق خونی و آرام شدن‌شان کمک کند.

خواص بی‌نظیر گیاه جعفری.

خواص جعفری برای معده

همانطور که اشاره شد این گیاه ادرار آور است و باعث دفع سموم و تنظیم دستگاه گوارش می‌شود. به علت وجود فیبر، از نفخ نیز جلوگیری می‌کند و برای درمان سوء هاضمه موثر است و یک درمان طبیعی برای کنترل رفلاکس معده است.

 

 مضرات جعفری

مصرف بی‌رویه‌ی جعفری برای زنان باردار و شیرده خطرناک است و باعث انقباضات رحمی در آن‌ها می‌شود و باید تحت نظر پزشک مصرف شود. هم‌چنین ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی شود و پوست دربرابر آفتاب به خارش بی‌افتد.

مصرف بیش از اندازه‌ی این گیاه باعث کند شدن جریان گردش خون می‌شود و می‌تواند محرک عصبی شود. اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید، در مصرف جعفری دقت کنید، چرا که این گیاه از سدیم موجود در بدن حفاظت می‌کند و ممکن است باعث تشدید بیماری‌تان شود.

 

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم خواص جعفری، گیاه جادویی و شگفت‌انگیز مناطق گرمسیری را مرور کنیم. مطمئناً شما هم توقع نداشتید این گیاه در دسترس و ارزان بتواند خواص ضد سرطانی، ضد پیری و… داشته باشد و به تقویت سلامت قلب، پوست، چشم و استخوان‌ها کمک کند؛ اما جالب‌ است بدانید نکاتی که برشمردیم تمام خواص این گیاه کوچک با رنگدانه‌ها‌ی سبز را تشکیل نمی‌دهد.

از دیگر فواید مهم این گیاه می‌توان به کاهش کلسترول خون، حفظ سلامت غدد، خواص ضد تورمی، حفظ سلامت کلیه‌ها، کمک به کنترل بیماری آرتریت و چندین و چند نکته‌ی دیگر اشاره کرد.

امیدواریم بعد از خواندن این مقاله به راحتی از کنار این موجود سبزرنگ خوش‌مزه رد نشوید و بسته به نیاز بدنتان، آن را به روش‌های مختلف وارد رژیم غذایی‌تان کنید.

پیشنهاد ما دم کردن این گیاه و استفاده از آن به صورت دم‌نوش روزانه است، اضافه کردنش به ماست و انواع سالاد و جا دادنش در ظرف سبزی خوردنمان هم فکر هوشمندانه‌ا‌ی است چرا که علاوه بر طعم‌دهی بی‌نظیرش، خواصاین گیاه ارزشمند را هم حفظ می‌کند.

پیشنهاد شما برای مصرف هرچه بیشتر این گیاه چیست؟ اگر این گیاه در غذاهای محلی شهرتان جایگاه ویژه‌ای دارد برایمان بنویسید.

نظرات کاربران

بنیتا گامبیشبان
16.خرداد.1402

سلام من هروقت سبزی میخردیم این جعفری نمیخردیم الا تو سایت شما دیدیم چقدر خواص داره از کارم پشیمون شدم از این به بعد سبزی جعفری حتمی استفاده میکنم

لیندا گماساییفر
16.خرداد.1402

سلام من جعفری بصورت دم نوش میخورم خیلی زیاد این دم نوش برای من مفید هستش ممنون از سایت خوب بلاگ اسنپ فود

حیدر هاملی کیا
16.خرداد.1402

سلام جعفری جزو سبزی های همیشگی وعده های غذاییم هستش کلیه هام تحد درمان هستند سبزی جعفری برام خوبه

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    سلام همیشه سلامت باشید چندتایی از خواص سبزی جعفری کاهش کلسترول خون، حفظ سلامت غدد، خواص ضد تورمی، حفظ سلامت کلیه‌ها، کمک به کنترل بیماری آرتریت هستش

کامران رحیمی فر کرمانی
16.خرداد.1402

سلام جعفری چطوری مانع سرطان میشه واقعا راست هستش

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    سلام بله حقیقت داره سبزی جعفری خواص زیادی داره که یکیش کمک به جلوگیری و بهبود سرطان هستش حالا چطوری جعفری حاوی ترکیباتی‌ است که تاثیرات ضد سرطانی دارد. استرس اکسیداتیو – وضعیتی که با عدم تعادل در سطوح آنتی اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد مشخص می‌شود – با ایجاد برخی بیماری‌های مزمن از جمله سرطان مرتبط است. جعفری به ویژه سرشار از آنتی اکسیدان‌های فلاونوئید و ویتامین C است که استرس اکسیداتیو و خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را در بدن شما کاهش می‌دهد

رباب مصلاحتی
16.خرداد.1402

سلام سبزی جعفری برای خانم های باردار و شیر ده خوبه هستش همیشه بخرم بخوره ؟

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    سلام نه سبزی جعفری به خانم های شیرده و باردار نباید همیشه بخورن زیادروی در خوردن در این سبزی برای همه مضر هستش مصرف بی‌رویه‌ی جعفری برای زنان باردار و شیرده خطرناک است و باعث انقباضات رحمی در آن‌ها می‌شود و باید تحت نظر پزشک مصرف شود. هم‌چنین ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی شود و پوست دربرابر آفتاب به خارش بی‌افتد

riehanesalimizadeh
16.خرداد.1402

سلام چقدر خوشحال شدم که خوندم شما از مضرات زیاد خوردن جعفری گفتتید واقعا زیاد خوردن جعفری مضر هستش خواهرشوهرم از یک سایت دیگه خواص جعفری دیده بود انقدر دیگه جعفری اضافه استفاده کرده مشکل ساز شده بوده

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    سلام خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده بله مضرات جعفری گفته شده مصرف بی‌رویه‌ی جعفری برای زنان باردار و شیرده خطرناک است و باعث انقباضات رحمی در آن‌ها می‌شود و باید تحت نظر پزشک مصرف شود. هم‌چنین ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی شود و پوست دربرابر آفتاب به خارش بی‌افتد.

    مصرف بیش از اندازه‌ی این گیاه باعث کند شدن جریان گردش خون می‌شود و می‌تواند محرک عصبی شود. اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید، در مصرف جعفری دقت کنید، چرا که این گیاه از سدیم موجود در بدن حفاظت می‌کند و ممکن است باعث تشدید بیماری‌تان شود