مرزه ؛ گیاهی به قدمت تاریخ بشری.

مرزه خواص دارویی فراوانی دارد.
5/5 - (3 امتیاز)

ما روزانه گیاهان مختلفی را در رژیم غذایی خود جای می‌دهیم، بدون آنکه از خواص آن‌ها آگاه باشیم. گیاهان بخش وسیعی از نیازهای ما را برطرف می‌کنند. هوایی که تنفس می‌کنیم به کمک گیاهان تولید می‌شود.

بخش قابل توجه از غذایی که می‌خوریم از گیاهان تشکیل شده و حتی داروهایی که به هنگام بروز یک بیماری مصرف می‌کنیم، معمولاً ترکیباتی گیاهی دارد؛ بنابراین دانستن خواص و ویژگی‌های گیاهان می‌تواند به ما کمک کند تا به بهترین نحو از گیاهان بهره ببریم و آن‌ها را متناسب با خواصی که دارند در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنیم.

مرزه خواص دارویی فراوانی دارد.

خواص غذایی و دارویی بی‌نظیر گیاه مرزه بسیار است.

مرزه یکی از گیاهانی است که خواص دارویی فراوانی دارد. این گیاه برای تسکین دردهای مفصلی، پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و گوارشی بسیار مفید است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های منحصر به فرد این گیاه ارزشمند آشنا کنیم.

مرزه؛ معطر و پرخاصیت

مرزه گیاهی معطر و خوش‌بو از خانواده نعناع‌ها است. این گیاه سخت‌گیر نیست و در هر نوع آب و هوایی  رشد می‌کند. فقط نور خورشید را مهیا کنید و کار تمام است؛ مرزه رشد خواهد کرد. مرزه برگ‌های کوچک و دراز و به رنگ سبز تیره دارد و گل‌های کوچک آن بنفش و دلربا است. مصرف این گیاه در غذاهای اروپایی و آمریکای شرقی به عنوان ادویه طرفداران زیادی دارد.

مرزه  وحشی در آلاسکا و کالیفرنیا و همچنین در خاورمیانه و منطقه مدیترانه یافت می‌شود. مرزه بیش از 2000 سال است که به خاطر عطر و خواصش به عنوان ادویه و افزودنی به غذاها استفاده می‌شده است. مرزه دارای دو نوع تابستانه و زمستانه است.

مرزه را در سبزی خوردن هم می‌توان مصرف کرد.

برگ‌های مرزه کشیده و کوچک و به رنگ سبز تیره است.

مرزه تابستانه طعمی فلفلی و تندتر نسبت به مرزه زمستانه دارد. با وجود اینکه مرزه تابستانه بیشتر از مرزه زمستانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی هردو آن‌ها یادآور طعم و عطر آویشن و نعناع و مرزنجوش هستند و برای طعم‌دار کردن غذاهای گوشتی و لوبیا انتخاب فوق العاده ای است.

خواص مرزه طب اسلامی

در طب سنتی و اسلامی آمده است که مرزه گزیدگی و جای نیش حشرات را تسکین می‌دهد و باعث کاهش التهابات ناشی از گزش نیش حشرات می‌شود. ضمنا مرزه درد قلب را مهار می‌کند، هضم غذا را آسان می‌کند و از ترشی معده می‌کاهد.

مرزه ورم پروستات و سختی در دفع ادرار را کاهش می‌دهد. دم‌کرده این گیاه برای دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه مؤثر است. در کل مرزه تسکین دهنده درد است و مصرف این گیاه با ماست می تواند دل درد را آرام کند.

مرزه خشک منبع بسیار خوبی برای دریافت ویتامین‌هاست. در جدول زیر می‌توانید ارزش‌ غذایی مرزه خشک را مشاهده کنید.

مرزه مقدار در 100 گرم
انرژی 272 کیلوکالری
کربوهیدرات 68.73گرم
فیبر غذایی 45.70 گرم
پروتئین 6.73گرم
چربی ‌کل 5.91 گرم
قند 0گرم
آب 9گرم
نیاسین 4.08 میلی‌گرم
منگنز 6.10میلی‌گرم
پتاسیم 1051 میلی‌گرم
کلسیم 2132 میلی‌گرم
منیزیم 377 میلی‌گرم
ویتامین C 51.40 میلی‌گرم
سدیم 24 میلی‌گرم
فسفر 140 میلی گرم
زینک (روی) 4.3 میلی‌گرم
آهن 37.88میلی‌گرم
ویتامیت ب6 1.81 میلی‌گرم
ریبوفلاوین 0.0 میلی‌گرم
ویتامین K 621.70میکرو ‌گرم
مس 0.85میکروگرم
فولات 0 میکروگرم
تیامین 0.37 میلی ‌گرم
ویتامین A 257 میکروگرم
ویتامین E 0 میلی گرم
سلنیم 4.6 میکروگرم

 

مرزه و خواص آن برای سلامت پوست و مو

مرزه یکی از گیاهان مؤثر برای حفظ سلامت پوست است. مصرف جوشانده گیاه مرزه باعث سفت شدن پوست و بسته شدن منافذ آن می‌شود. از طرف دیگر در درمان التهابات پوستی و جوش و آکنه بسیار تأثیرگذار است.

گیاه مرزه دارای خاصیت میکروب‌کشی است و باعث پاک‌سازی پوست می‌شود. همچنین مرزه دارای آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های مختلف است که به کلاژن سازی کمک می‌کند. کلاژن باعث رفع چین و چروک و جوان شدن پوست می‌شود.

 

برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی، مرزه مصرف کنید.

مصرف گیاه مرزه از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

مرزه منبعی سرشار از آهن است که باعث افزایش تولید هموگلوبین و در نتیجه افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون می‌شود. افزایش گلبول‌های خون علاوه بر جبران کم‌خونی باعث بهبود جریان خون و خون رسانی بهتر به فولیکول‌های مو می‌شود. وقتی روند خون‌رسانی به فولیکول‌ها بیشتر شود، موها تقویت شده و رشد آن‌ها افزایش می‌یابد.

 

خواص مرزه برای قاعدگی

این گیاه به کاهش دردهای دوران قاعدگی نیز کمک می‌کند و باعث منظم شدن دوره‌های عادت ماهانه می‌شود. همچنین گرفتگی و اسپاسم‌های ناشی از این دوره را کاهش می‌دهد.

مرزه مقادیر بالایی از منیزیم را دارد. منیزیم خواص التیام بخشی دارد و می‌تواند زخم‌های رحمی را بهبود بخشد. همچنین مرزه به دلیل داشتن خاصیت ضد قارچی می‌تواند عفونت‌های قارچی رحم را از بین ببرد و به سلامت این ارگان مهم بدن خانم‌ها کمک کند.

منیزیم موجود در مرزه باعث تعادل هورمون‌ها در خانم‌ها می‌شود و نوسانات خلقی آن‌ها و تحریک‌پذیری و اضطراب را تحت کنترل درمی‌آورد.

 

 

مبارزه با بیماری‌ها به کمک خواص شگفت‌انگیز مرزه

مرزه خواص بی نظیری دارد که می تواند در بهبود بیماری ها،از سرماخوردگی گرفته تا ناراحتی های قلبی موثر باشد. مرزه به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد می‌تواند باعث کاهش سرفه و علائم سرماخوردگی شود. همچنین نوشیدن دمنوش مرزه می‌تواند گلودرد و مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی را تسکین دهد.

مواد معدنی موجود در مرزه مانند مس، منیزیم، منگنز و پتاسیم باعث می‌شود تا از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری شود. مرزه، میزان کلسترول بد را کاهش می‌دهد. کلسترول بالا یکی از علل رایج بروز بیماری‌های قلبی است و مرزه با کنترل میزان آن به حفظ سلامتی قلب کمک می‌کند.

مقادیر بالای پتاسیم، باعث کاهش فشار خون می‌شود. کاهش فشار خون، در افرادی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند می‌تواند باعث کنترل این بیماری و سلامت قلب آن‌ها شود.

آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی موجود در مرزه، باعث می‌شود تا رادیکال‌های آزاد بدن خنثی شوند. از طرفی این آنتی‌اکسیدان‌ها از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی نیز جلوگیری می‌کنند. پس نوشیدن یک فنجان دمنوش مرزه می‌تواند شما را از ابتلا به سرطان‌های مختلف محافظت کند.

 

مرزه در بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز موثر است!

از جمله خواص مرزه برای معده منابع فیبر فراوان آن است. این فیبر می‌تواند باعث هضم بهتر غذا شود و مشکلاتی مانند نفخ و سوءهاضمه را برطرف کند. علاوه بر این خاصیت ضد اسپاسم مرزه باعث کاهش تحریک‌پذیری سیستم گوارش می‌شود.

خاصیت ضد باکتریایی مرزه، عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت ناشی از وجود باکتری اشرشیا که موجب بروز اسهال شدید می‌شود را از بین می‌برد.

 

مرزه و خواص آن برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن

مرزه به دلیل داشتن خواص ضد عفونی کنندگی، باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود و از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. وجود ویتامین‌های A و C مانع از بروز آسیب‌های سلولی می‌شود. ویتامین C باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون می‌شود. این گلبول‌ها نقش مهمی را در دفاع از بدن و حفظ ایمنی آن ایفا می‌کنند.

 

 

مرزه برای استخوان‌ها هم معجزه می‌کند!

مرزه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی می‌تواند برای کاهش درد مفاصل و مشکلات ناشی از روماتیسم و آرتروز مفصلی مؤثر واقع شود.

در ضمن مرزه کلسیم زیادی دارد که باعث استحکام بیشتر استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. همچنین خاصیت ضد التهابی آن در کم شدن درد دندان نیز مؤثر است.

مرزه عوارض هم دارد!

مرزه هم مانند سایر گیاهان، علاوه به مزیت‌های فراوانی که دارد، ممکن است مضراتی را هم به همراه داشته باشد.

۱. زیاده‌روی در مصرف گیاه مرزه به علت طعم تند، می‌تواند باعث بروز التهاباتی در لایه مخاطی دهان شود.

۲‌. روغن مرزه ممکن است در بعضی از افراد باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شود.

۳. مصرف مرزه به زنان باردار و مادران شیرده توصیه نمی‌شود.

۴. ممکن است مصرف مرزه باعث کندی در لخته شدن خون شود که احتمال بروز اختلالات خون‌ریزی را به همراه دارد.

 

مرزه؛ تسکین دهنده و تقویت کننده

در این مقاله ما اطلاعاتی در برای ویژگی‌های مرزه و خواص آن برای سلامتی شما در اختیارتان قرار دادیم. گفتیم که مرزه می‌تواند مانع از بروز بیماری‌های قلبی و ریوی شود. همچنین ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن از بروز سرطان‌های مختلف جلوگیری می‌کند. این گیاه تسکین‌دهنده درد‌های مفصلی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

در ادامه از مضرات آن گفتیم و موارد منع مصرف آن را نام بردیم و ذکر کردیم که استفاده از آن برای خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. پس توجه داشته باشید که مرزه مانند سایر گیاهان دارویی به همان میزان که مفید است، در صورت استفاده نا به جا می‌تواند مضر هم باشد و سلامت شما را به خطر بیندازد؛ بنابراین در مصرف آن جانب احتیاط را نگه‌ دارید و از افراط در استفاده از مرزه پرهیز کنید.

علاوه بر مرزه هزاران گیاه دارویی دیگر وجود دارد که ما روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم و از خواص و یا مضرات آن‌ها بی‌خبریم. مثلاً پونه و مرزنجوش از جمله این گیاهان است که شما می‌توانید برای آگاه شدن از ویژگی‌های آن‌ها به خواص مرزنجوش و خواص پونه مراجعه کنید و از مطالب فراهم شده برای افزایش آگاهی‌تان در خصوص گیاهان دارویی بهره‌مند شوید.

نظرات کاربران

مانی جویباری
16.خرداد.1402

سلام اصلا باورم نمیشه سبزی مرزه این همه خاصیت اصلا جزو سبزی ها حسابش نمیکردم

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    سلام سبزی مرزه خاصیت زیاد داره اما فرارموش نکنید که مصرف بیروی زیادروی در خوردن مرزه مضرات هم داره

tehranizade
16.خرداد.1402

سلام از مقاله خوبتون برای معروفی انواع سبزیجات ممنونم تحقیق درمورد خواص و ضرر سبزیجات داشتم از سایت شما استفاده کردم

porranje
16.خرداد.1402

سلام ببخشید سبزی مرزه چه طعم مزی داره ؟

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    سلام سبزی مرزه طعم و عطر آویشن و نعناع و مرزنجوش داره

gisataheri
16.خرداد.1402

سلام دکتر سنتی گفته دم نوش مرزه بخورم الا سایت شما رو دیدم خیلی جالب بود که کامل سبزی مرزه تعریفش کردید

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    سلام خوشحالیم که مقاله مرزه بدردتون خورد مرزه ورم پروستات و سختی در دفع ادرار را کاهش می‌دهد. دم‌کرده این گیاه برای دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه مؤثر است. در کل مرزه تسکین دهنده درد است و مصرف این گیاه با ماست می تواند دل درد را آرام کند مرزه گزیدگی و جای نیش حشرات را تسکین می‌دهد و باعث کاهش التهابات ناشی از گزش نیش حشرات می‌شود. ضمنا مرزه درد قلب را مهار می‌کند، هضم غذا را آسان می‌کند و از ترشی معده می‌کاهد

فاطیما گاردیزاده
16.خرداد.1402

سلام برای پوست به من پیشنهاد دادن که از مرزه استفاده کنم واقعا خوبه ؟

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    مرزه یکی از گیاهان مؤثر برای حفظ سلامت پوست است. مصرف جوشانده گیاه مرزه باعث سفت شدن پوست و بسته شدن منافذ آن می‌شود. از طرف دیگر در درمان التهابات پوستی و جوش و آکنه بسیار تأثیرگذار است.

حمیده فارامری
16.خرداد.1402

سلام ضررهای مرزه چیا هستش

    snappfoodadmin
    16.خرداد.1402

    سلام مرزه هم خواص داره هم ضر داره زیاده‌روی در مصرف گیاه مرزه به علت طعم تند، می‌تواند باعث بروز التهاباتی در لایه مخاطی دهان شود. روغن مرزه ممکن است در بعضی از افراد باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شود مصرف مرزه به زنان باردار و مادران شیرده توصیه نمی‌شود. ممکن است مصرف مرزه باعث کندی در لخته شدن خون شود که احتمال بروز اختلالات خون‌ریزی را به همراه دارد

گیتی هورانی
21.خرداد.1402

سلام من درد مفاصل دارم سبزی مزره جزو سبزی های که بصورت دمنوش و کنار غذاها و مرزه در سالاد اسفناج میریزم

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام مرزه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی می‌تواند برای کاهش درد مفاصل و مشکلات ناشی از روماتیسم و آرتروز مفصلی مؤثر واقع شود.

    در ضمن مرزه کلسیم زیادی دارد که باعث استحکام بیشتر استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود

hooraami
01.مهر.1402

خواص سبزی مزه چی هستش

    snappfoodadmin
    04.مهر.1402

    سلام مرزه یکی از گیاهانی که خواص دارویی فراوانی دارد.گیاه مرزه برای تسکین دردهای مفصلی، پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و گوارشی بسیار مفید است.
    مرزه گزیدگی و جای نیش حشرات را تسکین می‌دهد و باعث کاهش التهابات ناشی از گزش نیش حشرات می‌شود.این گیاه درد قلب را مهار می‌کندو هضم غذا را آسان می‌کند
    و از ترشی معده کم می کند و دم‌کرده این گیاه برای دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه مؤثر است