فواید نخود فرنگی؛ مقوی و رژیمی

نخود فرنگی بسیاری مقوی است.
به این مقاله امتیاز دهید

متخصصان و پزشکان تغذیه بر داشتن یک رژیم غذایی متنوع تأکید می‌کنند. آن‌ها معتقدند که رژیم غذایی شما باید از گروه‌های مختلف غذایی با مواد مغذی مختلف تشکیل شود.  یکی از گروه‌هایی که بر آن تاکید شده، حبوبات است. حبوبات منابع متنوع و سرشاری از مواد معدنی و مواد مغذی هستند که برای حفظ سلامت بدن ما ضروری است.

نخود فرنگی بسیاری مقوی است.

نخود فرنگی؛ عضله ساز و مقوی

این گروه، از اعضای متنوعی تشکیل شده است که هرکدام خواص و ویژگی‌های خاص خود را دارند. یکی از حبوباتی که متخصصان مصرف آن را توصیه می‌کنند، نخود فرنگی است. این گیاه دارای خواص و فواید شگفت‌انگیزی است و از مواد مغذی و معدنی متعددی بهره‌مند است. در ادامه این مقاله ما اطلاعاتی در خصوص فواید نخود فرنگی و ویژگی‌های آن در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نخود فرنگی؛ سرشار از املاح و مواد معدنی

نخود فرنگی، گیاهی است از خانواده حبوبات که خواص بسیار زیادی دارد . مطالعات نشان داده که  مصرف نخود فرنگی برای درمان برخی از بیماری‌های مزمن، مانند سرطان و بیماری‌های قلبی مؤثر است. این گیاه به دلیل داشتن مواد مغذی و معدنی متنوع  مانند ویتامین‌ها، آهن و منیزیم ، در رژیم غذایی از جایگاه بالایی برخوردار است.

این خوراکی به دلیل نداشتن کلسترول و داشتن مقادیر بالای پروتئین می‌تواند در غذای ورزشکاران و گیاهخواران نقش اساسی ایفا کند. در اینجا جدول ارزش غذایی نخود فرنگی را  مشاهده می‌کنید.

کالری نخودفرنگی 81
کل چربی ۰.۴ گرم
چربی اشباع ۰.۱ گرم
چربی غیر اشباع ۰.۲ گرم
کلسترول 0
سدیم ۵ میلی گرم
پتاسیم ۲۴۴ میلی گرم
کل کربوهیدرات ۱۴ گرم
فیبر غذایی ۵ گرم
قند ۶ گرم
پروتئین ۵ گرم
ویتامین آ ۱۵٪ از نیاز روزانه
کلسیم ۲٪ از نیاز روزانه
منیزیم ۸٪ از نیاز روزانه
ویتامین ب ۶ ۱۰٪ از نیاز روزانه
ویتامین ث ۶۶٪ از نیاز روزانه
آهن ۸٪ از نیاز روزانه

خواص نخود فرنگی در طب اسلامی

در طب سنتی و اسلامی خواص بی‌شماری برای نخود فرنگی ذکر شده است. برای مثال از نظر طب سنتی و اسلامی، نخود فرنگی یک ماده بسیار مفید و مغذی است. مصرف این خوراکی برای بهبود عملکرد معده و کمک به عمل هضم، توصیه می‌شود.

از منظر طب  سنتی، استفاده از نخود سبز از ابتلا به پوکی استخوان و رماتیسم مفصلی ممانعت می‌کند.

همچنین طب سنتی معتقد است که نخود فرنگی برای سلامت چشم‌ها مؤثر است.

خواص نخود فرنگی در بدن‌سازی

نخودفرنگی، دارای پروتئین و نشاسته طبیعی زیادی است. این مواد مغذی برای ساختن عضله‌ها بسیار مفید است. ورزشکاران می‌توانند نخود فرنگی را بعد از تمرینات ورزشی خود، مصرف کنند. در رابطه به خواص نخود سبز برای مردان باید به این نکته اشاره کرد که زیاده روی در مصرف نخود فرنگی در مردان به منظور عضله سازی مسئله‌ای است که می‌تواند سلامت آن‌ها را به‌ خطر بیندازد. در واقع مصرف بیش از اندازه این خوراکی برای همه از جمله مردان خطراتی مانند ابتلا به درد مفاصل، افزایش وزن و کاهش عملکرد کلیه را به همراه دارد.

خواص نخود سبز خام

۱. یکی از مزایای نخود سبز یا نخودفرنگی، چربی بسیار کم آن است. این گیاه می‌تواند گزینه مناسبی برای رژیم غذایی کم کالری باشد.

۲. نخود فرنگی منبعی غنی از ویتامین D و ویتامین K است. این ویتامین‌ها به جذب کلسیم کمک می‌کند. جذب بیشتر کلسیم مانع از پوکی استخوان می‌شود. ویتامین K موجود در  نخود فرنگی، از ابتلا به  آلزایمر و ورم مفاصل جلوگیری می‌کند.

۳. در نخود فرنگی، نوعی پلی فنول به نام کومسترول وجود دارد که مصرف آن از ابتلا به سرطان معده پیشگیری می‌کند. همچنین ویتامین A و C موجود در نخود فرنگی از گسترش انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

۴. مواد معدنی موجود در نخودفرنگی مانند کلسیم، آهن، مس، منگنز و روی باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. مقادیر بالای ویتامین C در نخودفرنگی به بدن کمک می‌کند، در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

نخود فرنگی ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد.

نخود فرنگی میزان پروتئین قابل توجهی دارد.

۵. مقادیر زیاد ویتامین B1، B6، B2، B3 و فولات باعث جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی خطرناک می‌شود. همچنین میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در نخود فرنگی از دیواره‌های رگ‌های خونی محافظت می‌کند.

۶. نخود فرنگی دارای آنتی اکسیدان‌هایی مانند کاروتنوئید است که با پیری و چین و چروک پوست مبارزه می‌کند.

۷. فیبر و پروتئین بالای موجود در نخود فرنگی، هضم شکر را آهسته می‌کند. از طرفی این فیبر، هضم غذا و متابولیسم را بهبود می‌بخشد.

خواص نخود فرنگی برای کودکان

۱. مصرف نخود فرنگی به علت وجود منابع سرشار از آهن، از ابتلا کودکان به کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

۲. وجود ویتامین K سبب جذب کلسیم و تقویت استخوان‌های کودکان می‌شود.

۳. ویتامین C موجود در نخود فرنگی به مبارزه در مقابل ویروس آنفولانزا در کودکان کمک می‌کند.

۴. مقادیر ویتامین A موجود در نخود فرنگی در تقویت بینایی کودکان مؤثر است.

۵. رشد عضلانی و استخوانی یکی از فاکتورهای مهم در سلامتی کودکان است. مصرف نخودفرنگی باعث افزایش توده‌های عضلانی و سلامت سلول‌های استخوانی می‌شود.

۶. وجود نخود فرنگی در رژیم غذایی کودکان، باعث جلوگیری از اسهال می‌شود که یکی از مشکلات رایج در بین کودکان است.

خواص نخود فرنگی برای مو

نخود فرنگی نقش بسزایی در رشد موها دارد. وجود ویتامین‌ها مانند ویتامین A و E و مواد معدنی مانند سلنیوم و روی باعث طراوت و شادابی موها می‌شود.

نخود فرنگی سرشار از ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین‌ها با تسهیل اکسیژن رسانی گلبول‌های قرمز خون به فولیکول‌های مو باعث رشد و پرپشتی موها می‌شود.

از طرفی در نخود فرنگی ویتامین C قابل توجهی وجود دارد. این ویتامین در فرایند کلاژن سازی و رشد فولیکول‌های مو نقش مهمی دارد. این در حالی است که کمبود ویتامین C باعث خشکی و شکننده شدن موها می‌شود.

در نخود فرنگی مواد آنتی‌اکسیدانی وجود دارند که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و مانع از آسیب دیدن موها می‌شود.

ریزش موها یکی از عوامل نگران کننده است که احتمالاً با آن رو به رو شده‌اید. عصاره نخود فرنگی با تقویت کردن موها، باعث محکم شدن ریشه‌ موها و ضخیم شدن ساقه‌های مو می‌شود. این مسئله باعث می‌شود تا شما ریزش موی کمتری را تجربه کنید. همچنین عصاره نخود فرنگی به علت خاصیت رطوبت رسانی بالا می‌تواند شما را از شر شوره سر خلاص کند.

استفاده از جوانه نخود فرنگی در رژیم غذایی شما، باعث کمک به افزایش رشد طولی موها می‌شود.

خواص نخود فرنگی پخته

شاید سؤال کنید که نخود فرنگی را چگونه بخوریم؟ پیشنهاد ما به شما مصرف نخود فرنگی پخته است.

نخود فرنگی را می‌توان به صورت پخته مصرف نمود.

نخودفرنگی پخته خواص بیشتری از نخودفرنگی نپخته دارد.

نخود فرنگی پخته، خواص بیشتری نسبت به نخود فرنگی خام دارد و هضم آن نیز برای دستگاه گوارش آسان‌تر است. نخود فرنگی پخته منبع سرشاری از مواد معدنی مانند منیزیم، آهن و فسفر است. مصرف این مواد برای تأمین برخی نیازهای بدن ضروری است.

خواص نخود فرنگی برای سلامت استخوان‌ها

مصرف نخود فرنگی به دلیل وجود منابع کلسیم در آن باعث حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود. از طرف دیگر به دلیل وجود ویتامین‌های  K و D که به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کنند، نخود فرنگی می‌تواند از بروز پوکی استخوان‌ها پیشگیری کند. ویتامین K در جلوگیری از آلزایمر و ورم مفاصل نیز مؤثر است.

تقویت سیستم ایمنی با نخود فرنگی

مقادیر آهن و ویتامین C موجود در نخود فرنگی سیستم ایمنی بدن شما را در برابر انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها تقویت می‌کند. همچنین باعث تقویت سیستم جلوگیری از بروز مشکلات معده می‌شود. این گیاه همچنین برای بهبود سلامت روان و درمان مشکلات روحی به ویژه افسردگی مفید است.

مضرات نخود فرنگی

مصرف بی رویه هر چیز مفیدی می‌تواند مضر باشد! نخود فرنگی هم از این قائله مستثنا نیست.

مصرف نخود فرنگی اگرچه به دلیل وجود ذخایر ویتامین D در آن، برای جذب کلسیم مفید است، اما استفاده بی رویه از آن می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

نگهداری نخود فرنگی

نخود فرنگی به صورت‌های مختلف در تمام فصول سال در دسترس است. با این حال نخود فرنگی تازه در اواخر بهار و اوایل تابستان در بازار پیدا می‌شود. در زمان خرید نخود فرنگی بهتر است نخودهایی را بخرید که دارای غلاف سنگین و پر هستند و غلاف‌های زرد و زیادی رسیده و چروکیده را نخرید.

نخود فرنگی را در صورت مصرف در کوتاه مدت، می‌توان برای دو سه روز در یخچال و در ظرف مخصوص سبزی‌ها نگه‌داری کرد. اما برای نگهداری طولانی مدت می‌توان آن‌ها را به صورت فریز شده و برای مدت چند ماه نگه‌داری کرد.

علاوه بر این می‌توان دانه‌ها را به صورت خشک، لپه و آرد نیز برای مصارف مختلف تهیه کرد.

از نخود فرنگی به صورت کنسروی هم می‌توان استفاده کرد، اما مصرف آن به صورت فریز شده بر نوع کنسروی اولویت دارد.

نخود فرنگی انتخابی مناسب برای هر وعده

در این مقاله به ویژگی‌ها و خواص مختلف نخود فرنگی اشاره شد. نخود فرنگی یکی از مواد غذایی بسیار کاربردی در رژیم غذایی گیاه‌خواری و غیر گیاه‌خواری محسوب می‌شود و می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای بدن ما را به مواد مغذی و مواد معدنی برطرف کند. البته مضراتی هم برای آن در طب سنتی ذکر شده که در طب مدرن به آن باور ندارند.

به هر حال همان‌طور که قبلاً هم گفته شد زیاده روی در هر چیز مفیدی، مضر است. بنابراین بهتر است از نخود فرنگی به طور متعادل در رژیم غذایی استفاده کنید. نخود فرنگی را می‌توانید در بسیاری از غذا‌ها و سالاد‌ها به صورت پخته شده استفاده کنید. از طرفی از نخود سبز خشک شده و آرد شده هم می‌توان در تهیه ماسک‌های مو و صورت بهره برد. شما می توانید علاوه بر مطالبی که درباره نخود فرنگی گفته شد. مطالبی درباره خواص گیاهان دیگر مانند خیار و فلفل کشیده نیز بهره ببرید.

 

 

نظرات کاربران