خواص پرتقال خونی (پرتقال تو سرخی) ، فواید پرتقال تو سرخی برای بیماری های ویروسی مثل کرونا

خواص پرتقال خونی
4.3/5 - (3 امتیاز)

پرتقال خونی، یکی از میوه های پاییزی محبوب و گونه‌ای از پرتقال معمولی است. این پرتقال خوشرنگ، با وجود رنگدانه‌های قرمز آنتوسیانین، جلوه متفاوتی دارد. البته بخشی از خواص پرتقال خونی هم مربوط به همین رنگ قرمز گوشتی است. پرتقال خونی می‌تواند باعث افزایش سیستم دفاعی برای مقابله با کرونا شود؛ گوارش را بهبود ببخشد؛ قلب را سالم نگه دارد و ده‌ها خاصیت دیگر، که قصد داریم در این مقاله از اسنپ فود به آن‌ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

ارزش غذایی پرتقال خونی

در یک عدد پرتقال خونی متوسط، این مقدار مواد مغذی وجود دارد:

مواد مغذی مقدار در یک پرتقال متوسط
انرژی 64 کیلوکالری
کربوهیدرات 15.99 گرم
پروتئین 1.27 گرم
چربی 0.17 گرم
فیبر 3.2 گرم
قند 12.79 گرم
پتاسیم 248 میلی گرم
ویتامین C  حدود 20 درصد از نیاز روزانه بدن

خواص پرتقال خونی

ریشه تاریخی شکل‌گیری پرتقال خونی، کاملا مشخص نیست. بعضی آن را یک جهش مثبت از پرتقال معمولی می‌دانند و عده‌ای معتقدند که این میوه، حاصل پیوند نارنگی و دارابی در دوران باستان است. اما به هر حال، این نوع پرتقال، از نظر ظاهری، کمی کوچک‌تر، پرچین‌تر، سفت‌تر و پر رنگ‌تر از پرتقال معمولی است. مزه خاصی دارد که گاهی به ترشی می‌زند و گاهی کاملا شیرین است و شاید شما را به یاد مزه تمشک بیندازد. خواص و مضرات پرتقال خونی هم با چند تفاوت جزئی، به خواص پرتقال نزدیک است که در ادامه، به چند مورد مهم می‌پردازیم:

۱. خواص پرتقال خونی در کاهش وزنخواص پرتقال خونی در کاهش وزن

این میوه، کالری کم و فیبر بالایی دارد. بنابراین، مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و می‌تواند میان‌وعده‌ای مناسب برای رژیم‌های کاهش وزن باشد.

2. خواص پرتقال خونی برای سرطان

پرتقال خونی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است و این ترکیبات، نقش ویژه‌ای در خنثی کردن عملکرد مخرب رادیکال‌های آزاد بدن دارند. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که آنتی اکسیدان چریسانتمین موجود در پرتقال خونی می‌تواند جلوی رشد و گسترش سلول‌های سرطان پروستات را بگیرد. همچنین بر اساس همین مطالعات، پرتقال خونی، حاوی آنتی اکسیدان‌های دیگری مانند کومائیک اسید، کافئیک اسید و فرولیک اسید است که اثرات ضد سرطانی دارند.

البته درباره خواص پرتقال خونی بر سلول‌های سرطانی انسان، تحقیقات بیشتری لازم است.

3. بهبود پوکی استخوان با مصرف پرتقال خونی

یکی از مواد معدنی مهم در پرتقال خونی، کلسیم است که نقش قابل توجهی در استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها دارد. بنابراین، در صورت ابتلا به پوکی استخوان، از این منبع غنی و طبیعی کلسیم، غافل نشوید.

4. سلامت کبد با مصرف میوه Blood Oranges

پرتقال خونی یک میوه خوشمزه چربی‌سوز است. بنابراین، برای کاهش چربی اندام‌های داخلی بدن مانند کبد و پانکراس و همچنین سوزاندن چربی‌های دور شکم، می‌توانید روی آن حساب کنید تا کبد سالم‌تری داشته باشید.

5. خواص پرتقال خونی برای پوست و مو

ویتامین C، ویتامین A و آنتی اکسیدان‌های موجود در پرتقال تو سرخی، نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارند. بنابراین، برای کاهش چین و چروک‌های پوستی و افزایش رشد موهای خود، روی این میوه خوشمزه پاییزی، حساب ویژه‌ای باز کنید.

6. خواص پرتقال خونی در بارداریخواص پرتقال خونی در بارداری

مواد مغذی موجود در پرتقال تو سرخی، برای دوران بارداری هم بسیار مفید است. برای مثال، ویتامین C، می‌تواند به تقویت بدن مادر و بهبود رشد جنین کمک کند؛ فیبر موجود در پرتقال تو سرخی، جلوی بروز مسمویت حامگلی، یبوست و دیابت بارداری را می‌گیرد و فولات، ماده‌ای موثر برای جلوگیری از نقص لوله عصبی جنین و نقایص مادرزادی او است.

7. پرتقال تو سرخی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

پرتقال خونی مانند بسیاری از مرکبات دیگر، سرشار از فیبر است. این فیبر، سطح گلوکز موجود در بدن را در حالت تعادل نگه می‌دارد و باعث هضم آسان‌تر مواد غذایی خواهد شد. به علاوه، مدفوع را نرم می‌کند و جلوی بروز یبوست را می گیرد. همچنین، باکتری‌های مفید روده را حفظ می‌کند و برای درمان بیماری‌هایی مانند بواسیر و دیورتیکولیت موثر است.

8. خواص پرتقال خونی در بهبود سریع تر زخم ها

آنتی اکسیدان‌های موجود در پرتقال تو سرخی، به انعقاد خون و بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کنند. به علاوه، این ترکیبات، جلوی عفونی شدن زخم‌ها را می‌گیرند و به همین دلیل، یک میوه بسیار مفید برای بیماران دیابتی هستند.

9. خواص پرتقال خونی برای دیابت

پرتقال خونی علاوه بر اینکه به بهبود سریع‌تر زخم‌ها در بدن افراد کمک می‌کند می‌تواند با ذخایر غنی از آنتی اکسیدان‌های خود، توان دفاعی و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. در این صورت، آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد بدن به سلول‌ها و التهاب آن‌ها کاهش یافته و توان بدن در مقابله با بیماری‌های مزمنی مانند دیابت نوع 2، بالاتر می‌رود.

10. درمان اسکوربوت با پرتقال تو سرخی

در صورت ابتلا به بیماری اسکوربوت، از پرتقال تو سرخی غافل نشوید. مصرف هر عدد از این پرتقال می‌تواند تا 20 درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین C را تأمین کند و یک درمان طبیعی و بدون عارضه برای مشکل شما خواهد بود.

11. خواص پرتقال خونی برای چشمخواص پرتقال خونی برای چشم

برای سلامت چشم‌ها روی ویتامین A موجود در پرتقال خونی حساب کنید. به علاوه، رنگدانه بتاکاروتن موجود در این میوه هم در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. این ویتامین، بافت شبکیه چشم را تقویت می‌کند و مشکلات بینایی ناشی از سن را به تأخیر می‌اندازد.

12. مصرف پرتقال تو سرخی برای سلامت قلب

گفتیم که ترکیبات موجود در پرتقال تو سرخی، مانع تجمع چربی‌های زائد در بدن می‌شود. به علاوه، آنتوسیانین‌های موجود در پرتقال خونی، خواص ضد التهابی قوی دارند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش دهند.

13. خواص پرتقال خونی در درمان میگرن

اگر دچار میگرن شده باشید، می‌دانید که این درد چقدر آزاردهنده است و خبر خوب این است که با ماساژ کمی روغن پرتقال خونی روی پیشانی، به زودی این دردها فروکش می‌کنند.

مضرات پرتقال خونی

هنگام مصرف پرتقال خونی، این نکات و موارد احتیاطی را در نظر داشته باشید:

  • پرتقال خونی سرشار از پتاسیم است. بنابراین زیاده‌روی در مصرف آن برای بیماران کلیوی مضر است و کلیه این افراد نمی‌تواند پتاسیم اضافی را دفع کند.
  • یک گوارش سالم و طبیعی، نیازمند مصرف متعادل فیبر است و لازم است بدانید که در صورت زیاده‌روی در مصرف پرتقال خونی، ممکن است دچار اسهال شوید.
  • به علاوه، پرتقال هم مثل سایر مرکبات، یک میوه اسیدی است. بنابراین، اگر مستعد ریفلاکس هستید یا معده حساسی دارید، در مصرف آن احتیاط کنید.

پرتقال های خونی تازه و با کیفیت را با خرید میوه آنلاین از اسنپ فود بخرید

تمامی فوایدپرتقال خونی را برای شما شرح دادیم و پیشنهاد می‌کنیم از خواص این میوه غافل نشوید.  شما می‌توانید انواع میوه جات تازه و باکیفیت؛ از جمله پرتقال خونی را به صورت اینترنتی خریداری کرده و زحمت خرید حضوری را کم کنید. کافی است سری به صفحه خرید میوه آنلاین در سایت اسنپ فود بزنید و کالاهای مورد نظر خود را همراه با ثبت آدرس دقیق، سفارش دهید.

نظرات کاربران