خواص گلابی + ۱۳ فایده آن

خواص گلابی
5/5 - (2 امتیاز)

گلابی یک میوه با طعم ترش و شیرین است که بیشتر در مناطق سردسیر و کوهستانی رشد می‌کند. این میوه محبوب و دوست داشتنی داری خواص و ویتامین‌های زیادی است که برای بدن بسیار مفید بوده و باعث افزایش سلامتی می‌شود. فیبر و ویتامین‌های موجود در این میوه محبوب، خواص درمانی زیادی دارد و به گونه‌ها و شکل‌های مختلفی قابل خوردن است. با استفاده از گلابی می‌توان به طرز تهیه مربا گلابی، مربای کمتر شناخته شده اما خوشمزه پرداخت. در ادامه به بررسی کامل خواص گلابی خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید.

انواع گلابی را بشناسید

انواع گلابی را بشناسید

قبل از آن که بخواهیم درباره خاصیت های گلابی صحبت کنیم، بهتر است با انواع میوه گلابی آشنا شوید. میوه گلابی بر اساس اندازه، طعم و شکل دسته‌بندی می‌شود. گلابی رایج در ایران گلابی رشد کرده در جنگل‌های گیلان است که طعم و مزه فوق‌العاده‌ای دارد. در آمریکا گلابی بیشتر به صورت گلابی آنجوی سبز، گلابی آنجوی قرمز و گلابی کومیس بوده که در بین شهروندان آمریکایی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

ارزش غذایی گلابی چه قدر است؟

ارزش غذایی گلابی چه قدر است؟

گلابی علاوه بر طعم دلچسب و شیرین دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. این میوه محبوب و دوست‌داشتنی همانطور که در ابتدا نیز گفته شد به دلیل داشتن مواد مغذی و ویتامین‌ها برای طیف وسیعی از اندام‌های بدن مناسب بوده و حتی در مواردی دارای خاصیت درمانی است. در انتها شاید این سوال برای شما مطرح شود که یک میوه با چنین ویژگی‌ها و ترکیباتی از چه خواصی برخوردار است؟ پاسخ ما این است که ابتدا با جدول ارزش غذایی این میوه آشنا شوید تا در ادامه به سراغ خواص آن نیز برویم.

ماده تشکیل­‌دهنده مقدار ویتامین مقدار
پروتئین 38/0 گرم ویتامین B1 01/0 میلی‌گرم
کربوهیدرات 46/15 گرم ویتامین B2 03/0 میلی‌گرم
آب 71/83 گرم ویتامین B3 16/0 میلی‌گرم
چربی 12/0 گرم ویتامین B4 10/5 میلی‌گرم
فیبر 10/3 گرم ویتامین B5 05/0 میلی‌گرم
قند 80/9 گرم ویتامین B6 03/0 میلی‌گرم
مس 08/0 میلی‌گرم ویتامین B9 00/7 میکروگرم
منیزیم 00/7 میلی‌گرم ویتامین B12 00/0 میلی‌گرم
کلسیم 00/9 میلی‌گرم ویتامین C 20/4 میلی‌گرم
فسفر 00/11 میلی‌گرم ویتامین E 12/0 میلی‌گرم
روی 10/0 میلی‌گرم ویتامین K 50/4 میلی‌گرم
آهن 17/0 میلی‌گرم ویتامین A 00/1 میکروگرم
پتاسیم 00/119 میلی‌گرم ویتامین D 00/0 میلی‌گرم

خواص گلابی برای سلامتی

خواص گلابی برای سلامتی

همانطور که گفتیم گلابی دارای خواص بسیار زیادی است که باعث افزایش سلامتی و طول عمر انسان می‌شود. ما در ادامه به بررسی کامل فواید گلابی پرداخته‌ایم تا شما را با مهم‌ترین خواص غذایی و دارویی این میوه آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که بعد از این متن، مطلب خواص سیب، شگفت زده تان می کند! را نیز مطالعه کنید تا با خواص دیگر میوه‌ها نیز آشنا شوید.

1. خاصیت گلابی برای دیابت

گلابی یکی از میوه‌های موثر برای بهبود و کنترل بیماری دیابت است. میوه گلابی به دلیل داشتن فیبر بالا و گلیسیرین پایین قند خون را تنظیم می‌کند. تنظیم قند خون سبب بهبود و کنترل بیماری دیابت توسط میوه گلابی می‌شود.

2. خواص گلابی در بارداری

پزشکان و متخصصان معمولا به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند که حتما از قرص فولیک اسید در دوران بارداری استفاده کنند، زیرا فولیک اسید از ناهنجاری‌های نوزاد جلوگیری کرده و باعث می‌شود نوزاد با سلامت کامل متولد شود. این ویتامین در گلابی وجود دارد و خوردن آن باعث افزایش سلامت نوزاد و مادر خواهد شد.

3. فواید گلابی برای لاغری

گلابی از خواص بسیار ویژه‌ای برای لاغری برخوردار است. همانطور که گفته شد میوه گلابی به دلیل داشتن قند طبیعی باعث توازن قند خون شده و احساس ضعف و بی‌حالی را از شما دور می‌کند. همچنین فیبر موجود در گلابی باعث می‌شود تا افراد مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کنند؛ در نتیجه تعداد وعده‌های غذایی کاهش می‌یابد. به همین دلیل افرادی که قصد لاغری دارند می‌توانند از این میوه استفاده کنند.

4. خواص گلابی برای تقویت سیستم ایمنی

خواص گلابی برای تقویت سیستم ایمنی

گلابی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا، تولید گلبول‌های سفید را افزایش داده و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. افرادی که دچار سرماخوردگی یا آنفولانزای فصلی شده‌اند، بهتر است میوه گلابی را در لیست تغذیه خود قرار دهند، زیرا باعث تسریع روند بهبود بیماری خواهد شد.

5. خاصیت گلابی در بهبود فرایند گردش خون

یکی از مهم‌ترین فواید گلابی که تقریبا همه افراد نیز از آن اطلاع دارند، بهبود فرایند گردش خون است. گلابی به دلیل داشتن آهن و مس فراوان برای بهبود گردش خون مناسب بوده و مصرف آن به افرادی که دچار کم خونی هستند، توصیه می‌شود. همانطور که می‌دانید اختلال در فرایند گردش خون می‌تواند سبب ایجاد خستگی، بی‌حالی، کسلی و ضعف عضلات شود.

6. فواید گلابی برای استخوان

یکی از مهم‌ترین خواص گلابی نطنز کمک به سلامت استخوان‌ها است. گلابی به دلیل داشتن مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم می‌تواند بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و ضعف‌های عمومی بدن را تسکین دهد.

7. خواص گلابی برای بهبود فرآیند هضم

گلابی به دلیل داشتن فیبر، فرایند هضم غذا را راحت‌تر کرده و سبب افزایش حرکات روده بزرگ می‌شود. افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند، خوردن یک یا دو عدد گلابی فرآیند هضم را برای آن‌ها راحت‌تر می‌کند.

8. خاصیت گلابی برای پیشگیری از سرطان

گلابی دارای خواص ضدسرطانی است و بیماری‌هایی مانند سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان ریه و سرطان روده را کاهش می‌دهد. افرادی که مصرف گلابی بالایی دارند، معمولا از ابتلا به این گونه سرطان‌ها در امان هستند.

9. فواید گلابی در تسریع سرعت التیام

فواید گلابی در تسریع سرعت التیام

گلابی به دلیل داشتن ویتامین C سرعت ساخت اندام و بافت‌های جدید را در بدن افزایش می‌دهد. گلابی به ترمیم آسیب رگ‌های خونی کمک کرده و از مشکلات قلبی و عروقی در افراد مختلف جلوگیری می‌کند.

10. خواص گلابی در طب سنتی

طبع گلابی گرم و تر بوده و در طب سنتی برای آن فواید بسیاری عنوان شده است. گلابی ملین خوبی است که به رفع یبوست کمک می‌کند. این میوه حرکات روده را تسهیل کرده و موجب رفع مشکلات گوارشی خواهد شد. از دیگر فواید گلابی در طب سنتی می توان به درمان مشکلات عصبی مانند اضطراب و افسردگی اشاره کرد. همچنین این میوه از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.

11. خواص گلابی برای پوست صورت

از جمله خواص گلابی برای زیبایی می‌توان به محافظت از سلول‌های پوستی در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد اشاره کرد. مصرف گلابی با کنترل میزان قند خون، به حفظ کلاژن‌های پوست کمک می‌کند و از این طریق موجب شادابی پوست خواهد شد. خوردن گلابی یا استفاده از ماسک موضعی این میوه، از پیری زودرس پوست جلوگیری کرده و به درمان مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه کمک خواهد کرد.

12. فواید گلابی برای ریه

از خواص گلابی برای ریه نباید ساده بگذرید. گلابی یک ضدالتهاب قوی است که به پاکسازی ریه‌ها و دفع مواد مضر کمک می‌کند. در زمان ابتلا به بیماری‌های تنفسی مصرف گلابی، التهاب ریه‌ها را کاهش داده و موجب تقویت سیستم تنفسی می‌شود. خواص آنتی اکسیدانی موجود در گلابی برای حفظ سلامت ریه‌ها و از بین بردن عوامل بیماری‌زا مفید است.

13. خواص گلابی برای سرماخوردگی

گلابی با دفع جرم‌های موجود در سیستم تنفسی برای جلوگیری از سرماخوردگی مفید خواهد بود. همچنین این میوه سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و A است که به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. مصرف گلابی با تقویت سیستم ایمنی و کاهش تب نوعی داروی طبیعی است که بهبود سرماخوردگی را تسریع خواهد کرد.

خواص گلابی خشک

خواص گلابی خشک

گلابی خشک طعم فوق‌العاده‌ای داشته که اغلب افراد به آن علاقه‌مند هستند، اما گلابی خشک علاوه بر طعم خوب، فواید بسیاری هم برای بدن دارد. این میوه خشک، میزان کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و از این طریق از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق جلوگیری خواهد کرد. خوردن گلابی خشک با تقویت دستگاه گوارش و بهبود فرایند هضم، مانع از ایجاد مشکلات گوارشی مانند یبوست می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در گلابی خشک سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند.

از فواید میوه گلابی غافل نشوید..

فواید گلابی را به طور کامل برای شما بیان کردیم. اگر با خواندن این مقاله به مصرف بیشتر گلابی ترغیب شده یا می‌خواهید از آن برای تهیه کیک و شیرینی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم خرید آنلاین میوه از اسنپ فود را فراموش نکنید. شما می‌توانید گلابی‌های تازه و خوشمزه را به صورت کاملا سالم درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید و از منبع غنی ویتامین‌های آن استفاده کنید.

سوالات متداول

کنترل بیماری دیابت با میوه گلابی ؟( گلابی برای دیابت موثر است ؟)

گلابی یکی از میوه‌های موثر برای بهبود و کنترل بیماری دیابت است.
میوه گلابی به دلیل داشتن فیبر بالا و گلیسیرین پایین قند خون را تنظیم می‌کند.
تنظیم قند خون سبب بهبود و کنترل بیماری دیابت توسط میوه گلابی می‌شود

گلابی از خواص بسیار ویژه‌ای برای لاغری برخوردار است میوه گلابی به دلیل داشتن قند طبیعی
باعث توازن قند خون شده و احساس ضعف و بی‌حالی را از شما دور می‌کند فیبر موجود
در گلابی باعث می‌شود تا افراد مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کنند
در نتیجه تعداد وعده‌های غذایی کاهش می‌یابد.
افرادی که قصد لاغری دارند می‌توانند از این میوه استفاده کنند.

طبع گلابی گرم و تر بوده و در طب سنتی برای آن فواید بسیاری عنوان شده است.
گلابی ملین خوبی است که به رفع یبوست کمک می‌کند.
این میوه حرکات روده را تسهیل کرده و موجب رفع مشکلات گوارشی خواهد شد.
از دیگر فواید گلابی در طب سنتی می توان به درمان مشکلات عصبی مانند اضطراب و افسردگی اشاره کرد.
این میوه از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند

گلابی خشک طعم خوب، فواید بسیاری برای بدن دارد میوه خشک گلابی ، میزان کلسترول بد خون
را کاهش می‌دهد و از این طریق از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق جلوگیری خواهد کرد.
خوردن گلابی خشک با تقویت دستگاه گوارش و بهبود فرایند هضم،مانع از ایجاد مشکلات گوارشی
مانند یبوست می‌شود.آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در گلابی خشک سیستم ایمنی بدن
را تقویت کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند.

از خواص گلابی برای ریه نباید ساده بگذرید. گلابی یک ضدالتهاب قوی است که به پاکسازی ریه‌ها و
دفع مواد مضر کمک می‌کند.در زمان ابتلا به بیماری‌های تنفسی مصرف گلابی، التهاب ریه‌ها را
کاهش داده و موجب تقویت سیستم تنفسی می‌شود. خواص آنتی اکسیدانی موجود در
گلابی برای حفظ سلامت ریه‌ها و از بین بردن عوامل بیماری‌زا مفید است.

نظرات کاربران

مارال
09.اردیبهشت.1402

به جز گلابی، چه میوه های دیگه ای خاصیت لاغرکننده ای دارن؟

    Snapp food
    09.اردیبهشت.1402

    با دنبال کردن لیست میوه های چربی سوز، می توانید نسبت به انواع و اقسام میوه هایی که به کاهش وزن کمک می کنند، اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

افسانه
09.اردیبهشت.1402

گلابی پخته قند بیشتری داره یا گلابی خام؟

    Snapp food
    09.اردیبهشت.1402

    در صورتی که به گلابی پخته شده شکر اضافه کنید، قطعا میزان قند بیشتری خواهد داشت.

ستاره سربی
09.اردیبهشت.1402

آیا گلابی خاصیت لاغری داره و به کاهش وزن کمک می کنه؟

سعید سعید
09.اردیبهشت.1402

برای تهیه مربای گلابی در خانه، به چه مواد اولیه ای نیاز داریم؟

    Snapp food
    09.اردیبهشت.1402

    در طرز تهیه مربای گلابی خانگی، به گلابی، شکر، آب لیمو تازه و گلاب نیاز دارید. همین طور در صورت تمایل می توانید چند دانه هل نیز به مربای خود اضافه کرده و طعم عطر بهتری به آن بدهید.

فریماه ثلثی
23.خرداد.1402

سلام گلابی خشک شده استفاده میکنم میخواستم بدونم خاصیت خود میوه گلابی دارد

    snappfoodadmin
    23.خرداد.1402

    سلام گلابی خشک طعم فوق‌العاده‌ای داشته که اغلب افراد به آن علاقه‌مند هستند، اما گلابی خشک علاوه بر طعم خوب، فواید بسیاری هم برای بدن دارد. این میوه خشک، میزان کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و از این طریق از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق جلوگیری خواهد کرد. خوردن گلابی خشک با تقویت دستگاه گوارش و بهبود فرایند هضم، مانع از ایجاد مشکلات گوارشی مانند یبوست می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در گلابی خشک سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند

سارا الهیفر
23.خرداد.1402

سلام گلابی واقعا برای سرماخوردگی خاصیت دارد

    snappfoodadmin
    23.خرداد.1402

    سلام گلابی با دفع جرم‌های موجود در سیستم تنفسی برای جلوگیری از سرماخوردگی مفید خواهد بود. همچنین این میوه سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و A است که به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. مصرف گلابی با تقویت سیستم ایمنی و کاهش تب نوعی داروی طبیعی است که بهبود سرماخوردگی را تسریع خواهد کرد

maryam natani
23.خرداد.1402

سلام میوه گلابی و کمپوت گلابی چطوری میتونه برای ریه مفید باشه

    snappfoodadmin
    23.خرداد.1402

    سلام از خواص گلابی برای ریه نباید ساده بگذرید. گلابی یک ضدالتهاب قوی است که به پاکسازی ریه‌ها و دفع مواد مضر کمک می‌کند. در زمان ابتلا به بیماری‌های تنفسی مصرف گلابی، التهاب ریه‌ها را کاهش داده و موجب تقویت سیستم تنفسی می‌شود. خواص آنتی اکسیدانی موجود در گلابی برای حفظ سلامت ریه‌ها و از بین بردن عوامل بیماری‌زا مفید است

حمیدراهبرگرگانی
23.خرداد.1402

سلام نزدیک کنکور آبمیوه گلابی و میوه گلابی و مرباگلابی پشت هم میخوردم اظطراب و نگرانیم کمتر میکرد

    snappfoodadmin
    23.خرداد.1402

    سلام یکی از چند خاصیت گلابی در طب سنتی می توان به درمان مشکلات عصبی مانند اضطراب و افسردگی اشاره کرد و فوایده میوه گلابی از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند در میل کردن آبمیوه و مربا و میوه گلابی زیادروی نکنید