با خواص و طرز تهیه دمنوش زنجبیل آشنا شوید

دمنوش زنجبیل
5/5 - (1 امتیاز)

دمنوش زنجبیل نامی آشنا برای اغلب افراد است و خواص بسیاری برای بدن دارد. زنجبیل (Ginger) گیاهی دارویی است که از گذشته در بسیاری از کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. گیاه زنجبیل گیاهی زرد رنگ است که در برخی نقاط از پودر آن مانند ادویه استفاده می‌کنند و همچنین در تهیه دمنوش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنجبیل طبع گرمی دارد و به دلیل خواص بسیار، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب ابتدا طرز تهیه دمنوش پرخاصیت زنجبیلی را آموزش داده و سپس به بررسی خواص و عوارض احتمالی آن می‌پردازیم. در صورتی که مایل هستید زنجبیل را مصرف کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه حلوای زنجبیلی با عطری بی نظیر و طعمی فوق العاده را نیز مطالعه کنید.

دمنوش پرخاصیت زنجبیل
تعداد نفرات 1 نفر
زمان آماده‌سازی 2 دقیقه
زمان تهیه 15 تا 20 دقیقه
میزان سختی کم

دمنوش زنجبیلطرز تهیه دمنوش زنجبیل

این دمنوش یک نوشیدنی مقوی و پرخاصیت است و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی از بروز بسیاری از بیماری جلوگیری کرده و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. متخصصان طب سنتی استفاده از این دمنوش را همواره توصیه می‌کنند.

مواد اولیه دمنوش زنجبیل با زردچوبه

مواد اولیه و مورد نیاز در طرز تهیه این دمنوش در جدول زیر ارائه شده است.

مواد لازم مقدار لازم
زنجبیل 2 تا 3 حلقه
زردچوبه 2 قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه 1 قاشق چای‌خوری
آب لیموترش تازه قاشق چای‌خوری
عسل 1 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه دمنوش زنجبیل با زردچوبه

در این بخش طرز تهیه این دمنوش را به صورت مرحله به مرحله آموزش می‌دهیم که مانند تمام دمنوش‌ها ساده است.

  • مرحله اول: آب را درون کتری ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.
  • مرحله دوم: تکه‌های زنجبیل، زردچوبه و فلفل سیاه را داخل قوری بریزید. می‌توانید از تکه‌های زردچوبه یا پودر آن استفاده کنید.
  • مرحله سوم: آب جوش را به قوری اضافه کرده و آن را بر روی حرارت حاصل از بخار آب کتری قرار دهید تا دم بکشد.
  • مرحله چهارم: در حدود 15 الی 20 دقیقه بعد، دمنوش شما آماده شده است؛ آن را از یک صافی عبور داده و درون لیوان بریزید. برای متعادل کردن طبع این دمنوش مقداری آب لیموترش تازه به آن اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: در صورت تمایل برای شیرین کردن این دمنوش می‌توانید یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید و سپس بنوشید.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل رنده شده

برای تهیه این دمنوش به یک قاشق زنجبیل رنده شده نیاز دارید. زنجبیل را به همراه آب جوش داخل قوری بریزد و منتظر بمانید تا دم بکشد. دقت داشته باشید که برای دم کشیدن این دمنوش به زمان کمتری نیاز خواهید داشت، زیرا زنجبیل را رنده کرده‌اید و عطر و طعم آن راحت‌تر آزاد می‌شود. پس از آنکه دمنوش شما آماده شد می‌توانید مقداری عسل به آن بیافزایید و با مقداری آب لیموترش مصرف کنید.

نحوه تهیه این نوع دمنوش به همین سادگی بود و پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که به نوشیدنی‌های زنجبیلی علاقه‌مند هستید، طرز تهیه قهوه زنجبیلی یا کیشر محبوب یمنی ها را نیز مطالعه کنید.

خواص دمنوش زنجبیلخواص دمنوش زنجبیل

اغلب دمنوش‌ها همچون دمنوش زنجبیل به دلیل خواص بی‌شمار آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش خواص این دمنوش را معرفی می‌کنیم.

پیشگیری از دیابت

مصرف این دمنوش موجب می‌شود تا میزان قند خون بدن کنترل شده و از افزایش قند خون جلوگیری شود؛ در نتیجه احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 کاهش خواهد یافت. استفاده از این دمنوش به صورت ناشتا برای بیماران مبتلا به دیابت مفید خواهد بود. البته پیش از شروع به مصرف این دمنوش با پزشک خود مشورت کنید.

سلامت قلب

استفاده از زنجبیل در رژیم غذایی، سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد؛ همچنین گیرنده‌های موسکارین در سیستم عصبی را تحریک کرده که با مسدود کردن کانال‌های کلسیم، میزان فشار خون در بدن کاهش می‌یابد. با کمتر شدن فشار خون و کلسترول، احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های قلب و عروق کمتر شده و سلامت قلب تضمین می‌شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

مصرف زنجبیل منجر به تنظیم میزان اسید معده می‌شود و همچنین مانع از رشد باکتری‌های مضر روده خواهد شد. بدین طریق با مصرف زنجبیل مشکلات دستگاه گوارش که به دلیل هضم نامناسب غذا اتفاق می‌افتند، درمان خواهند شد. سوء هاضمه یکی از ناراحتی‌های گوارشی است که به دلیل تاخیر در تخلیه معده صورت می‌گیرد و با مصرف این دمنوش قابل درمان خواهد بود.

لاغری و کاهش وزن

اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی به کاهش وزن کمک می‌کند. بر طبق مطالعات مصرف دمنوش زنجبیل به تجزیه چربی‌ها و لاغری در افراد مختلف کمک می‌کند. مصرف زنجبیل از یک سو به هضم بهتر غذا کمک کرده و از سوی دیگر می‌تواند اشتها را کاهش دهد. در اغلب افرادی که دچار اضافه وزن هستند، سطح بالایی از انسولین یافت می‌شود و استفاده از زنجبیل می‌تواند مقدار انسولین در بدن را تنظیم کند.

درمان حالت تهوع

مصرف زنجبیل می‌تواند موجب درمان حالت تهوع در برخی بیماران پس از عمل جراحی یا شیمی‌درمانی شود. استفاده از این دمنوش ممکن است برای درمان حالت تهوع در خانم‌های باردار نیز موثر باشد؛ البته در این زمینه حتما با پزشک مشورت کنید. در صورت داشتن سابقه خون‌ریزی واژینال یا سقط جنین، مصرف زنجبیل ممنوع خواهد بود.

درمان عفونت‌هادرمان عفونت‌ها با دمنوش زنجبیل

ترکیبات موجود در زنجبیل به مبارزه با باکتری‌های عامل عفونت‌های بدن می‌پردازد. التهاب نتیجه مقابله بدن با عوامل خارجی عفونت‌زا است و زنجبیل دارای خواص ضد التهاب است. مصرف این گیاه دارویی برای درمان بیماری ژنژیویت (التهاب لثه) سودمند خواهد بود؛ همچنین در کاهش علائم التهاب و عفونت‌های تنفسی موثر است.

پیشگیری از سرطان

زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدان است که به کاهش سطح رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کند. تجمع این مولکول‌ها زمینه ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند انواع سرطان را فراهم می‌کند. ترکیبات زنجبیل از ایجاد رگ‌های خونی در داخل تومورهای سرطانی و رشد آن‌ها جلوگیری کرده و مانع از پیشرفت سرطان می‌شود؛ همچنین زنجبیل از متاستاز سلول‌های سرطان سینه جلوگیری می‌کند.

کاهش دردهای قاعدگی

اغلب خانم‌ها در دوران قاعدگی درد و ناراحتی‌های زیادی را تحمل می‌کنند. مصرف این دمنوش در این دوران مانند داروهای مسکن عمل کرده و میزان درد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این موضوع به دلیل خواص ضد درد زنجبیل است که در مطالعات مختلف اثربخش بوده است.

کمک به درمان بیماری‌های کبد

زنجبیل به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و یکی از ترکیباتی است که برای درمان مشکل کبد چرب مفید خواهد بود. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که میزان تری گلیسیرید در بدن را کاهش می‌دهند و در نتیجه برای کمک به درمان کبد چرب مفید خواهند بود.

بهبود عملکرد مغز

تجمع رادیکال‌های آزاد در سلول‌های مغزی منجر به التهاب مغز و آسیب به سلول‌ها می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در زنجبیل با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، روند پیری و آسیب سلول‌ها را مختل می‌کند و مانع از تضعیف حافظه و ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود. بر طبق مطالعات عصاره زنجبیل در تقویت حافظه مفید است.

عوارض استفاده از دمنوش زنجبیلعوارض استفاده از دمنوش زنجبیل

با وجود آنکه زنجبیل به عنوان یک دمنوش مقوی شناخته می‌شود و نوشیدن آن خواص زیادی دارد، اما مصرف بیش از حد این دمنوش ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد:

  • مصرف بیش از حد این دمنوش ممکن است منجر به سوزش و رفلاکس معده در برخی افراد شود.
  • زنجبیل موجب کاهش فشار خون می‌شود و مصرف آن برای کسانی که فشار خون پایینی دارند، ممنوع است.
  • این گیاه دارویی، میزان تولید صفرا را افزایش داده و مصرف زیاد آن منجر به شکل‌گیری سنگ صفرا خواهد شد.
  • برخی افراد ممکن است به مصرف زنجبیل حساسیت داشته باشند و دچار علائم آلرژیک شوند.
  • مصرف زنجبیل برای بیماران مبتلا به هموفیلی (نوعی اختلال که مانع لخته شدن خون می‌شود) ممنوع است.
  • زنجبیل ممکن است با برخی داروهای شیمیایی در تداخل باشد؛ پیش از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.
  • باید از مصرف زنجبیل در دوران بارداری و به ویژه در ماه‌هایی پایینی اجتناب شود، زیرا خطر سقط جنین را به دنبال خواهد داشت.

دمنوش پرخاصیت و مفید زنجبیل را حتما در برنامه غذایی خود جای دهید

دمنوش زنجبیل از نوشیدنی‌های پرطرفدار و پرخاصیتی است که به آسانی تهیه می‌شود. مواردی که در اینجا به آن‌ها اشاره شد، تنها بخش کوچکی از فواید این گیاه است، اما دقت داشته باشید که مصرف زیاد این دمنوش ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد، پس در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

در پایان، اگر تمایل داشتید که این دمنوش را تهیه کنید اما زنجبیل در دسترس نداشتید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، لازم است وارد صفحه سفارش آنلاین دمنوش اسنپ فود شده و مواد مورد نیاز خود را آنلاین سفارش دهید.

نظرات کاربران

آروین
18.خرداد.1402

سلام به بردارم دمنوش زنجبیل دادم معده درد گرفت اما خودمون خوردیم هیچمون نشد

    snappfoodadmin
    18.خرداد.1402

    سلام مصرف بیش از حد این دمنوش زنجبیل ممکن است منجر به سوزش و رفلاکس معده در برخی افراد شود

نسترن اروندی
18.خرداد.1402

سلام کبد چرب دارم فردی تو عطاری بهم گفت دمنوش زنجبیل بخورم اعتماد نکردم نخوردم الا که سایت شما خوندم فهمیدم دمنوش زنجبیل مناسب برای کبد چرب حتمی درست میکننم مرسی از سایت خوبتون

    snappfoodadmin
    18.خرداد.1402

    سلام خواهش میکنیم امیدواریم همیشه سلامتی باشه زنجبیل به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و یکی از ترکیباتی است که برای درمان مشکل کبد چرب مفید خواهد بود. گیاه زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که میزان تری گلیسیرید در بدن را کاهش می‌دهند و در نتیجه برای کمک به درمان کبد چرب مفید خواهند بود

انوشیروان طهرانی
18.خرداد.1402

سلام به تازگی متوجه شدم که دیابت دارم در اینترنت گشت میزدم سایت شمارو دیدم دمنوش زنجبیل واقعا برای دیابت خوبه دم کنم بخورم واقعا خوبه

    snappfoodadmin
    18.خرداد.1402

    سلام مصرف دمنوش زنجبیل موجب می‌شود تا میزان قند خون بدن کنترل شده و از افزایش قند خون جلوگیری شود؛ در نتیجه احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 کاهش خواهد یافت. استفاده از دمنوش زنجبیل به صورت ناشتا برای بیماران مبتلا به دیابت مفید خواهد بود. البته پیش از شروع به مصرف دمنوش زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید

احمدرضا کاکاوند
18.خرداد.1402

دمنوش زنجبیل چطوری از سرطان جولگیری میکنه

    snappfoodadmin
    18.خرداد.1402

    سلام زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدان است که به کاهش سطح رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کند. تجمع این مولکول‌ها زمینه ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند انواع سرطان را فراهم می‌کند. ترکیبات زنجبیل از ایجاد رگ‌های خونی در داخل تومورهای سرطانی و رشد آن‌ها جلوگیری کرده و مانع از پیشرفت سرطان می‌شود و زنجبیل از متاستاز سلول‌های سرطان سینه جلوگیری می‌کند زنجبیل بصورت دمنوش میل کنید

فرزاد عرشیانی
18.خرداد.1402

سلام چقدر خوبه که خواص ها و ضررهای دمنوش زنجبیل را نوشتید بعضی سایت ها فقط خواص نصف نیمه میگن ممنون

وایدا دولت دوست
29.خرداد.1402

طرز تهیه دمنوش زنجبیل با زردچوبه
و طرز تهیه حلوایی زنجبیل و خواص دمنوش و چای زنجبیل دوست داشتم مرسی که توضیح دادید

sara soltannjadasl
29.خرداد.1402

سلام دورد بهتون که عوارض استفاده از دمنوش زنجبیل را هم نوشتید بیشتر بلاگ ها اصلا به این دمنوش زنجبیل پر خاصیت که کنارش عوارضی هم داره نمی پردازند