آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
دمنوش گل همیشه بهار
انواع نوشیدنی ها
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

دمنوش گل همیشه بهار، به شادابی بهار

مینا اسماعیل بیگی 15 اسفند 1401 8 دقیقه

گل همیشه بهار همانند اسمش  وجودی پر از سلامتی و شادابی دارد. این گل یکی از گل‌های متولد فصل بهار است. هزاران سال است که با هدف استفاده‌های دارویی مورد توجه پزشکان و حکما بوده است. همچنین دمنوش گل همیشه بهار هم به شدت مورد استفاده قرار می‌گرفته و هنوز هم محبوب و پرطرفدار است. طعم دمنوش این گل کمی غیر معمول است و شما را غافلگیر می‌کند.

معرفی و شناخت گل همیشه بهار و دمنوش آن

گل همیشه بهار قبل از اینکه سلامت جسم شما را تضمین کند، زیبایی روح و چشمان شما را تامین می‌کند. گل‌های نارنجی و زرد همیشه بهار دوست داشتنی هستند و علاوه بر حفظ سلامتی بدن، فکر و ذهن ما را نیز با زیبایی خود تسخیر می‌کنند. دمنوش تهیه شده از گل همیشه بهار در کنار زیبایی آن می‌تواند حس و حال عجیب و فوق العاده‌ای را به شما منتقل کند. شکوفه‌ها و گل‌های زیبای این گیاه خواص متعدد و معروف درمانی دارند. آن‌ها آفتاب سوختگی را درمان می‌کنند، زخم‌ها را التیام می‌بخشند و التهاب دهان و پوست شما را از بین خواهند برد.

دمنوش این گیاه حتی قادر است تورم‌هایی را که در غشای مخاط داخلی دهان شما ایجاد شده‌اند، تسکین دهد. برای گلودرد و احتقان غدد لنفاوی و همینطور زخم معده نیز بسیار نافع و کاربردی است. طعم دمنوش این گل شیرین بوده و کمی ادویه‌ای است. البته ممکن است بعد از نوش جان کردن کمی از این دمنوش طعم تلخی نیز در دهان شما به وجود آید، اما مزه گل همیشه بهار دقیقاً همان طعم و مزه‌ای است که از آن انتظار دارید. توصیه می‌کنیم بعد از تهیه کردن این دمنوش آن را با کمی عسل ترکیب کنید. بعد از ترکیب شدن با عسل، طعمی شبیه هویج پخته شده با نخود به خود خواهد گرفت.

خواص دمنوش گل همیشه بهارخواص دمنوش گل همیشه بهار

گل همیشه بهار مانند تمام گیاهان دارویی و دمنوش‌ها فواید و خاصیت‌های فراوانی دارد. در این گل اسیدهای چرب نقش مهمی دارند و بتاکاروتن، آنتی اکسیدان‌ها، لیکوپن، کوئرستین، روتین، لوتئین و مواد دیگر برای سلامتی شما گرد هم جمع شده‌اند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در گل همیشه بهار برای کم کردن التهاب، تنظیم شدن قند خون و جلوگیری کردن از بیماری‌های قلبی مفید هستند. دمنوش این گیاه به راحتی می‌تواند مشکلات گوارشی شما را برطرف کند. در ادامه قصد داریم به شکل جامع مزایا و ویژگی‌های این دمنوش را برای شما توضیح دهیم.

مراقبت از پوست و مو

اولین خاصیت گل همیشه بهار این است که این گل از پوست شما به خوبی مراقبت می‌کند. دمنوش این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان و فلاونوئید است که کمک می‌کند رادیکال‌های آزاد به پوست شما آسیب نزنند. همچنین لکه‌های پیری را بهبود بخشیده و ایجاد چین و چروک را به تعویق می‌اندازند.

منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها

دومین خاصیت گل همیشه ‌بهار حضور آنتی اکسیدان است که سبب می‌شود عفونت‌ها به بدن شما وارد نشده و ویروس‌ها و باکتری‌ها با شما قهر کنند. گل همیشه بهار ادرارآور بوده و همین فاکتور کمک می‌کند تا سموم از بدن شما سریع‌تر دفع شوند.

آرامش‌بخش برای دوران قاعدگی

یکی از مشکلات بانوان دردهای دوران قاعدگی است. دمنوش گل همیشه بهار با خاصیت استروژنیک خود کمک میکند تا هورمون‌ها در دوران قاعدگی تعادل داشته باشند و بدن شما با نوسانات خلقی و گرفتگی عضلات و روبه‌رو نباشد. همچنین این دمنوش می‌تواند چرخه قاعدگی شما را تنظیم کند و عوارض دردناک آن را بهبود بخشد. فلاونوئیدها کمک می‌کنند تا عضلات شما به آرامش برسند و جریان خون در بدن شما بهبود پیدا کند. همین فاکتورها قاعدگی شما را با آرامش همراه کرده و حتی میزان گرگرفتگی را نیز کم می‌کنند.

برای التیام زخم و التهاب

از جمله دیگر اثرات گل همیشه بهار و دمنوش آن این است که این دمنوش را بعد از سرد شدن برای بهبود سوختگی‌ها، زخم‌ها و التهاب‌های پوستی نیز استفاده می‌کنند. استفاده موضعی از دمنوش گل همیشه بهار به عنوان یک ضددرد و یک داروی ضد التهابی همیشه نتیجه فوق العاده‌ای به همراه دارد.

پیشگیری از مشکلات گوارشیپیشگیری از مشکلات گوارشی با دمنوش گل همیشه بهار

در ادامه خاصیت‌های گل همیشه بهار باید به این مورد اشاره کنیم که گل همیشه بهار به جذب و هضم غذا در معده شما کمک می‌کند. این گل به شدت آرامش دهنده است و از سوء هاضمه و سوزش سردل جلوگیری خواهد کرد. التهابات روده و معده را درمان می‌کند و اگر با سندروم روده تحریک پذیر روبه‌رو  باشید، گل همیشه بهار یک راه حل بینظیر برای شماست. البته این گل مانند دمنوش پونه برای زخم معده و اثنی عشر نیز مفید فایده است.

گل همیشه بهار، یک ضدالتهاب قوی

همچنین دمنوش گل همیشه بهار مانند دمنوش سنبل الطیب ضد التهاب است. فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان‌هایی که در این گل حضور دارند سلول‌های شما را در مقابل ترکیبات التهابی و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. ضمن اینکه اسید لینولئیکی که در غلظت بسیار بالا حضور پر رنگی در گل همیشه بهار دارد، یک ضدالتهاب واقعی محسوب می‌شود. خواص قوی و ضد التهابی این عنصر کمک می‌کند تا زخم‌ها، درماتیت، عفونت گوش، بثورات پوشک و گلودرد به سرعت درمان شوند. شما می‌توانید از خنک شده دمنوش این گیاه برای درمان کردن عفونت گوش کودکان خود نیز استفاده کنید.

راه فرار از اسپاسم‌های عضلانی

گل همیشه بهار به راحتی گرفتگی و اسپاسم‌های عضلانی را درمان کرده و عصاره آن قادر است تا انقباضات خود به خودی که در عضلات ایجاد می‌شوند را درمان کند. بر اساس تحقیقاتی که گروه زیست پزشکی و علوم پزشکی کالج پزشکی دانشگاه آقاخان در کشور پاکستان انجام داد، مشخص شد که برای درمان گرفتگی‌های شکم و حتی یبوست نیز می‌توان از گل همیشه بهار استفاده کرد.

درمان قطعی بواسیر

در ادامه بد نیست بدانید که بواسیر و زخم‌ها با حضور گل همیشه بهار به راحتی درمان می‌شوند. پمادها و ژل‌هایی که در آنها از گل همیشه بهار استفاده شده به آبرسانی و سفتی پوست کمک می‌کنند و جریان خون را  به شدت افزایش می‌دهند.

یک پماد همه‌ کاره

ضمن اینکه گل همیشه بهار قادر است مناطق آلوده و زخم‌ها را به راحتی درمان کند، با ایجاد یک بافت جدید بهبودی سریع‌تری را نیز برای شما به وجود می‌آورد. به همین دلیل است که استفاده از این گل را برای درمان بواسیر نیز به شدت توصیه می‌کنند. حتی در پمادها و کرم‌های خارجی نیز شما می‌توانید حضور گل همیشه بهار را مشاهده کنید.

یک آنتی‌بیوتیک قوی

دمنوش گل همیشه بهار ضد ویروس و ضد باکتری بوده و اسید‌هایی که در روغن این گیاه حضور دارند اگر با روغن آفتابگردان ترکیب شوند، به شدت تقویت کننده خواهند بود. بد نیست بدانید که اسیدها و روغن‌هایی که در گل همیشه بهار وجود دارند، با فاکتورهای بیماری‌زا و حتی باکتری‌های مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک‌ها به راحتی مبارزه خواهند کرد.

برای حفظ بهداشت دهان و دندان

دمنوش گل همیشه بهار و همینطور عصاره این گل یک ضد میکروب و ضد باکتری قوی است که اگر آن را به دهان شویه یا خمیر دندان خود اضافه کنید، سلامت دهان و دندان شما را تضمین می‌کند. همچنین این گل ضد التهاب است و با التهابات حفره، لثه، پلاک و سایر موارد در دهان شما به خوبی مقابله خواهد کرد. همچنین باید بدانید که این دمنوش قابض است و یک مبارز خوب در مقابل باکتری‌های دهان و دندان به حساب می‌آید.

یک سد دفاعی در مقابل عفونت‌ها

در نهایت این نکته نیز حائز اهمیت است که بدانید عصاره گل همیشه بهار ضد التهاب است. پس با هرگونه تحریکات ناشی از مشکلات درمانی سرطان مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی مبارزه خواهد کرد و التهابات شما را تسکین می‌دهد. حتی این گل می‌تواند تومورهای سرطان زا در بدن شما را نابود کرده و لنفوسیت‌ها را فعال کند. فعال شدن لنفوسیت‌ها به شما کمک می‌کند تا بدنتان به راحتی با عفونت‌ها و مهاجمان خارجی مقابله کند.

گل همیشه بهار برای تمام بیماری‌هاگل همیشه بهار برای تمام بیماری‌ها

همچنین بد نیست بدانید که خاصیت‌های دمنوش گل همیشه بهار و عصاره آن تنها به دستگاه گوارش و سیستم ایمنی محدود نمی‌شود. این گیاه به هر صورتی که مورد استفاده قرار گیرد، ضد تومور، ضد قارچ و ضد عفونی کننده بوده و یک آنتی اکسیدان و ضدالتهاب و آنتی باکتریال قوی محسوب می‌شود. ضمن اینکه گل همیشه بهار به هضم غذا کمک کرده، صفرای شما را  تحریک می‌کند، خنک کننده، شفادهنده، تسکین دهنده و آرامش بخش است. خیالتان راحت باشد، این گیاه زیبا با تحریک سیستم لنفاوی شما از بدنتان به خوبی محافظت خواهد کرد.

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل همیشه بهار

دمنوش این گیاه طرز تهیه راحتی دارد و بدون زحمت آماده خواهد شد. اگر برای اولین بار است که این دمنوش را تهیه می‌کنید، ممکن است گل همیشه بهار در دسترس نداشته باشید، در این صورت می‌توانید این گل و پودر آن را از عطاری آنلاین خریداری کرده و نسبت به تهیه دمنوش اقدام کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیار
گل همیشه بهار 2 قاشق غذاخوری
آب 2 پیمانه آب
عسل 1 قاشق مرباخوری
پودر دارچین به میزان لازم

برای تهیه دمنوش گل همیشه بهار شما به پودر گل همیشه بهار، آب، پودر دارچین و عسل یا سایر شیرین کننده‌ها احتیاج دارید. این دمنوش طرز تهیه راحتی دارد و هم با گل‌های تازه و هم گل‌های خشک آماده می‌شود. برای تهیه دمنوش این گیاه کافی است که پودر این دمنوش را در یک لیوان یا یک قوری ریخته و سپس بر روی آن آب جوش بریزید.

حالا درب لیوان یا قوری را بسته و اجازه بدهید که دمنوش شما حداقل ۲۰ دقیقه در آرامش دم بکشد. بعد از ۲۰ دقیقه دمنوش شما آماده شده است و شما می‌توانید آن را صاف کرده و با کمی پودر دارچین، عسل یا سایر شیرین کننده‌ها ترکیب کرده و نوش جان کنید. استفاده از دارچین و عسل کمک می‌کند تا دمنوش پر خاصیت شما طعمی قوی‌تر داشته باشد.

عوارض دمنوش گل همیشه بهارعوارض دمنوش گل همیشه بهار

مانند سایر گیاهان و گل‌های دارویی، گل همیشه بهار نیز در صورت استفاده بیش از حد عوارض زیادی از خود نشان می‌دهد.

  • بهتر است اگر باردار هستید به هیچ عنوان از این نوشیدنی استفاده نکنید. گل همیشه بهار قاعده آور است و به شدت بر روی هورمون‌های شما تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل در زمان بارداری نباید از این دمنوش استفاده کرد.
  • همچنین افرادی که به برخی از گل‌ها حساسیت دارند ممکن است که به گل همیشه بهار نیز حساسیت داشته باشند. این حساسیت خود را به شکل تحریکات موضعی و ناراحتی‌های معده نشان‌ می‌دهد.
  • توصیه می‌کنیم که قبل از استفاده از این گیاهان دارویی، طبیعت خود را شناخته و بعد از آن از درمان‌های سنتی استفاده کنید.
  • تداخل این دمنوش‌های سنتی با گیاهان شیمیایی نیز موضوع مهمی است که پیش از استفاده باید آن را درنظر بگیرید. داروهای کاهنده فشار خون، کنترل چربی و کلسترول و همچنین داروهای بیماران دیابتی حتما باید قبل از استفاده از این دمنوش، مورد بررسی قرار بگیرند.

گل همیشه بهار برای شادابی روح و سلامت جسم

در این مطلب از گل همیشه بهار گفتیم. دمنوش آن را به شما معرفی کردیم و فواید آن را نیز نام بردیم. همچنین مضرات آن را نیز برای شما توضیح دادیم. در هر حال همیشه باید در استفاده کردن از گیاهان دارویی اول شناخت کافی نسبت به آنها پیدا کنید. سپس سیستم بدنی خود را ارزیابی کرده و به لحاظ طب سنتی طبع و طبیعت خود را شناسایی کنید. استفاده بیش از حد نیز می‌تواند بدن شما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند، چه برسد به اینکه از گیاهانی استفاده کنید که شناختی نسبت به آنها ندارید و ممکن است برای طبع و سیستم بدن شما مناسب نباشند.

اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید حتماً قبل از استفاده کردن از گیاهان دارویی در هر دسته و نوعی، با پزشک متخصص خود مشورت کنید. شاید گیاهان دارویی با گیاهان شیمیایی که شما برای بیماری‌های خود استفاده می‌کنید تداخل داشته باشند یا اثرات آنها را تشدید کنند. این موضوع اگر با شناخت کافی انجام نشود می‌تواند لطمه‌های جبران‌ناپذیری به بدن شما وارد کند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود