طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی برای عید نوروز

طرز تهیه شیرینی نخودچی
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از محبوب‌ترین انواع شیرینی که در تمام فصول طرفداران زیادی دارد و البته بیشتر سلیقه‌ها نیز آن را می‌پسندند، شیرینی آرد نخودچی است. در طرز تهیه شیرینی نخودچی ، باید ابتدا آرد نخودچی را تفت دهید تا طلایی شود. سپس شکر و پودر هل را داخل خردکن ریخته و مخلوط کنید. روغن جامد را ذوب کرده و با مخلوط شکر و هل و آرد نخودچی، داخل یک ظرف بریزید. خمیر را تا آنجا ورز دهید که فرم بگیرد و پس از گلوله کردن، ترک بر ندارد. با دست گلوله‌های کوچکی از خمیر آماده کرده و با خلال پسته و بادام تزیین کنید. البته می‌توان خمیر را بین دو کاغذ روغنی پهن کرده و سپس قالب بزنید. در نهایت شیرینی‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید.

شیرینی آرد نخودچی یا نان نخودچی، یک نوع شیرینی لقمه‌ای و کوچک است که می‌توان به سادگی در منزل تهیه کرد. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه شیرینی نخودچی مخصوص عید را با ۳ روش آموزش دهیم.

شیرینی آرد نخودچی
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان تهیه ۳۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

در پاسخ به این سوال که با ارد نخود چی میشه درست کرد؟ شیرینی نخودچی، اولین گزینه‌ای است که به ذهن می‌رسد. شیرینی آرد نخودچی یکی از محبوب‌ترین انواع شیرینی در بین ایرانی‌ها است. علاوه بر اینکه بچه‌ها این شیرینی را بسیار دوست دارند، انتخابی مناسب برای میان وعده همراه با یک فنجان نوشیدنی است. این شیرینی به مردم قزوین نسبت داده می‌شود؛ اما در شیرینی فروشی‌های سراسر کشور وجود دارد.طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

طرز تهیه شیرینی نخودچی در خانه بسیار ساده است؛ کافی است تا آستین‌های خود را بالا زده و همراه ما قدم به قدم پیش بروید. البته بدون شک طعم شیرینی شما در نهایت متفاوت از هر فرد دیگری خواهد بود. به کوچک‌ترین جزئیات در طرز تهیه شیرینی نخودچی با کره توجه کنید تا نتیجه یک شیرینی خوشمزه و حرفه‌ای شود. در مقاله دیگری هم به طرز تهیه شیرینی نارگیلی پرداخته‌ایم که قطعا یادگیری آن خالی از لطف نخواهد بود.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی

در اولین گام از طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی در منزل، مواد اولیه زیر را تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد نخودچی ۵۰۰ گرم
روغن جامد، روغن قنادی یا کره ۲۵۰ گرم
شکر یا پودر قند ۲۵۰ گرم
هل ساییده شده ۱ قاشق چایخوری
خلال پسته و بادام به مقدار لازم

نکات مهم درباره مواد اولیه شیرینی آرد نخودچی

حال که می‌دانید با ارد چی درست کنیم بدون فر؟ در انتخاب و آماده‌سازی مواد اولیه شیرینی نخودچی خوشمزه هم نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • اندازه موادی که در این لیست ذکر شد، اختیاری هستند. می‌توانید این مقادیر را به نسبت‌های ذکر شده افزایش یا کاهش دهید. برای مثال می‌توانید ۱ کیلو آرد نخودچی را با نیم کیلو روغن جامد و ۲ قاشق چایخوری هل ترکیب کنید.
  • اضافه کردن خلال پسته و بادام اختیاری است؛ اما ظاهر و طعم شیرینی را بهبود می‌دهد. اگر بافت و دانه‌های درشت پسته و بادام را نمی‌پسندید، می‌توانید از پودر آن‌ها استفاده کنید.
  • در تهیه این شیرینی می‌توانید از کره، روغن جامد یا روغن صاف قنادی استفاده کنید؛ اما از آنجایی که مطلب ما در خصوص طرز تهیه شیرینی نخودچی در منزل است، 2 گزینه شیرینی نخودچی با روغن جامد و کره انتخاب‌های بهتری هستند. از میان این دو گزینه نیز پیشنهاد ما روغن جامد است؛ چراکه بافت روغن جامد با ساختار شیرینی آرد نخودچی هماهنگی بیشتری دارد.
  • به جای هل ساییده شده نیز می‌توانید از دانه هل استفاده کرده و آن را همراه با شکر در مخلوط‌کن خرد کنید.

اگر از علاقه‌مندان شیرینی هستید پیشنهاد می‌کنیم بعد از این مقاله با شیرینی اکلر هم آشنا شوید.

دستور تهیه شیرینی آرد نخودچی

شیرینی نخودچی معمولاً در اوایل بهار و عید نوروز بیشتر از اوقات دیگر تهیه و مصرف می‌شود. با این وجود محدودیتی برای تهیه شیرینی نخودچی وجود ندارد و تقریباً در هر اوقاتی از سال می‌توان آن را میل کرد. برای تهیه شیرینی با آرد نخودچی به سبک حرفه‌ای، مطابق مراحل زیر پیش بروید:دستور تهیه شیرینی آرد نخودچی

  • مرحله اول: آرد نخودچی را داخل یک ماهیتابه ریخته و روی شعله ملایم گاز بگذارید. با یک قاشق به صورت مرتب آن را هم بزنید تا رنگ آرد طلایی شود. به محض اینکه رنگ آرد نخودچی تغییر کرد و طلایی شد، آن را از روی گاز بردارید و کنار بگذارید تا سرد شود.
  • مرحله دوم: شکر و پودر هل (یا دانه هل) را داخل خردکن یا آسیاب ریخته و کاملاً مخلوط کنید. شکر باید به خوبی پودر شده و بافت دانه‌دار آن از بین برود. اگر از پودر قند استفاده می‌کنید، باز هم این مرحله را انجام دهید تا بافت پودر قند کاملاً یکنواخت شود. همچنین اگر دانه هل را مورد استفاده قرار می‌دهید، دانه‌ها باید کاملاً خرد و صاف شوند.
  • مرحله سوم: روغن جامد را روی بخار کتری یا هر ظرف دیگری قرار دهید تا آب شود. سپس آن را کنار بگذارید تا به دمای محیط برسد. در ادامه روغن جامد و مخلوط شکر و هل را به آرد نخودچی اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: خمیر را به خوبی با دست مخلوط کنید و ورز دادن آن را تا جایی ادامه دهید که مواد تشکیل‌دهنده خمیر کاملاً به یکدیگر چسبیده و فرم بگیرند. در غیر این صورت، خمیر موقع قالب زدن از هم جدا شده و به سادگی پودر می‌شود. برای امتحان کردن چسبندگی خمیر می‌توانید گلوله‌ای کوچک از آن درست کنید. اگر به سادگی گلوله شده و تَرَک برنداشت، خمیر شما آماده است. البته اگر خمیر را بیش از حد ورز دهید، روغن انداخته و بافت آن متلاشی می‌شود.
  • مرحله پنجم: به سادگی و با دست گلوله‌هایی کوچک از خمیر تهیه کرده و آن را با خلال پسته و بادام تزیین کنید. اگر می‌خواهید شیرینی نخودچی شما شبیه شیرینی‌های بیرون باشد، یک کیسه پلاستیکی روی میز کار خود پهن کنید و خمیر را روی آن بریزید. یک کیسه دیگر را روی خمیر بگذارید و آن را با وردنه پهن کنید تا به ضخامت دلخواه برسد. اکنون می‌توانید خمیر را با قالب برش بزنید.

نکته: برای اینکه بافت شیرینی محکم شود، می‌توانید شیرینی را داخل یک قالب فلزی بریزید. هر نوع قالب یا چارچوب دیگر نیز برای این کار مناسب است؛ البته ارتفاع قالب باید به اندازه ضخامت شیرینی نخودچی باشد. مهم نیست که تمام خمیر داخل قالب جای نگیرد؛ می‌توانید این کار چند بار را تکرار کنید تا خمیر تمام شود. خمیر را با دست یا به آرامی با گوشت‌کوب داخل قالب جای دهید. دقت کنید که به خمیر ضربه نزنید و تنها فشار دهید. پس از اینکه بافت محکمی داخل قالب درست شد، می‌توانید با قالب‌های کوچک و دلخواه، خمیر را شکل دهید. این کار را ادامه دهید تا همه خمیر را استفاده کنید. در ضمن معمولاً برای شیرینی نخودچی از قالب گل چهارپر استفاده می‌شود.

  • مرحله ششم: در آخرین مرحله از طرز تهیه نخودچی، شیرینی‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید و سپس داخل ظرف سرو بچینید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی با قابلمه

بسیاری از شیرینی‌ها مانند طرز تهیه شیرینی آلمانی یا همین شیرینی نخودچی را می‌توان در قابلمه هم درست کرد. شیرینی نخودچی به عنوان یک شیرینی ساده با ارد و شکر بدون فر هم شناخته می‌شود. اگر دوست دارید تا شیرینی نخودچی را داخل قابلمه آماده کنید، کار دشواری در پیش نخواهید داشت. البته می‌توانید به جای قابلمه از کیک‌پز نیز استفاده کنید. در ادامه مراحل تهیه شیرینی لقمه ای بدون فر و در قابلمه را دنبال کنید:طرز تهیه شیرینی نخودچی با قابلمه

  • مرحله اول: پس از آماده شدن خمیر، آن را داخل یک سلفون گذاشته و اجازه دهید حدود 5 ساعت استراحت کند.
  • مرحله دوم: یک قابلمه بزرگ را روی شعله گاز بگذارید و داخل آن یک سه پایه یا الک فلزی قرار دهید. درب قابلمه را بگذارید، گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید تا قابلمه حدود ۱۰ دقیقه داغ شود.
  • مرحله سوم: پس از برش دادن شیرینی‌ها، آن‌ها را داخل یک سینی و روی کاغذ روغنی بچینید. شیرینی نخودچی را با خلال پسته و بادام تزیین کنید.
  • مرحله چهارم: در آخرین مرحله از طرز تهیه ی شیرینی نخودچی بدون فر، سینی را داخل قابلمه گذاشته و روی آن را با دم‌کنی بپوشانید. حدود ۲۵ الی ۳۰ دقیقه برای پخت شیرینی زمان لازم است. در ضمن دقت کنید که اطراف شیرینی شما باید طلایی شود.

طرز تهیه شیرینی نخودچی دو آتیشه در فر

روشی دیگر هم برای تهیه شیرینی آرد نخودچی وجود دارد که در این بخش به معرفی آن می‌پردازیم. در این روش از فر استفاده می‌شود، اما مواد اولیه آن با دیگر روش‌ها یکسان است.طرز تهیه شیرینی نخودچی دو آتیشه در فر

  • مرحله اول: آرد نخودچی و مخلوط شکر و پودر هل آسیاب شده را با روغن ذوب شده یا کره مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: خمیر را ورز دهید و زمانی که به بافت لطیف رسید، آن را بین دو لایه کاغذ روغنی قرار داده و با وردنه باز کنید.
  • مرحله سوم: خمیر را قالب بزنید و شیرینی‌ها را روی سینی فر با کاغذ روغنی بچینید.
  • مرحله چهارم: در نهایت شیرینی‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر با دمای ۱۵۰ تا ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد حرارت دهید تا آماده شود.

نکات کلیدی در تهیه شیرینی نخودچی

در طرز تهیه شیرینی نخودچی بازاری یا همان کاپ کیک با آرد نخودچی، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • در مرحله اول آرد نخودچی را بیش از حد تفت ندهید. از آنجایی که در این روش، هیچ پخت دیگری صورت نمی‌گیرد، اندازه تفت دادن آرد در عطر و طعم نهایی شیرینی بسیار تاثیرگذار است. معمولاً هنگامی که میزان پخت به اندازه کافی باشد، عطر و بوی خاصی از آرد متصاعد می‌شود.
  • پیش از ورز دادن خمیر شیرینی نخودچی می‌توانید مخلوط را یک بار از داخل چرخ‌گوشت عبور دهید. با این روش بافت خمیر بسیار بهتر شده و مهیای فرم دادن می‌شود.
نکات کلیدی در تهیه شیرینی نخودچی
  • روش‌های متفاوت پخت (قابلمه، پخت آرد در ابتدا، فر و استفاده از کیک پز) و مواد اولیه (پودر قند یا شکر، کره یا روغن جامد) باعث می‌شود که نتایج متفاوتی به دست آید. اگر شیرینی شما ایده‌آل نیست، ناامید نشوید و به پخت آن ادامه دهید تا بلاخره ظاهر و طعم باب میل خود را پیدا کنید. فراموش نکنید که بخش بزرگی از پخت شیرینی به تجربه شما بستگی داد.
  • طرز تهیه شیرینی نخودچی در ماهیتابه رژیمی مشابه تهیه آن در قابلمه بوده و مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه برای پخت شیرینی‌ها کافی است.
  • در طرز تهیه شیرینی نخودچی با پیمانه به جای وزن کردن مواد اولیه، آن‌ها را با پیمانه اندازه‌گیری می‌کنند که البته این روش طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان فرانسوی به افرادی توصیه می‌شود که مهارت و تجربه بیشتری در تهیه شیرینی آرد نخودچی دارند.

روش نگهداری شیرینی نخودچی

پس از آشنایی با روش تهیه کیک با آرد نخودچی، اکنون این سوال پیش می‌آید که این شیرینی را چگونه باید نگهداری کنیم؟ این شیرینی‌های خشک ماندگاری بیشتری دارند و می‌توان آن‌ها را به مدت ۳ هفته در محیطی خشک و خنک نگهداری کرد. برای افزایش ماندگاری شیرینی آرد نخودچی، آن را داخل یخچال قرار دهید تا برای ۲ ماه سالم باقی بماند.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی آرد نخودچی

مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از خراب شدن شیرینی اردنخودچی، قرار دادن آن در ظرفی درب‌دار، تمیز و خشک است. همچنین دقت داشته باشید که درب ظرف باز نماند. در ضمن اگر شیرینی را خارج از یخچال نگهداری می‌کنید، محیط باید خشک و خنک باشد.

جایگزین ها در طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی زعفرانی یکی از بهترین جایگزین‌ها برای درست کردن این شیرینی محسوب می‌شود. با این روش شیرینی‌های جذاب‌تری خواهید داشت.

جایگزین ها در تهیه شیرینی نخودچی

اگر دوست دارید شیرینی آرد نخودچی زعفرانی درست کنید، کافی است 1 قاشق چای خوری زعفران را دم کرده و در مرحله سوم به مخلوط اضافه کنید. زعفران جدای از طعم بی نظیر، بوی بسیار زیبا و رنگ متفاوتی نیز به شیرینی آرد نخودچی می دهد.

شیرینی آرد نخودچی خانگی یا آماده؟

در این مطلب طرز تهیه شیرینی نخودچی به روش ساده را آموزش دادیم و حال شما پاسخ این سوال را می‌دانید که با آرد نخودچی چی درست کنم و آماده تهیه یک شیرینی خوشمزه هستید. البته به‌جای تهیه شیرینی در خانه، می‌توانید کیف پول خود را بردارید؛ به قنادی رفته و یک کیلو شیرینی نخودچی تهیه کرده و میل کنید. روش آسان‌تر برای تهیه شیرینی آرد نخودچی یا دیگر انواع کیک و شیرینی، کمک گرفتن از اسنپ فود است. با سرویس سفارش انلاین شیرینی می‌توانید به سادگی چند کلیک، شیرینی موردعلاقه خود را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

راستی، آیا تابه‌حال شیرینی نخودچی را در منزل تهیه کرده‌اید؟ شما چه روشی را برای درست کردن این شیرینی می‌پسندید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر علاقه‌مندان آشپزی در مجله اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

شیرینی آرد نخودچی از چی درست میشه؟

مواد اولیه شیرینی آرد نخودچی شامل روغن جامد یا کره، شکر یا پودر قند، هل ساییده شده، آرد نخودچی و خلال پسته و بادام است.

پس از تهیه خمیر شیرینی آرد نخودچی، شیرینی‌ها را چگونه شکل دهیم؟

پس از تهیه خمیر شیرینی، می‌توانید آرد را با دست به شکل گلوله‌های کوچک در آورید یا در بین دو لایه کاغذ روغنی پهن کرده و سپس قالب بزنید.

چرا شیرینی نخودچی ترک می‌خورد؟

اگر خمیر شیرینی آرد نخودچی را به خوبی ورز ندهید، در هنگام قالب زدن یا گلوله کردن، خمیر ترک می‌خورد. البته در ورز دادن خمیر هم زیاده‌روی نکنید، چراکه روغن خمیر جدا شده و بافت خود را از دست می‌دهد.

سوالات متداول

طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی چقدر زمان می‌برد؟

شیرینی نخودچی یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که حتی بدون فر هم می‌توان تهیه کرد.

خیر فقط کافی است آرد نخودچی را در یک ماهیتابه تفت دهید و با دیگر مواد ترکیب کرده و در قالب بریزید.

شیرینی‌ها را روی یک سینه روغنی بچینید و داخل یک قابلمه بگذارید. از یک سه پایه یا الک استفاده کنید تا سینی شیرینی با کف قابلمه برخورد نداشته باشد.

حدود 25 الی 30 دقیقه برای پخت شیرینی زمان نیاز است. دقت کنید که اطراف شیرینی شما باید طلایی شود. می توانید به جای قابلمه از کیک پز نیز استفاده کنید.

بعد از آماده شدن خمیر آن را در یک قالب بزرگ ریخته و با دست روی آن را فشار دهید سپس به راحتی می‌توانید به شکل‌های مختلف قالب بزنید.

نظرات کاربران

alame
03.اسفند.1401

هر چند وقت یبار آدم هوس میکنه، بعد چنتا که میخوری دهنت خشک میشه دیگ نمیخای 🙂 الان دلم خواست درست کنم

nirvana
03.اسفند.1401

ییشتر از دستور عمل های شیرینی های اینطوری بزارید، مرسی خوب بود