آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهيه خورشت انار
آموزش آشپزی
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه خورشت انار، خورشت مخصوص شب یلدا

مینا اسماعیل بیگی 15 آذر 1401 6 دقیقه

خورش انار که ممکن است به آن خورشت انار نیز بگویید، در واقع یکی از جذاب‌ترین و البته خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی است که می‌توانید امتحان کنید. این خورشت از نظر ظاهری هم با مرغ ناردونی و هم با خورشت فسنجان شباهت‌هایی دارد، اما طعم آن تا حدودی هم  با آن‌ها متفاوت است. در این مقاله قرار است تا به طرز تهیه خورشت انار و روش‌های متنوعی که برای درست کردن آن وجود دارد بپردازیم. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا این خورشت جذاب و خوشمزه‌ی شمالی را یاد بگیرید و برای خانواده‌اتان درست کنید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

طرز تهیه خورشت انار
تعداد نفرات 4 تا 5 نفر
زمان آماده سازی در حدود 30 دقیقه
زمان پخت غذا میانگین 90 تا 120 دقیقه
میزان سختی متوسط

خورش انار خوشمزهدستور پخت خورشت انار خوشمزه

خورش انار علاوه بر طعم خوب، خواص بسیاری برای بدن دارد و دلیل خواص بسیار آن هم وجود انار در خورشت است. از جمله خواص انار می‌توان به کاهش خطر سرطان، کاهش ورم و درد مفاصل، کاهش فشار خون و … اشاره کرد. بنابراین، خوب است در فصل پاییز این خورشت را تهیه کنید و علاوه بر طعم خوش خورشت، از خواص آن نیز بهره‌مند شوید. البته، این تنها غذایی نیست که خواص میوه انار را در خود جای داده است، شما می‌توانید با یاد گرفتن طرز تهیه آش انار ، خواص انار را از این طریق نیز به بدنتان تزریق کنید. در هر حال، در ادامه به مواد لازم و طرز تهیه خورش انار اشاره شده است:

مواد اولیه برای درست کردن خورشت انار

در ادامه و در جدول زیر مواد لازم برای درست کردن خورشت انار قید شده است. در نظر داشته باشید که با این میزان از مواد اولیه می‌توانید خورشت انار را برای 4 نفر تهیه کنید. البته اندازه‌ها کاملا دست خودتان است و می‌توانید بر حسب نفرات، آن را کم و زیاد کنید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت خورشتی 400 گرم
مغز گردو 4 عدد
انار دون شده نصف پیمانه
رب انار 2 قاشق غذا خوری
سبزی خورشتی 300 گرم
سیر 2 حبه
پیاز 1 عدد
آبلیمو 1 قاشق غذا خوری
ادویه (نمک،فلفل، زردچوبه) به اندازه‌ی کافی
روغن به اندازه‌ی کافی

طرز تهیه خورشت انار

حالا زمان آن است که به سراغ مراحل تهیه خورشت انار برویم. البته، قبل از آن باید به این نکته اشاره کنیم که خورش انار به صورت معمول با گوشت قرمز طبخ می‌شود، اما می‌توان آن را با گوشت‌های سفید مانند مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد. البته امکان تهیه این خورشت بدون استفاده از هیچگونه گوشت نیز وجود دارد و به صورت کاملا گیاهی می‌توانید آن را آماده کنید.طرز تهیه خورش انار

  • مرحله‌ی اول: اولین قدم در طرز تهیه خورش انار این است که شما باید پیاز و سیر را به خوبی بشویید و پوست بگیرید. سپس از یک تخته و چاقوی تیز کمک بگیرید و با استفاده از آن پیازها و سیرها را به صورت نگینی خرد کنید. البته نگین‌های ریز!
  • مرحله دوم: حالا یک قابلمه‌ی مناسب را انتخاب کنید و درون آن به میزان کافی روغن بریزید. بعد از این که روغن به خوبی داغ شد، سیر و پیاز را درون آن بریزید و تفت دهید تا به خوبی سرخ و طلایی شوند.
  • مرحله سوم: اگر دوست داشته می‌توانید مقداری زرد چوبه، فلفل و نمک نیز به پیاز اضافه کنید و همراه با آن تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود و همچنین پیازها رنگ بگیرند.
  • مرحله چهارم: حالا نوبت به اضافه کردن گوشت خورشتی می‌رسد. شما باید گوشت را از قبل شسته و تمیز کرده باشید و سپس آن را به صورت قورمه ( در برش‌های کوچک، درست شبیه به گوشت قیمه یا قورمه سبزی!) به قابلمه اضافه کنید . گوشت را همراه با سیر و پیاز تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.
  • مرحله پنجم: بعد از این که گوشت را به خوبی تفت دادید و رنگ آن تغییر کرد، باید چند لیوان آب جوش نیز به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت با حرارت شروع به پخت کند.
  • مرحله ششم: در همین حین که گوشت در حال پخت است، در یک تابه‌ی دیگر مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، رب انار را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رب انار سرخ شود.
  • مرحله هفتم: بعد از این که رب انار کاملا سرخ شد باید گردو را به آن اضافه کنید. بهتر است تا از گردوی سابیده شده استفاده کنید. بعد از این که کمی گردو را تفت دادید، زمان اضافه کردن دانه‌های انار است.
  • مرحله هشتم: بعد از این که دانه‌های انار را با سایر مواد درون تابه کمی تفت دادید، یک لیوان آب جوش به تابه اضافه کنید و اجازه دهید آب اضافی داخل تابه با حرارت ملایم تبخیر شود و مواد روغن بیاندازد.
  • مرحله نهم: در مرحله بعد از طرز تهیه خورشت انار ، باید سبزی خورشتی را به صورت ساطوری خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا کمی سرخ شود. سبزی را کنار بگذارید و سری به گوشت بزنید. اگر متوجه شدید که گوشت نیم پز شده است، سبزیجات تفت داده شده را به آن اضافه کنید.
  • مرحله یازدهم: بعد از گذشت 5 دقیقه از اضافه کردن سبزی باید مخلوط رب انار را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه خورشت اضافه کنید و کمی هم بزنید تا مواد به طور کامل با یکدیگر ترکیب شوند. سپس حرارت زیر خورشت را کم کنید تا به آرامی شروع به پخت کند و روغن بیاندازد.
  • مرحله یازدهم: بعد از گذشت 30 تا 40 دقیقه، باید طعم خورش را بچشید و همچنین گوشت را نیز تست کنید. اگر گوشت کاملا پخته شده باشد می‌توانید زیر آن را خاموش کنید و بعد از این که کمی خنک شد آن را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.
  • مرحله دوازدهم: خورش انار شما آماده است و می‌توانید آن را با دانه‌ی انار و جعفری تزیین کرده و همراه با کته‌ی شمالی نوش جان کنید. همچنین، اگر به این طعم غذاها علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه انار پلو شیرازی را نیز مطالعه کنید. این غذا مانند خورش انار طعم بسیار خوبی دارد.

دستور پخت خورشت انار با مرغخورش انار با مرغ

یکی دیگر از روش‌های درست کردن خورشت انار، استفاده از مرغ در تهیه آن است. این روش برای افرادی مناسب است که به گوشت قرمز علاقه ندارند و می‌خواهند تا خورش مرغ با رب انار و انار را تهیه کنند.

روش تهیه خورشت انار با مرغ دقیقا مشابه با روش بالا است، با این تفاوت که شما باید به جای استفاده از گوشت قرمز از فیله، سینه یا ران مرغ استفاده کنید و تمام مراحل را مو به مو مانند آنچه که گفتیم انجام دهید.

البته اگر دوست داشته باشید می‌توانید قبل از این که مرغ را سرخ کنید، در حد 20 دقیقه آن را آب پز کنید تا هم بهتر بپزد و هم این که بوی خامی مرغ گرفته شود.

به عنوان نکته‌ی پایانی در تهیه خورش انار با مرغ باید گفت که اگر در نهایت و زمانی که قصد دارید خورشت را تست کنید به این نتیجه رسیدید که ترشی خورشت زیاد است، می‌توانید مقداری شکر به خورش اضافه کنید.

در پایان این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به غذاهایی که با مرغ تهیه می‌شوند علاقه دارید، مرغ ترش شمالی را نیز یاد بگیرید. این مرغ طعم فوق‌العاده‌ای دارد و به طعم و مزه آن علاقه‌مند خواهید شد.

نکات درست کردن خورش انار

برای این که خورشت انار شما طعم جالب و جذاب‌تری داشته باشد، نکاتی وجود دارد که باید آن‌ها را بدانید و رعایت کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه خورشت انار را قید کرده‌ایم:

  1. هر نوع سبزی برای استفاده در این خورشت مناسب نیست و خورش انار در شهرهای شمالی کشور که اصالتا زادگاه این خورشت است با سبزیجات محلی مانند خالواش و چوچاق تهیه می شود. البته این سبزیجات در تمام شهرها در دسترس نیست. به همین دلیل در شهرهای دیگر برای تهیه خورش انار از جعفری ، شوید ، گشنیز و تره استفاده می شود. اگر این سبزیجات به صورت تازه استفاده شوند طعم بهتری خواهند داشت.
  2. درست کردن و جا افتادن این خورشت به زمان زیادی نیاز دارد، پس عجله نکنید و برای تهیه‌ی آن اندکی صبر و حوصله به خرج دهید تا نتیجه‌ی کار به صورت دلخواه شما شود.

خورش انار، خورش خوشمزه یلدایی

طرز تهیه خورشت انار را به صورت مرحله به مرحله برای شما توضیح دادیم و شما را با خورش انار با مرغ نیز آشنا کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این خورشت را تهیه کرده و در کنار طعم خوب آن، از خواص آن نیز بهره‌مند شوید.  همچنین، خورش انار را می‌توانید در لیست غذاهای شب یلدا قرار دهید و با این غذا از مهمانان یلدای‌تان پذیرایی کنید.

البته، اگر احساس می‌کنید که فرصت شما برای تهیه یک یا چند نوع غذا شب یلدا کم است، می‌توانید این وظیفه را به بخش سفارش آنلاین غذا اسنپ فود بسپارید. به این صورت غذاهای دلخواه‌تان در مدت زمان کمی به محل آدرس شما ارسال خواهند شد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود