طرز تهیه انواع مرغ ناردونی به سبک گیلانی ها

طرز تهیه انواع مرغ ناردونی
1.5/5 - (4 امتیاز)

مرغ ناردونی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و اصیل گیلانی است که امروزه در تمام شهرها طبخ می‌شود و محبوبیت زیادی دارد. مرغ ناردون را معمولا همراه با کته و برنج شمالی سرو می‌کنند و طعم جذاب آن را چندین برابر جذاب‌تر می‌کند. مرغ ناردونی شمال را هم می‌توان با طعم ترش و هم طعم ملس سرو کرد و این کاملا به سلیقه‌ی شما بستگی دارد. در این مقاله قرار است تا در مورد طرز تهیه انواع مرغ ناردونی صحبت کنیم. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا طرز تهیه این غذای جذاب را یاد بگیرید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه انواع مرغ ناردونی
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت غذا 60 دقیقه
میزان سختی متوسط

مرغ ناردونی، غذای بااصالت گیلانی ها

ناردون غذا بسیار خوشمزه‌ای است، این مرغ ناردونی مجلسی را می‌توان با گردو، با طعم زعفران و به صورت شکم پر تهیه کرد و از چشیدن طعم خوب آن لذت ببرد.

طرز تهیه مرغ ناردونی گیلانی

غذای خوشمزه شمالی، مرغ ناردونی

مواد اولیه و اصلی در تهیه مرغ ناردون شمالی انار، مرغ، رب انار و آب انار است. در قسمت اول به نوع ساده چلو مرغ ناردونی می‌پردازیم و در ادامه انواع دیگر مرغ ناردونی مجلسی را نیز برایتان توضیح می‌دهیم.

مواد اولیه برای تهیه مرغ ناردونی مجلسی

حالا به سراغ مواد اولیه برای طرز تهیه مرغ ناردونی با انار می‌رویم. در نظر داشته باشید که با این میزان از مواد اولیه می‌توانید مرغ ناردونی اصیل را برای 4 تا 5 نفر آماده کنید. اگر قصد برگذاری مهمانی یا مراسم‌هایی را دارید، حجم مواد اولیه را بیشتر کرده و به جای غذاهای تکراری، با این مرغ انار دون خوشمزه از مهمانان پذیرایی کنید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ران و سینه‌ی مرغ 4 تکه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذا خوری
رب انار 1 قاشق غذا خوری
آب انار ا لیوان
انار دون شده 1 لیوان
پیاز 2 عدد بزرگ
نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار کافی
روغن به مقدار کافی

طرز تهیه مرغ ناردونی به صورت مرحله به مرحله

حالا به سراغ مراحل تهیه مرغ ناردونی می‌رویم. اما قبل از آن باید بگوییم که برای تهیه خورش ناردون با گردو دستورها و روش‌های متفاوتی وجود دارد که ما سعی کردیم ساده‌ترین و صد البته بهترین روش‌ها را آموزش دهیم که در نهایت طعم جالبی را تجربه خواهید کرد.

  • مرحله اول: اولین قدم برای تهیه مرغ ناردونی با گردو این است که مرغ را به خوبی شسته و تمیز کنید. سپس مرغ را آبکشی کنید و بگذارید تا آب اضافه‌ی آن گرفته شود. برای تهیه مرغ ناردونی می‌توانید از فیله هم به جای ران و سینه‌ی مرغ استفاده کنید. این مورد کاملا سلیقه‌ای است و به شما بستگی دارد.

    طرز تهیه مرغ ناردونی اصل

    اگر از غذاهایی که طعم ملسی دارند خوشتان می‌آید مرغ ناردونی را حتما امتحان کنید

  • مرحله دوم: بعد از خشک شدن آب مرغ به آن مقداری نمک، فلفل، زردچوبه و هر ادویه‌ی دیگری که دوست دارید اضافه کنید و سپس آن را درون یخچال قرار دهید تا ادویه به خورد مرغ برود.
  • مرحله سوم: حالا باید به سراغ پیازها بروید و بعد از این که به خوبی آن‌ها را شستید و پوست گرفتید، به کمک یک چاقوی تیز و تخته آن‌ها را به صورت خلال‌های باریک خرد کنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه مرغ ناردونی با انار یک تابه‌ی مناسب را انتخاب کرده و درون آن به میزان کافی روغن بریزید. بعد از این که روغن به اندازه‌ی کافی داغ شد، پیازها را به تابه اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملا سرخ و طلایی شوند.
  • مرحله پنجم: اگر دوست دارید تا طعم خورش مرغ ناردونی شما بهتر شود، می‌توانید به پیازها مقداری زردچوبه و فلفل اضافه کنید و همراه با پیازها تفت دهید تا جایی که عطر ادویه آزاد شود. بعد از این کار، نوبت به اضافه کردن مرغ می‌رسد.
  • مرحله ششم: مرغ‌ها را نیز به تابه اضافه کنید و بگذارید تا همراه با پیاز سرخ شوند. تفت دادن مرغ را تا جایی ادامه دهید که رنگ مرغ تغییر کند و بافت روی آن طلایی رنگ شود.

این غذای خوشمزه با سالاد شیرازی بسیار خوشمزه خواهد شد.

  • مرحله هفتم: زمانی که مرغ تفت داده شد، آب انار را به همراه مقداری آب به ظرف مرغ اضافه کنید و اجازه دهید تا روی حرارت ملایم به آرامی بپزد تا جایی که آب غلیظ شود.
  • مرحله هشتم: حالا باید پیاز دیگر را مجددا به حالت خلالی خرد کنید و درون تابه به همان روشی که گفتیم تفت دهید تا طلایی شود. بعد از این که پیازها کاملا سرخ شدند، انارهای دون شده را به ظرف اضافه کنید و همراه با پیاز و کمی نمک و فلفل تفت دهید.
  • مرحله نهم: بعد از این که این کار را انجام دادید و در دقایق انتهایی یک قاشق غذا خوری رب انار را نیز به مواد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا با تمام آن‌ها ترکیب و یکدست شوند.
  • مرحله دهم: در دقایق پایانی و انتهای پخت مرغ، ترکیب انار دون شده و پیاز را به مرغ اضافه کنید و اگر دوست داشتید کمی رب گوجه نیز اضافه کنید تا رنگ خورش مرغ ناردونی شما بهتر شود. بعد از گذشت 10 دقیقه می‌توانید زیر آن را خاموش کنید و خورشت شما آماده است.
  • مرحله یازدهم: خورشت ناردون با گردو را به همراه کته‌ی شمالی در ظرف مورد نظرتان سرو کنید و نوش جان کنید. طرز تهیه مرغ ناردونی گیلانی به همین راحتی است و پیشنهاد می‌کنیم که حتما یکبار این غذا را امتحان کنید. البته اگر غذاهایی که انار در آن‌ها استفاده می‌شود دوست دارید طرز تهیه انار پلوی شیرازی نیز برای شما جالب خواهد بود. طرز پخت مرغ ناردونی بسیار ساده است.

طرز تهیه انواع مرغ ناردونی

دستور پخت بالا تنها روش تهیه مرغ ناردونی با گردو، این غذای خوشمزه نیست و در مقاله طرز تهیه انواع مرغ ناردونی به روش‌های دیگر پخت این مرغ نیز اشاره می‌کنیم. در ادامه با ما همراه شوید تا ابتدا مرغ ناردونی با گردو و سپس نوع شکم پر و زعفرانی آن را برایتان توضیح دهیم.

اگر به غذاهای شمالی علاقه دارید طرز تهیه شیرین قورمه گیلانی را مطالعه کنید و این غذای خوشمزه را درست کنید.

طرز تهیه مرغ ناردونی با گردو

طرز تهیه مرغ ناردون با گردو

استفاده از رب انار باکیفیت و تازه از رازهای خوشمزه شدن این غذا است.

معمولا در تهیه بیشتر غذاهای شمالی از گردو استفاده می‌شود و ترکیب جالبی را ایجاد می‌کند. معمولا در طرز تهیه انواع مرغ ناردون شمالی نیز از گردو استفاده می‌شود و کار ساده‌ای نیز می‌باشد و فقط کافی است تا طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: تمام مراحل درست کردن مرغ ناردونی با گردو دقیقا شبیه به دستوری است که در بالا در مورد آن صحبت کردیم، تنها تفاوت این است که شما به گردوی خرد شده نیاز دارید.
  • مرحله دوم: در همان مرحله که قصد تفت دادن انار دون شده با پیاز را دارید باید گردو را نیز به آن‌ها اضافه کنید و اجازه دهید تا روغن آن خارج شود. سپس مانند روش قبل ترکیب را به مرغ اضافه کنید. به همین سادگی… باید بدانید که طرز تهیه مرغ ناردونی اصل به این روش است و همچنین طعمی شبیه به مرغ ترش شمالی دارد.

طرز تهیه ناردونی به پایان رسید، برای تهیه مرغ ناردونی با زعفران ادامه مطلب را دنبال کنید.

طرز تهیه مرغ ناردونی زعفرانی

یکی دیگر از روش‌هایی که برای تهیه  مرغ ناردون گیلانی وجود دارد، استفاده از زعفران در تهیه این مرغ است. اگر دوست دارید تا مرغ ناردونی مازندرانی را به این شکل درست کنید باید آن را به خوبی طعم دار کنید.

مراحل درست کردن این نوع مرع ناردون نیز شبیه به آنچه که در قبل گفتیم می‌باشد و تنها تفاوت این است که باید زعفران را دم کنید و در دقایق انتهایی پخت (حدودا 1 تا 2 دقیقه قبل از اتمام پخت)، زغفران را به خورشت اضافه کنید. اگر زودتر این کار را انجام دهید سبب تلخ شدن خورشت خواهد شد. معمولا در طرز تهیه غذای ناردونی از زعفران استفاده می‌کنند.

طرز تهیه مرغ نارونی شکم پر

طرزتهیه مرغ ناردون به همین‌جا ختم نشده، اگر دوست دارید مرغ ناردونی شکن پر درست کنید ادامه مطلب را مطالعه کنید. اگر دوست ندارید تا مرغ نار دون را به صورت خورشت تهیه کنید، نوع شکم پر آن را درست کنید. برای این کار شما به یک مرغ سالم و کامل نیاز دارید و باید به شکل زیر عمل کنید:

طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی

یک خورشت خوشمزه ایرانی، مرغ ناردونی.

  • مرحله اول: :  برای تهیه مرغ اناردون با گردو در ابتدا باید پوست مرغ را به خوبی بگیرید. مرغ آن را بشویید و داخل آن را خالی کنید. سپس مرغ را به حالت درسته در یک ظرف قرار دهید و آن را به کمک نمک، فلفل، زردچوبه طعم دارد کنید و سپس درون یخچال قرار دهید.
  • مرحله دوم: در ادامه پیازها را سرخ کرده و به آن ادویه لازم را اضافه کنید. بعد از سرخ شدن کامل پیاز یک قاشق رب گوجه فرنگی و رب انار نیز به آن اضافه کنید و مجددا تفت دهید تا رنگ و عطر رب‌ها آزاد شود.
  • مرحله سوم: در نهایت انار دون شده، گردو و مقدار دیگری ادویه به مواد اضافه کنید و بگذارید تا به خوبی بپزد. سپس زیر آن را خاموش کنید و به سراغ مرحله‌ی بعد بروید.
  • مرحله چهارم: در نهایت مواد آماده شده را به همراه کمی بادمجان سرخ شده (البته اگر دوست دارید) در داخل شکم مرغ قرار دهید و سپس آن را در فر بگذارید تا به خوبی بپزد و طلایی شود. بعد از گذشت 45 دقیقه مرغ را از فر خارج کرده و نوش جان کنید.

نکته: به عنوان نکته‌ی تکمیلی باید گفت که اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری زعفران با کمک قلمو در نهایت روی مرغ بزنید تا رنگ آن بهتر شود. همچنین امکان اضافه کردن مقداری سیر، لیموی تازه و فلفل تازه به داخل شکم مرغ وجود دارد که طعم آن را بهتر می‌کند. اگر دوست داشته باشید تا طرز تهیه مرغ ناردونی بدون آب انار انجام شود، این روش کاملا جذاب و راحت است و غذای نهایی نیز طعم خوبی دارد. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم که در کنار این غذا، طرز تهیه آش انار را نیز یاد بگیرید و مرغ ناردونی و آش را با هم روی میز بچینید.

طرز پخت مرغ ناردون به پایان رسید، نوش جان.

مرغ ناردونی ترش و ملس را امتحان کنید…

در این مطلب طرز تهیه مرغ ناردونی و انواع مختلف آن را به شما آموزش دادیم. این مرغ از جمله غذاهای محبوب گیلانی‌ها است که در همه جای ایران طرفدار دارد. شما می‌توانید این غذای خوشمزه را در شب یلدا یا دیگر روزهای پاییز و زمستان تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. این غذا طعم بسیار خوبی دارد و مطمئن باشید که اگر آن را یک بار امتحان کنید، شیفته طعم خوب آن خواهید شد. البته، اگر فرصت کافی برای تهیه آن را ندارید، می‌توانید از سفارش آنلاین غذا اسنپ فود کمک بگیرید. با استفاده از این سرویس، انواع غذاهای دلخواه شما در کمترین زمان و با بهترین کیفیت  به دستتان خواهد رسید.

نظرات کاربران