آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه آش آلو
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه آش آلو با 8 طعم عالی

مینا اسماعیل بیگی 02 اسفند 1402 15 دقیقه

آش آلو، آشی مفید و لذیذ است که بسته به نوع آلوهای مورد استفاده در آن می‌تواند طعم ترش یا ملسی داشته باشد. در طرز تهیه آش آلو ، ابتدا مقداری پیازداغ درست کرده و کنار بگذارید. سپس برنج و لپه خیس‌خورده را با مقداری آب بپزید. در این فاصله، کوفته‌قلقلی درست کرده و در تابه‌ای جداگانه سرخ کنید. سپس کوفته‌قلقلی‌ها را در آش بریزید. 10 دقیقه بعد، آلو بخارای خیس‌خورده و مقداری پیازداغ و نعناداغ داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید آش آلو کاملا جا بیفتد. البته تهیه این آش رسپی‌های دیگری هم دارد که از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از جزئیات هر روش، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی آش آلو را با هم می‌بینیم:

آش آلو

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی با در نظر گرفتن زمان خیساندن مواد آش، کمی بیش از 1 ساعت
زمان پخت غذا کمتر از 2 ساعت
میزان سختی متوسط

1. طرز تهیه آش آلو بخارا

یکی از معروف‌ترین رسپی‌های طرز تهیه آش آلو، درست کردن این آش با آلو بخارا و لپه است و مثل طرز تهیه آش انار ، لعاب آش از برنج تأمین می‌شود. وجود کوفته‌قلقلی هم طعم دلچسبی به آش می‌دهد و آن را مقوی‌تر می‌کند. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه آش آلو بخارا را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه آش آلو بخارا

مواد لازم برای تهیه آش آلو بخارا

مواد مورد نیاز را مطابق جدول زیر آماده کنید. اضافه می‌کنیم که منظور از لیوان، لیوان‌های دسته‌دار فرانسوی است و سبزی آش هم باید شامل ترکیبی از تره، جعفری، گشنیز، شوید و اسفناج باشد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ‌کرده 250 گرم
آلو بخارا 250 گرم
پیاز متوسط برای سرخ کردن 2 عدد
پیاز کوچک برای کوفته قلقلی 1 عدد
لپه نصف لیوان
برنج 1 لیوان
سبزی آش نیم کیلو
زردچوبه 1 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری
نعنا خشک 3 قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم

دستور پخت آش آلو بخارا

1 ساعت پیش از شروع کار، برنج، لپه و آلو بخارا را به صورت جداگانه بخیسانید و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا 2 پیاز متوسط را شسته، پوست بگیرید و به صورت خلالی برش بزنید. سپس قابلمه‌ای مناسب را روی حرارت قرار دهید و پیازهای خلالی را با مقداری روغن داخل قابلمه سرخ کنید.
  • مرحله دوم: زمانی که پیازها طلایی شدند، زردچوبه و فلفل را اضافه کرده و کمی تفت دهید تا بوی خامی ادویه‌ها گرفته شوند. سپس نصف پیازها را جدا کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: حالا لپه و برنجی را که از قبل خیسانده بودید، همراه با 2 لیتر آب در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا به جوش آید. سپس، کف جمع‌شده روی آب را بگیرید و شعله را در حد متوسط قرار دهید.
  • مرحله چهارم: در این فاصله، کوفته‌قلقلی‌ها را آماده کنید. برای این منظور، پیاز کوچک را رنده کرده و آب آن را بگیرید. سپس پیاز رنده‌شده را با گوشت چرخ‌کرده مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: در ادامه، نمک، فلفل و زردچوبه را هم در مخلوط گوشت ریخته و همه مواد را حدود 4 دقیقه با هم ورز دهید.
  • مرحله ششم: حالا گوشت را با دست به صورت کوفته‌های قلقلی کوچک درآورید و آن‌ها را در تابه‌ای جداگانه با مقداری روغن برای 2 تا 3 دقیقه تفت دهید. بهتر است در ابتدا کمی دستتان را مرطوب کنید.
  • مرحله هفتم: در این مرحله از طرز تهیه آش آلو بخارا، مقدار آب آش را چک کنید و اگر لازم بود، کمی آب جوش در قابلمه بریزید. 10 دقیقه بعد، کوفته‌ قلقلی‌ها را اضافه کرده و نمک آش را اندازه کنید.
  • مرحله هشتم: اجازه دهید کوفته قلقلی‌ها به مدت 10 دقیقه با بقیه مواد آش بجوشند. سپس آلو بخارای خیس‌خورده و بقیه پیازداغی که جدا کرده بودید را هم در قابلمه بریزید و کمی آش را هم بزنید.
  • مرحله نهم: حالا نعنا‌داغ درست کنید و مقداری از آن را داخل آش بریزید. درب قابلمه را بگذارید و 15 تا 20 دقیقه دیگر صبر کنید تا آش آلوی خوشمزه شما حسابی جا بیفتد.
  • مرحله دهم: در نهایت، آش را داخل کاسه‌ای مناسب بکشید و روی آن را با بقیه نعناع‌داغ و مقداری پیازداغ تزئین کنید.

2. طرز تهیه آش آلو و عدس

جالب است بدانید که این آش سنتی و خوشمزه، یکی از غذاهای محلی و معروف استان قم است که طعم بی‌نظیر و خواص قابل توجهی دارد. در ادامه، جدول مواد اولیه و مراحل دستور پخت را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه آش آلو و عدس

مواد لازم برای تهیه آش آلو و عدس

برای تهیه این آش خوشمزه و پرخاصیت، مواد اولیه زیر را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آلو سیاه 5 عدد
عدس 2 لیوان
لپه 1 لیوان
برنج نصف لیوان
سبزی آش 300 گرم
گوشت چرخ‌کرده 150 گرم
پیاز 2 عدد
سیب زمینی 1 عدد
هویج 1 عدد
سبزی آش 300 گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت آش آلو و عدس

طرز تهیه آش آلو و عدس شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا برنج، لپه و عدس را بشویید و از یکی دو ساعت قبل به صورت جداگانه در آب بخیسانید.
  • مرحله دوم: هویج و سیب‌زمینی را هم پس از شستن و پوست گرفتن به صورت نگینی خرد کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: یکی از پیازها را به صورت خلالی برش زده، در کمی روغن سرخ کنید و مقداری ادویه به آن بزنید.
  • مرحله چهارم: حالا پیاز سرخ‌شده را با هویج خرد‌شده، برنج، لپه و عدس داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و مقداری آب اضافه کنید تا با هم بپزند. کمی بعد، سبزی آش را هم اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: در این فاصله، پیاز دوم را رنده کرده و آب آن را بگیرید. سپس، پیاز رنده‌شده را با گوشت چرخ‌کرده مخلوط کرده و از این ترکیب، کوفته‌قلقلی‌هایی یکدست درست کنید.
  • مرحله ششم: در ادامه، کوفته‌قلقلی‌ها را در تابه‌ای جداگانه با مقداری روغن سرخ کرده و داخل قابلمه آش بریزید.
  • مرحله هفتم: در نهایت، آلوهای خیس‌خورده را همراه با سیب‌زمینی خرد‌شده به آش بیفزایید و نمک غذا را اندازه کنید. اجازه دهید مواد آش به آرامی با حرارت ملایم بپزند و آش شما حسابی جا بیفتد.

3. طرز تهیه آش آلو با رشته

آش آلو با رشته مثل آش گوشت بوشهری، رنگ و لعاب قرمز‌ رنگی دارد و بسیار خوش‌طعم است. در ادامه، مواد لازم و مراحل دستور پخت آن را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه آش آلو با رشته

مواد لازم برای تهیه آش آلو با رشته

مواد اولیه برای تهیه این آش لذیذ به شرح جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آلو 300 گرم
نخود 100 گرم
لوبیا چیتی 100 گرم
رشته آش 200 گرم
پیاز 1 عدد
گوجه فرنگی 2 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت آش آلو با رشته

نخود و لوبیا را از شب قبل و آلو را از 1 ساعت قبل در مقداری آب بخیسانید. سپس طرز تهیه آش آلو با رشته را مطابق مراحل زیر پیش ببرید:

  • مرحله اول: قابلمه‌ای مناسب را روی حرارت متوسط قرار داده و داخل آن مقداری روغن بریزید تا داغ شود. سپس، پیاز را به شکل نگینی خرد کرده و در روغن سرخ کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه، ادویه‌ها را در قابلمه بریزید و پس از کمی تفت دادن، گوجه رنده‌شده را اضافه کرده و پس از آن هم رب گوجه را به سایر مواد بیفزایید.
  • مرحله سوم: حالا نخود و لوبیای خیس‌خورده را همراه با مقداری آب به بقیه مواد آش اضافه کرده و حرارت شعله را کم کنید تا آش آلو به مدت 2 تا 3 ساعت بپزد.
  • مرحله چهارم: صبر کنید تا حبوبات آش کاملا بپزند. سپس در 20 دقیقه آخر، آلوهای خیس‌خورده را در قابلمه بریزید و چند دقیقه بعد که آش کمی جوشید، رشته آش را اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: صبر کنید تا شبیه آش رشته، رشته‌ها کاملا بپزند و لعاب بیندازند. سپس، نمک آش را اندازه کرده و شعله گاز را خاموش کنید.

4. طرز تهیه آش آلو با اسفناج

طعم ملس آلو بخارا در کنار خواص بی‌نظیر آن، یک آش آلوی فوق‌العاده می‌سازد که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل دستور کار آماده است:

طرز تهیه آش آلو با اسفناج

مواد لازم برای تهیه آش آلو با اسفناج

مواد مورد نیاز برای این رسپی به شرح جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آلو 100 گرم
اسفناج 250 گرم
ترکیب نخود، لوبیا و عدس روی هم 1 لیوان دسته‌دار فرانسوی
بلغور گندم نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
پیاز بزرگ 1 عدد
آب مرغ 3 لیوان دسته‌دار فرانسوی
نعنا خشک 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری

دستور پخت آش آلو با اسفناج

در این دستور هم باید حبوبات از شب قبل خیسانده شوند، اما یکی دو ساعت خیساندن بلغور گندم و آلو کافی است. مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا اسفناج‌ها را شسته، خرد کرده و کنار بگذارید. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کنید.
  • مرحله دوم: پیازهای نگینی را در قابلمه‌ای مناسب با روغن زیتون تفت دهید تا طلایی شوند. سپس، زردچوبه را اضافه کنید و پس از چند دقیقه تفت دادن، نیمی از پیازداغ را کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: در ادامه طرز تهیه آش آلو با اسفناج، اسفناج‌های خرد‌شده را به پیازداغ داخل قابلمه اضافه کرده و کمی تفت دهید تا رنگ آن‌ها تیره شود.
  • مرحله چهارم: در ادامه، بلغور گندم و حبوبات را همراه با مقداری فلفل و آب مرغ در قابلمه آش بریزید. زمانی که آب مرغ شروع به جوشیدن کرد، شعله گاز را کم کنید تا حبوبات کاملا مغزپخت شوند.
  • مرحله پنجم: حدود 20 دقیقه پایانی طبخ آش، آلوهای خیس‌خورده را هم اضافه کرده و اجازه دهید آش آلو با همان حرارت ملایم، جوش ریز بزند و جا بیفتد. در این مرحله می‌توانید نمک آش را هم اندازه کنید.
  • مرحله ششم: در نهایت، آش آلو را در کاسه‌های مناسب بکشید و روی آن‌ها را با مقداری پیازداغ و نعناداغ تزئین کنید. نوش جان

5. طرز تهیه آش گوجه‌سبز با گوشت

یکی از نکات مهم در طرز تهیه این آش مفید آن است که باید هر چند دقیقه یکبار آش گوجه سبز را هم بزنید تا بلغور ته نگیرد. همچنین اگر دوست داشتید، می‌توانید مقداری رشته آش هم به مواد اولیه بیفزایید و آن را در 15 دقیقه پایانی طبخ آش در قابلمه بریزید. در ادامه، مواد اولیه و مراحل طرز پخت این آش لذیذ را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه آش گوجه‌سبز با گوشت

مواد لازم برای تهیه آش گوجه سبز با گوشت

مواد مورد استفاده در تهیه این آش لذیذ به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوجه سبز 750 گرم
گوشت چرخ‌کرده 300 گرم
لوبیا قرمز نصف لیوان
عدس نصف لیوان
بلغور گندم 1.5 لیوان
پیاز بزرگ 4 عدد
سبزی آش 1 کیلوگرم
نعنا خشک 3 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت آش گوجه سبز با گوشت

تهیه آش گوجه سبز با گوشت، کار دشواری نیست و کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: لوبیا قرمز را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. عدس و بلغور گندم را هم حداقل از 1 ساعت قبل خیسانده و در آبکش بریزید.
  • مرحله دوم: سبزی آش را بشویید و خرد کنید. پیاز را هم به صورت خلالی خرد کرده و با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود.
  • مرحله سوم: 1 قاشق از پیاز سرخ‌شده را با گوشت چرخ‌کرده در تابه‌ای مناسب تفت دهید و ادویه‌های لازم و نمک را به آن اضافه کنید. سپس درب تابه را ببندید تا گوشت کاملا بپزد.
  • مرحله چهارم: 1 قاشق دیگر از پیازداغ را با لوبیای خیس‌خورده و 2 لیوان آب در قابلمه‌ای مناسب بریزید و آن را روی حرارت شعله قرار دهید تا آب به جوش آید.
  • مرحله پنجم: زمانی که لوبیا نیم‌پز شد، بلغور گندم و عدس را اضافه کرده و اجازه دهید همه این مواد با هم بپزند.
  • مرحله ششم: در ادامه، سبزی آش را داخل قابلمه بریزید. سپس، گوجه سبزها،گوشت چرخ‌کرده پخته‌شده، نمک و ادویه‌های لازم را هم به آن اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: 15 تا 20 دقیقه دیگر زمان لازم است تا آش آماده سرو شود. در نهایت روی آش را با مقداری پیازداغ و نعناداغ تزئین کنید.

6. طرز تهیه آش گوجه سبز گیاهی

طعم این آش بهاری با گوجه‌سبزهای تازه چیز دیگری است، اما می‌توانید مقداری از این میوه را فریز کرده و در فصول دیگر سال هم این آش ترش‌مزه و مفید را طبخ کنید. در ادامه، جدول مواد لازم و مراحل دستور پخت را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه آش گوجه سبز گیاهی

مواد لازم برای تهیه آش گوجه سبز گیاهی

مواد اولیه برای تهیه این آش خوش‌طعم گیاهی به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوجه سبز 350 گرم
نخود 1 لیوان
عدس نصف لیوان
برنج نیم‌دانه نصف لیوان
پیاز متوسط 1 عدد
سبزی آش 500 گرم
عصاره گوشت یا آب قلم 1 لیوان
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم
سیرداغ، پیازداغ و نعناداغ مقداری برای تزئین

دستور پخت آش گوجه سبز گیاهی

آش گوجه سبز گیاهی را مطابق روش زیر درست کنید:

  • مرحله اول: نخود را از 24 ساعت قبل و عدس و برنج را از 1 ساعت قبل بخیسانید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. سپس، سبزی آش را هم شسته، به صورت یکدست خرد کنید و کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس مقداری فلفل و ادویه به پیاز بیفزایید و کمی دیگر آن را تفت دهید.
  • مرحله سوم: حالا نخود، عدس و برنج را همراه با آب قلم و 2 لیوان آب در قابلمه حاوی پیازداغ بریزید و حرارت شعله را زیاد کنید تا محتویات قابلمه شروع به جوشیدن کنند.
  • مرحله چهارم: در ادامه، درب قابلمه را بگذارید و حرارت را ملایم کنید تا حبوبات کاملا مغزپخت شوند. بعد از پخت کامل حبوبات، گوجه سبزها و سبزی آش را هم اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: حدود 15 تا 20 دقیقه دیگر زمان لازم است تا گوجه سبزها کاملا نرم شوند و آش جا بیفتد. در نهایت، نمک آش را اندازه کرده و آن را با مقداری سیرداغ، پیازداغ و نعناداغ سرو کنید.

7. طرز تهیه آش آلو اردبیل

شاید طرز تهیه اش آلو اردبیل به اندازه طرز تهیه آش دوغ اردبیل معروف نباشد، با‌این‌حال باید بگوییم که این آش سنتی هم مثل آش دوغ واقعا خوشمزه است و خواص زیادی برای بدن دارد. رسپی اصلی آش آلوی اردبیلی رب ندارد؛ با‌این‌حال می‌توانید 1 قاشق غذاخوری رب را با پیاز، تفت داده و به آش اضافه کنید. همچنین در بعضی مناطق، در تهیه این آش از چاشنی سرکه هم استفاده می‌شود. در ادامه، جدول مواد اولیه و مراحل دستور پخت آش آلوی اصیل اردبیلی را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه آش آلو اردبیل

مواد لازم برای تهیه آش آلو اردبیل

با مقدار مواد اولیه جدول زیر می‌توانید برای 4 تا 6 نفر یک آش آلوی خوش‌طعم و سنتی بپزید. دقت کنید که برای طبخ این آش از هر نوع آلویی که دوست دارید می‌توانید استفاده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آلوی درسته 12 عدد
آلو زرد ترش 2 کیلوگرم
لوبیا قرمز و لوبیا چیتی از هر کدام نصف پیمانه
بلغور گندم نصف پیمانه
برنج نصف پیمانه
پیاز بزرگ 2 عدد
سبزی آش 500 گرم
مغز گردو نصف پیمانه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
پیازداغ و نعناداغ مقداری برای تزئین

دستور پخت آش آلو اردبیل

آش آلوی اردبیلی طعم فوق‌العاده‌ای دارد و برای طبخ آن باید مراحل زیر را طی کنید:

  • مرحله اول: از شب قبل، حبوبات را با مقداری آب بخیسانید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نرم‌تر شده و نفخ آن‌ها گرفته شود. برنج و بلغور گندم را هم از چند ساعت قبل بخیسانید.
  • مرحله دوم: لوبیاهای خیس‌خورده را با 4 پیمانه آب داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بپزند.
  • مرحله سوم: در ادامه، آلو زرد ترش را با 1 فنجان آب داخل قابلمه‌ای دیگر بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بافت آلوها کاملا باز شده و بپزند. سپس این ترکیب را از صافی عبور دهید تا عصاره آلو به دست آید.
  • مرحله چهارم: 45 دقیقه بعد از زمان حرارت دیدن لوبیاها، عدس خیس‌خورده را با برنج و بلغور گندم به قابلمه حاوی لوبیا بیفزایید و اجازه دهید همه مواد با حرارت ملایم بپزند.
  • مرحله پنجم: در این فاصله، یک پیاز را خلالی کرده و در مقداری روغن سرخ کنید. سپس مقداری زردچوبه را هم با آن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.
  • مرحله ششم: در ادامه، پیازداغ را به محتویات داخل قابلمه افزوده و در صورت نیاز، کمی هم آب جوش اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: پس از اینکه برنج و بلغور گندم لعاب انداختند، عصاره آلو را در آش بریزید و کمی بعد، سبزی آش خرد‌شده را نیز اضافه کنید.
  • مرحله هشتم: در 1 ساعت پایانی پخت آش، آلوهای درسته را با مغز گردوی خرد‌شده و مقداری نمک و فلفل سیاه در قابلمه بریزید و اجازه دهید آش با حرارت ملایم جوش ریز بزند و گردوها روغن بیندازند.
  • مرحله نهم: در نهایت، آش آلوی اردبیلی را در کاسه‌ای مناسب بکشید و روی آن را با مقداری نعناداغ و پیازداغ تزئین کنید.

8. طرز تهیه آش آلو تبریز

روش پخت آش آلوی تبریزی شباهت زیادی به طرز تهیه آش آلوی اردبیل دارد. البته وجود آب گوشت، لپه و رب، طعم متفاوتی به آن می‌دهد که پیشنهاد می‌کنیم حداقل یکبار آن را امتحان کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل دستور پخت را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه آش آلو

مواد لازم برای تهیه آش آلوی تبریزی

مواد اولیه برای تهیه این آش تبریزی خوش‌طعم را مطابق جدول زیر فراهم کنید و توجه داشته باشید که منظور از لیوان، لیوان‌های دسته‌دار فرانسوی است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آلو 250 گرم
لپه نصف لیوان
برنج نصف لیوان
لوبیا چیتی ¼ لیوان
آب گوشت 2 لیوان
سبزی آش شامل تره، گشنیز و جعفری 1 کیلوگرم
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
پیاز سرخ‌شده به مقدار لازم
نمک و فلفل به مقدار لازم

دستور پخت آش آلو تبریز

حبوبات و برنج را پیش از شروع کار بخیسانید و سپس، مراحل کار را مطابق دستور زیر پیش ببرید:

  • مرحله اول: لوبیا چیتی را همراه با آب گوشت در قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا لوبیا نیم‌پز شود. سپس، لپه و برنج خیس‌خورده را هم اضافه کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه طرز تهیه آش آلو تبریز، سبزی آش را به محتویات قابلمه بیفزایید و اجازه دهید این مواد برای 1.5 تا 2 ساعت با حرارت ملایم بپزند و برنج حسابی لعاب بیاندازد.
  • مرحله سوم: در این فاصله، آلو را با مقداری آب بپزید و با گذراندن از صافی، عصاره آن را بگیرید.
  • مرحله چهارم: عصاره آلو را حدود نیم ساعت پایانی پخت در قابلمه بریزید و مواد را هم بزنید.
  • مرحله پنجم: یک ربع مانده به خاموش کردن شعله گاز، رب گوجه، پیاز سرخ‌شده و نمک و فلفل را هم به آش بیفزایید و صبر کنید تا طعم مواد آش کاملا به خورد هم بروند.

نکات مهم هنگام تهیه آش آلو

برای تهیه آش آلو، نکات و ریزه‌کاری‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به چند مورد مهم از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • هنگام پخت آش آلو با رشته، مراقب مقدار نمک مورد استفاده باشید، زیرا خود رشته‌ها کمی شور هستند و زیاده‌روی در مصرف نمک، آش آلو را بسیار شور خواهد کرد.
  • در طبخ انواع آش آلو، نمک را زمانی اضافه کنید که حبوبات آش به طور کامل پخته باشند.
  • اگر در اواسط پخت احساس کردید آش به آب بیشتری نیاز دارد و باید رقیق‌تر شود، حتما از آب جوش استفاده کنید.

نکات مهم هنگام تهیه آش آلو

  • برای تهیه انواع آش آلو می‌توان از آلوهای تازه یا خشک استفاده کرد یا اینکه ترکیب این دو را به کار برد. البته فراموش نکنید که آلوی خشک را حتما چند ساعت قبل از استفاده بخیسانید.
  • در طرز تهیه آش گوجه‌سبز با گوشت، پس از ریختن سبزی و گوجه سبز در قابلمه، درب آن را باز بگذارید تا آش آلوی شما رنگ و لعاب تیره پیدا نکند.
  • می‌توان بنا به ذائقه، در دستور پخت آش گوجه سبز از مقداری آبلیمو یا آبغوره هم به‌عنوان چاشنی استفاده کرد.

اصول نگهداری از آش آلو

غذاهای آبکی مثل آش و سوپ را بین 5 تا 6 روز می‌توان داخل یخچال نگه داشت. البته اگر در مواد داخل آش از گوشت استفاده شده باشد، این زمان محدودتر خواهد بود. برای نگهداری از این آش، کافی است باقیمانده غذا را در ظرفی درب‌دار ریخته و داخل یخچال قرار دهید و برای استفاده مجدد، آن را دوباره گرم کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن آش آلو

آش آلو را به مدت طولانی روی میز آشپزخانه رها نکنید و آن را در محیط‌های مرطوب یا در معرض نور آفتاب قرار ندهید. پیش از استفاده مجدد، حتما رنگ و لعاب ظاهر غذا را بررسی کنید تا اثر مشکوکی از عطر و بو یا بافت غیرمعمول در غذا وجود نداشته باشد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه آش آلو

شما می‌توانید در طرز تهیه آش آلوی اردبیلی، به‌جای آلوهای درسته از گوجه سبز یا آلوچه خشک استفاده کنید. در طرز تهیه آش گوجه‌سبز با گوشت هم می‌توانید تکه‌های گوشت خورشتی را جایگزین گوشت چرخ‌کرده کنید که در این صورت، زمان طبخ آش کمی طولانی‌تر خواهد شد. همچنین اگر احساس می‌کنید که وجود هسته‌های گوجه سبز داخل این آش برایتان مطلوب نیست، گوجه سبزها را با کمی آب بپزید تا هسته آن‌ها جدا شود. سپس، گوشت گوجه سبزها را داخل آش بریزید.

علاوه بر این‌ها، در انواع رسپی‌های آش آلو می‌توان به‌جای آب قلم از عصاره گوشت آماده کمک گرفت. البته حتما باید این عصاره‌ها را ابتدا در مقداری آب حل کنید تا داخل آش حالت گلوله گلوله پیدا نکنند.

خواص آلو

آلو سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و مانع از فعالیت مخرب رادیکال‌های آزاد بدن می‌شود. این میوه پرخاصیت به بهبود جریان خون و کاهش خطر ابتلا به بعضی بیماری‌های قلبی کمک می‌کند و مصرف آن برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش هم بسیار مفید است. جالب است بدانید که مصرف آلو در دوران بارداری هم بسیار توصیه می‌شود و می‌تواند با ارتقای سیستم ایمنی بدن مادر، دوران ایمن‌تری را برای مادر و جنین رقم بزند.

خواص آلو

از دیگر خواص آلو می‌توان به سلامت چشم‌ها و سلامت استخوان‌ها اشاره کرد. البته با تمام این‌ها باید بگوییم که اگزالات موجود در آلو برای بیماران مستعد سنگ کلیه و سنگ صفرا مضر است و توصیه می‌شود این افراد مصرف این میوه را محدودتر کنند.

حالا طرز تهیه آش آلو در انواع مختلف را می‌دانید…

در بالا طرز تهیه آش آلو به 8 روش مختلف را برایتان توضیح دادیم و نکات تهیه و نگهداری آن‌ها را گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم یکی از این رسپی‌ها را انتخاب کرده و یک آش خوشمزه برای اهل خانه تهیه کنید. البته، اگر فکر می‌کنید که کودکان یا برخی از افراد خانواده این نوع آش‌ها را دوست ندارند، می‌توانید این آش جذاب را خودتان تهیه کرده و غذای دلخواه آن‌ها را از اسنپ فود سفارش دهید. با کمک سفارش آنلاین غذا اسنپ فود، در یک وعده چند نوع غذا را تدارک خواهید دید و همه‌ی اعضای خانه را خوشحال خواهید کرد.

سوالات متداول

در طرز تهیه آش گوجه سبز با گوشت از چه سبزیجاتی استفاده کنیم؟

برای تهیه این آش، تره، جعفری، گشنیز و شوید به مقدار مساوی و برگ چغندر یا برگ اسفناج با مقداری کمتر از بقیه سبزیجات نیاز است.

برای حذف هسته‌های آلو در طرز تهیه آش آلو چه کنیم؟

در این صورت، آلوها را با مقداری آب به صورت جداگانه بپزید تا بافت آن‌ها کاملا نرم شده و هسته‌ها جدا شوند. اگر می‌خواهید عصاره یکدستی داشته باشید، این ترکیب را از صافی هم عبور دهید.

در آش گوجه سبز از چه چاشنی‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

آبلیمو یا آبغوره چاشنی‌های مناسبی برای این آش لذیذ هستند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود