طرز تهیه آش دوغ اردبیل به سبک خانگی

طرز تهیه آش دوغ اردبیل
دسته بندی: انواع سوپ و آش
5/5 - (1 امتیاز)

آش دوغ را می‌توان در دسته‌بندی آش‌های پرطرفدار و محبوب قرار داد، که افرادی زیادی نسبت به میل کردن آن علاقه دارند. معمولا این نوع آش در تمام شهرهای ایران طرفدار دارد و پخته می‌شود، اما بعضی از شهرها مانند اردبیل، سرعین، شیراز و تبریز آش معروف‌تر و خوش طعم‌تری دارند! دلیل آن نیز به خاطر روش‌ها و مواد مختلفی است که در پخت این نوع آش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قرار است در مورد طرز تهیه آش دوغ اردبیل و آش دوغ تبریز صحبت کنیم.

بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا آموزش درست کردن این آش خوشمزه را یاد بگیرید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. همچنین برای علاقمندان به میل کردن آش و غذاهای سوپی طرز تهیه سوپ ماست نیز ممکن است جذاب باشد، چرا که طعم متفاوت و جالبی دارد.

آش دوغ اردبیلی
تعداد نفرات 7 نفر
زمان آماده سازی 60 دقیقه
زمان پخت غذا 17 دقیقه
میزان سختی متوسط

آش دوغ به سبک اردبیلینحوه درست كردن آش دوغ

همانطور که گفتیم، آش دوغ در شهرهای مختلف به روش‌های متنوع و با مواد اولیه گوناگون طبخ می‌شود. معمولا در برخی از شهرها این آش حالت آبدار و در برخی دیگر آش غلیظ است. اما در کل مواد ساده‌ای در تهیه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد لازم برای تهیه اش دوغ اردبیل

در جدول زیر مواد لازم برای تهیه آش دوغ برای 7 نفر قید شده است که برحسب نفراتی که قصد دارید آش را برای آن‌ها تهیه کنید، می‌توانید این مقادیر را کم و زیاد کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 1 پیمانه
گوشت چرخ کرده 250 گرم
نخود پخته شده 1.5 پیمانه
ماست پر چرب 2 لیتر
دوغ محلی 1.5 لیتر
سبزی آش 500 گرم
تخم مرغ 1 عدد
نعنا خشک 50 گرم
پیاز 1 عدد بزرگ
ادویه ( نمک، فلفل ) به میزان لازم

طرز تهیه آش دوغ اردبیل با گوشت قلقلیطرز تهیه آش دوغ با گوشت قلقلی

در این آموزش طرز تهیه خوشمزه‌ترین آش دوغ به صورت مرحله به مرحله را آموزش می‌دهیم که با یاد گرفتن آن می‌توانید به بهترین شکل ممکن این غذا را طبخ و نوش جان کنید.

  • مرحله اول: اولین قدم برای درست کردن آش دوغ، آماده سازی مواد برای گوشت قلقلی است. برای آماده کردن مواد، پیاز را با استفاده از یک رنده‌ی دندانه ریز به خوبی رنده کنید و آب آن را بگیرید.

سپس گوشت چرخ شده را که از قبل از یخچال خارج کرده‌اید به پیاز اضافه کنید و ادویه را نیز به آن‌ها اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید تا ادویه ها و پیاز به خوبی به خورد گوشت برود. سپس روی مواد را با سلفون بپوشانید و درون یخچال قرار دهید و سراغ سایر مراحل پخت آش بروید.

  • مرحله دوم: اولین قدم برای درست کردن آش دوغ، این است که ماست را با استفاده از یک همزن برقی در حدود 10 تا 15 دقیقه هم بزنید تا جایی که کاملا رقیق و شل شود و غلظت خود را از دست دهد. البته برای اینکه این اتفاق سریع تر رخ دهد، می‌توانید اندکی آب نیز به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: به مرحله سوم از طرز تهیه آش دوغ اردبیل رسیدیم. بعد از این که ماست رقیق شد، آرام آرام دوغ را به آن اضافه کنید و در همان حین بهم بزنید تا کاملا ترکیب شود و بافت یکدستی ایجاد شود.
  • مرحله چهارم: بعد از یکدست شدن مواد، تخم مرغ را به ماست اضافه کنید و مجددا به هم بزنید تا مواد کاملا با یکدیگر مخلوط شوند. علت استفاده از تخم مرغ این است که ممکن است مواد در زمان پخت به اصطلاح ببرند و تخم مرغ از رخ دادن این اتفاق جلوگیری می‌کند.
  • مرحله پنجم: زمانی که دوغ و تخم مرغ به خوبی با یکدیگر ترکیب شدند، آن را روی شعله با حرارت مناسب قرار دهید و هم بزنید. برای هم زدن بهتر است که یک قاشق چوبی استفاده کنید، چرا که فرآیند همزدن آش طولانی است و اگر از قاشق یا ملاقه‌ی فلزی استفاده کنید، ممکن است داغ شود و دست شما بسوزد.سبزی آش دوغ
  • مرحله ششم: حالا زمان اضافه کردن برنج است، دقت کنید که برنج باید به صورت خام به مواد اضافه شود. بعد از اضافه کردن برنج آن را دائما به هم بزنید تا از بریدن دوغ جلوگیری شود.
  • مرحله هفتم: در ادامه طرز تهیه آش دوغ اردبیل، به گوشت قلقلی نیاز داریم. پس به سراغ پخت گوشت قلقلی می‌رویم.
  • مرحله هشتم: مواد گوشت قلقلی را از یخچال خارج کنید. در یک تابه به میزان کافی روغن بریزید و گوشت قلقلی‌هایی را که به صورت گرد، فرم داده‌اید به تابه اضافه کنید و بگذارید تا به خوبی سرخ شوند و رنگ آن‌ها تغییر کند.
  • مرحله نهم: همینطور دوغ را به طور مرتب هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد و زمانی که شروع به قل زدن کرد، باید گوشت قلقلی‌هایی که از قبل درست کردید را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله دهم: حالا زمان اضافه کردن، سبزی آش دوغ است. معمولا برای سبزی این نوع آش از ترخون، گشنیز و برگ سیر تازه استفاده می‌شود. سبزی آش دوغ اردبیل نیز همین ترکیب است و در واقع حضور برگ سیر عطری فوق العاده‌ای را ایجاد می‌کند.
  • مرحله یازدهم: حالا زمان اضافه کردن نخودها است.
  • مرحله دوازدهم: به آخرین مرحله از طرز تهیه آش دوغ اردبیل رسیدیم. وقتی که نخود را اضافه کردید، شعله را کم کنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا سبزی‌های آش تیره شود. وقتی که آش به این حالت رسید، آماده است و می‌توانید آن را در ظرف موردنظرتان سرو کرده و میل کنید. برای تزیین آن نیز می‌توانید از نعنا داغ استفاده کنید.سبزی آش دوغ اردبیل

برای درست کردن آش دوغ ساده می‌توانید از گوشت قلقلی استفاده نکنید و آش را بدون استفاده از آن، تهیه کنید. همچنین آش دوغ تبریز نیز به همین روش تهیه می‌شود و تنها در برخی از ادویه‌ها و سبزی‌های معطر با یکدیگر تفاوت دارند.

آش دوغ اردبیل در تمام شهر های ایران…

در این مقاله از اسنپ فود به طرز تهیه آش دوغ اردبیل پرداختیم. همانطور که دیدید، نحوه درست کردن آش دوغ بسیار راحت است، اما در کل قلق‌های خاصی دارد که اگر آن‌ها را بدانید و رعایت کنید، قطعا طعم آش شما بهتر خواهد بود. معمولا درست کردن غذاهای آشی به نسبت سایر غذاها سخت تر است و دقت بیشتری نیاز دارد. اگر شما زمان کافی برای پخت و تهیه غذا را ندارید، با سفارش آنلاین غذا می‌توانید کار خود را راحت کنید. در هر شهری که هستید با استفاده از سرویس آنلاین غذای اسنپ می‌توانید غذای مورد علاقه‌ی خود را سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید و نگرانی بابت پخت غذا نداشته باشید.

نظرات کاربران