طرز تهیه آش کشک مخصوص ماه محرم با طعم بی نظیر

طرز تهیه آش کشک
به این مقاله امتیاز دهید

وقتی اسم غذاهای نذری ماه محرم به میان می‌آید، به یاد قیمه تهرانی یا فسنجان و شیرینی خورشت گیلانی می‌افتیم. فارغ از این غذاهای خوشمزه، بعضی افراد با تشویش فروان به دنبال بهترین رسپی و طرز تهیه آش کشک مخصوص ماه محرم می‌افتند تا بتوانند نذر و خیرات خود را به بهترین نحو ادا نمایند. باید بگوییم که اگر طرز تهیه آش شله قلمکار در منزل را دانسته و می‌توانید این آش را به خوبی طبخ نمایید، بنابراین مطمئن باشید که با رسپی زیر، آش مخصوص برای ماه محرم را نیز می‌توانید عالی تهیه کنید. بدین ترتیب، برای آشنایی با این رسپی مخصوص تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه آش کشک مخصوص ماه محرم

تعداد نفرات 8 نفر
زمان آماده‌سازی 45 دقیقه
زمان پخت 130 دقیقه
درجه سختی نسبتا سخت

آش کشک مخصوص ماه محرم فوق‌ العاده خوشمزه

اگر اهل نذری دادن باشید به احتمال بسیار بارها فیلم طرز تهیه آش کشک خوشمزه را در تلویزیون و اینستاگرام دیده‌اید تا در نهایت بتوانید آش کشکی مجلسی و جاافتاده، درخور ماه محرم طبخ نمایید. فارغ از آموزش‌ها و رسپی‌های مختلفی که برای تهیه این آش خوشمزه و مقوی وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم رسپی زیر را که ترکیبی از دستور طرز تهیه آش کشک تهرانی و برخی دیگر از شهرهاست دنبال کرده و تفاوت‌ را احساس کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه آش کشک مخصوص ماه محرم

مواد لازم برای آش کشک

آماده‌سازی مواد اولیه آش کشک بسیار شبیه آن چیزی است که در طرز تهیه آش رشته به کار می‌بردید. یعنی حبوباتی وجود دارد که می‌بایست آنها را از شب قبل برای خیس خوردن مهیا کنید. همچنین از مجموعه‌ای تازه و معطر از سبزی‌ها با عنوان سبزی آش استفاده شده و علاوه‌برآن از سیر، پیاز، کشک و نعنا برای خلق طعمی لذیذ و تزیینی حرفه‌ای بهره برده می‌شود. با وجود این شباهت‌ها، برای طرز تهیه آش کشک مخصوص ماه محرم برای 8 نفر به مواد زیر با نسبت‌های گفته شده نیاز خواهیم داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت 1 کیلو
سبزی آش (جعفری، گشنیز، تره، شنبلیله، اسفناج) 500 گرم
برنج نیم‌دانه 4 پیمانه
قلم گوساله 1 عدد متوسط
نخود 1 پیمانه
لوبیا 1 پیمانه
عدس نصف پیمانه
بلغور جو نصف پیمانه
پیاز 3 عدد متوسط
سیر 2 بوته کامل
برگ بو 2 عدد
کشک 500 گرم
نعناخشک 3 قاشق غذاخوری
روغن، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین، ادویه کاری به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش کشک مخصوص ماه محرم

به منظور طرز تهیه آش کشک ساده و خوشمزه و البته مخصوص ماه محرم که باید عطر و طعمی به غایت خوشایند و لذیذ داشته باشد، مراحل زیر را پیگیری نمایید:

  • مرحله اول: برای آماده‌سازی بیشتر آش‌ها می‌بایست از روز قبل حبوبات را جداگانه فرصت بدهید تا خیس بخورند. همچنین در این مدت بارها آب حبوباتی چون نخود و لوبیا را عوض کرده تا بوی بد نگیرند و نفخشان نیز برطرف شود. جدای از حبوبات، برای تهیه آش کشک می‌بایست برنج را در ظرفی همراه با مقدار کافی آب و نمک بگذارید تا خیس بخورد.
  • مرحله دوم: گوشت را به خوبی شسته و پس از اینکه آن را به قطعاتی بسیار کوچک تکه‌تکه کردید در قابلمه‌ای با مقدار کافی روغن اندکی تفت دهید. وقتی گوشت تغییر رنگ داد قدری به آن زردچوبه افزوده و سپس نخود، لوبیا و بلغور جو خیس خورده را به همراه مقدار کافی آب به آن اضافه نمایید. یادتان باشد حرارت را در ابتدای کار زیاد کنید.
  • مرحله سوم: وقتی آب جوش آمد، حرارت را ملایم کرده و کف روی سطح آب را با قاشق جمع کنید و سپس دور بریزید. اکنون 1 عدد پیاز درسته را به همراه 2 حبه سیر و برگ بو به قابلمه افزوده و صبر می‌کنیم تا مواد مغزپخت شوند. همچنین در قابلمه‌ای دیگر قلم گوساله را با مقداری ادویه می‌گذاریم تا بپزد.
  • مرحله چهارم: اکنون آب برنج را دور ریخته و قابلمه‌ای را برای پختن آن آماده کنید. می‌خواهیم برنج را همراه با سبزی آش و عدس بپزیم. بنابراین سبزی آش که قبلا ترکیبش را گفتیم، ابتدا به خوبی شسته و سپس با دستمال پارچه‌ای خشک می‌کنیم. در نهایت آنها را ساطوری کرده و به قابلمه برنج می‌افزاییم. اکنون فرصت می‌دهیم تا مواد با هم جوش بخورند.
  • مرحله پنجم: در این مرحله از طرز تهیه آش کشک مخصوص ماه محرم، در صورتی که مجموعه گوشت، نخود، لوبیا و بلغور جو به اندازه کافی مغزپخت شده باشند، ابتدا پیاز، سیر و برگ بو را از قابلمه جدا کرده و سپس مابقی مواد را به قابلمه حاوی برنج می‌افزاییم. همچنین اکنون فرصت خوبی است که آب قلم را صافی زده و به قابلمه اضافه کنید. یادتان باشد از این جای کار به بعد باید بطور مداوم مواد را هم بزنید تا ته نگیرند.
  • دستور تهیه آش کشک
  • مرحله ششم: تا مواد به خوبی با هم جوش خورده و ترکیب می‌شوند به سراغ مابقی پیازها رفته و آنها را بصورت نگینی خرد می‌کنیم. سپس آنها را در تابه‌ای همراه با مقدار کافی روغن قدری تفت می‌‌دهیم تا شیشه‌ای شوند. در نهایت، اندکی ادویه کاری به آن افزوده و سهم بیشترش را به قابلمه آش اضافه می‌کنیم.
  • مرحله هفتم: در این مرحله، سیرها را پوست گرفته و سپس می‌شوییم. از رنده برای ریزریز کردن سیرها بهره برده و دست آخر، آنها را با مقدار کافی روغن تفت می‌دهیم. اکنون سهم بیشتر سیرداغ را با قدری پودر دارچین ترکیب کرده و برای مرحله بعدی در ظرفی کنار می‌گذاریم. بخش کمتر را نیز برای تزیین نگه می‌داریم.
  • مرحله هشتم: شیرداغ‌کن را برداشته و در آن مقداری روغن بریزید تا داغ شود. سپس حرارت را خاموش کرده و نعناخشک را به همراه زردچوبه در آن بریزید تا خوش‌رنگ و آماده شود. هرچند که می‌توانید نعناداغ را نیز هم‌اکنون به قابلمه بیفزایید اما تا مرحله بعد دست نگه دارید.
  • مرحله نهم: کشک را با آب گرم رقیق کرده و قدری هم بزنید تا بافت یکدست و مطلوب حاصل آید. سپس قدری از آن را کنار گذاشته و مابقی را با بخش اعظم نعناداغ و سیرداغ به خوبی مخلوط نمایید. حال، این ترکیب را به قابلمه آش افزوده و از هم زدن غافل نشوید.
  • مرحله دهم: کار تمام است! فقط باید از آش مزه گرفته و میزان نمک و فلفل آن را تنظیم نمایید. سپس بعد از مدت 5 الی 10 دقیقه حرارت را خاموش کرده و قدری صبور باشید تا آش خودش را بگیرد. آنگاه آش را در ظرف سرو ریخته و بعد از چند دقیقه، آن را با کشک، پیازداغ، سیرداغ و نعنا داغ تزیین نمایید.

طرز تهیه آش کشک مخصوص ماه محرم شهرهای مختلف

نیاز به توضیح ندارد که همیشه ذوق و سلیقه مردم شهرهای مختلف در تهیه انواع غذاها دخیل بوده و همین امر سبب ایجاد شکل‌ها و تزیین‌های رنگارنگ یک نوع غذا، در کنار خلق طعم‌های لذیذ و متنوع آن می‌شود. بدین منظور، بر آن شدیم تا خلاصه‌ای از دستور تهیه دو نوع دیگر از آش کشک مخصوص ماه محرم مربوط به شهرهای سنگسر و شیراز را شرح دهیم. بنابراین شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می‌نماییم.

طرز تهیه آش کشک به شیوه های مختلف

طرز تهیه آش کشک سنگسری

حبوبات این آش شامل لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی، عدس و نخود بوده که پس از خیس خوردن، به همراه بلغور گندم و مقدار کافی آب آنها را می‌پزیم. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد سبزی آش را به همراه برگ یک نوع سبزی صحرایی با نام موتکا یا موتکه به سایر مواد در حال پخت می‌افزاییم. سبزی نام ‌برده دلیل عطر ویژه این آش سنگسری یا سمنانی است.

در مرحله بعدی، دو بوته سیر را که از قبل رنده کرده و در روغن زیتون خوابانده‌ایم، با روغن مایع سرخ کرده و سپس نعنا خشک و زردچوبه را به آن می‌افزاییم. اکنون از سوزمه که همان ماست سفت، چکیده‌ و بدون کره است استفاده کرده و آن را با آب گرم رقیق می‌کنیم و در نهایت، با یک قاشق آرد لعاب‌دارش می‌کنیم. دست آخر، برنج نیم‌دانه را به قابلمه افزوده و پس از مدتی سوزمه رقیق‌شده و ترکیب پیازداغ، نعناداغ و سیرداغ را به کل محتوای آش اضافه می‌کنیم.

طرز تهیه آش کشک شیرازی

در تهیه آش کشک خوشمزه به سبک شیرازی، ابتدا پیازهای نگینی‌شده را با زردچوبه تفت داده و سپس مقدار لازم آب به آن اضافه می‌کنیم. از بین حبوبات مختلف تنها از لوبیای قرمز در طبخ این آش بهره برده شده که آن را برای پخت به همراه برنج به مواد قبلی اضافه می‌نماییم.

پس از پخت برنج، سبزی آش را که از قبل ساطوری کرده‌ایم به آن می‌افزاییم. در مرحله بعدی از ادویه‌جاتی چون آویشن و فلفل سیاه برای عطر بهتر آش شیرازی بهره برده و سپس چند قاشق کشک را بدون رقیق کردن به قابلمه اضافه می‌کنیم. در نهایت با نعناداغ و سیرداغ آش را تزیین می‌نماییم.

رازهایی ناگفته در طرز تهیه آش کشک مخصوص ماه محرم

وقتی بحث غذاهای نذری و یا ولیمه‌های خوش‌رنگ و لعاب به میان می‌آید، نیاز به دانستن نکات ریز و درشت بیش از همیشه احساس می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه آش کشک شما به خوبی جاافتاده و مناسب روزهای محرم شود، نگاهی اجمالی به نکات زیر بیندازید:

نکات مهم در طرز تهیه آش کشک
  • اگر هدف‌تان طرز تهیه آش کشک برای 4 نفر است، تمام نسبت‌های گفته شده برای مواد اولیه را نصف نمایید.
  • ترجیحا از قسمت‌های زمخت و خشن ساقه سبزی در تهیه آش استفاده نکرده و همچنین آنها را خیلی ریز نکنید تا در آش، خود را نشان دهند.
  • اگر علاقه‌ای به استفاده از قلم گاو و گوسفند ندارید و یا اصلا در دسترستان نیست، از همان ابتدای کار از گوشت با استخوان برای تهیه آش بهره ببرید. فقط یادتان باشد گوشت با استخوان را جدای از حبوبات پخته و قبل از افزوردن به قابلمه اصلی، عصاره یا استاک آن را صافی بزنید تا در آخر، استخوان ریز در آش پیدا نشود.
  • برای طرز تهیه آش کشک مجلسی، پیشنهاد می‌کنیم مقدار گوشت و پیازداغ داخل آن را کم در نظر نگیرید.
  • اگر دوست دارید می‌توانید گوشت را جداگانه پخته و سپس با چنگال ریش‌ریش کرده و سپس به برنج بیفزایید.
  • در صورت تمایل می‌توانید به دستور طرز تهیه آش کشک مخصوص ماه محرم، عصاره‌های آماده گوشت را جهت خلق طعم بهتر اضافه نمایید.
  • با توجه به اینکه کشک نمک دارد و در طرز تهیه آش کشک، مقدار زیادی از آن به کار برده می‌شود، بنابراین ابتدا کشک را به آش افزوده، آن را بچشید و در صورت نیاز نمک اضافه نمایید.
  • اگر غذاهای به سبک بختیاری را دوست دارید باید بگویم که در دستور طرز تهیه آش کشک بختیاری بیشتر از ماش و نوعی کشک بسیار غلیظ محلی بهره برده می‌شود.
  • یادتان باشد عدس را با نخود و لوبیا در هیچ مرحله‌ای همراه نکنید. به عبارتی نخود و لوبیا از شب قبل خیس شده ولی برای عدس 30 دقیقه هم کفایت می‌کند. همچنین پخت لوبیا و عدس از ابتدای کار بوده ولی عدس این‌گونه نیست.
  • به دلیل وجود برنج، بلغور جو و کشک، آش به سادگی ته می‌گیرد، بنابراین از هم زدن مداوم غافل نشوید.

با اسنپ فود هیچ وقت از آش کشک ماه محرم جا نمیمونی…

هرچند که اکنون با طرز تهیه آش کشک مخصوص ماه محرم آشنا شده‌اید اما واقعا تهیه این دست از غذاها، صبر و حوصله زیادی می‌طلبد. بنابراین جدای از آموزش کامل و حرفه‌ای که برای آماده‌سازی این غذای مخصوص در اختیار شما قرار داده‌‌ایم و می‌توانید از آن برای ادای نذر خود در این ماه بهره ببرید، پیشنهاد می‌کنیم اگر خودتان هوس آش کشک کرده‌اید آن را با سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود تهیه نمایید. زیرا آش کشک و سایر غذاهای نذری اگر به دست کس دیگری پخته شوند، عطر و طعم‌شان بطور شگفت‌انگیزی بهتر بنظر می‌رسند.

سوالات متداول

چه مواد برای تهیه آش کشک نذری ماه محرم لازم است؟

برای درست کردن آش کشک نذری نیاز به گوشت، سبزی آش (جعفری، گشنیز، تره، شنبلیله، اسفناج)، برنج نیم دانه، قلم گوساله، نخود، لوبیا، عدس، بلغور جو، پیاز، سیر، برگ بو، کشک، نعنا خشک، روغن، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و ادویه کاری داریم.

برای درست کردن آش کشک نذری گوشت را با زردچوبه در قابلمه تفت می‌دهیم. نخود، لوبیا و بلغور جو خیس‌خورده را با مقداری آب در قابلمه ریخته و با حرارت زیاد می‌جوشانیم. ۱ پیاز کامل را با دو حبه سیر و برگ بو در قابلمه می‌ریزیم و می‌گذاریم مواد کامل بپزد. حالا در ظرفی جدا قلم گوسفند را با ادویه می‌پزیم. سبزی‌های آش خرد شده را با برنج پخته و مخلوط حبوبات و گوشت پخته ترکیب می‌کنیم. آب قلم را از صافی رد کرده و در نهایت همهٔ مواد را با هم ترکیب می‌کنیم و روی حرارت هم می‌زنیم تا ته نگیرد. یک پیاز و مقداری سیر را با ادویه در روغن تفت می‌دهیم و به قابلمه آش اضافه می‌کنیم.

برای درست کردن آش کشک سنگسری باید حبوبات را با بلغور گندم و کمی آب بجوشانیم. بعد از جوشیدن سبزی آش را به همراه گیاه موتکا یا موتکه به مواد اضافه می‌کنیم. اکنون سیر، روغن زیتون؛ روغن مایع، نعناع خشک، زردچوبه و برنج نیم دانه را به ترتیب اضافه می‌کنیم. سوزمه یا ماست چکیده بدون کره را با آب گرم رقیق کرده به آش اضافه می‌کنیم.

ابتدا زردچوبه را با پیاز تفت می‌دهیم. سپس کمی آب و لوبیا قرمز را در آن می‌ریزیم. برنج را پخته و همراه سبزی آش خورد شده به ترکیبات آش اضافه می‌کنیم. حالا ادویه‌جات، آویشن و فلفل سیاه را به مواد اضافه می‌کنیم. کشک را بدون رقیق کردن داخل قابلمه آش روی حرارت می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم آش بپزد.

در تهیه آش کشک می‌توان از قلم گاو و گوسفند استفاده کرد؛ اما اگر در دسترس نبود. می‌توان از گوشت با استخوان استفاده کرد ول باید جداگانه گوشت را پخت و عصاره آن را به آش اضافه کرد.

نظرات کاربران

شیرین
09.خرداد.1402

خسته نباشید اموزشاتون واقعا مفیده مخصوصا که داریم به ماه محرم هم نزدیک میشیم و این غذا به غذای عالی برای نذریه مرسی ازتون

    ترمه افضلی
    09.خرداد.1402

    خوشحالیم اموزش های ما براتون مفید واقع شده اش کشک غذای ساده و در عین حال خوشمزه ست که با کمترین امکانات میتونین تهیه ش کنین و میل کنین در صورتی که اموزش های ما رو دوست دارین خوشحال میشیم از لینک زیر اموزش اش انار ساده رو هم مشاهده کنید و لذت ببرین

    ‏https://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-آش-انار-ساده/

dona
09.خرداد.1402

خیلی ممنون اموزش واقعا مفید و عالی بود مخصوصا اینکه رسپی کامل و دقیقش رو گذاشته بودید و مرحله به مرحله هم توضیح دادین

    ترمه افضلی
    09.خرداد.1402

    خوشحالیم اموزش های ما براتون مفید واقع شده اش کشک غذای ساده ست که با کمترین امکانات میتونین تهیه ش کنین و میل کنین در صورتی که اموزش های ما رو دوست دارین خوشحال میشیم از لینک زیر غذاهای محلی شیراز رو هم مشاهده کنید و لذت ببرین

    ‏https://blog.snappfood.ir/غذاهای-محلی-شیراز/