طرز تهیه برنجک؛ خاطره‌ی خوب دوران کودکی از دیار مازندران

به این مقاله امتیاز دهید

طرز تهیه شیرینی برنجک به روش آسان در منزل

طرز تهیه برنجک (همه آنچه باید درباره پخت این شیرینی بدانید)

برنجک جزو خوشمزه‌ترین و لذیذترین شیرینی‌های شهرهای شمالی کشورمان مثل مازندران یا گیلان است. این شیرینی را با نام‌های دیگری مثل “بهاردونه” هم می‌شناسند. شیرینی برنجک رنگی سفید دارد اما در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از رنگ‌های طبیعی، این شیرینی را در رنگ‌های مختلف تهیه کنید.

با فرا رسیدن ایام عید یا چهارشنبه‌سوری، سروکردن این شیرینی در کنار تنقلات خوشمزه دیگر، ایده‌ای بکر برای پذیرایی از مهمانان‌تان خواهد بود. حالا اسنپ فود در خدمت شماست تا طرز تهیه برنجک را هم به‌صورت نمکی و هم به‌صورت شیرینی آموزش دهد.

اطلاعات تکمیلی تهیه برنجک

اطلاعات تکمیلی تهیه برنجک به ترتیب زیر است:

میزان کالری برای هر 100 گرم برنجک 400 کالری (در صورت بیشتر کردن روغن در تهیه برنجک، میزان کالری آن بیشتر می‌شود)
زمان لازم برای آماده‌سازی 1 ساعت
زمان لازم برای پخت 20 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

 مواد لازم برای تهیه برنجک

مواد لازم برای تهیه برنجک به ترتیب زیر است:

برنج پفکی‌شده 1 لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک نصف قاشق غذاخوری
روغن مایع سرخ کردنی 2 قاشق غذاخوری
شیر 1 لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر به مقدار لازم

طرز تهیه برنجک با برنج پخته شده نمکی

برنجک نوعی برنج بو داده شده است که از برنج دانه بلند یا نیم‌دانه برای تهیه آن استفاده می‌کنند. البته پیشنهاد می‌کنیم برای جذاب‌تر شدن ظاهر شیرینی تان، از برنج‌های دانه بلند استفاده کنید. مهم هم نیست که حتما برای این شیرینی، برنج تازه روی گاز بگذارید! استفاده از برنج باقی‌مانده از ناهار یا شام هم برای تهیه این شیرینی کافیست.

برای تهیه برنج نمکی خانگی طبق مراحلی که در ادامه می‌گوییم، پیش بروید:

  • در مرحله اول برنج‌ها را شسته و داخل ظرف پر از شیر بریزید. اجازه دهید تا حدود 3 ساعت برنج‌ها داخل شیر خیسانده شوند. اگر برنج‌ها را داخل شیر بگذارید، طعم شیرینی شما بهتر می‌شود.
  • حالا برنج‌ها را شستشو دهید تا شیر اضافی از آن‌ها خارج شود.
  • برنج‌ها را داخل ظرف پر از آب روی گاز و حرارت بگذارید تا آب به‌جوش بیاید.
  • با نرم شدن بافت برنج‌ها، می‌توانید آن‌ها را از روی گاز برداشته و آبکش کنید.
  • حالا برنج‌ها را داخل صافی یا یک سینی بزرگ ریخته و اجازه دهید تا 24 ساعت در معرض هوای آزاد قرار بگیرند.

برنجک را می‌توان به‌صورت نمکی یا شیرین سرو کرد

  • بعد از خشک‌کردن کامل برنج‌ها، یک ماهیتابه تهیه کرده و داخل آن را روغن بریزید. با داغ شدن روغن‌ها، ابتدا نمک را ریخته و سپس برنج‌ها را هم داخل ماهیتابه اضافه کنید. شما باید در حین سرخ‌کردن برنج‌ها، آن‌ها را هم بزنید. با کمی گذشت زمان، بنرج‌ها شروع به پف‌کردن خواهند کرد
  • با پف‌کردن برنج‌ها نوبت به گرفتن روغن از آن‌هاست. به‌این‌منظور باید یک صافی یا الک تهیه کرده و برنج‌ها را از داخل ماهیتابه، درون آن بریزید. با انجام این کار، دوباره برنج‌ها را داخل ماهیتابه ریخته و حالا برنجک‌تان آماده است

طرز تهیه برنجک با شکر

در طرز تهیه برنج شیرین باید یک شربت مخصوص بسازید! پس به این منظور اول آب و شکر را با هم مخلوط کرده و آن‌ها را روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا به جوش بیایند. مواد را برای 15 دقیقه روی گاز بگذارید تا شربت مورد نظرتان را تهیه کنید.

شما می‌توانید به مواد شربت کمی آبلیمو یا آب نارنج هم اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد. بعد از تهیه شربت، طبق مراحلی که در قبل برای تهیه برنجک گفتیم، پیش بروید و سپس برنج‌ها را داخل شربت ریخته و خوب هم بزنید.

شما باید یک سینی را هم تهیه کرده و سپس با روغنی کردن آن ، برنج‌ها را داخل آن ریخته و صاف کنید. حالا بگذارید تا برنج‌ها سرد شده و به خوبی ببندند. با از اینکه برنجک‌ها به بافت مناسبی رسیدند، می‌توانید آن‌ها را به وسیله چاقو برش دهید.

طرز تهیه برنجک خانگی بدون روغن

شما نمی‌توانید بدون روغن برنجک را تهیه کنید اما می‌توانید با کمتر کردن میزان روغن، می‌توانید باعث مفیدترشدن شیرینی برنجک‌تان شوید. به ‌این‌ منظور باید بعد از سرخ‌کردن برنج‌ها، آن‌ها را داخل یک دستمال کاغذی بریزید تا روغن اضافه‌شان گرفته شود.

امکان سرو تهیه شیرینی برنجک بدون روغن وجود دارد

طرز تهیه برنجک و گندمک

در کنار برنجک، گندمک هم برای مهمانان‌تان سرو کنید تا پذیرایی شما مفصل‌تر باشد. برای تهیه گندمک نیاز به گندم، روغن و نمک دارید.

مراحل تهیه گندمک به ترتیب زیر است:

  1. به منظور تهیه گندمک باید اول آن‌ها را خیسانده و سپس بپزید تا بافت‌شان نرم شود.
  2. گندم‌ها را آبکش کرده و روی یک پارچه یا ظرف بگذارید و اجازه دهید کاملا خشک شوند.
  3. یک ماهیتابه آماده کرده و داخل آن را روغن و کمی شکر یا نمک با توجه به ذائقه‌تان بریزید.
  4. گندمک‌ها را داخل روغن‌ها تف دهید اما مراقب باشید که نسوزند.

حالا گندمک‌های شما آماده است و می‌توانید آن را در کنار برنج برای مهمانان‌تان سرو کنید.

نکات مهم در تهیه برنجک

به چند نکته مهمی که در ادامه می‌گوییم توجه کنید تا برنجک تان طعمی لذیذ و خوشمزه داشته باشد:

برای طعم‌دارکردن برنجک کافیست تا به جای نمک از شکر استفاده کنید.

  • به‌محض پف‌کردن برنجک‌ها، آن‌ها را از روی گاز بردارید. اگر این کار را نکنید، برنج‌ها تغییر رنگ می‌دهند.
  • اگر قصد استفاده از نمک در برنج را دارید، از نمک‌های بدون ید و ماسه‌ای استفاده کنید.
  • برای زودتر خشک شدن برنج‌ها می‌توانید آن‌ها را روی یک پارچه ریخته و در مقابل نور خورشید قرار دهید.
  • برای زودتر خشک شدن برنج‌ها می‌توانید آن‌ها را روی شوفاژ یا بخاری هم قرار دهید.
  • زمانی که برنجک‌های نمکی‌تان اضافه شدند، آن‌ها را داخل الک بریزید تا نمک اضافی‌شان گرفته شود.
  • امکان استفاده از برنج خیس‌خورده به جای برنج پخته‌شده در طرز تهیه برنجک نیز وجود دارد. منتهی در صورت برنج خیس‌خورده، حتما طرز تهیه باسلوق با نشاسته ذرت را آب‌کش کرده و سپس استفاده کنید.
  • شما می‌توانید در کنار برنجک از گندمک یا برساق هم برای پذیرایی از مهمانان استفاده کنید. ما در مطلبی جداگانه طرز تهیه برساق را آموزش داده‌ایم.
  • در صورتی که برای برنجک از برنج پخته‌شده استفاده می‌کنید، بگذارید برنج‌ها نسبت به زمان آبکشی‌شان نرم‌تر شوند.
  • اگر قصد تهیه برنجک رنگی را دارید، در حین جوشیدن برنج‌ها می‌توانید کمی رنگ طبیعی هم به آن‌ها اضافه کنید. در صورت استفاده از چند رنگ برای برنج‌ها، آن‌ها را در ظرف‌های جداگانه جوشانده و تفت دهید تا با هم ترکیب نشوند.
  • قبل از تفت‌دادن برنج‌ها حتما به این نکته توجه داشته باشید که برنج‌ها کاملا خشک باشند. در صورت مرطوب بودن، برنج‌ها به‌خوبی پف نخواهند کرد
  • اگر نمی خواهید مراحل گرفتن روغن برنج‌ها را انجام دهید، پس از یک توری یا صافی استفاده کنید. برای این کار برنج‌ها را داخل صافی ریخته و سپس صافی را داخل روغن‌ها بگذارید تا برنج‌ها سرخ شوند. سپس صافی را از داخل روغن‌ها بردارید و کمی زمان بدهید تا روغن‌های اضافه باقی‌مانده روی صافی هم از داخل مواد خارج شوند.

برنجک، خوراکی خوشمزه و بدون دردسر

ما در این مطلب طرز تهیه برنجک شمالی را به شما آموزش دادیم. این شیرینی خوشمزه ساده است اما طعمی خاص و به‌یادماندنی دارد. شما می‌توانید در کنار برنج، با یادگیری طرز تهیه انواع شیرینی محلی، پذیرایی مفصل‌تر و بهتری برای مهمانان تان داشته باشید.

آیا زمان کافی برای آشپزی و شیرینی‌پزی داخل خانه را ندارید؟ ما در اسنپ فود این مشکل را هم از بین برده‌ایم. شما می‌توانید تنها با چند کلیک ساده، خوشمزه‌ترین شیرنی‌ها را از شیرینی فروشی‌ها و قنادی‌های محله‌تان به وسیله اسنپ فود سفارش دهید. نگران کیفیت شیرینی‌ها هم نباشد، چون ما با کیفیت‌ترین قنادی‌ها را برای شما انتخاب کرده‌ایم. برای خرید آنلاین شیرینی می‌توانید همین‌حالا از طریق اسنپ فود اقدام کنید.

نظرات کاربران