طرز تهیه شیرینی برساق محلی وعطر و طعمی که تکرار نمی‌شود

طرز تهیه شیرینی برساق
4/5 - (3 امتیاز)

شیرینی برساق یکی از انواع شیرینی‌های محلی و خوشمزه است که بسیاری از خانم‌ها با فرا رسیدن مناسبت‌های خاص مثل ایام نوروز یا ماه مبارک رمضان، آن را تهیه می‌کنند. برساق طعمی لذیذ و خوشمزه دارد و کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند. برای طرز تهیه شیرینی برساق روش‌های زیادی وجود دارد که از جمله این روش‌ها می‌توان به برساق لرستان، کرمانشاه، سنندج و برساق محلی اشاره کرد.

طرز تهیه شیرینی برساق ساده بوده و شما طی چند مرحله می‌توانید این شیرینی را داخل منزل تهیه کنید. با درست کردن برساق، دیگر نیازی به خرید شیرینی و کیک از قنادی ندارید؛ برساق فوق‌العاده خوشمزه است و جای هر شیرینی دیگری را برای شما پر می‌کند.

شیرینی برساق

 
تعداد نفرات ۳ تا ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۰ دقیقه (۲ ساعت نیز برای استراحت خمیر لازم است.)
زمان پخت ۱۰ دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری برساق در هر ۱۰۰ گرم ۴۷۲ کیلوکالری

طرز تهیه شیرینی برساق محلی

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که چشیدن طعم‌های جدید و شیرینی‌های متفاوت را می‌پسندید، برساق انتخاب مناسب شماست. در ادامه این بخش به معرفی مواد اولیه و مراحل طرز تهیه برساق محلی پرداخته‌ایم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی برساق

مواد لازم برای تهیه شیرینی برساق در جدول زیر معرفی شده است. با این میزان مواد اولیه می‌توانید طرز تهیه برساق برای ۴ نفر را دنبال کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد بربری ۶ لیوان
ماست یا شیر ۱ لیوان
تخم مرغ ۱ عدد
نمک ۱ قاشق چایخوری
روغن حیوانی ۱ پیمانه
شکر ۳.۴ لیوان
آب ولرم ۱ لیوان
وانیل نوک قاشق مرباخوری

در طرز تهیه برساق با خمیر مایه برای آماده کردن مایه خمیر، مواد اولیه زیر را تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
آب ولرم نصف پیمانه

دستور پخت شیرینی برساق محلی

طرز تهیه برساق ترد و خوشمزه به ترتیب زیر است:طرز تهیه شیرینی برساق محلی

  • مرحله اول: در مرحله اول باید خمیر مایه را درست کنید. برای طرز تهیه خمیر برساق ابتدا خمیر مایه فوری را به همراه شکر و آب ولرم داخل یک کاسه بریزید و به خوبی هم بزنید تا مخلوط شوند. حالا ۸ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه آماده شود.
  • مرحله دوم: آرد و نمک را ترکیب کنید، آن‌ها را ۳ بار الک کرده و داخل یک ظرف بریزید.
  • مرحله سوم: شکر، تخم‌مرغ، ماست، آب ولرم، روغن حیوانی و وانیل را به مواد اضافه کنید و هم بزنید.
  • مرحله چهارم: خمیر مایه را داخل ظرف بریزید و مواد را ترکیب کنید تا یک‌دست شوند. خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه با دست ورز دهید تا نرم شود.
  • مرحله پنجم: یک پارچه تمیز آماده کرده و روی خمیر بیندازید. اجازه دهید تا خمیر در جایی گرم و مناسب استراحت کرده و حجم آن بیشتر شود.
  • مرحله ششم: در این مرحله از طرز تهیه برساق ساده، یک سینی آماده کنید و روی آن را آرد بپاشید. خمیر را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و با چانه گرفتن، خمیرهای کوچک را روی سینی قرار دهید. روی چانه‌ها آرد بپاشید و آن‌ها را با نوک انگشت باز کنید.
  • مرحله هفتم: یک تابه آماده کرده و آن را روی شعله گاز با حرارت ملایم قرار دهید. مقدار کمی روغن مایع داخل تابه بریزید و منتظر بمانید تا روغن گرم شود.
  • مرحله هشتم: خمیرهای آماده شده را داخل تابه بگذارید تا سرخ شوند. وقتی یک طرف خمیرها رنگ گرفت، آن‌ها را بچرخانید تا طرف دیگر هم سرخ شود.
  • مرحله نهم: بعد از سرخ شدن کاملا برساق‌ها، یک دستمال مخصوص تهیه کرده و شیرینی‌ها را روی آن بچینید تا روغن اضافه برساق گرفته شود.

آموزش طرز تهیه برساق پفکی و ساده به پایان رسید؛ شما می‌توانید با همین مراحل کوتاه و راحت، این شیرینی خوشمزه را تهیه کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه برساق لرستان

برساق در گویش لکی، به معنای «کلوچه محلی» است و حالا ما قصد داریم تا در ادامه این بخش، آموزش طرز تهیه شیرینی برساق لکی را که مخصوص لرستان است، در اختیار شما بگذاریم.

مواد لازم برای تهیه برساق لکی

پیش از پرداختن به مراحل آموزش برساق لرستان، ابتدا باید مواد اولیه لازم را آماده کنید. در طرز تهیه برساق دورود به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ۵۰۰ گرم
شکر ۱۰۰ گرم
شیر ۱ لیوان
تخم مرغ ۱ عدد
رازیانه نصف قاشق سوپخوری
روغن سرخ کردنی به میزان لازم
نمک ۱.۴ قاشق چایخوری
زعفران دم‌کرده به میزان لازم

برای درست کردن مواد میانی شیرینی برساق هم مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
دارچین ۲ قاشق سوپخوری
گردو نصف پیمانه
گلاب ۱ قاشق مرباخوری
پودر هل ۱ قاشق مرباخوری
شکر ۱ پیمانه

دستور پخت برساق لکی

طرز تهیه برساق خرم آباد یا برساق لکی به ترتیب زیر است:دستور پخت برساق لکی

 

  • مرحله اول: در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی برساق لرستان ، آرد و نمک را به همراه شکر و رازیانه، در یک ظرف ترکیب کنید.
  • مرحله دوم: تخم مرغ، شیر و زعفران دم کرده را به مخلوط اضافه کرده و مواد را به خوبی ورز دهید (ورز دادن خمیر را تا جایی ادامه دهید که خمیر حالت چسبندگی خود را از دست بدهد و دیگر به دست شما نچسبد.)
  • مرحله سوم: یک ظرف دیگر تهیه کرده و دارچین، گردو، گلاب، پودر هل و شکر را داخل آن بریزید و ترکیب کنید.
  • مرحله چهارم: روی یک سطح صاف کمی آرد بپاشید، خمیر را روی آن قرار دهید و آن را به کمک وردنه به صورت یک لایه نازک باز کنید.
  • مرحله پنجم: با دهانه یک لیوان، خمیر را به‌صورت دایره دایره برش دهید.
  • مرحله ششم: با یک قاشق مقداری از ترکیب دارچین و دیگر مواد را داخل هر یک از این دایره‌ها بریزید. سپس لایه‌های دایره‌ای شکل خمیر را جمع کنید تا مواد را در بر بگیرند.
  • مرحله هفتم: یک تابه آماده کرده و داخل آن مقداری روغن بریزید. سپس منتظر بمانید تا تابه روی حرارت ملایم گاز داغ شود. خمیرها را داخل تابه بگذارید و پشت و روی آن‌ها را به خوبی سرخ کنید.
  • مرحله هشتم: در آخرین مرحله از طرز تهیه برساق محلی لرستان، بعد از سرخ شدن شیرینی‌ها، آن‌ها را روی دستمال مخصوص آشپزخانه بچینید تا روغن اضافی شیرینی‌ها گرفته شود.

مراحل طرز تهیه برساق خانگی ساده با شیر به پایان رسید؛ برساق لکی شما بعد از سرد شدن آماده است و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

نکته: طرز تهیه برساق اراک نیز مشابه روش بالا است و می‌توان با شیوه‌ای آسان این شیرینی خوشمزه را آماده کرد.

طرز تهیه برساق کرمانشاه

کرمانشاهی‌ها به شیرینی برساق بژی می‌گویند. حالا ما قصد داریم تا در ادامه این بخش طرز تهیه شیرینی برساق کرمانشاهی یا همان بژی کرمانشاهی را آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه برساق کرمانشاه

در طرز تهیه بژی کرمانشاهی با خمیر مایه به مواد اولیه زیر نیاز دارد که با این مواد برساق می‌توان برای ۴ نفر شیرینی درست کرد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد نان لواش ۲ کیلوگرم
زردچوبه ۲ قاشق مرباخوری
نمک ۲ قاشق مرباخوری
پودر رازیانه ۱ قاشق غذاخوری
روغن حیوانی کرمانشاه ۳۰۰ گرم
شکر ۵۵۰ گرم
شیر ۹۰۰ گرم
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
پودر قند به مقدار لازم

دستور پخت برساق کرمانشاهی

طرز تهیه شیرینی برساق کرمانشاهی به ترتیب زیر است:طرز تهیه برساق کرمانشاه

  • مرحله اول: در اولین مرحله از طرز تهیه بژی برساق نرم ابتدا آرد را ۲ بار الک کنید و سپس آن را به همراه پودر رازیانه، نمک و زردچوبه، داخل یک ظرف بریزید و خوب هم بزنید.
  • مرحله دوم: یک قابلمه را روی شعله گاز بگذارید و روغن حیوانی کرمانشاهی را داخل قابلمه بریزید تا ذوب شود. حالا روغن ذوب شده را به ترکیب مرحله قبل اضافه کنید و مواد را به خوبی ورز دهید تا بافتی خمیری ایجاد شود.
  • مرحله سوم: قابلمه‌ای دیگر تهیه کنید، شیر را داخل آن بریزد و روی گاز بگذارید؛ سپس منتظر بمانید تا شیر گرم شود. در ادامه شیر را داخل ظرفی دیگر بریزید و شکر را به آن اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از آموزش طرز تهیه برساق با شیر، مقداری از شیر را داخل یک لیوان بریزید و خمیر مایه را به آن اضافه کنید. یک درب روی لیوان بگذارید و اجازه دهید تا خمیر مایه به عمل بیاید.
  • مرحله پنجم: یک قابلمه آماده کنید و مابقی شیر و شکرها را داخل آن بریزید. زعفران دم کرده را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و آن را روی گاز بگذارید. آن‌قدر به مواد حرارت دهید تا شکر به طور کامل در شیر حل شود.
  • مرحله ششم: قابلمه را از روی گاز بردارید و منتظر بمانید تا مواد کمی سرد شوند. با کم شدن حرارت مواد، خمیر مایه را هم به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یک‌دست شوند.
  • مرحله هفتم: حالا این ترکیب را آرام آرام به خمیر تهیه شده در مرحله دوم اضافه کنید و مواد را ورز دهید تا خمیری یکدست و مناسب ایجاد شود. ورز دادن خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه ادامه دهید تا خمیر دیگر بافت چسبنده‌ای نداشته باشد.
  • مرحله هشتم: روی خمیر را با یک پلاستیک یا نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۱ ساعت در دمای محیط استراحت کند.
  • مرحله نهم: بعد از استراحت کردن خمیر، دوباره آن را ورز دهید تا حجم اضافه خمیر از بین برود. سپس آن را به قطعات دایره‌ای و گردو مانند کوچک‌تر تقسیم کنید. در ادامه، یک ظرف شبیه صافی یا آبکش تهیه کرده و خمیرها را داخل آن بگذارید و کمی فشار دارید تا طرح‌دار شوند.
  • مرحله دهم: یک قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم گاز بگذارید و داخل قابلمه به اندازه‌ای روغن بریزید که وقتی خمیرها را داخل روغن می‌گذارید، شناور شوند. سپس دو طرف شیرینی‌ها را در روغن‌ سرخ کنید.
  • مرحله یازدهم: در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی برساق کرمانشاه، برای تزیین شیرینی‌ها، روی آن‌ها با الک پودر قند بپاشید.

طریقه درست کردن برساق به پایان رسید؛ حالا شیرینی‌های شما آماده است و می‌توانید در کنار یک چای زعفرانی خوشمزه، آن‌ها را نوش جان کنید.

طرز تهیه برساق سنندج

سنندجی‌ها هم برساق مخصوص خود را دارند که برساق سنندج ترد و خوشمزه است و بدون شک شما نیز جزو طرفداران پر و پا قرص آن می‌شوید. در ادامه این بخش به طرز تهیه شیرینی برساق سنندجی به طور کامل پرداخته‌ایم.

مواد لازم برای تهیه برساق سنندج

در اولین گام از طرز تهیه برساق با بکینگ پودر سنندج، مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سبوس‌دار گندم ۴ پیمانه
روغن محلی یا جامد ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق چایخوری
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
پودر هل ۱ قاشق مرباخوری
بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
شیر ولرم یک + یک‌پنجم پیمانه
پودر خمیر مایع ۱ قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ ۱ عدد

دستور پخت شیرینی برساق سنندج

آموزش برساق محلی سنندج به ترتیب مراحل زیر است:طرز تهیه برساق سنندج

  • مرحله اول: در طرز تهیه خمیر برساق سنندج ابتدا یک ظرف کوچک تهیه کرده و شیر ولرم را داخل آن بریزید. سپس پودر خمیر مایه و شکر را با شیر ترکیب کنید و روی ظرف را بپوشاند. این ترکیب را به مدت ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا خمیر مایه به عمل بیاید.
  • مرحله دوم: یک ظرف تمیز بردارد، تخم‌مرغ را داخل آن بشکنید و هم بزنید.
  • مرحله سوم: یک ظرف بزرگ دیگر تهیه کرده و آرد و بیکینگ پودر را داخل آن الک کنید.
  • مرحله چهارم: ترکیب شیر و خمیر مایه به عمل آمده را به همراه تخم مرغ هم زده، روغن، نمک، پودر هل، زردچوبه و زعفران دم کرده به ظرف آرد اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: ورز دادن مواد را شروع کنید و این کار را تا جایی ادامه دهید که خمیر دیگر به دست نچسبد. یک پلاستیک فریزر روی خمیر بکشید و آن را به مدت ۲ ساعت در دمای محیط استراحت دهید.
  • مرحله ششم: بعد از استراحت دادن مواد، خمیر کمی پف اضافه دارد که باید آن را با ورز دادن بگیرید. سپس خمیر را به قسمت‌های کوچک‌تر (اندازه یک تخم‌مرغ) تقسیم کنید.
  • مرحله هفتم: کف یک سینی را با روغن چرب کرده و خمیرهای کوچک را روی آن بچینید. یک آبکش بردارید و روی خمیرها فشار دهید تا شکل بگیرند. البته امکان فرم دادن به خمیرها با چنگال هم وجود دارد.
  • مرحله هشتم: در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی برساق سنندج، مواد را داخل یک تابه سرخ کرده و روی یک دستمال بگذارید تا سرد شده و روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

حالا شیرینی برساق سنندجی شما آماده است و می‌توانید آن را در کنار دیگر شیرینی‌های محلی سنندج یا خوراکی‌های معروف این شهر نوش جان کنید. اگر مهمانی سنندجی دارید، طبق این دستور پخت پیش بروید و مهمان خود را با شیرینی مخصوص سنندج غافلگیر کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی برساق

در طرز تهیه شیرینی برساق نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا در نهایت شیرینی‌های خوشمزه و حرفه‌ای داشته باشید:

  • برساق لرستانی باید عطر و طعم زعفرانی خوبی داشته باشد؛ پس در طرز تهیه برساق کوهدشت در استفاده از زعفران دست ‌و دل‌باز باشید.
  • در صورت سفت ‌بودن خمیر برساق می‌توانید مقداری زعفران دم کرده یا شیر را به موادتان اضافه کنید.
  • روغن محلی یا کره در مقایسه با روغن‌های سرخ کردنی، طعم بهتری به برساق می‌دهند.
  • برای تزیین برساق می‌توانید هم از دارچین و هم از پودر قند استفاده کنید.نکات مهم در طرز تهیه شیرینی برساق
  • در طرزتهیه برساق، برای ترد شدن شیرینی کافی است تا یک تخم مرغ را داخل یک ظرف بشکنید، هم‌ بزنید و سپس آن را به وسیله قلمو آشپزی روی شیرینی‌ها بمالید.
  • در صورت مالیدن تخم‌مرغ روی شیرینی‌ها، بهتر است که آن‌ها را همان روز تهیه نوش‌جان کنید. شما می‌توانید این شیرینی‌ها را داخل ظرف‌های شیشه‌ای درب‌دار و در داخل یخچال هم بگذارید. در صورتی که روی شیرینی‌ها را تخم‌مرغ نزده‌اید، نگهداری آن‌ها در همان نایلون ساده هم امکان‌پذیر است.
  • در نحوه درست کردن برساق، شیرینی‌ها را هنگام سرخ شدن زود به زود بچرخانید تا خشک نشده و نسوزند.

روش نگهداری شیرینی برساق

حال که با روش‌های مختلف طرز درست کردن برساق آشنا شدید، اکنون این سوال پیش می‌آید که برساق محلی را چگونه نگهداری کنیم؟ پس از خنک و جدا شدن روغن اضافی شیرینی‌ها، آن‌ها را داخل یک ظرف درب‌دار بچینید و در جایی خشک و خنک قرار دهید. البته اگر در منزل شما جای خنکی وجود ندارد، باید شیرینی‌ها در یخچال بگذارید. اگر شیرینی برساق در ظرف درب‌دار و داخل یخچال نگهداری شود، به مدت یک ماه قابل استفاده است.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی برساق

بافت شیرینی برساق همچون دیگر انواع نان و شیرینی، در معرض هوای آزاد خشک می‌شود؛ پس دقت داشته باشید که درب ظرف نگهداری از آن باز نماند. همچنین اگر قصد دارید تا ماندگاری شیرینی را افزایش دهید، باید آن را در یخچال نگهداری کنید.

نحوه مصرف برساق

شما می‌توانید برساق را برای تمام اعیاد و مناسبت‌های خاص تهیه کنید. همچنین این شیرینی به دلیل مقوی بودن، برای میان‌وعده و عصرانه هم گزینه مناسبی است.

یکی از سوالاتی که درباره مصرف این شیرینی پرسیده می‌شود، کالری یک عدد برساق است! با توجه به اینکه شیرینی تهیه شده توسط هر فرد ممکن است وزن متفاوتی داشته باشید، باید کالری شیرینی برساق را در هر ۱۰۰ گرم در نظر بگیریم که ۴۷۲ کیلوکالری خواهد بود.

اگر قصد تهیه برساق برای مهمانان خود را دارید، بهتر است تا شیرینی‌های دیگر مثل برنجک را هم در کنار آن بگذارید تا ظرف پذیرایی شما کامل‌تر شود. ما در مطلب جداگانه طرز تهیه برنجک را به طور کامل آموزش داده‌ایم.

برساق، یک شیرینی خوشمزه و با چندین دستور پخت!

ما در این مطلب طرز تهیه شیرینی برساق را با چندین دستور پخت مختلف آموزش دادیم. برساق یک شیرینی خوش‌طعم و خوشمزه است که فرقی ندارد آن را با چه روشی تهیه کنید، چراکه به هر حال طعم و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. شما در بلاگ اسنپ فود، علاوه بر طرز تهیه برساق می‌توانید طرز تهیه انواع شیرینی محلی را هم بیاموزید و با تنوعی از شیرینی‌های خوشمزه، مهمانان خود را شگفت‌زده کنید.

طرز تهیه شیرینی برساق ساده است و می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید، اما اگر به هر دلیلی امکان پخت‌وپز و دنبال کردن اموزش درست کردن برساق در منزل را ندارید، اسنپ فود امکان خرید آنلاین شیرینی در شهرستان‌ها را نیز فراهم کرده است. شما می‌توانید در اسنپ فود، تنها با چند کلیک ساده، شیرینی‌های مورد علاقه خود را از شیرینی فروشی‌های محلی سفارش دهید و در محل اقامت خود تحویل بگیرید.

راستی، شما درباره طرز تهیه بژی ترد با روش‌های مختلف چه تجربه‌های دارید؟ لطفا نظرات و پیشنهادهای خود را درباره تهیه این شیرینی با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به بحث و اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چه روش‌هایی برای طرز تهیه برساق خانگی ساده وجود دارد؟

شیرینی برساق را می‌توان با ۴ روش به صورت برساق محلی، شیرینی برساق لرستان، کرمانشاه و سنندج تهیه کرد که هر یک از آن‌ها طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

کالری بژی برساق چقدر است؟

کالری بژی کرمانشاهی در هر ۱۰۰ گرم برابر با ۴۷۲ کیلوکالری است؛ پس افرادی که رژیم‌های لاغری خاصی دارند، نباید در مصرف این شیرینی زیاده‌روی کنند.

چگونه شیرینی برساق را به شکل تردتر تهیه کنیم؟

در طرز تهیه شیرینی برساق محلی، برای تردتر شدن شیرینی‌ها، آن‌ها را با تخم مرغ هم زده رومال کنید. البته دقت داشته باشید که با انجام این کار، ماندگاری شیرینی برساق کاهش می‌یابد و باید آن را پس از چند روز مصرف کنید.

نظرات کاربران