طرز تهیه حلوای گل سرخ بوتیکی + نکات تهیه آن

5/5 - (12 امتیاز)

حلوای گل سرخ که شاید اسم آن را کمتر شنیده باشید، یکی از خوشمزه‌ترین و البته جدیدترین حلواهایی است که می‌توانید امتحان کنید. این حلوا عطر واقعا بی‌نظیری دارد و شما را به خود مجذوب خواهد کرد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که دستور تهیه متفاوتی نیز دارد و در شهرهای مختلف ایران ممکن است با روش‌های مختلفی تهیه و آماده شود. در این مقاله قرار است تا به طرز تهیه حلوای گل سرخ به روش‌های متفاوت بپردازیم. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا طرز تهیه این حلوا را یاد بگیرید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه حلوای گل سرخ
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا 40 دقیقه
میزان سختی راحت
میزان کالری در هر 100 گرم 2 کیلو کالری

حلوای خوش عطر و طعم گل سرخطرز پخت حلوای گل سرخ

حلوای گل سرخ از جمله حلواهایی است که ظاهر آن هوش از سرتان می‌برد. البته، این حلوا علاوه بر اینکه ظاهر خوبی دارد، طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد و دلیل آن استفاده از پودر هل، گلاب و پودر گل سرخ است. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که ساده از کنار این حلوا نگذرید و آن را یک بار هم که شده امتحان کنید. پس با ما همراه شوید و مواد اولیه برای این حلوا را آماده کنید.

مواد اولیه برای درست کردن حلوای گل سرخ مجلسی

در جدول زیر به مواد اولیه و لازم برای تهیه حلوای گل سرخ اشاره کرده‌ایم. شما با این میزان از مواد اولیه می‌توانید حلوای گل سرخ را برای 4 نفر تهیه کنید. در نظر داشته باشید که مواد اصلی که طعم دهنده‌ی این حلوا هستند، گلاب و پودر گل محمدی است. هزینه‌ی تهیه این مدل حلوا بسیار به صرفه است و می‌توانید از آن برای سفره‌ی افطار و پذیرایی از مهمان‌ها استفاده کنید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید 2/1 لیوان
گلاب 3/1 لیوان
پودر قند یا شکر 3/1 لیوان
پودر گل محمدی 4/1 لیوان
پودر هل 2/1 قاشق چای خوری
مغز گردوی پودر شده 3/1 لیوان
کره 3/1 لیوان
روغن جامد 3/1 لیوان

طرز تهیه حلوای گل سرخ به صورت مرحله به مرحله

حالا که آماده‌ی درست کردن این حلوای خوشمزه هستید، به سراغ طرز پخت حلوای گل سرخ می‌رویم. قطعا اگر یکبار این نوع حلوا را تست کنید، شیفته‌ی آن خواهید شد. در نظر داشته باشید که شما می‌توانید این حلوا را هم به صورت تک نفره آماده و سرو کنید و هم در یک ظرف بزرگ!

  • مرحله اول: اولین گام برای درست کردن حلوای گل سرخ مجلسی، آسیاب کردن و آماده سازی گردو است. اگر گردوی شما پوست گرفته شده است که کار شما راحت است و تنها باید آن را آسیاب کنید. در غیر این صورت در ابتدا گردو را شکسته و پوست بگیرید.
  • مرحله دوم: حالا گردوی پوست گرفته شده را درون آسیاب ریخته و به مدت چند دقیقه میکس کنید تا به خوبی پودر شود. سپس آن را کنار گذاشته و به سراغ سایر مراحل درست کردن حلوا بروید.طرز تهیه حلوای گل سرخ مجلسی
  • مرحله سوم: در این مرحله باید به سراغ تفت دادن آرد بروید. با تفت دادن آرد هم خامی آرد گرفته می‌شود و هم بو و طعم بهتری در حلوا ایجاد می‌شود. البته این نکته را به یاد داشته باشید که قبل از تفت دادن آرد حتما 2 تا 3 بار آن را الک کنید تا نا خالصی آن گرفته شود و در حین تفت دادن نیز گلوله نشود.
  • مرحله چهارم: برای تفت دادن آرد، آن را در یک تابه مناسب ریخته و به مدت 20 دقیقه روی حرارت ملایم هم بزنید. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که بیش از اندازه این کار را انجام ندهید که آرد بسوزد و طعم آن تلخ شود.
  • مرحله پنجم: اگر دوست داشته باشید می‌توانید بعد از تفت دادن آرد یکبار دیگر آن را الک کنید. سپس کره و مقداری روغن مایع را به تابه اضافه کنید. بعد از این که کره و روغن داغ شدند، آرد را اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا حالت خمیری شکلی ایجاد شود. بهتر است تا این کار را به کمک یک قاشق چوبی انجام دهید.
  • مرحله ششم: بعد از این که به خوبی آرد و کره مخلوط شدند، باید گردو را به این مخلوط اضافه کرده و مجددا هم بزنید تا گردو کاملا در تمام مواد پخش شود. باید این کار را به مدت 5 دقیقه انجام دهید.
  • مرحله هفتم: بعد از انجام این کار باید تابه را از روی حرارت بردارید و در همان لحظه گلاب را اضافه کنید. بعد از هم زدن و مخلوط شدن گلاب، پودر قند را نیز اضافه کرده و مجددا هم بزنید تا طعم آن در کل مواد پخش شود. البته حتما پودر قند را قبل از اضافه کردن الک کنید.
  • مرحله هشتم: یکی از موادی که طعم بی‌نظیری در این حلوا ایجاد می‌کند، هل است. در این قسمت باید پودر هل را اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا یکدست شوند.طرز تهیه حلوا گل سرخ بوتیکی
  • مرحله نهم: حالا به مهمترین بخش کار یعنی اضافه کردن گل محمدی پودر شده می‌رسیم. از آن جایی که در زمان تهیه پودر گل محمدی ممکن است نا خالصی‌هایی درون آن باشد، باید از قبل آن را الک کنید و سپس به مواد اضافه کنید.
  • مرحله دهم: حالا باید مجددا مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید و شروع به تفت دادن کنید. تفت دادن و همزدن مواد را تا جایی که تمام مواد یکدست شوند و در نهایت حلوای لطیفی به دست آید ادامه دهید. بعد از کمی تفت دادن و رسیدن به یک بافت منسجم زیر حلوا را خاموش کنید.
  • مرحله یازدهم: اگر بخواهید حلوا را به صورت تک نفره سرو کنید، باید یک قالب سیلیکونی انتخاب کنید و سپس کمی از مایه حلوا را با قاشق بردارید و داخل قالب بریزید. برای این که زمانی که حلوا را از قالب خارج می‌کنید شکل بهتری داشته باشد، با پشت قاشق حلوا را فشار دهید تا فیکس شود.
  • مرحله دوازدهم: اگر قصد تهیه حلوا تک نفره را ندارید، تنها کافی است تا آن را در ظرف موردنظرتان ریخته و به همان روش با ته قاشق فشار دهید.
  • مرحله سیزدهم: در نهایت حلوای آماده شده را به مدت 3 ساعت درون یخچال قرار دهید تا به خوبی خود را بگیرید. سپس آن را خارج کرده و از قالب نیز بیرون بیاورید. حلوا با مقداری پودر گردو و گل محمدی تزیین کنید. به همین سادگی حلوای شما آماده است.

همانطور که متوجه شدید طرز تهیه حلوای گل سرخ بوتیکی بسیار ساده است و می‌توانید آن را به همراه چای سرو کرده و نوش جان کنید. اگر شما از طرفداران حلوا و دسرهایی شبیه به حلوای گل سرخ هستید، پس احتمالا طرز تهیه حلوا ارده نیز برای شما جالب خواهد بود و طعم متفاوت آن را دوست خواهید داشت. پس پیشنهاد می‌کنیم که بعد از این مطلب،  نحوه تهیه حلوا ارده را نیز دنبال کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز پخت حلوای گل سرخفوت و فن‌های طرز پخت حلوای گل سرخ

مانند درست کردن هر نوع دسر یا حلوای دیگری، برای درست کردن حلوای گل سرخ نیز نکاتی وجود دارد. شما با دانستن و رعایت این نکات می‌توانید حلوای گل سرخ را به شکل بهتری درست کنید و متوجه کیفیت و همچنین طعم فوق العاده‌ی آن شوید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره کرده‌ایم:

  1. اگر دوست دارید تا حلوای شما رنگ جذاب‌تر و البته طعم بهتری نیز داشته باشد، می‌توانید از پودر بادام در کنار گردو استفاده کنید. البته خود گردو نیز به دلیل روغنی که در زمان پخت حلوا می‌اندازد، طعم خوبی به آن می‌دهد.
  2. در نظر داشته باشید زمانی که قرار است حلوا را درون قالب سیلیکونی بریزید، نیاز به چرب کردن قالب نیست. چرا که خود حلوا روغنی است و سبب می‌شود تا بیش اندازه چرب شده و طعم روغن به خود بگیرد. تا جایی که برایتان امکان پذیر است از کره استفاده کنید.
  3. شما می‌توانید به جای آرد سفید، از آرد گندم و همچنین آرد نشاسته برای تهیه این حلوا استفاده کنید، اما ممکن است رنگ حلوای شما کمی تیره شود.
  4. ممکن است که در طی درست کردن حلوا متوجه شوید که حلوا بیش از اندازه سفت شده است. در این حالت، می‌توانید کمی آب اضافه کنید و هم بزنید تا به یک غلظت دلخواه برسد. همچنین به جای آب می‌توانید از گلاب نیز استفاده کنید، اما مقدار آن نباید بیش از اندازه شود، چرا که ممکن است طعم حلوا را خراب کند. البته این روش تقریبا در درست کردن انواع حلوا مانند طرز تهیه حلوای کدو حلوایی ، حلوای آردی … به کار می‌آید.
  5. حتما از گل محمدی با کیفیت و خوب استفاده کنید، چرا که اگر بی کیفیت باشد طعم حلوا را تلخ خواهد کرد.

حلوای گل سرخ، حلوایی که از خوردن آن سیر نمی شوید…

اگر به دنبال تجربه کردن طعم‌های جدید هستید این حلوا قطعا شما را شگفت زده خواهد کرد. پس حتما آن را امتحان کنید و از کنار طرز تهیه آن ساده رد نشوید. این حلوا را می‌توانید برای یک دورهمی دوستانه نیز تهیه کنید و با یک حلوای خوش طعم و نسبتا ناآشنا، به استقبال و پذیرایی از دوستانتان بروید.

نظرات کاربران

محیا
14.آذر.1401

من عاشق حلواهای شهرای مختلفم… ممنونم که ی دستور پخیت جدید گذاشتید.