آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه خوراک بامیه
آموزش آشپزی
3/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه خوراک بامیه به 3 روش آسان

مینا اسماعیل بیگی 06 بهمن 1402 8 دقیقه

طرز تهیه خوراک بامیه شباهت زیادی به طرز تهیه خورشت بامیه دارد؛ با این تفاوت که به‌طور معمول خوراک‌ها آب کمتری نسبت به خورشت‌ها دارند و معمولا با نان و سبزی سرو می‌شوند. درست کردن خوراک بامیه به‌خصوص مدل گیاهی آن، روشی عالی برای استفاده از خواص این گیاه مفید در قالب غذایی سبک و راحت است. در این مطلب از اسنپ‌فود، 3 روش برای تهیه این خوراک خوشمزه با گوشت و بدون گوشت را با هم مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

در ادامه جدول مشخصات غذایی خوراک بامیه را با هم می‌بینیم:

خوراک بامیه

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 15 دقیقه
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه خوراک بامیه بدون گوشت

واقعیت این است که دستور پخت خوراک بامیه تا حدی سلیقه‌ای است؛ یعنی شما می‌توانید از انواع صیفی‌جات و چاشنی‌ها مثل گوجه‌فرنگی، هویج، گل کلم، آب‌غوره، آب نارنج و… در تهیه آن استفاده کنید. به همین دلیل تنوع طعم این غذا هم بسیار زیاد است. آنچه در ادامه می‌آید، متداول‌ترین رسپی خوراک بامیه گیاهی است که می‌توانید بنا به ذائقه خود تغییرات دلخواه را در طعم آن ایجاد کنید:

 

طرز تهیه خوراک بامیه بدون گوشت

مواد لازم برای تهیه خوراک بامیه گیاهی

برای تهیه این خوراک خوش‌طعم، مواد اولیه زیر را فراهم کنید. اضافه می‌کنیم که ادویه بندری شامل فلفل سیاه و قرمز، جوز هندی، دارچین، زنجبیل خشک، زیره سیاه، هل سبز، میخک، پاپریکا، تخم گشنیز و زردچوبه است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بامیه 400 گرم
پیاز 2 عدد
گوجه‌فرنگی 4 عدد
قارچ 200 گرم
آب 1 پیمانه
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
روغن 2 قاشق غذاخوری
ادویه بندری 2 قاشق چای‌خوری
زردچوبه 1 قاشق چای‌خوری

دستور پخت خوراک بامیه بدون گوشت

خوراک بامیه گیاهی را مطابق دستور زیر طبخ کنید:

  • مرحله اول: ابتدا بامیه‌ها را بشویید و داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس دم بامیه‌ها را بگیرید و آن‌ها را به‌صورت حلقه‌حلقه خرد کنید.
  • مرحله دوم: حالا بامیه‌ها را داخل تابه‌ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید و کنار بگذارید. در ادامه پیازها را هم بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت نگینی درشت خرد کنید و داخل تابه بریزید.
  • مرحله سوم: وقتی پیازها سبک و طلایی شدند، زردچوبه و رب گوجه‌فرنگی را هم به تابه اضافه کنید و چند دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه خوراک بامیه و گوجه، قارچ و گوجه‌فرنگی خرد‌شده را هم در تابه بریزید و چند دقیقه بعد بامیه‌ها را هم اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: حالا نمک خوراک را اندازه کنید و ادویه بندری را به آن بیفزایید. مقداری کمی هم آب به مواد اضافه کنید و درب تابه را بگذارید تا خوراک خوشمزه شما به مدت 20 دقیقه با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد.

طرز تهیه خوراک بامیه با گوشت

خوراک بامیه با گوشت هم بسیار لذیذ است، اما باید توجه داشته باشید که طول زمان پخت این خوراک طولانی‌تر است. بنابراین صبر کنید تا گوشت کاملا بپزد و پس از آن بامیه‌ها را اضافه کنید؛ زیرا پختن بیش از حد بامیه‌ها، بافت آن‌ها را نرم و له خواهد کرد و خوراک شما حالت ژله‌ای پیدا می‌کند که مطلوب نیست. در ادامه مواد لازم و مراحل طرز تهیه خوراک بامیه با گوشت را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه خوراک بامیه با گوشت

مواد لازم برای تهیه خوراک بامیه با گوشت

در صورت استفاده از گوشت قرمز در خوراک بامیه، مواد اولیه جدول زیر را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بامیه 250 گرم
گوشت خورشتی گوساله یا گوسفند 250 گرم
پیاز 1 عدد
سیر 2 حبه
گوجه‌فرنگی 2 عدد
تمر هندی 4/1 بسته
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
آب‌لیمو 1 قاشق غذاخوری
چوب دارچین 1 عدد
پودر تخم گشنیز 1 قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
آب جوش یا آب مرغ به مقدار لازم

دستور پخت خوراک بامیه با گوشت

برای تهیه این غذای دلچسب و خوش‌طعم، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا تمر هندی را داخل مقداری آب جوش حل کنید و کنار بگذارید. سپس بامیه‌ها را خوب بشویید و داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آنها خارج شود.
  • مرحله دوم: در ادامه دم بامیه‌ها را کوتاه کنید؛ آن‌ها را به‌صورت درسته یا حلقه‌حلقه داخل مقداری روغن تفت دهید و زمانی که رنگ بامیه‌ها تغییر کرد، آن‌ها را از روغن خارج کنید.
  • مرحله سوم: پیاز و سیرها را بشویید و پوست بگیرید. سپس پیازها را به‌صورت نگینی خرد کنید و در همان تابه تفت دهید؛ وقتی کمی سبک شدند، سیر رنده‌شده را هم به آن بیفزایید.
  • مرحله چهارم: حالا گوشت قیمه‌ای را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید و با این مواد تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: در ادامه کار گوجه‌فرنگی‌ها را بشویید، خرد کنید و در تابه بریزید. پس از کمی تفت دادن با گوشت و سایر مواد، مقداری آب جوش در تابه بریزید و درب آن را بگذارید.
  • مرحله ششم: بعد از پخت کامل گوشت، بامیه‌ها را به محتویات تابه اضافه کنید. سپس عصاره تمر هندی را همراه آب‌لیمو، نمک و بقیه ادویه‌ها در تابه بریزید و درب آن را بگذارید تا کاملا جا بیفتد.

طرز تهیه خوراک بامیه با مرغ

اگر منع مصرف گوشت قرمز دارید، خوراک بامیه را با مرغ تهیه کنید. خواهید دید که طعم این خوراک هم فوق‌العاده لذیذ است و ترکیب آب نارنج در کنار کمی سس انار و عطر سیر چیزی نیست که به‌سادگی بتوان از کنار آن گذشت. در ادامه مواد لازم و مراحل تهیه این خوراک دلچسب را با هم می‌بینیم:

طرز تهیه خوراک بامیه با مرغ

مواد لازم برای تهیه خوراک بامیه با مرغ

مواد اولیه برای طرز تهیه خوراک بامیه با مرغ شامل موارد زیر است. زردچوبه، آویشن، دارچین، پودر سیر، زنجبیل، فلفل قرمز و سفید از ادویه‌هایی هستند که می‌توانید بنا به ذائقه خود در طبخ این غذا استفاده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بامیه 250 گرم
سینه مرغ 250 گرم
پیاز 1 عدد
سیب‌زمینی بزرگ 1 عدد
سیر 1 حبه
گل‌کلم خرد‌شده 1 پیمانه
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
آب نارنج 1 تا 2 قاشق غذاخوری
سس انار به مقدار کم
ادویه‌های دلخواه به مقدار لازم

مراحل طبخ خوراک بامیه با مرغ

طرز تهیه خوراک بامیه با سیب زمینی و مرغ به‌صورت مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا سیر و پیاز را بشویید و پوست بگیرید. سپس پیازی را که به‌صورت نگینی خرد کرده‌اید، در تابه‌ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید تا سبک شود.
  • مرحله دوم: در ادامه سیر رنده‌شده را در تابه بریزید و چند دقیقه بعد رب گوجه‌فرنگی، سس انار و مقداری دارچین را هم اضافه کنید.
  • مرحله سوم: سینه مرغ را به تکه‌های کوچک‌تر خرد کنید و در تابه بریزید. پس از چند دقیقه تفت دادن و تغییر رنگ گوشت مرغ، کمی آب جوش اضافه کنید و درب تابه را بگذارید تا مرغ کاملا مغزپخت شود.
  • مرحله چهارم: در اواسط پخت خوراک بامیه، سیب‌زمینی را بشویید و پوست بگیرید. سپس آن را به‌صورت نگینی خرد کنید و داخل تابه بریزید.
  • مرحله پنجم: بامیه‌ها را بشویید و آبکش کنید. سپس آن‌ها را خرد کنید و به‌صورت جداگانه تفت دهید.
  • مرحله ششم: بامیه تفت‌داده‌شده را در نیم ساعت پایانی پخت غذا در تابه بریزید. سپس چاشنی آب نارنج، نمک و سایر ادویه‌های دلخواه را هم اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: آخرین ماده‌ای که باید به خوراک اضافه شود، گل‌کلم است. کافی است تکه‌های گل‌کلم را در 10 دقیقه پایانی پخت غذا در تابه بریزید و پس از گذشت این زمان، خوراک را با نان یا برنج سرو کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه خوراک بامیه

برای تهیه خوراک بامیه حرفه‌ای، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • بامیه حاوی ماده‌ای به نام موسیلاژ است که حالت لزج و لغزنده‌ای در غذا ایجاد می‌کند که شاید چندان مطلوب نباشد. برای جلوگیری از این حالت می‌توانید بامیه‌ها را از 30 دقیقه پیش از پخت در مقداری آب و نمک بخیسانید.
  • بهتر است برای پخت این غذا از بامیه‌های ریز استفاده کنید تا جلوه بهتری در خوراک داشته باشند و له نشوند.
  • در صورت استفاده از بامیه‌های ریز، آن‌ها را به‌صورت درسته تفت دهید و داخل خوراک بریزید.
  • برای ایجاد تنوع در طعم خوراک بامیه می‌توانید از سبزیجات دیگری مثل هویج یا کرفس خرد‌شده هم استفاده کنید.
  • در خرید بامیه دقت کنید. بامیه باکیفیت باید بافتی منسجم و بدون علائم زدگی، تیرگی یا پژمردگی داشته باشد.

نکات کلیدی طرز تهیه خوراک بامیه

  • اگر بامیه‌ها خیلی سفت بودند، آن‌ها را قبل از پخت به مدت 10 دقیقه داخل آب جوش بجوشانید.
  • دم بامیه‌ها را بیش از حد کوتاه نکنید تا بافت آن‌ها آسیبی نبیند. آسیب دیدن بافت بامیه باعث می‌شود که لعاب داخلی آن در زمان پخت خارج شود و کل خوراک حالت لزج پیدا کند.
  • در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه خوراک بامیه از کمی لپه هم استفاده کنید. در این صورت لپه‌ای را که از قبل خیسانده‌اید، در مقداری روغن تفت دهید و با بقیه مواد خوراک بپزید.
  • در بعضی دستورهای پخت خوراک بامیه از پودر زیره و ادویه کاری هم استفاده می‌شود که سلیقه‌ای است.

اصول نگهداری از خوراک بامیه

باقیمانده خوراک بامیه را در ظروفی درب‌دار (ترجیحا شیشه‌ای) بریزید و آن را در یخچال قرار دهید. توجه داشته باشید که زمان ماندگاری گوشت یا مرغ پخته‌شده در یخچال، نهایتا 3 تا 4 روز است. اگر خوراک بامیه شما گوشت هم نداشته باشد، باید حداکثر ظرف یک هفته باقیمانده آن را مصرف کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن خوراک بامیه

در صورتی‌که در پخت خوراک بامیه از گوشت استفاده کرده باشید، زمان ماندگاری کمتری خواهد داشت. از قرار دادن چنین غذایی در معرض رطوبت یا گرما بپرهیزید و اگر چند روز از پخت آن گذشته است، پیش از مصرف مجدد، رنگ و لعاب غذا را بررسی کنید تا مورد مشکوکی مانند تغییر رنگ و بوی بد در غذا وجود نداشته باشد. همچنین دقت داشته باشید که در تهیه خوراک بامیه، از بامیه‌هایی که خشک شده‌اند و رطوبت آن‌ها خارج شده است، استفاده کنید. این کار جلوی ایجاد رطوبت اضافی موقع طبخ غذا را می‌گیرد و کیفیت خوراک را بهتر می‌کند.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه خوراک بامیه

شما می‌توانید برای تهیه این خوراک خوش‌طعم، به‌جای گوشت قرمز یا سفید از گوشت قلقلی استفاده کنید. در این صورت 250 گرم گوشت چرخ‌کرده را با ادویه‌های دلخواه، مقداری پیاز رنده‌شده و نمک ورز دهید و در روغن سرخ کنید. سپس کمی آب به گوشت اضافه کنید و آن را با بقیه مواد خوراک از قبیل سیب‌زمینی، گوجه و بامیه‌ها بپزید. به‌جای چاشنی آب‌لیمو هم می‌توان از آب‌غوره استفاده کرد. ضمن این‌که اگر به‌جای آب جوش از آب گوشت یا آب مرغ استفاده کنید، خوراک خوشمزه‌‌تری خواهید داشت.

خواص بامیه

بامیه سرشار از فیبر است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. این گیاه مقادیر فراوانی اسید فولیک و ویتامین K را در خود جای داده است. به همین دلیل خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد و ماده غذایی عالی برای تقویت و رشد استخوان‌ها به‌شمار می‌آید. علاوه بر این‌ها بامیه به افزایش حافظه و تقویت ذهن هم کمک می‌کند و با وجود آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند خود، خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. برای پاکسازی کبد از سموم، کاهش وزن و سلامت چشم‌ها هم می‌توانید روی خواص بامیه حساب کنید.

خواص بامیه

خوراک بامیه و سفارش از اسنپ فود

در این مقاله 3 روش برای تهیه خوراک بامیه را آموزش دادیم و نکات تهیه و نگهداری آن را گفتیم. این خوراک طعم فوق‌العاده‌ای دارد و مطمئنا همه‌ی اعضای خانواده طعم آن را دوست خواهند داشت. البته، اگر کوچولوهای خانه این غذا را دوست ندارند، غذای موردعلاقه آن‌ها را از سفارش انلاین غذا اسنپ فود سفارش داده و این غذا را برای دیگر اعضای خانواده تهیه کنید.

سوالات متداول

ادویه‌های خوراک بامیه چیست؟

شما می‌توانید در طرز تهیه این خوراک خوشمزه از ادویه‌های متنوعی مثل زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز، دارچین، زنجبیل، زیره، ادویه کاری و… استفاده کنید.

بهترین بامیه در طرز تهیه خوراک بامیه چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهتر است از بامیه‌های ریز با بافت نسبتا سفت، منسجم و بدون علائم زدگی و تیرگی استفاده کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود