طرز تهیه خورش ساک گنبد کاووس و گرگانی

طرز تهیه خورش ساک
3/5 - (2 امتیاز)

طرز تهیه خورش ساک با گوشت و اسفناج شما را به شهرهای گرگان، کردکوی و البته گنبد کاووس خواهد برد تا با ذائقه و سلیقه اهالی این دیار بیشتر آشنا شوید. این خورش را به طور معمول در فصل تابستان به همراه زرشک پلو یا پلو نوش جان می‌کنند. البته مرسوم است که ساکنین این شهرها بیشتر در مراسم‌های شادی مثل عروسی یا سوگواری این خورشت را تهیه می‌کنند. همچنین در ماه محرم برای ادا کردن نذر نیز آن را طبخ می‌کنند. در ادامه طرز تهیه این خورش را با دستور پخت مخصوص مادربزرگ‌های گرگانی به شما ارائه خواهیم کرد.

خورش ساک
زمان آماده سازی 40 دقیقه
زمان پخت غذا 90 دقیقه
میزان سختی متوسط
هر قاشق خورش ساک 40 کالری

طرز تهیه خورش ساک گرگان

طرز تهيه خورش ساك راحت و بی‌دردسر است. این غذا از ترکیب نخود و اسفناج تهیه می‌شود و به شدت مقوی است. منبعی غنی از پروتئین‌ها و همینطور آهن به حساب می‌آید. البته ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در کنار آن از بورانی استفاده کنید. طبخ آسان و سریعی دارد و بدون شک خانواده شما نیز به سرعت آن را در جمع خود خواهند پذیرفت.

مواد لازم برای تهیه خورش ساک

مواد لازم برای تهیه خورش ساک

با توجه به اینکه این غذا یک وعده غذایی محلی در گرگان و گنبد کاووس به حساب می‌آید، اما در هر نقطه از ایران که باشید، بدون هیچ محدودیتی در تهیه مواد اولیه، می‌توانید این غذای لذیذ را به راحتی آماده کنید. موادی که در طرز تهیه خورش ساک احتیاج دارید به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند 400 گرم
پیاز 1 عدد
نخود 2 پیمانه
اسفناج 700 گرم
آرد گندم 2 قاشق غذاخوری
سیر 2 حبه
نعناع خشک 1 قاسق غذاخوری
آب نارنج یا رب نارنج نصف پیمانه
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز پخت خورش ساک

مراحل پخت خورش ساک

طرز تهیه خورش ساک در ادامه آمده است و برای تهیه یک خورش خوشمزه، تا انتها و گام به گام ما را همراهی کنید.

  • مرحله اول: برای تهیه این غذا همانطور که در لیست مواد اولیه نیز مشاهده کردید، از نخود استفاده شده است. حبوبات یا نخود بهتر است که ۲۴ ساعت قبل از طبخ غذا در آب خیسانده شوند تا نفخ آن‌ها گرفته شود. همچنین در زمان خیس خوردن حبوبات بهتر است که 3 بار یا 4 بار آب آن را عوض کنید.
  • مرحله دوم: بعد از آن نخودها باید خام جوش شوند. برای این منظور ابتدا باید یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و آن را روی حرارت قرار دهید. سپس نخودها را درون قابلمه ریخته و روی آن آب بریزید. آب باید یک بند انگشت روی نخودها را بپوشاند.
  • مرحله سوم: حالا حرارت ملایم باشد تا آب به آرامی به جوش آید. بعد از به جوش آمدن آب، کمی بکینگ پودر یا جوش شیرین به آن اضافه کنید. اضافه کردن این مواد کمک می‌کند تا پوست نخودها به سرعت و البته به راحتی از آن‌ها جدا شود. ۲۰ دقیقه زمان کافی است تا نخودها به خوبی خام جوش شده و پوست آن‌ها به سرعت جدا شود.
  • مرحله چهارم: برای جدا کردن پوست نخودها نیز کافی است که قابلمه نخودها را در یک آبکش خالی کرده و سپس اجازه دهید که نخودها خنک شوند. بعد از اینکه از حرارت آن‌ها کاسته شد، نخودها را پوست گرفته و آن‌ها را در کناری قرار دهید.
  • مرحله پنجم: در مرحله بعد از طرز پخت خورش ساک ، حالا باید پیاز را پوست گرفته و سپس شستشو دهید. بعد از آن پیاز را به صورت ریز و نگینی خرد کنید.
  • مرحله ششم: سپس یک قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید. بعد از داغ شدن قابلمه، به آن روغن اضافه کرده و پیازها را نیز در روغن تفت بدهید.
  • مرحله هفتم: بعد از تفت خوردن پیازها، کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود. در مدت زمانی که پیازها تفت خورده و با زردچوبه ترکیب می‌شوند، گوشت گوسفندی را شستشو داده و سپس آن را خرد و ریز کنید.
  • مرحله هشتم: در ادامه بعد از تفت خوردن پیاز به همراه زردچوبه، گوشت را به آن اضافه کنید. سپس کمی فلفل سیاه اضافه کرده و اجازه دهید تا ترکیب گوشت، پیاز و فلفل سیاه به خوبی مخلوط شده و پخته شوند.
  • مرحله نهم: به محض اینکه گوشت‌ها تغییر رنگ دادند، نخودهای پوست گرفته شده را به این ترکیب اضافه کنید.
  • مرحله دهم: بعد از آن و در ادامه طرز تهیه خورش ساک ، به اندازه یک پیمانه بر روی این ترکیب آب بریزید و اجازه دهید تا تمام مواد به خوبی با هم پخته شده و طعم یکدیگر را بگیرند.
  • مرحله یازدهم: در مدت زمان آماده شدن گوشت و نخود و ترکیب شدن آن‌ها با یکدیگر به سراغ اسفناج‌ها بروید. اسفناج‌ها را تمیز کرده و سپس آن‌ها را شستشو دهید.
  • مرحله دوازدهم: حالا آن‌ها را در کناری قرار دهید و اجازه دهید که آب اضافی آن‌ها گرفته شود. بعد از آن اسفناج‌ها را خرد کنید.
  • مرحله سیزدهم: سپس یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و اسفناج‌ها را درون قابلمه بریزید. حالا قابلمه را بر روی حرارت بگذارید. اجازه دهید که اسفناج‌ها به خوبی پخته و آب آن‌ها تبخیر شود.
  • مرحله چهاردهم: بعد از آن اسفناج‌های پخته شده را نیز به ترکیب گوشت و نخود اضافه کنید. در این قسمت برای قوام بیشتر خورش ساک که یک غذای سنتی گنبد کاووس به حساب می‌آید، در یک کاسه آرد و آب را با هم ترکیب کنید.
  • مرحله پانزدهم: سپس در ادامه این ترکیب را به خورش خود اضافه کنید. بعد از این مرحله حالا باید درب قابلمه را ببندید. تقریباً ۱۰ دقیقه الی ۱۵ دقیقه زمان کافیست تا مواد به خوبی با هم ترکیب شده و عطر و طعم یکدیگر را بگیرند.
  • مرحله شانزدهم: بعد از اینکه مطمئن شدید گوشت‌ها به خوبی پخته شده‌اند زمان اضافه کردن چاشنی غذا است. در این قسمت می‌توانید از رب نارنج یا آب نارنج استفاده کنید. نمک را نیز اضافه کرده و مجددا درب قابلمه را ببندید.
  • مرحله هفدهم: حالا سیرها را پوست گرفته و آن‌ها را رنده کنید. سپس در یک تابه دیگر کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن تابه و روغن، سیر رنده شده را در روغن تفت بدهید. بعد از آن نعنای خشک را به سیر اضافه کرده و بعد از آماده شدن نعنا داغ و سیر داغ، آن را به خورشت خود اضافه کنید.
  • مرحله هجدهم: مجددا مواد را هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند. بعد از آن درب قابلمه را ببندید. حالا کافی است که خورشت شما ۱۰ دقیقه دیگر جوش بزند تا در نهایت آماده سرو شود. این خورش خوش‌طعم و سنتی را که با دستور تهیه مادربزرگ‌های محلی گرگان و گنبد کاووس به شما ارائه کردیم، درست مانند سایر غذاهای سنتی این منطقه، می‌توانید به همراه پلو نوش جان کنید.

 نکات مهم و ناگفته برای تهیه خورش ساک

نکات مهم و ناگفته برای تهیه خورش ساک

بدون شک هر غذایی به فوت و فن خاص خود احتیاج دارد تا عطر و طعم اصلی و واقعی آن قابل چشیدن باشد. بنابراین، ما در این قسمت چند نکته مهم در طرز تهیه خورش ساک را به شما ارائه خواهیم کرد.

  • نکته اول اینکه استفاده از آب نارنج یا رب نارنج در تهیه این غذا هیچ تفاوتی ندارد.
  • همچنین برای آماده شدن سریع‌تر غذا می‌توانید از شب قبل نخودها را در زودپز طبخ کنید.
  • و نکته آخر اینکه در برخی از دستور تهیه‌ها از گشنیز و جعفری ساطوری شده به همراه هویج خرد شده نیز استفاده می‌شود.

خورشت ساک برای ترکیب سنت و مدرنیته

طرز تهیه خورش ساک را برایتان توضیح دادیم. بدون شک خرید کباب گنبد کاووس سریع‌تر از تهیه خورش ساک در منزل است، اما واقعیت این است که هیچ غذایی نمی‌تواند جایگزین غذای دیگر باشد. خصوصا غذاهای محلی و سنتی که نظیر آن‌ها وجود ندارد. پس در کنار کباب‌هایی که حضوری خریداری می‌کنید یا می توانید سفارش آنلاین غذا گرگان، این خورشت را هم تهیه کنید. مطمئن باشید که با این دستور پخت، شما هم یکی از طرفداران بی‌چون و چرای این غذای لذیذ و سنتی خواهید شد.

برچسب ها:

نظرات کاربران