آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
3.3/5 - (7 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه دلبرو لاری به همراه نکات و ترفندهای مهم آن

ترمه افضلی 28 اسفند 1401 5 دقیقه

شیرینی‌های سنتی در میان تنوع بالای شیرینی‌های موجود دارای عطر و طعم بی نظیری بوده و طرفداران بسیار زیادی نیز دارند. این شیرینی‌ها در هر شهر و منطقه با مواد اولیه متفاوت و به روش‌های مختلفی پخته می‌شوند. دلبرو یکی از شیرینی‌های بسیار خوش عطر و طعم مخصوص لار است. در ادامه با طرز تهیه دلبرو آشنا می‌شویم.

آشنایی با طرز تهیه دلبرو لاری؛ شیرینی خوشمزه و پرطرفدار نوروز

تاریخچه شیرینی در ایران و جهان

شیرینی و بسکوییت تاریخچه طولانی مدتی دارد و 8 خرداد نیز به عنوان روز جهانی بسکوییت نامگذاری شده است. این خوراکی خوشمزه در زمان‌های دور با مواد اولیه حداقلی تهیه شده اما امروزه تنوع بالایی از مواد اولیه در دسترس است و انواع مختلفی از شیرینی‌ها با طعم‌ها و مزه‌های متفاوت تهیه می‌شود. انواع مختلفی از غلات، شهد، عسل، مغزها و آجیل‌ها در تهیه شیرینی‌ها استفاده می‌شوند.

معمولا از شیرینی‌های خشک برای صبحانه، میان وعده یا پذیرایی در مراسمات و دورهمی‌های مختلف استفاده می‌شود. در زمان امپراطوری ایران باستان، برای اولین بار نوعی کیک در ایران به نام لاویش تهیه شد. این شیرینی بسیار محبوب و پرطرفدار بود. در زمان هخامنشی از جو بیش از هر چیز دیگری استفاده می‌شد. به همین دلیل جو نیم کوب شده نیز با میوه و شیر مخلوط شده و برای نان و شیرینی استفاده می‌شده است. شیرینی‌هایی که در سراسر دنیا به صورت مشترک تهیه می‌شوند، بر پایه آرد، آرد برنج، کره، تخم مرغ، شکر و … هستند.

در شهرهای مختلف ایران نیز هر کدام با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم و مواد اولیه در دسترس در آن شهر، شیرینی‌ها و کیک‌های مختلفی تهیه می‌شده که مختص همان شهر بوده است. شاید امروزه به دلیل دسترسی راحت به انواع مواد اولیه بتوان تمام این شیرینی‌ها را تهیه نمود، اما هر شیرینی به نام شهری خاص در ایران ثبت شده است. به عنوان مثال قرابیه به نام تبریز، لوزی و شیرینی اتابکی به نام قزوین و شیرینی دلبرو نیز به نام لار ثبت شده است. قطاب، کیک یزدی، باقلوا، پشمک یزدی، حاجی بادام و … از شیرینی‌های شناخته شده یزد هستند.

لار از شهرستان‌های استان فارس است که تنوع بالایی از شیرینی‌های خوشمزه و لذیذی در آنجا تهیه می‌شود. این شیرینی‌ها با ساده‌ترین مواد اولیه در دسترس تهیه شده و در مدت زمان کمی آماده می‌شوند. شاید شیرینی که لاری‌های اصیل تهیه می‌کنند، عطر و طعم خاص و بی نظیری داشته باشد، اما قطعا شما نیز با داشتن دستور تهیه و آگاهی از نکات مختلف می‌توانید به همان خوشمزگی آن را تهیه کنید. معمولا با راهیابی شیرینی‌ها به شهرهای مختلف تغییراتی نیز در دستور اصلی آن‌ها ایجاد می‌شود. اما در هر صورت مواد اصلی آن حفظ شده و طعم اصیل و بی نظیر آن حس می‌شود.

مواد لازم در طرز تهیه شیرینی دلبرو لاری

شیرینی دلبرو از شیرینی‌های خوشمزه‌ای است که به طور مخصوص برای نوروز پخته می‌شود. این شیرینی بسیار لطیف و خوشمزه بوده و شباهت زیادی به پیراشکی دارد. همچنین در مدت زمان کمی آماده شده و در روغن سرخ می‌شود. برای تهیه این شیرینی با روغن کمتر می‌توانید پس از تهیه در دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. برای تهیه این شیرینی مواد اولیه زیر لازم است.

آرد سفید 500 گرم
روغن جامد یا قنادی 200 گرم
آب 2 لیوان
پودر هل 1 قاشق چای خوری
پودر نارگیل نرم 100 گرم
پودر قند 100 گرم
روغن به میزان کافی برای سرخ شدن

 

طرز تهیه شیرینی دلبرو

تهیه این شیرینی بسیار ساده است و با یک بار تهیه می‌توانید شیرینی‌های بسیار خوشمزه و لطیفی تهیه کنید. کافی است مراحل زیر را به دقت دنبال کنید.

  • آرد را الک کرده و سپس با مقداری روغن و آب ولرم مخلوط کنید. آب را کم کم اضافه کنید تا زمانی که خمیری نرم و لطیف به دست بیاید. آردها انواع مختلفی دارند و ممکن است میزان آب کمتر یا بیشتری نیاز داشته باشند.
  • این خمیر نیاز به استراحت ندارد، آن را روی سطح صافی به کمک وردنه باز کنید. می‌توانید از قالب‌های مختلف برای قالب زدن استفاده کنید. اگر قالب در دسترس ندارید، از لیوان برای قالب زدن استفاده کنید.
  • قالب به صورت دایره‌ای از خمیر جدا کرده و روی نصفی از آن پودر نارگیل و پودر هل بزنید. سپس نصفه دیگر خمیر را روی آن باز کنید. با کمک چنگال لبه‌های آن را به هم فشرده کنید تا به خوبی به یکدیگر بچسبند.
  • ظرف کوچکی را انتخاب کنید و به قدری روغن درون آن بریزید تا روغن درون آن غوطه‌ور باشد.
  • ظرف روغن را روی حرارت قرار دهید تا به خوبی داغ شود. شیرینی‌ها درون روغن سرخ کنید تا کاملا طلایی و برشته شوند.
  • پس از سرخ شدن شیرینی‌ها را درون ظرف چیده و روی آن‌ها پودر قند بپاشید.

مواد لازم برای تهیه یک شیرینی دلبرو تازه و خوشمزه

شیرینی خوشمزه و لطیف شما آماده است، می‌توانید در کنار چای یا نوشیدنی‌های دیگر میل کنید. اطلاعات دیگر درباره این شیرینی در جدول زیر آمده‌اند.

میزان کالری در هر 100 گرم 240 کالری
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان لازم برای پخت 30 دقیقه
تعداد نفرات 5 نفر

 

دلبرو را می‌توانید در فر نیز تهیه کنید. شاید اصالت آن تهیه در روغن باشد، اما اگر به هر دلیلی تمایلی به استفاده از روغن زیاد برای سرخ کردن ندارید می‌توانید شیرینی‌ها را درون فر تهیه کنید. برای این کار با برس کمی روغن اطراف آن‌ها بزنید و درون سینی فر بچینید.

سپس شیرینی‌ها را درون فر قرار داده و اجازه دهید تا زیر آن‌ها طلایی و برشته شود. سپس گریل را روشن کرده تا روی آن‌ها نیز کاملا گریل و طلایی شود.

طرز تهیه خارک پخته

خارک به خرمای نارس گفته می‌شود که از سوغاتی‌های بسیار خوشمزه و پرطرفدار شهر بوشهر است. خارک پخته نیز به عنوان شیرینی سنتی ایرانی مخصوصا در استان بوشهر شناخته می‌شود. خارک پخته به سادگی تهیه می‌شود. برای تهیه آن خارک و شکر را درون ظرفی ریخته و مقداری آب به آن‌ها اضافه می‌کنند. این ترکیب را باید کاملا بجوشانید تا نرم و پخته شود.

پس از پخته و نرم شدن خارک‌ها را از آب خارج کرده و هسته آن‌ها را جدا می‌کنند. پس از آن باید به صورت دانه دانه بر روی حصیر قرار گیرند تا کاملا خشک شوند. خارک پخته بسیار خوشمزه‌تر و خوش خوراک‌تر است. برای اطلاعات بیشتر راجع به این شیرینی به طرز تهیه خارک پخته مراجعه کنید.

خارک پخته از سوغاتی‌های بسیار عالی و مقوی بوشهر

سخن آخر

شیرینی‌های سنتی استان‌های مختلف کشور ایران هر کدام با مواد اولیه مختلفی تهیه شده و طرفداران زیادی دارند. این شیرینی‌ها با توجه به آداب و رسوم هر شهر و همچنین مواد اولیه در دسترس در آن منطقه متفاوتند. در این مقاله درباره یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های استان فارس، شهرستان لار، یعنی شیرینی دلبرو صحبت شد و با طرز تهیه دلبرو آشنا شدید. این شیرینی خوشمزه و لطیف به سادگی آماده شده و بسیار پرطرفدار است. دلبرو به نام شهر لار شناخته می‌شود، اما با این دستور تهیه می‌توانید شیرینی‌هایی با همان کیفیت پخت در لار تهیه کرده و برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود استفاده کنید.

تهیه کیک و شیرینی بسیار لذت بخش است و شما می‌توانید با دستورات ساده انواع مختلفی از شیرینی‌ها را برای مهمانی‌ها و دروهمی‌های خود تهیه کنید. اما اگر مواد اولیه در دسترس و یا وقت کافی برای تهیه شیرینی‌های متنوع ندارید، می‌توانید با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود در کمترین زمان و با بهترین کیفیت شیرینی‌های مختلف را تهیه کنید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود