طرز تهیه رانی خانگی ساده با طعمی بی‌نظیر

طرز تهیه رانی خانگی ساده
4.2/5 - (8 امتیاز)

انواع آب‌میوه و رانی جز نوشیدنی‌های بسیار پرطرفدار در تمامی فصول، بخصوص بهار و تابستان هستند. این نوشیدنی‌های دلچسب و شیرین از آن جهت که بر پایه میوه‌های تازه، خوشمزه و مقوی تهیه می‌شوند، هیچ وقت دچار دلزدگی نشده و نسبت به دیگر انواع نوشیدنی‌ها از خواص و مواد مغذی بیشتری بهره‌مند هستند. بدین منظور، تصمیم داریم طرز تهیه رانی خانگی ساده را به شما آموزش داده تا علاوبر برخورداری همیشگی از این ویژگی‌ها، از مضرات و مواد نگهدارنده موجود در رانی‌های کارخانه‌ای و نوشابه‌ها رها شوید. بنابراین کماکان به خواندن ادامه دهید که مطالب خوبی در راه است.

طرز تهیه رانی خانگی ساده 
تعداد نفرات 8 نفر
زمان آماده‌ سازی 10 دقیقه
زمان لازم برای پخت 15 دقیقه
درجه سختی کم

رانی خانگی ساده و گوارا با هلو

با اینکه کمی جلوتر قرار است شیوه آماده‌سازی رانی هلو را به شما آموزش دهیم، بدانید که این مراحل برای اکثر رانی‌ها جواب می‌دهد. به عبارتی شما پس از مطالعه بخش‌های زیر با طرز تهیه رانی سیب، آلوقرمز، انبه، کیوی، گیلاس، پرتقال، شلیل و بسیاری دیگر از میوه‌ها آشنا خواهید شد. اکنون که ارزش همین چند خط آموزش برایتان روشن شده است، شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می‌کنیم.

میزان کالری در هر 100 گرم آب میوه هلو با شکر 54 کیلوکالری
چربی 0.02 گرم
کربوهیدرات 13.92 گرم
پروتئین 0.27 گرم
ویتامین C %6
ویتامین A %1
آهن %1
پتاسیم %1

مواد لازم به منظور طرز تهیه رانی خانگی ساده با هلوطرز تهیه رانی هلو

مواد اولیه و پایه‌ که در تهیه انواع رانی به کار گرفته می‌شود متشکل از میوه موردنظر به همراه مقدار معقولی شکر می‌باشد. بنابراین برای آماده‌سازی دیگر رانی‌های خانگی می‌توانید میوه‌ مورد علاقه خود را جایگزین کرده و مابقی مراحل را به همان ترتیبی که بیان شده است دنبال نمایید. در هر صورت، مواد لازم به منظور تهیه رانی خانگی ساده برای 8 نفر به قرار زیر می‌باشد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
هلو 1.5 کیلوگرم
شکر 1.5 پیمانه
گلاب 1 قاشق چای‌خوری
آب لیموترش 2 قاشق غذاخوری
آب به میزان لازم

مراحل طرز تهیه رانی خانگی ساده با هلو

طرز تهیه رانی هلو خانگی ساده، مانند طرز تهیه رانی شلیل بسیار ساده و روان می‌باشد. در نتیجه با پیروی از مراحل زیر، برای تهیه هر نوع رانی آماده خواهید بود. اکنون مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • مرحله اول: در ابتدای کار می‌بایست در انتخاب هلو دقت لازم را داشته باشید. بدین صورت که باید هلوهایی سالم با بافتی محکم را انتخاب کنید. در واقع می‌خواهیم که تکه‌های هلو با اولین مرحله جوشیدن، له و وارفته نشوند. در ادامه، آنها را به خوبی شسته و با دستمال پارچه‌ای خشک نمایید.
  • مرحله دوم: اکنون با چاقوی مناسب، پوست آنها را نازک بگیرید، بطوریکه گوشت هلو اسراف نشود. سپس با برش زدن به درون میوه، هسته درشت و محکم آن را دربیاورید. دقت داشته باشید که نباید کوچکترین قسمتی از هسته در لابه‌لای گوشت هلو باقی بماند وگرنه به دلیل سخت بودن، ممکن است دندان را بشکند.
  • مرحله سوم: در این مرحله باید هلوهای پوست‌کنده و تمیز را به تکه‌های کوچک و مکعبی برش بزنید. در واقع سعی کنید اندازه‌ای مناسب شبیه به آن چیزی که در رانی‌های کارخانه‌ای دیده‌اید حاصل آید.
  • مرحله چهارم: اکنون قابلمه‌ای با سایز مناسب را از آب تا نیمه پر کرده و روی حرارت زیاد شعله قرار دهید. وقتی آب شروع به جوشیدن و قل‌قل زدن کرد، بایستی شکر یا خاک قند را به آن بیفزایید. در ادامه سعی کنید آب و شکر را بطور متوالی هم بزنید.
دستور تهیه رانی هلو
  • مرحله پنجم: در این مرحله از طرز تهیه رانی خانگی ساده، پس از طی زمان کافی مشاهده خواهید کرد که شکر به خوبی در آب حل شده و محلول یکنواختی حاصل شده است. اکنون باید تکه‌های هلو را به قابلمه اضافه کرده و محتویات قابلمه را به خوبی با هم مخلوط نمایید. بعد از طی 7 تا 10 دقیقه، گلاب را اضافه نمایید.
  • مرحله ششم: اکنون تکه‌های هلو به خوبی نرم شده و زمان برای برداشتن قابلمه از روی حرارت مناسب است. بنابراین به قابلمه قدری آب لیمو ترش اضافه کرده و سپس آن را کنار می‌گذاریم تا استراحت کرده و از حرارتش کم شود.
  • مرحله هفتم: اکنون بایستی در این مرحله، مقداری از تکه‌های میوه را با ملاقه یا پیمانه از قابلمه برداشته و کنار بگذارید. سپس مابقی مایه رانی را به میکسر، بلندر یا غذاساز منتقل کرده تا پوره یک‌دست و نرمی بدست آید. البته گوشت‌کوب برقی نیز همین کار را برای ما انجام می‌دهد.
  • مرحله هشتم: اکنون یک پیمانه تکه‌های هلو را که از مابقی مواد جدا کرده بودیم، به پوره افزوده و قدری هم می‌زنیم تا به خوبی مخلوط شوند. حال بایستی این مایه را برای خنک شدن در یخچال بگذاریم. پس از خنک شدن، رانی شما آماده بوده و می‌توانید آن را میل نمایید.

رازهای خوشمزه شدن رانی خانگی هلو

در تمام مراحل طرز تهیه رانی خانگی ساده با هلو یکسری نکات ریز و درشت وجود دارند که بهتر است از آنها غافل نشوید:

  • در جدا کردن هسته میوه‌ها دقت لازم را به خرج دهید تا مبادا مقداری از بافت سفت و سخت هسته در رانی باقی بماند.
  • شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی، گلاب را از دستور طرز تهیه رانی خانگی ساده حذف کنید.
  • اگر گوشت‌کوب برقی یا سایر ابزارهای مخلوط کن را در دسترس ندارید، می‌توانید تکه‌های میوه را پس از جدا کردن از مایه رانی، با گوشت‌کوب دستی له کرده و یکدست نمایید.
  • توجه داشته باشید که از ابتدا تا انتهای مرحله پختن میوه‌ها حرارت نباید پیوسته زیاد باشد. علاوه‌برآن از هم زدن و چک کردن منظم مایه رانی غافل نشوید.
  • بدانید که مایه رانی را خیلی غلیظ و شبیه شربت نباید در نظر گرفت. در صورتی که غلظت رانی زیاد شد، می‌توانید از مقداری آب برای رقیق کردن آن بهره ببرید.

نکات مهم در تهیه انواع رانی خانگی سادهطرز تهیه رانی پرتقال

علاوه‌بر نکاتی که برای تهیه رانی هلو مطرح کردیم و در تهیه انواع دیگر رانی‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، یکسری نکات بخصوص وجود دارند که لزوما در تهیه رانی برخی دیگر از میوه‌ها بیشتر به چشم می‌خورند. بدین منظور در بخش زیر به تفکیک به آنها می‌پردازیم:

  • در دستور طرز تهیه رانی کیوی، آلوقرمز و پرتقال، بایستی از شکر بیشتری بهره ببرید.
  • یادتان باشد که در دستور طرز تهیه رانی گیلاس و طرز تهیه رانی زردآلو نیازی به پوست گرفتن میوه نیست.
  • اگر دلتان می‌خواهد رانی پرتقالی مانند آنچه که رانی‌ کارخانه‌ای ارائه می‌دهد داشته باشید، بایستی پس از پوست کندن پرتقال‌ها، پوست درونی یا روکش پالپ‌ها را نیز بکنید. بدین ترتیب، طرز تهیه رانی پرتقال کمی وقت‌گیرتر خواهد بود.
  • در طرز تهیه رانی انبه دقت داشته باشید که خود میوه بسیار شیرین بوده و نیازی به استفاده از شکر بسیار نیست. همچنین اگر می‌خواهید مانند رانی انبه کارخانه‌ای از آب دربیاید، حتما می‌بایست آب آن را غلیظ‌تر بگیرید.
  • در طرز تهیه رانی آلو قرمز به یاد داشته باشید که آلوها نباید خیلی پخته و نرم باشند، وگرنه برش زدن آنها دشوار بوده و به سادگی له می‌شوند.

رانی فقط رانی خونگی و ساده!

اگر شما هم از مضرات انواع نوشابه‌های گازدار و چاق‌کننده خسته شده‌اید و به دنبال جایگزینی مناسب برای آنها هستید، نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی و انواع رانی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از طرفی اگر از طرفداران پر و پا قرص میوه‌های فصلی هستید، بهتر است به جای آبمیوه‌های معمولی یا مصنوعی، فقط و فقط از رانی، آن هم نوع خانگی و ساده‌اش بهره ببرید.

در واقع به همین دلیل بود که طرز تهیه رانی خانگی ساده را به شما آموزش دادیم تا در کنار هیدراته کردن بدن خود، از خواص بیشمار میوه‌های فصلی نیز بهره‌مند شوید. در آخر، اگر برای تهیه رانی خانگی وقت کافی ندارید، اسنپ فود در نزدیکی شماست تا سفارش آنلاین آبمیوه مختلف را در کمترین زمان ممکن به دست شما برساند.

نظرات کاربران

مهتاب ستاری
29.مرداد.1402

شلام سلام مراحل طرز تهیه رانی خانگی ساده با هلو خیلی خوشم امد
درست کردن رانی در منزل بهتر از اینکه رانی هلو از بیرون بخری همیشه هم میوه هلو ته قوطی میمونه

    snappfoodadmin
    30.مرداد.1402

    سلام وقتتون بخیر مواد لازم طرز تهیه رانی خانگی ساده با هلو در دسترس هستش و تهیه مواد اولیه رانی هلو راحت میتوانید از اسنپ فود انلاین خرید کنید .
    https://snappfood.ir/ هلو و شکر و آبلیمو یا آب لیمو ترش ،گلاب و آب مواد تشکیل دهندی رانی هلو در منزل هستند و
    طرز تهیه رانی شلیل بسیار ساده و روان است در صورت تمایل میتونید رانی ترکیبی میوه شلیل و میوه هلو درست کنید

ایراندخت احئدی
29.مرداد.1402

سلام چطور در منزل رانی انبه خوشمزه درست کنم

    snappfoodadmin
    30.مرداد.1402

    سلام در طرز تهیه رانی انبه دقت داشته باشید که خود میوه بسیار شیرین و نیازی نیست شکر زیاد استفاده شود. اگر می‌خواهید
    رانی انبه کارخانه‌ای از آب دربیاید، حتما باید آب آن را غلیظ‌تر بگیرید.