آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
4.2/5 - (5 امتیاز)
12

طرز تهیه رشته برشته (رشته خشکار) گیلانی؛‌ یک شیرینی ترد و خاص!

ترمه افضلی 29 فروردین 1402 5 دقیقه

اگر به گیلان سفر کرده باشید قطعا شما هم از تنوع بالای غذاها و شیرینی‌های این استان شگفت‌زده شده‌اید. یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین شیرینی‌های سنتی این شهر رشته خوشکار نام دارد. این شیرینی بسیار ترد بوده و به دلیل داشتن ادویه‌های مختلف طعم و بویی فوق‌العاده خاص‌ و اشتهابرانگیز دارد.‌

رشته خوشکار بافت تردی دارد و در عین حال پر از شهد است.

در این مقاله قصد داریم تا طرز تهیه رشته برشته (رشته خشکار) را به شما آموزش دهیم؛ به گونه‌ای که بتوانید به عطر و طعمی‌مشابه نمونه‌های اصیل آن دست پیدا کنید.

طرز تهیه رشته برشته (رشته خشکار)

در این مقاله طرز تهیه رشته در منزل را به شما آموزش خواهیم داد.‌ این شیرینی را ‌می‌توان به دو صورت مختلف تهیه کرد که در یکی از آن‌ها از نشاسته استفاده ‌می‌شود و در دیگری خیر؛ که در ادامه این موضوع را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.‌ تلاش ما بر این است تا طرز تهیه رشته خشکار حرفه‌ای را به شما آموزش دهیم؛ به طوری که بتواند کیفیتی همانند نمونه‌های بازاری داشته باشد.‌ با ما همراه باشید.

میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم ۳۰۰ کیلوکالری
زمان آماده سازی ۳ ساعت
زمان لازم برای پخت نیم ساعت
تعداد نفرات ۶ نفر

طرز تهیه قیف رشته خوشکار

اگر به دنبال طرز تهیه رشته خشکار بازاری هستید باید به شما بگوییم که قبل از هرچیز به یک شانه یا قیف نیاز دارید که اصطلاحا به آن شانه رشته خشکار میگویند.‌ شما می‌توانید این قیف را به صورت آماده از بازار تهیه کنید.‌ دو مدل مختلف از این قیف‌ها را ‌می‌توان در بازار پیدا کرد: یک مدل آن پلاستیکی بوده و برای کارهای خانگی مناسب است و مدل دیگر از جنس آلیاژ برنج ساخته ‌می‌شود که مناسب برای کارهای قنادی و حرفه‌ای خواهد بود.

اما اگر نتوانستید در بازار مدل پلاستیکی آن را پیدا کنید به شما پیشنهاد ‌می‌دهیم خودتان یک قیف رشته خوشکار بسازید. برای این کار تنها لازم است یک بطری‌ پیدا کنید که درب آن بزرگ باشد؛ برای مثال بطری شیر پاستوریزه معمولا درب بزرگ‌تری به نسبت بطری نوشابه یا آب معدنی دارد، بنابراین برای این کار گزینه بهتری خواهد بود.‌ شما لازم است با کمک یک میخ داغ‌شده چهار یا پنج سوراخ بر روی درب بطری ایجاد کنید.

سپس یک نی را به قطعات کوچک تقسیم‌ کرده و در سوراخ‌ها وارد کنید. به شما پیشنهاد ‌می‌کنیم پس از ایجاد هر سوراخ با کمک میخ، سریعا نی را به سوراخ وارد کنید تا به خوبی به دیواره‌های درب بطری بچسبد و مواد از لای آن نشت نکند. همچنین می‌توانید از چسب مایع برای بهتر چسبیدن نی به درب بطری استفاده کنید. به همین سادگی ‌می‌توان یک قیف مناسب برای تهیه رشته خشکار در خانه تهیه کرد.

طرز تهیه رشته خشکار با آرد برنج و گندم

پیش از شروع آموزش باید بدانید که در طرز تهیه رشته خوشکار بدون شانه منظور نویسندگان از شانه، شانه حرفه‌ای رشته خوشکار است، چرا که نمی‌توان بدون هیچ‌گونه قیف یا شانه این شیرینی خوشمزه را تهیه کرد. به همین علت به شما پیشنهاد ‌می‌کنیم پیش از آنکه برای تهیه رشته خوشکار اقدا‌می ‌انجام دهید، ابتدا یک قیف مناسب تهیه کنید که در قسمت قبلی به خوبی در این زمینه توضیح دادیم.

مواد لازم:

برای تهیه رشته:

آرد برنج ۱ لیوان
آرد گندم ۲ لیوان
آب به میزان لازم

برای تهیه مواد میانی:

گردوی پودر شده ۱۰ عدد
شکر ۴ قاشق غذا خوری
پودر دارچین به میزان لازم
روغن به میزان لازم

برای تهیه شهد:

شکر نصف لیوان
آب سه‌چهارم لیوان
گلاب یک‌چهارم لیوان
زعفران به میزان اندک

 طرز تهیه رشته برشته (رشته خشکار):

۱. ابتدا می‌بایست مواد اولیه رشته‌ها را تهیه کنید. برای این کار لازم است ابتدا به خوبی‌ آرد گندم و برنج را الک کنید؛ سپس آن‌ها را ترکیب کرده و در یک ظرف نسبتا بزرگ بریزید.‌ سپس آب را به شکل مرحله به مرحله به آرد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.‌ خمیر شما ‌می‌بایست تا حدی شل باشد و بافتی مشابه ماست همزده داشته باشد.

۲. خمیر به‌دست‌آمده را در دمای اتاق بگذارید تا استراحت کند. لازم است خمیر را به مدت ۲ تا ۳ ساعت استراحت دهید. پس از آن یک‌ تابه را بر روی حرارت ملایم بگذارید. بهتر است از تابه مسی و چدنی استفاده کنید. پس از آنکه ماهیتابه به خوبی گرم شد کف آن را کمی ‌چرب کنید. به هیچ عنوان نباید از روغن زیادی برای این کار استفاده نمایید.

۳. حرارت را زیاد کنید.‌ سپس خمیر را داخل شانه بریزید و آن‌ها را با کمک شانه به کف ماهیتابه منتقل کنید.‌ شما ‌می‌بایست خمیر را به صورت توری‌مانند در کف ماهیتابه بریزید.‌ توجه داشته باشید که فضای خالی بین رشته‌ها خیلی زیاد یا خیلی کم نباشد.

شیوه صحیح ریختن خمیر در ماهیتابه را در تصویر مشاهده کنید.

۴. هر ورقه از رشته خوشکار تنها به ۱۰ تا ۱۵ ثانیه برای پختن نیاز دارد.‌ پس از گذشت این زمان آن‌ها را از ماهیتابه خارج کنید و تا زمانی که ورقه‌ها هنوز گرم هستند مایع میانی را در بین آن‌ها ریخته و آن‌ها را بپیچید.‌ بنابراین لازم است پیش از شروع آماده‌سازی رشته‌ها، مایع میانی و شهد را آماده کرده باشید.

۵. مهم‌ترین‌ ماده تشکیل‌دهنده مواد میانی رشته خوشکار، گردو است.‌ شما ‌می‌توانید گردو را بر اساس ذائقه خود خرد کنید. در این شیرینی هم می‌توان از پودر گردو استفاده کرد و هم ‌می‌توان گردو را به قطعات نسبتا بزرگ خرد کرده و آن را در میان رشته‌ها قرار داد. گردو شکر و دارچین را داخل یک ظرف ترکیب کرده و به خوبی هم بزنید. مواد میانی آماده است.

۶. برای تهیه شهد،‌ آب، گلاب، شکر و زعفران را ترکیب کرده و کمی ‌حرارت دهید تا شکر حل شده و آب آن غلیظ شود. اگر ‌می‌خواهید شهد غلیظی داشته باشید بهتر است ابتدا آب و شکر را ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید تا بسیار غلیظ شود سپس گلاب و زعفران را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

۷.‌ پس از آنکه رشته شهد و مواد میانی را تهیه کردید،‌ ابتدا مواد میانی را در بین رشته‌ها قرار دهید و آن را بپیچید.‌ سپس آن‌ها را مجددا بر روی حرارت قرار دهید تا رشته‌ها سرخ شوند و بافتی ترد‌ پیدا کنند.‌ در این مرحله ‌می‌توانید روغن بیشتری در کف ماهیتابه استفاده کنید؛ البته مواظب باشید که شیرینی شما بیش از اندازه چرب نشود.

۸.‌ در انتها شهد را بر روی رشته خوشکار بریزید.‌ شیرینی شما آماده است! اگر به شیرینی‌ها و کیک‌های اصیل ایرانی علاقه دارید به شما پیشنهاد ‌می‌کنیم طرز تهیه خمفروش‌ را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه رشته خشکار با نشاسته

در طرز تهیه رشته برشته (رشته خشکار) یا همان طرز تهیه رشته به رشته گیلانی دو دستور پخت متفاوت وجود دارد. در یکی از این دو دستور پخت تنها از آرد گندم آرد برنج استفاده می‌شود.‌ اما در دستور دیگر علاوه بر این دو از نشاسته نیز بهره ‌می‌گیرند.‌ استفاده از نشاسته در کنار آرد گندم و آرد برنج طعم و بافت متفاوتی به رشته برشته گیلان شما ‌می‌دهد.

رشته خوشکار با نشاسته از طعم و بافتی متفاوت و جالب بهره می‌برد.

به شما پیشنهاد ‌می‌کنیم حداقل یک بار رشته خوشکار را با نشاسته تهیه کنید تا بتوانید بهترین ترکیب را که با ذائقه شما همخوانی دارد پیدا کنید. برای این کار تنها لازم است مقدار کمی ‌نشاسته به آرد برنج و آرد گندم‌ اضافه کنید.‌ شما می‌توانید با اضافه کردن حدود یک قاشق غذاخوری لیوان آرد به دو لیوان آرد گندم و یک لیوان آرد برنج، طعم و بافت جدیدی رشته خوشکار خود بدهید.

طرز تهیه رشته برشته (رشته خشکار) با سادگی تمام!

در این مقاله همه‌چیز را درباره طرز تهیه رشته برشته (رشته خشکار) بررسی کردیم.‌ به شما پیشنهاد ‌می‌کنیم حتما این شیرینی سالم و بسیار خوشمزه را در خانه تهیه کنید و از یک میان‌وعده‌ فوق‌العاده بهره ببرید.‌ شما ‌می‌توانید رشته‌ خوشکار و سایر شیرینی‌های ایرانی را به صورت آنلاین سفارش دهید!‌ برای این کار ‌می‌توانید از سرویس خرید انلاین شیرینی استفاده کنید. از همراهی شما متشکریم.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(12 دیدگاه)

عطیه مهدوی
31 مرداد 1402

سلام برای تهیه شهد رشته خشکار چه موادی لازم است . مواد اولیه رشته خوشکبار چی است

  • snappfoodadmin
    31 مرداد 1402

    سلام مواد اولیه و لازم برای تهیه شهد رشته برشته ( شهد رشته خشکار): زعفران، آب ، شکر ، گلاب میتوانید برای شیرینی این شهد از شکر قهوه ای یا شکر سفید یا پودر قند استفاده کنید . مواد اولیه رشته خشکبار آرد برنج و آرد گندم و آب است و مواد میانه ای رشته خشکبار رشته برشته : گردوی پودر شده ،شکر ،پودر دارچین، روغن است .

گیساپروا
31 مرداد 1402

سلام برای طرز تهیه رشته خشکار با آرد برنج و گندم چه نوع قیفی لازم هستش

  • snappfoodadmin
    31 مرداد 1402

    سلام برای تهیه رشته خشکار با آرد برنج و گندم از قیف یا شانه استفاده کنید تا بتوانید این شیرینی خوشمزه را درست کنید . قبل از درست کردن رشته خشکبار به یک شانه یا قیف نیاز دارید که اصطلاحا به آن شانه رشته خشکار میگویند.‌ دو مدل مختلف از این قیف‌ها در بازار هست: یک مدل آن پلاستیکی و برای کارهای خانگی مناسب است و مدل دیگر از جنس آلیاژ برنج برای قنادی مناسب است

khoosro
08 خرداد 1402

سلام رشته خشکبار رشته برشته اماده انلاین از کجا بگیرم

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    سلام از سایت اسنپ فود میتونید سفارش بدیدhttps://snappfood.ir/service/confectionery?page=0

jafar
08 خرداد 1402

سلام خمیر رشته خشکبار من شبیه ماست همزده نشده

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    سلام آرد در رشته خشکبار زیاد ریختید و اب کمتر ریختید اندازه ها رعایت نکردید

شهین
08 خرداد 1402

سلام اگر فومن سمت ماسوله سفر میکنید بیان خانم گل رشته خشکار رشته برشته بخورید خوشحال میشیم شهر ما بیان رشته خشکار های ما معروفن

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    سلام موفق و پر روزی باشید امیدوارم دستور پخت رشته خشکبار رشته برشته ما امتحان کنی

گندم
08 خرداد 1402

سلام من از طریق پخت رشته خشکار رشته برشته کسب درامد دارم

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    سلام موفق و پر روزی باشید امیدوارم دستور پخت رشته خشکبار رشته برشته ما امتحان کنی

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود