آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
3.8/5 - (5 امتیاز)
12

طرز تهیه روورکرده گناباد؛ شیرینی خوش‌عطر خراسانی

ترمه افضلی 29 فروردین 1402 5 دقیقه

امروز قصد داریم با طرز تهیه روورکرده گناباد؛ شیرینی خراسانی سری به این خطه بزنیم. شاید در ابتدا خواندن اسم این شیرینی برای شما هم سخت باشد اما تهیه روورکرده به سختی تلفظ آن نیست. خراسان یکی از استان‌های پهناور ایران است که به خاطر اقلیم‌های متفاوتش فرهنگ متفاوتی از بالا تا پایین آن مشاهده می‌شود. غذاها و شیرینی‌های هر منطقه هم مستقیما از اقلیم آن تاثیر می‌گیرد.

روورکرده یک نوع شیرینی است که از دو لایه نان تهیه می‌شود و در میان آن از حلوایی مخصوص گناباد پر می‌شود. اصالت این شیرینی بیشتر به شهرهای گناباد، بیرجند و طبس برمی‌گردد. طرز تهیه روورکرده برای شما هم جالب شد؟

 

جزئیات شیرینی روورکرده

شیرینی روورکرده یکی از سوغاتی‌های معروف گناباد است که حلوای میانی آن از شیره انگور تهیه می‌شود به همین علت بسیار مقوی و خوشمزه است. همانطور که می‌دانید شیره انگور سرشار از آنتی اکسیدان است. شیره انگور در پیشگیری از سرطان و لکه‌های پوستی بسیار تاثیرگذار است. کالری روورکرده بسیار سالم است و می‌توانید برای میان وعده‌های خود از آن استفاده کنید. طرز تهیه روورکرده به شیوه سنتی بسیار آسان است و زمان زیادی از شما نمی‌گیرد.

کالری در هر 100 گرم روورکرده 400 کیلوکالری
زمان آماده سازی 60 دقیقه
زمان پخت 10 دقیقه
تعداد نفرات 6 نفر

 

مواد اولیه روور کرده شیرینی گناباد

حلوای میانی شیرینی روورکرده از شیره انگور تهیه می‌شود.

همانطور که پیش‌تر گفتیم روورکرده از دو بخش نان و بخش میانی تهیه می‌شود. در این دستور تهیه مواد اولیه و طرز تهیه هر بخش را به طور جداگانه توضیح خواهیم داد. طرز تهیه شیرینی خانگی ساده به چند عامل بستگی دارد تا نتیجه خوبی بگیرید. سعی کنید مواد اولیه را با دقت و به اندازه تهیه کنید و همینطور مرحله به مرحله پیش بروید.

 

مواد اولیه میزان لازم
آرد سفید قنادی 100 گرم
آرد گندم معمولی 100 گرم
روغن 50 گرم
پودر قند 1 قاشق غذاخوری
مایه خمیر 2/1 قاشق غذاخوری
آب ولرم به میزان لازم

 

برای تهیه شیرینی روورکرده گناباد در ابتدا باید خمیر آن را تهیه کنید، این خمیر نیاز به استراحت دارد و در این زمان می‌توانید مواد میانی آن را تهیه کنید.

  • ظرف مناسبی انتخاب کنید آرد سفید، آرد گندم و پودر قند را در آن الک کنید. دلیل استفاده از دو نوع آرد سبک‌تر شدن خمیر شیرینی است.
  • خمیر مایه را می‌توانید به صورت خشک به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که خمیر مایه از نوع دانه ریز و تازه آن باشد.
  • سپس آب را کم‌کم به ظرف آرد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیری یکدست آماده شود. اضافه کردن آب وقتی به صورت تدریجی باشد به صورت چشمی متوجه می‌شوید که چقدر دیگر باید اضافه شود.
  • روی سطح کارتان را آرد پاشی کنید و خمیر را به مدت ده دقیقه ورز دهید. برای ورز دادن از گوشه‌های خارجی خمیر جمع کنید و به سمت داخل ببرید.
  • خمیر را به شکل یک چانه بزرگ درآورید و داخل ظرف برگردانید. روی آن را با یک حوله تمیز بپوشانید و 30 دقیقه اجازه دهید تا استراحت کند و به اصطلاح ور آید.
  • خمیر که ور آمد، فر را با دمای 160 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.
  • بعد از سی دقیقه با استفاده از وردنه خمیر را پهن می‌کنیم، ضخامت آن باید نازک باشد. چیزی در حدود 2 تا 3 میلیمتر باشد.
  • با استفاده از یک قالب خمیر را قالب بزنید. شکل سنتی شیرینی روورکرده گناباد گرد است اما شما می‌توانید خلاقیت به خرج دهید. سطح خمیرهای قالب زده را با یک خلال دندان سوراخ‌های ریز بزنید.
  • کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و خمیرها را آن بچینید. خمیر شیرینی روورکرده بسیار نازک است و 10 دقیقه نیاز به پخت دارد.

مواد اولیه حلوای میانی شیرینی روورکرده گناباد به ترتیب مراحل آماده سازی

خمیر روورکرده را با وردنه به ضخامت دو الی سه میلیمتر پهن کنید.

برای تهیه مواد میانی شیرینی روورکرده می‌توانید از شیره خرما هم استفاده کنید. همین طور ترکیب شیره خرما و شیره انگور هم طعم خوبی دارد همه چیز به ذائقه شما بستگی دارد.

 

مواد اولیه میزان لازم
آرد 2 قاشق غذاخوری
پودر گردو 100 گرم
شیره انگور به میزان لازم
پودر زنجبیل 2/1 قاشق چای خوری
پودر جوز هندی 4/1 قاشق چای خوری
پودر میخک 4/1 قاشق چای خوری
پودر دارچین 4/1 قاشق چای خوری
گلاب 1 قاشق غذا خوری

 

طرز تهیه مواد میانی شیرینی روورکرده گنابادی

روورکرده گناباد در دسته شیرینی‌های خشک قرار می‌گیرد و به همین خاطر مدت زمان نگهداری آن به نسبت بالا است. البته به شرطی که آن را در ظرفی در بسته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. حلوای میانی که برای شیرینی روورکرده تهیه می‌کنید سرشار از طعم‌های ادویه‌های گرمسیری است.

 

  • در ابتدا باید آرد را تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. برای این کار یک تابه را روی شعله قرار دهید و دو قاشق آرد را با شعله ملایم تفت دهید. تا رنگ آرد تغییر می‌کند از هم‌ زدن آن غافل نشوید.
  • خامی آرد که گرفته شد پودر زنجبیل، پودر جوز هندی، پودر میخک و پودر دارچین را اضافه کنید و هم بزنید که همه مواد مخلوط شوند. در این حین باید زیر ماهیتابه با شعله کم روشن باشد.
  • بعد از دو دقیقه پودر گردو را به ظرف حلوای روی گاز اضافه کنید.
  • در مرحله آخر شیره انگور را کم کم به مواد اضافه می‌کنیم و با یک کفگیر چوبی هم می‌زنیم تا خمیری رقیق شکل بگیرد. کمی که روی حرارت ماند شکل حلوا باید چسبناک شود و آرد به خورد شیره برود.
  • حالا از حلوای آماده شده روی یکی از نان‌هایی که سرد شده قرار دهید و یک تکه دیگر روی آن قرار دهید. این کار را برای همه شیرینی‌هایی که آماده کرده‌اید انجام دهید.

امیدواریم از طرز تهیه شیرینی خانگی ساده لذت برده باشید. همین طور که مطالعه کردید شیرینی روور کرده از چند مواد اولیه ساده که در دسترس است تهیه می‌شود.

نکته: برای تزئین روورکرده گناباد می‌توانید خمیر آن را با استفاده از وردنه‌های طرح‌دار پهن کنید. این کار باعث زیبایی سطح شیرینی می‌شود و برای کودکان جذابیت بیشتری دارد.

همینطور نان شیرینی را می‌توانی با استفاده از رنگ‌های خوراکی با رنگ‌های مختلف تهیه کنید. این مدل رنگارنگ را می‌توان برای مهمانی تولد استفاده کرد.

نکته: هنگام پر کردن مواد میانی شیرینی روورکرده مراقب باشید فشار زیاد باعث خرد شدن نان نشود. به علت نازک بودن لایه‌های شیرینی با احتیاط حلوا را با پشت یک قاشق روی نان پهن کنید و سپس لایه دیگر را روی آن فشار دهید.

شیرینی روور کرده؛ انتخابی مناسب برای یک عصرانه خوشمزه

 

نکته: اگر از عطر و طعم زعفران لذت می‌برید در دستور تهیه رووکرده حتما کمی پودر زعفران قطعا مزه جالبی به آن خواهد داد.

نکته: نگهداری شیرینی روورکرده بسیار راحت است کافی است در یک ظرف که هوا وارد آن نمی‌شود در یک محیط خنک نگهداری کنید. به طور معمول شیرینی‌های خشک مدت نگهداری بالایی دارند.

نکته: اگر شما هم عاشق طعم کره‌ای شیرینی‌ها هستید پیشنهاد می‌کنیم که به جای روغن از کره ذوب شده در دستور تهیه خمیر روورکرده استفاده کنید.

 

شیرینی روورکرده شیرینی خانگی ساده

در این مقاله مرحله به مرحله با طرز تهیه روورکرده آشنا شدید. شیرینی‌های سنتی از سالم‌ترین انواع شیرینی‌ها است که با تهیه آن در خانه با فرهنگ دیگر شهرهای ایران زیبا آشنا می‌شوید. یکی دیگر از راه‌های چشیدن طعم انواع شیرینی خانگی و سنتی قنادی آنلاین  است که پیشنهاد می‌کنیم این راه را هم امتحان کنید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(12 دیدگاه)

sendizadehrooyaaa
03 مهر 1402

شیرینی روورکرده چه نوع شیرینی هستش

  • snappfoodadmin
    03 مهر 1402

    سلام روورکرده یک نوع شیرینی است که از دو لایه نان تهیه می‌شود و در میان آن از حلوایی مخصوص گناباد پر می‌شود. اصالت این شیرینی بیشتر به شهرهای گناباد، بیرجند و طبس برمی‌گردد که حلوای میانی آن از شیره انگور تهیه می‌شود

چکامه
08 خرداد 1402

سلام شیرینی روورکرده شیرینی هستش که هرکسی اسمش بلد نیست خوشحالم که سایت شما کامل و خوب توضیحش داده ممنون

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    سلام خواهش میکنم شیرینی روورکرده واقعا خوشمزه هستش از سوغاتی‌های معروف گناباد است

جهانگیری
08 خرداد 1402

سلام چه خوب من نمیدونستم شیره انگور در پیشگیری از سرطان و لکه‌های پوستی خوبه بخاطر اینم شده فردا شیرینی روورکرده درست می کنم

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    سلام بله شیره انگور خیلی مفید هستش در شیرینی خوشمزه روورکرده هم خیلی مفیدتر خوشمزه تر میشه شیرینی روورکرده امتحان کنید

جاوید
08 خرداد 1402

سلام این شیرینی روورکرده اسمش سخته تا حالا هم نخوردم از کجا بخرم امتحان کنم

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    سلام از سایت اسنپ فود https://snappfood.ir/service/confectionery?page=1

borojerdinya
08 خرداد 1402

سلام رنگ آرد شیرینی روورکرده در چه حدی باید تغییر کنه بشه عین رنگ حلوا

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    سلام دوست گرامی شیرینی روورکرده ارد باید در حدی تف بدید که خامی ارد گرفته بشه اگر منظورتون تغییر رنگ عین حلوا قهوه ای تیر هستش خیر در شیرینی روورکرده آرد تا حد رنگ سفید برگرده کافی هستش

ارمین اسعدی
08 خرداد 1402

سلام شیرین روورکرده در چه دمای نگه داری کنیم

  • snappfoodadmin
    08 خرداد 1402

    در ظرفی در بسته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود