آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه سمبوسه گوشت با خمیر
طرز تهیه فست فودها
4/5 - (5 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه سمبوسه گوشت با خمیر؛ مثلث کوچک خوشمزه

مینا اسماعیل بیگی 22 مرداد 1401 6 دقیقه

همیشه اینطور نیست که غذاهای پرملات و انواع خورشت‌های جاافتاده و مجلسی مثل قرمه‌سبزی و قیمه چیزی باشند که دلمان می‌خواهد. گاهی ‌اوقات غذاهای بدون برنج و لقمه‌ای بیشتر دلمان را آب می‌اندازند. برای مثال ساندویچ‌، اسنک، پیراشکی، سمبوسه‌ و انواع سوخاری‌ها همچنانکه سریع آماده می‌شوند، طرفداران زیادی از کوچک و بزرگ نیز دارند. این غذاها پتانسیل طبخ با انواع مواد اولیه را داشته و با سلیقه افراد، ظاهر رنگارنگ و جذب‌کننده‌ای به خود می‌گیرند. ما امروز از بین این دسته از غذاهای خوشمزه، نوع سمبوسه را انتخاب کرده‌ایم و تصمیم داریم طرز تهیه سمبوسه گوشت با خمیر را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه سمبوسه گوشت با خمیر
تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده‌سازی 20 دقیقه
زمان پخت 60 دقیقه
درجه سختی متوسط

سمبوسه گوشت؛ غذایی لذیذ برای پیر و جوان

سمبوسه‌ها‌ مانند بعضی از انواع غذاها از قبیل ماکارونی، ساندویچ‌ و پیتزا رسپی‌های متنوعی داشته و با کمی ذوق و سلیقه به طرق مختلف تزیین و گارنیش می‌شوند. اتفاقا کار بسیار جذاب و خوشایندی است که رسپی غذایی را با توجه به چیزی که دلتان می‌خواهد تغییر داده و آن را مطابق میل خود و دیگر اعضای خانواده سرو کنید. همانطور که پیش‌تر گفتیم سمبوسه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به انواع مختلفی مانند سمبوسه گوشت افغانی، سمبوسه گوشت و سیب زمینی یا قارچ و دیگر سبزیجات تهیه می‌شود.

مواد لازم برای تهیه سمبوسه گوشت با خمیر

قبل از پرداختن به مواد مورد نیاز تهیه سمبوسه گوشت خوشمزه، بدانید که شما می‌توانید برای سهولت کار و صرفه‌جویی در زمان به جای اینکه خودتان خمیر درست کنید، از نان لواش و یا خمیر یوفکا استفاده کنید. در واقع با خمیر یوفکا، فرم بهتر و مناسب‌تری می‌توان به سمبوسه‌ها داد. بدین ترتیب مواد سمبوسه گوشت با خمیر یوفکا برای 6 نفر، به قرار زیر می‌باشد:سمبوسه گوشت با خمیر

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ‌کرده 300 گرم
پیاز 2 عدد متوسط
جعفری و گشنیز 150 گرم
فلفل دلمه‌ای رنگی 2 عدد
قارچ 300 گرم
سیر 1 حبه
پنیر پیتزا 150 گرم
خمیر یوفکا به مقدار لازم
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکا، پودر آویشن، پودر دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه سمبوسه گوشت با خمیر

برای تهیه خوشمزه‌ترین سمبوسه گوشت و قارچ با خمیر یوفکا، مراحل ساده زیر را پیگیری نمایید:

  • مرحله اول: مانند بیشتر غذاها، ابتدا به سراغ پیاز رفته و آنها را نگینی ریزریز می‌کنیم. سپس تابه‌ای برداشته و آنها را با روغن مایع تفت می‌دهیم. وقتی پیاز سبک و نرم شد، گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کرده و به خوبی هم می‌زنیم تا روغن و پیاز با گوشت ترکیب شوند. سپس درب تابه را می‌گذاریم تا گوشت رنگ عوض کند.
  • مرحله دوم: در مدتی که مواد داخل تابه در حال پختن هستند، 1 حبه سیر را له یا رنده می‌کنیم. سپس درب تابه را برداشته و ابتدا زردچوبه و پاپریکا را به مواد اضافه کرده و سپس سیر و در صورت لزوم اندکی روغن را به مابقی مواد می‌افزاییم. همچنین سبزی‌های گفته‌شده را شسته و روی دستمال پارچای می‌گذاریم تا آب آنها خشک شود.
  • مرحله سوم: پس از اینکه مواد به مرز پختگی رسیدند و گوشت به خوبی تغییر رنگ داد، نمک، فلفل سیاه و پودر دارچین را به آنها اضافه کرده و بگذارید ادویه‌ها به خرد مواد بروند. سپس فلفل دلمه‌ای‌های ترجیجا رنگی خود را بصورت مکعبی ریزریز کنید و داخل تابه‌ای دیگر با کمی روغن تفت دهید. نصف فنجان آب داخل تابه می‌ریزیم تا فلفل دلمه‌ای در عرض 5 دقیقه بپزد. سپس آنها را از تابه خارج نمایید.سمبوسه گوشت و قارچ
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه سمبوسه گوشت با خمیر، نوبت به قارچ‌ها می‌رسد. آنها را ریز خرد کرده و در صورت تمایل همراه با چند قطره آب لیمو و روغن تفت دهید. مرحله تفت دادن قارچ‌ها را نیز با کمی آب و گذاشتن درب تابه، تسریع کنید. وقتی تمام آب داخل تابه خشک شد و قارچ‌ها به مرز سرخ‌شدن رسیدند، فلفل دلمه‌ای و مخلوط پیاز و گوشت را نیز اضافه کرده و کمی هم بزنید.
  • مرحله پنجم: حال رب گوجه‌فرنگی را در ظرف دیگری مانند شیرداغ‌کن ریخته و با اندکی آب و روغن آن را رقیق و نرم کنید. سپس آن را روی تمام محتوای داخل تابه پخش کرده و به خوبی هم بزنید. درب تابه را به هیچ‌وجه نگذارید تا آب اضافی همه مواد بخار شود. اکنون از موادی که تقریبا پخته شده‌اند مزه بگیرید و نمک و ادویه‌های آن را تنظیم کنید.
  • مرحله ششم: سبزی‌های جعفری و گشنیز را که به خوبی خشک شده‌اند با ساطور ریزریز کرده و سپس به مابقی مواد داخل تابه اضافه می‌کنیم. اکنون حرارت تابه را کم کرده و بگذارید آب این سبزیحات هم بخار شده و مایه سمبوسه حاضر شود. (فقط دقت داشته باشید که از ریختن ساقه‌های سفت و زمخت جعفری و گشنیز استقاده نکرده و تنها قسمت‌های نرم و برگ آنها را خرد کنید.)
  • مرحله هفتم: به مرحله هفتم از طرز تهیه سمبوسه گوشت با خمیر رسیدیم واکنون، کار مقداری سخت می‌شود. خمیر یوفکا را برداشته و از وسط به اندازه‌ای که مایل هستید آن را برش بزنید. برای مثال برای کوچک شدن لقمه، از 8 تا 10 سانتی‌متر را انتخاب کرده و برای بزرگتر شدن آن، این نسبت را اندکی بیشتر کرده و مثلا به 13 سانتی‌متر برسانید.
  • مرحله هشتم: اکنون از مخلوط مایه سمبوسه، مقداری را در ابتدای خمیر ریخته و روی آن اندکی پنیر پیتزا بریزید. قبل از پیچیدن نان، یادتان باشد که روی پنیر پیتزا مقداری پودر آویشن بریزید تا عطر و طعم سمبوسه دلپذیرتر از قبل شود. سپس خمیر را با دقت و آرام‌آرام بصورت متلتی تا کرده و تا جایی که لقمه به قوام برسد این تا کردن‌ها را ادامه دهید. در انتها، قسمتی از خمیر را بصورت درپوش، داخل قسمت‌ قبلی قرار می‌دهیم تا مایه سمبوسه به بیرون نشت پیدا نکند.سمبوسه گوشت و سیب زمینی
  • مرحله نهم: اکنون اگر مایل نیستید از روغن بیشتر استفاده کنید، همه سمبوسه‌ها را در سینی چرب‌شده فر چیده و روی آن را با فویل بپوشانید. وگرنه راه همیشگی و معمول طرز تهیه سمبوسه را پیش گرفته و از تابه‌ای گود یا شیرداغ‌کن برای ریختن حجم زیادی روغن استفاده کنید. سپس سمبوسه‌ها را یکی‌یکی داخل آن برشته کنید.
  • مرحله دهم: رسیدیم به آخر کار! سمبوسه‌های سرخ‌شده را روی دستمال کاغذی یا دستمال مخصوص روغن‌گیری قرار دهید تا بخش زیادی از روغنی که جذب کرده‌اند را از دست بدهند. با این کار دستتان موقع خوردن سمبوسه کمتر روغنی شده و سلامتتان به خطر نمی‌افتد. در نهایت، سمبوسه‌ها را در ظرف سرو قرار داده و با سس مایونز و کچاب و برشی از لیمو تازه تزیین نمایید.

نکات مهم در طرز تهیه سمبوسه گوشت با خمیر و سبزیجاتسمبوسه گوشت افغانی

برای تهیه مثلث‌های خوشمزه پر گوشت، نکات زیر را حتما مدنظر قرار دهید:

  1. برای طعم بهتر سمبوسه می‌توانید از گوشت چرخ‌کرده‌ای که ترکیبی از گوشت گوسفندی و گوساله است بهره ببرید.
  2. برای عطر و طعم بهتر می‌توانید علاوه‌بر پیاز نگینی‌شده از پیازچه خردشده نیز استفاده نمایید.
  3. استفاده از فلفل‌ دلمه‌ای رنگی (سبز و قرمز) باعث خلق طعم و رنگ جذاب در سمبوسه می‌شود.
  4. برای عطر بهتر سمبوسه پیاز یا پیازچه را با کره تفت داده و حتما از پودر آویشن در انتهای کار بهره ببرید.
  5. برای حذف عطر سیر می‌توانید از پودر دارچین استفاده کرده و یا اینکه از پودر سیر آماده بهره ببرید.
  6. برای افزایش خاصیت قارچ‌ها، آنها را چند ساعت قبل از استفاده، اسلایس کرده و در سینی زیر نور آفتاب قرار دهید. با این کار ساده، میزان ویتامین D قارچ‌ها بالا می‌رود.
  7. با توجه به اینکه رب گوجه‌فرنگی نمک دارد، در ریختن نمک بیشتر دقت نمایید.
  8. برای عطر و طعم بهتر سمبوسه می‌توانید از ادویه‌های آماده مخصوص سمبوسه استفاده کنید.
  9. پنیر پیتزا را زودتر از موعد استفاده، از فریزیر خارج کرده و بگذارید به نرمی نسبی برسد تا از چسبیدن خمیر سمبوسه به تابه جلوگیری شود.

برای طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی نیز می‌توانید به جای قارچ و گوشت از سیب زمینی، تخم‌مرغ و آرد استفاده کنید که همان سمبوسه افغانی خواهد بود.

برای داشتن مثلث های پر از گوشت عجله کنید

با اینکه سمبوسه اسم جذابی مانند دونر و استریپس ندارد، اما غذایی خوشمزه و سالم بوده که خیلی زود و با قیمتی بسیار کم مهیا می‌شود. بنابراین اکنون که با طرز تهیه سمبوسه گوشت با خمیر آشنا شده‌اید، بد نیست گاهی این غذای خوشمزه را درست کرده و با خانواده یا دوستان خود به پیک‌نیک و گردش شبانه در پارک بروید. اما اگر یادتان رفته بود که زودتر سمبوسه را آماده کنید، یادتان باشد که اسنپ‌فود در کنار شماست و منتظر است تا با سفارش آنلاین غذا ، سهمی در شکل‌گیری اوقات خوش شما داشته باشد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود