آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه سوپ سیرابی
آموزش آشپزی
3/5 - (7 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه سوپ سیرابی ترکیه‌ ای یا اشکمبه چورباسی خوشمزه

مینا اسماعیل بیگی 27 مرداد 1401 7 دقیقه

هر چند که طرز تهیه سوپ سیرابی را به کشور ترکیه نسبت می‌دهند اما این غذا در اصل متعلق به کشور یونان بوده که همسایه ترکیه می‌باشد. از آنجایی هم که ما ایرانی‌ها علاقه خاصی به غذاهای ترکیه‌ای داشته و تا حدودی سلیقه مردم ما و مردم ترکیه در طبخ غذاها شبیه به هم است، این سوپ خوشمزه در کشور ما نیز علاقه‌مندانی چند، پیدا کرده است. آموزش حرفه‌ای طرز تهیه سوپ سیرابی که در ترکیه با نام‌های اشکمبه چورباسی یا اسکمبی اوگولمونو نیز شناخته می‌شود، در بخش زیر آورده شده است.

طرز تهیه سوپ سیرابی ترکیه ای

تعداد نفرات 8 نفر
زمان آماده‌سازی 40 دقیقه
زمان پخت 2 ساعت
درجه سختی سخت

سوپ سیرابی ترکیه ای لذیذ

به سبب وجود سیرابی، این سوپ سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی چون آهن بوده که باعث می‌شود از آن با عنوان یکی از مقوی‌ترین سوپ‌ها یاد ‌شود. علاوه‌برآن طبیعتا به دلیل آماده‌سازی سیرابی، طبخ این سوپ مراحل ساده‌ای مانند آن چیزی که در طرز تهیه سوپ جو مشاهده کرده‌اید نیست. بنابراین ما تلاش کرده‌ایم تا تهیه این سوپ لذیذ را به سادگی هرچه تمام‌تر به شما آموزش دهیم تا برایتان مانند طرز تهیه سوپ قارچ ، ساده و راحت باشد.

مواد لازم برای طرز تهیه سوپ سیرابی ترکیه ای

مواد لازم سوپ سیرابی

در طبخ این سوپ انرژی‌زا و مقوی، از مواد اولیه متنوع و مفیدی استفاده می‌شود. همچنین ادویه‌جاتی چون برگ بو و چوب دارچین برای خنثی کردن بوی زهم سیرابی به کار برده می‌شوند. در هر صورت، شما مختارید تا بر حسب سلیقه خود از مواد و سبزیجات دیگری که می‌پسندید برای خلق عطر و طعم بهتر این سوپ بهره ببرید. بدین منظور، مواد لازم برای طرز تهیه سوپ سیرابی ترکیه‌ای برای 8 نفر به قرار زیر می‌باشد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیرابی 600 گرم
گردن گوسفندی 500 گرم
پیاز 4 عدد متوسط
سیر 5 حبه
کرفس 2 عدد ساقه
تخم مرغ 4 عدد
آرد 3 قاشق غذاخوری
کره 50 گرم
ماست 2 قاشق غذاخوری
برگ بو 4 عدد
چوب دارچین 1 عدد
لیموترش تازه 5 عدد
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سوپ سیرابی ترکیه‌ای

به منظور آماده‌سازی این سوپ بسیار مقوی و خوشمزه، مانند آنچه که در طرز تهیه سوپ تره فرنگی و یا سایر سوپ‌های بین‌المللی پیش می‌گرفتید، فقط کافیست مراحل را با دقت مطالعه نمایید:

دستور تهیه سوپ سیرابی

  • مرحله اول: ابتدا می‌بایست گوشت گردن گوسفندی را به خوبی شسته و در قابلمه‌ای با مقدار کافی آب، فرصت بدهید تا بپزد. زمانی که آب گوشت شروع به جوشیدن کرد، کف تولیدشده روی سطح قابلمه را با ملاقه برداشته و دور بریزید.
  • مرحله دوم: اکنون دو عدد از پیازها را برداشته و هر کدام را به چهار قسمت برش بزنید و به همراه دو حبه سیر به قابلمه بیفزایید. بعد از حدود 10 دقیقه، 1 ساقه از کرفس‌ها را پس از شستن به صورت درشت اسلایس کرده و به همراه دو عدد برگ بو به محتویات قابلمه اضافه نمایید.
  • مرحله سوم: در این مرحله نوبت به سیرابی‌های پاک شده می‌رسد. آنها را به خوبی شسته و در قابلمه‌ای دیگر با مقدار کافی آب، فرصت بدهید تا بپزد. بعد از اینکه کف روی این قابلمه را نیز دور ریختید، دو عدد پیاز باقیمانده را ریزریز کرده و همراه با دو حبه سیر رنده شده به قابلمه سیرابی اضافه نمایید.
  • مرحله چهارم: اکنون تک ساقه باقیمانده از کرفس را نیز ریزریز خرد کرده و به همراه دو عدد برگ بو و یک عدد چوب دارچین به محویات قابلمه سیرابی بیفزایید. حال، باید صبر کنید تا محتویات دو قابلمه به خوبی مغزپخت شوند.
  • مرحله پنجم: اکنون قابلمه حاوی گوشت گردن را آبکش کرده و آب تصفیه شده آن را در قابلمه اصلی تهیه سوپ بریزید. سپس با دقت گوشت گردن را از استخوان آن جدا کرده و به آب تصفیه‌شده در قابلمه اصلی اضافه نمایید.
  • مرحله ششم: در مورد سیرابی نیز به همین ترتیب عمل کنید و محتویات قابلمه سیرابی را آبکش کرده و آب تصفیه شده آن را کنار بگذارید. سپس سیرابی را بصورت مکعبی خرد کرده و به قابلمه محتوای گوشت اضافه کنید. همچنین حرارت را برای قابلمه بصورت ملایم تنظیم نمایید.
  • مرحله هفتم: در این مرحله از طرز تهیه سوپ سیرابی ترکیه ای، کره را در تابه ذوب‌ کرده و آرد را با آن برای مدت چند دقیقه تفت دهید. اکنون قدری آب سیرابی تصفیه‌شده را در آن ریخته و با هم زدن سعی کنید تا یکدست شود. سپس برای بار آخر، به اندازه تقریبی 2 تا 3 لیوان از آب تصفیه‌شده سیرابی را در آن ریخته و پس از هم زدن، ترکیب یکدست شده آن را به قابلمه اصلی اضافه نمایید.
  • مرحله هشتم: بعد از 15 الی 20 دقیقه که مواد مرحله نهایی پخت خود را سپری نمودند، می‌بایست تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی شکسته و آنقدر هم بزنیم تا از لختگی درآیند. سپس آب لیموهای تازه را گرفته و به همراه نمک به آن اضافه نمایید. پس از هم زدن، یک حبه سیر باقیمانده را رنده کرده و به همراه ماست به باقی مواد بیفزایید. در نهایت، 1 فنجان از آب تصفیه‌شده سیرابی را به آن افزوده و پس از خوب ترکیب کردن، به قابلمه اصلی اضافه نمایید.
  • مرحله نهم: بعد از 10 دقیقه که مواد به آرامی با هم جوش خوردند، کار تمام است! فقط کافیست به مقدار لازم از نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز به آن افزوده و از آن مزه بگیرید. دست آخر، سوپ را در ظرف سرو ریخته و اگر تمایل دارید با مقداری کره آب‌شده، سیر و برشی از لیموترش تزیین نمایید.

طرز تهیه آش سیرابی به روش های مختلف

با اینکه سوپ سیرابی غذایی با اصالت یونانی و ترکیه‌ای بوده و آش سیرابی متعلق به کشور خودمان است، اما ممکن است بعضی از افراد طرز تهیه این دو غذا را به اشتباه، یکی در نظر بگیرند. بدین ترتیب، ما برای ارائه آموزشی کامل، طرز تهیه آش سیرابی به روش‌های مختلف را نیز مختصر شرح می‌دهیم.

طرز تهیه آش سیرابی یزدی

در دستور پیش رو، به دلیل اینکه از بلغور گندم استفاده می‌شود، در واقع شما با طرز تهیه آش سیرابی با بلغور گندم نیز آشنا می‌شوید. بدین ترتیب برای آماده‌سازی این آش خوشمزه ابتدا نخود و لوبیا چیتی را با آب خالی و سیرابی را با مقدار کافی آب و نمک می‌خیسانیم. سپس پیاز را با زردچوبه و نعناخشک در قابلمه تهیه آش کمی تفت می‌دهیم.

در ادامه سیرابی‌های خیس‌خورده را برش زده و به همراه بلغور گندم و جو و حبوباتی چون نخود و لوبیا چیتی به قابلمه اضافه می‌کنیم. بعد از گذشت 2 تا 3 ساعت از پخت آش، عدس و سبزی آش را افزوده و حرارت را ملایم می‌کنیم. در انتها نیز می‌توانید از پیازداغ و نعناداغ برای تزیین این آش خوشمزه بهره ببرید.

طرز تهیه سوپ سیرابی به روش های مختلف

طرز تهیه آش سیرابی اراکی

این دستور پخت، با عنوان طرز تهیه آش سیرابی با کشک هم شناخته می‌شود، زیرا از کشک سابیده‌شده در تهیه آن بهره برده می‌شود. بدین منظور برای شروع کار، ابتدا سیرابی را خرد کرده و همراه با پیاز و چند حبه سیر با مقدار کافی روغن تفت می‌دهیم. سپس به مقدار لازم آب در قابلمه ریخته و پس از جوش آمدن، ابتدا یک پیمانه جو و به مقدار لازم حبوبات را اضافه می‌کنیم.

پس از جا افتادن غذا، سبزی آش را اضافه کرده و میزان ادویه‌ها را تنظیم می‌نماییم. در آخرین مرحله نیز از کشک رقیق‌شده، پیازداغ، سیرداغ و نعناداغ برای تزیین بهره می‌بریم. بعنوان یک نکته این را هم بدانید که شما می‌توانید به منظور طرز تهیه آش سیرابی با رب انار، هنگام افزودن سبزی آش، رب انار ملس را نیز اضافه نمایید.

راز و رمزهای ناگفته در طرز تهیه سوپ سیرابی و آش سیرابی

برای داشتن سوپ سیرابی فوق‌العاده لذیذ و جاافتاده، از نکات زیر غافل نشوید:

  • بهتر است سوپ سیرابی را در فصل سرما تهیه کنید. زیرا به دلیل دمای پایین‌تر، سلامت سیرابی بیشتر تضمین می‌شود.
  • برای جلوگیری از بدرنگ‌شدن سوپ سیرابی یا آش سیرابی، سعی کنید مقدار آب مورد نیاز برای جوش خوردن آن به مدت 2 ساعت را همان ابتدا اندازه زده و بیفزایید.
  • ترجیحا سیرابی را در ظرف غیرآلومینیومی بپزید.
  • در هنگام جدا کردن گوشت گردن از استخوان، مراقب باشید که تکه‌های ریز استخوان با گوشت همراه نباشد.
  • پیش از پختن سیرابی، از تمیز بودن آن حتما اطمینان حاصل نمایید.
  • هیچ‌وقت آرد را به قابلمه در حال جوشیدن اضافه نکنید، زیرا گلوله‌گلوله شده و ترکیب کردن آن دشوار می‌شود.
  • می‌توان در طرز تهیه سوپ سیرابی ، از سبزیجات دیگری چون هویج برای طعم‌دار کردن و رفع بوی زهم سیرابی بهره برد.
  • برای رفع بوی زهم تخم‌مرغ و خوشمزه‌تر شدن سوپ سیرابی، حتما از آب لیموی تازه بهره ببرید.
  • می‌توانید برای عطر و طعم بهتر، استفاده از عصاره‌های آماده گوشت و رب گوجه‌فرنگی را به رسپی این سوپ خوشمزه اضافه نمایید.
  • در هنگام گرفتن آب لیموها، مراقب باشید هسته آنها را داخل ترکیب تخم‌مرغ نیندازید.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید به جای جدا کردن کرفس و پیاز، آنها را ریز خرد کرده و تا انتها در سوپ نگه دارید تا سوپ پرملات‌تر شود.
  • شما می‌توانید دستور طرز تهیه آش سیرابی با برنج را پیش گرفته و به جای گندم یا جو از برنج استفاده نمایید.
  • همانطور که می‌دانید ترخینه از ترکیب بلغور، دوغ و سبزی درست شده و بسیار مقوی است. بنابراین اگر طرز تهیه آش سیرابی با ترخینه را پیش بگیرید، دست آخر، آش لعاب‌دار‌تر و مفیدتری خواهید داشت.

با سفارش از اسنپ فود، ترکیه در چند قدمی شما است…

اکنون که با طرز تهیه سوپ سیرابی بسیار مقوی آشنا شدید، بهتر است آن را در وعدهای غذایی خود بگنجانید. اگر هم از طعم سیرابی به اینصورت خوشتان نمی‌آید، قطعا با توجه به طرز تهیه آش سیرابی، این غذا را ترجیح می‌دهید. همانطور که مشاهده کردید این غذاها بسیار پرخاصیت بوده و می‌توانند در فصل سرما برای بازیابی قوای جسمی صرف شوند. البته صرفنظر از طعم خوب این غذاها، آماده‌سازی سیرابی به دلیل بوی آن، قدری ناخوشایند بنظر می‌رسد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم انواع سوپ و آش سیرابی را بی‌دغدغه با امکان سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود درخواست نمایید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود