طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی، تحفه پاریسی ها

طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی
دسته بندی: انواع سوپ و آش
3.5/5 - (2 امتیاز)

ما همیشه دوست داریم علاوه‌بر طبخ غذاهای خوشمزه ایرانی، با غذاهای سایر کشورها نیز آشنا شده و آنها را نیز بصورت حرفه‌ای و با رعایت اصول مخصوصشان تهیه نماییم. در این بین، هر کس که کمی با کشور فرانسه آشنا باشد به خوبی می‌داند که دستور پخت غذاهای فرانسوی مانند طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی یا طرز تهیه مرغ فرانسوی و دیگر غذاها آنقدر منحصربه‌فرد و ویژه هستند که اساسا تهیه و میل کردن آنها، تجربه‌ای به‌یادماندنی و بی‌نظیر را به همراه دارد. در واقع غذاهای فرانسوی آنقدر زبانزد مردم دنیا هستند که هر کسی که به این کشور سفر می‌کند حتما غذا خوردن در رستوران‌های آن را برای تجربه طعم‌ها و مزه‌های شگفت‌انگیز، جز برنامه‌اش قرار می‌دهد.

طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان پخت 90 دقیقه
درجه سختی آسان

سوپ پیاز فرانسوی ساده و خوشمزه

شاید با خودتان فکر کنید سوپ هر چقدر هم که خوشمزه باشد اما باز هم یک پیش‌غذاست. اما ما پیشنهاد می‌کنیم پیش از قضاوت، یکبار سوپ پیاز فرانسوی را امتحان کنید تا به عطر و طعم فوق‌العاده این سوپ لذیذ پی ببرید. همچنین قبل از پرداختن به آموزش طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی، به شما نوید می‌دهیم که بطور کلی طرز تهیه غذاهای فرانسوی به قدری لذت‌بخش و جذاب بوده که هنگام طبخ آنها تصور می‌کنید یک سرآشپز حرفه‌ای فرانسوی هستید که تصمیم دارد یک غذای فرانسوی خوشمزه را برای کسب امتیاز در یک رقابت بپزد. بنابراین به خواندن ادامه دهید که چیزهای خوبی در راه است!

مواد لازم برای طرز تهیه سوپ پیاز فرانسویدستور پخت غذاهای فرانسوی

برای طرز تهیه سوپ پیاز مجلسی و فرانسوی، به مواد بخصوصی مانند گوشت و مرغ نیاز ندارید. هرچند که به دلیل استفاده از آب مرغ، بعضی افراد این سوپ را نوعی غذای فرانسوی با مرغ می‌دانند، اما در تهیه آن عصاره یا استاک مرغ کفایت می‌کند. همچنین شاید برایتان جالب باشد که سوپ پیاز فرانسوی، از نظر ظاهر با نوع ایتالیایی آن تفاوت فاحشی نداشته، تنها اینکه در طرز تهیه سوپ پیاز ایتالیایی از نان سیاباتا و پنیر فونتینا به جای نان تست و پنیر پیتزا استفاده می‌شود. در هر صورت، مواد لازم جهت تهیه سوپ پیاز فرانسوی برای 4 نفر به قرار زیر می‌باشد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پیاز 6 عدد پیاز متوسط
سیر 2 حبه
کره 50 گرم
پنیر پیتزا 250 گرم
نان تست 4 عدد
شکر 1 قاشق غذاخوری
آرد 2 قاشق غذاخوری
برگ بو 2 عدد
روغن زیتون نصف فنجان
آب مرغ 4 لیوان
عصاره مرغ 2 عدد
نمک، فلفل سیاه، پودر آویشن به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی

درست مانند طرز تهیه سوپ پیاز ایرانی، برای آماده‌سازی سوپ پیاز خوشمزه به سبک فرانسوی نیز کار چندان سختی در پیش رو نداشته و تنها می‌بایست مراحل ساده زیر را دنبال نمایید:

  • مرحله اول: در ابتدای کار به سراغ پیازها رفته و آنها را بصورت خلالی خرد می‌کنیم. سپس تابه‌ای برداشته و با مقدار کافی روغن، آنها را تفت می‌دهیم. وقتی پیازها سبک و شیشه‌ای شدند، نصف قالب کره را به تابه اضافه کرده و به خوبی هم می‌زنیم. اکنون باید حرارت شعله را کم کرده و زمانی به اندازه 30 دقیقه به پیازها بدهیم تا به خوبی نرم و کاراملایز شوند.
  • مرحله دوم: در همین مدت، دو حبه سیر را پوست کنده و پس از شستشو، رنده می‌کنیم و به تابه می‌افزاییم. اکنون باقیمانده قالب کره را به تابه افزوده و صبر می‌کنیم تا مواد به خورد هم بروند. سپس مانند طرز تهیه سوپ مرغ و قارچ از کمی آرد سفید استفاده می‌کنیم. بدین ترتیب در وسط تابه جا باز کرده و آرد سفید را در آن قدری تفت می‌دهیم تا خامی آن گرفته شود و در نهایت، آن را با پیازها ترکیب می‌کنیم.غذای فرانسوی خوشمزه
  • مرحله سوم: وقتی عطر سیر و آرد سرخ‌شده، فضای آشپزخانه را پر کرد، زمان اضافه کردن شکر است. بنابراین آن را روی مواد داخل تابه پخش کرده و پس از اندک‌زمانی تفت دادن، همه مواد را با هم ترکیب کرده و به قابلمه‌ای که از قبل برای پخت سوپ در نظر گرفته‌ایم منتقل می‌کنیم.
  • مرحله چهارم: اکنون آب مرغ یا استاک مرغ را به قابلمه افزوده و هم می‌زنیم تا همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. بعد از اینکه مواد داخل قابلمه به خوبی گرم شدند، دو عدد عصاره قرصی مرغ را نیز اضافه کنید. فقط دقت داشته باشید که ابتدا آنها را در ظرفی بصورت پودر دربیاورید و سپس به قابلمه بیفزایید.
  • مرحله پنجم: در این مرحله از طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی، برگ بو را در قابلمه انداخته و سپس درب آن را برای مدت 20 الی 30 دقیقه می‌گذاریم تا پیازها به خوبی نرم شوند. بعد از این مدت، نمک را نیز به قابلمه افزوده و پس هم زدن، دوباره درب آن را می‌گذاریم.
  • مرحله ششم: اکنون برای اینکه سوپ به خوبی جا بیفتد باید به آن زمان بیشتری بدهیم. بنابراین فرصت خوبی برای تست کردن نان‌های تست داریم. بدین ترتیب ابتدا آنها را در توستر داغ و برشته کرده و سپس دونیم می‌کنیم. البته می‌توانید آنها را به تکه‌های کوچکتر نیز تقسیم نمایید.
  • مرحله هفتم: در این مرحله، تکه‌های نان تست را در تابه‌ای به همراه مقدار کافی روغن زیتون اندکی تفت دهید. همچنین درب قابلمه را برداشته و اطمینان حاصل کنید که سوپ آماده شده است. سپس پودر آویشن را به آن افزوده و پس از حدود 5 دقیقه شعله زیر آن را خاموش کنید.
  • مرحله هشتم: اکنون فر را روشن کرده و با دمای 180 درجه تنظیم نمایید. در مدتی که فر در حال گرم شدن است، کاسه‌های مخصوص سرو سوپ را برداشته و با مقدار کافی سوپ، پر نمایید. سپس نان تست را به مقدار مساوی بین کاسه‌ها تقسیم کرده و روی آنها قرار دهید.
  • مرحله نهم: کار تمام است! فقط باید به مقدار لازم از پنیر پیتزا برداشته و روی نان تست قرار دهید. سپس کاسه‌ها را در فر گذاشته و برای مدت 7 الی 10 دقیقه صبر کنید تا پنیر پیتزا به خوبی روی نان ذوب شود. در آخر، برای مدت 2 دقیقه گریل را روشن کنید تا پنیر به رنگ طلایی گرایش پیدا کرده و کمی برشته شود.

نکات طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی با مزه ای شگفت انگیزطرز تهیه سوپ پیاز مجلسی

برای طبخ درست و اصولی سوپ پیاز فرانسوی، یکسری فوت‌وفن‌های ساده اما مهم وجود دارند که اگر آنها را نیز بدانید شما را در امر پخت این غذا بیش از پیش یاری می‌نماید. بدین منظور لطفا به نکات زیر، توجه لازم را داشته باشید:

  • به منظور افزودن عصاره آماده مرغ، می‌توانید آن را پس از پودر کردن، در تابه همراه با شکر تفت داده و سپس به آب مرغ اضافه نمایید.
  • از خرد کردن پیازها بصورت نگینی پرهیز کرده و آنها را به فرم اصلی و بصورت خلالی و هم‌اندازه خرد نمایید.
  • می‌دانیم در طرز تهیه غذاهای فرانسوی، کره جز ثابت و جدانشدنی است. بنابراین نوع باکیفیت آن را برای تهیه سوپ پیاز به کار ببرید.
  • سعی کنید برای پخت کامل پیازها، آنها را بیشتر در تابه و بوسیله تفت دادن با حرارت کم، نرم کنید، تا وقتی آنها را به آب مرغ اضافه می‌کنید، قدرت زیادی برای جذب آب نداشته و زودتر سوپ جا بیفتد.
  • در طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی از افزودن ادویه‌های اضافی و غیرضرور، جدا خودداری نموده تا عطر و طعم سوپ پیاز اصل فرانسه حفظ شود.
  • لزومی ندارد که حتما از عصاره مرغ برای تهیه سوپ پیاز استفاده کنید و می‌توانید به جای آن از عصاره یا آب گوشت و یا حتی ترکیب این دو بهره ببرید تا مزه متفاوت‌تر و بهتری حاصل آید.
  • سایز تکه‌های نان تست می‌تواند بر حسب سلیقه شما کوچک و یا به اندازه نصف نان تست باشد. در هر صورت بهتر است با توجه به سایز کاسه سوپ‌خوری عمل کرده و سایز نان تست را طوری در نظر بگیرید که تقریبا یک تکه از آن بیشتر سطح کاسه را بپوشاند.طرز تهیه سوپ پیاز ایتالیایی
  • شما می‌توانید به جای پنیر پیتزا از ترکیب پنیر چدار به همراه پنیر پارمزان نیز استفاده نمایید.
  • از آنجاییکه طرز تهیه سوپ پیاز برای سرماخوردگی بسیار موردتوجه می‌باشد پیشنهاد می‌کنیم از افزودن فلفل بیشتر و دارچین پرهیز نموده و به جای آنها این سوپ لذیذ را با لیموترش میل نمایید.
  • در مرحله پایانی تهیه سوپ پیاز فرانسوی، یادتان باشد که کاسه‌های انتخاب شده باید تحمل گرمای داخل فر را داشته باشند.

از فرانسه تا خونه شما فقط چند ساعته…

اصولا طرز تهیه غذای فرانسوی مانند راتاتوی، کاسوله یا سوپ پیاز، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای ما به ارمغان می‌آورند. اما جدای از طعم خوب این غذاها، اکنون که با طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی آشنا شدید و احتمالا از قبل طرز تهیه سوپ جو پرک را نیز می‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم این سوپ های خوشمزه را در فصل زمستان به منظور بازگشت قوای جسمانی تهیه و میل نمایید. البته معمولا انواع سوپ‌ها را یا برای زمان میهمانی به عنوان پیش‌غذا درست می‌کنیم یا هنگامیکه به شدت بیمار هستیم. در نتیجه، همانطور که مستحضر هستید در هر دوی این موقعیت‌ها، شرایط به گونه‌ای می‌باشد که امکان آماده‌سازی سوپ‌ها قدری دشوار می‌شود. لذا اسنپ‌فود مثل همیشه برای خدمت‌گزاری آماده بوده و می‌توانید با استفاده از سرویس سفارش آنلاین غذا ، وعده غذایی موردعلاقه‌تان را سفارش دهید.

سوالات متداول

چه موادی برای تهیه سوپ پیاز فرانسوی نیاز داریم؟

برای تهیه سوپ پیاز فرانسه نیاز به پیاز، سیر، کره، پنیر پیتزا، نان تست، شکر، آرد، برگ‌بو، روغن‌زیتون، آب مرغ، عصاره مرغ، نمک، فلفل سیاه و پودر آویشن داریم.

پیازها را خلالی خردکرده، تفت می‌دهیم. نصف قالب کره را به تابه پیاز اضافه کرده، تا باحرارت کم، پیازها نرم و کاراملی شوند. دو حبه سیر را رنده با باقی کره به تابه می‌افزاییم. وقتی مواد به خورد هم رفت. آردی که تفت‌داده‌ایم و با شکر ترکیب کرده‌ایم را به مخلوط پیاز اضافه می‌کنیم. مایه را در قابلمه می‌ریزیم. آب مرغ و عصاره مرغ را به قابلمه اضافه می‌کنیم. در آخر برگ‌بو و پودر آویشن را اضافه کرده و می‌گذاریم سوپ جا بیفتد. نان تست برشته شده را با کمی روغن‌زیتون تفت می‌دهیم. کاسه‌ای مناسب را با سوپ پرکرده نان تست را با مقداری پنیر پیتزا روی سوپ ریخته در فر قرار می‌دهیم.

سوپ پیاز فرانسوی، از نظر ظاهر با نوع ایتالیایی آن تفاوت ندارد، جز اینکه در طرز تهیه سوپ پیاز ایتالیایی از نان سیاباتا و پنیر فون تینا به‌جای نان تست و پنیر پیتزا استفاده می‌شود.

برای تهیه سوپ پیاز می‌توانید عصاره آماده مرغ را پس از پودر کردن، در تابه همراه با شکر تفت‌داده و سپس به آب مرغ اضافه نمایید. برای این سوپ لازم نیست که حتماً از عصاره مرغ استفاده کنید می‌توان به‌جای آن از عصاره یا آب گوشت و یا حتی ترکیب این دو استفاده کنید. شما می‌توانید به‌جای پنیر پیتزا از ترکیب پنیر چدار به همراه پنیر پارمزان نیز استفاده کنید. برای این سوپ کره باکیفیت انتخاب کنید. از افزودن ادویه‌های غیرضروری، جدا خودداری نموده تا عطروطعم سوپ پیاز اصل فرانسه حفظ شود.

نظرات کاربران