طرز تهیه سیب زمینی تنوری (روی فر، گاز، با فویل و …)

طرز تهیه سیب زمینی تنوری
2.4/5 - (13 امتیاز)

سیب زمینی تنوری رستورانی، پای ثابت رستوران‌ها و فست فود‌ها است. این غذای خوشمزه بین‌المللی، هم به صورت رژیمی و هم غیر‌رژیمی قابل طبخ است و با ساده‌ترین مواد و در زمانی کوتاه می‌توانید آن را تهیه کنید. در این مطلب از اسنپ فود، طرز تهیه سیب زمینی تنوری به روش‌های مختلف را گرد آورده‌ایم تا ببینید که به غیر از فر، با گاز، توستر و سولاردام هم می‌توان این غذای خوشمزه را تهیه کرد. با ما همراه باشید.

سیب زمینی تنوری
تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی سختی کم

سیب زمینی تنوریطرز تهیه سیب زمینی تنوری در توستر

در درست کردن سیب زمینی تنوری می‌توانید از انواع سبزیجات خشک مانند پونه یا آویشن استفاده کنید تا طبع سرد سیب‌زمینی، تعدیل شود. به طور کلی استفاده از این سبزیجات در انواع اسنک و تست ، باعث خواهد شد تا طعمی عالی بگیرند. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه این غذای لذیذ را بخوانید.

مواد لازم برای سیب زمینی تنوری رستورانی

با این مقدار مواد می‌توانید برای 3 نفر، سیب زمینی تنوری رستورانی و خوشمزه درست کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب‌زمینی متوسط 5 عدد
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه و نمک و فلفل به مقدار لازم
پودر سیر به مقدار لازم
پودر پاپریکا به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه سیب زمینی تنوری

در طرز تهیه سیب زمینی تنوری در فر، به این ترتیب عمل کنید:

  • مرحله اول: فر را روشن کرده و روی دمای 190 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا گرم شود. همیشه به یاد داشته باشید که در طرز تهیه فست فودها ، باید از پیش فر را گرم کنید که برای طبخ غذا، منتظر نمانید.
  • مرحله دوم: سیب‌زمینی‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید. سپس، آن‌ها را به صورت خلالی و درشت خرد کنید و داخل آب سرد بریزید تا نشاسته روی آن‌ها از بین برود.

نکته مهم: می‌توانید در طرز تهیه سیب زمینی تنوری رژیمی به جای کندن پوست سیب‌زمینی‌ها، آن‌ها را با برس تمیز بشویید و به همان صورت، به شکل خلالی خرد کنید. پوست سیب‌زمینی حاوی فیبر است و افراد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.

  • مرحله سوم: سیب‌زمینی‌های شسته شده را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود، سپس آن‌ها را روی یک دستمال مخصوص آشپزی قرار دهید تا کاملا خشک شوند.
  • مرحله چهارم: سیب‌زمینی‌ها را همراه با نمک و مقدار کافی از ادویه‌جات، داخل ظرفی گود و جادار بریزید و 2 قاشق غذاخوری زیتون به آن‌ها اضافه کنید.
  • مرحله پنجم:  سینی فر را چرب کرده و سیب زمینی‌ها را که حالا مزه دار شده‌اند، روی آن قرار دهید. سپس سینی را داخل فر قرار داده و بگذارید در دمای 190 درجه سانتی گراد برای چیزی بین 20 دقیقه تا نیم ساعت بماند. انتظار داریم که سیب زمینی‌ها تغییر رنگ داده، طلایی و برشته شوند. می‌توانید برای طلایی شدن روی سیب‌زمینی‌ها، چند دقیقه از گریل فر استفاده کنید.

طرز تهیه انواع سیب زمینی تنوریطرز تهیه انواع سیب زمینی تنوری

اگر به سیب زمینی تنوری علاقه دارید، می‌توانید آن را به روش‌های متفاوتی تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه سیب زمینی تنوری با گاز، توستر، پنیر پیتزا و … آمده است:

طرز تهیه سیب زمینی تنوری بدون فر

سیب زمینی تنوری روی گاز و بدون فر هم قابل طبخ است. برای این منظور، تعدادی سنگ نانوایی سنگکی تهیه کرده و پس از شستن، آن‌ها را کف قابلمه بچینید. تمام مراحل مشابه قبل است، اما این بار باید سیب‌زمینی‌ها را روی سنگ‌ها بچینید و قابلمه را به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. هر چند دقیقه سیب‌زمینی‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز بچرخانید تا به صورت یکدست، طلایی شوند.

البته طرز تهیه سیب زمینی تنوری در قابلمه را می‌توانید بدون استفاده از این سنگ‌ها و با مقدار قابل توجهی نمک نیز پیش ببرید. برای این منظور کافی است که ته قابلمه را به اندازه دو بند انگشت نمک ریخته و مراحل گفته شده در بالا را به همان ترتیب دنبال کنید.

به علاوه پیشنهاد می‌کنیم که حتما طرز تهیه اسنک تن ماهی را نیز دنبال کنید. این غذا از فست فودهای سالم محسوب شده و برای کودکان نیز بسیار مفید و جذاب است.

سیب زمینی تنوری با فویل روی گاز

در این روش که جزو سالم‌ترین روش‌های طبخ سیب زمینی تنوری است، چند عدد سیب‌زمینی را همراه با پوست، تمیز بشویید و و بدون نصف کردن، با چاقو برش بزنید. لابه‌لای برش‌ها، کمی کره یا روغن زیتون، نمک و ادویه‌های دلخواه را بریزید و سیب‌زمینی‌ها را داخل فویل بپیچید. سپس آن‌ها را داخل فر یا داخل تابه رژیمی روی گاز و یا روی بخاری گازی قرار دهید تا کاملا مغزپخت شوند. می‌توانید برای امتحان پختن سیب‌زمینی‌ها، یک چنگال را داخل آن‌ها فرو کنید، و اگر چنگال به راحتی فرو رفت، یعنی سیب زمینی تنوری شما پخته و آماده سرو است. این شکل از آماده کردن سیب زمینی تنوری، زمان بیشتری طول می‌کشد و باید هر زمان که مایل به تهیه آن هستید، از پیش، مدت بیشتری را برای طبخ غذا در نظر بگیرید. البته طول کشیدن این فرایند باعث خواهد شد تا سیب زمینی طعمی عالی به خود بگیرد و حتما از میل کردن آن، لذت زیادی خواهید برد. می‌توانید این سیب‌زمینی‌های خوشمزه را به صورت ساده یا همراه با سس دلخواه، سرو کنید.

طرز تهیه سیب زمینی تنوری در توستر

نحوه درست کردن سیب زمینی تنوری در توستر هم مشابه دستورهای قبل است. البته در صورت استفاده از توستر، دمای آن را روی 200 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید سیب‌زمینی‌های مزه‌دار شده، برای نیم ساعت داخل توستر بمانند تا کاملا مغزپخت شوند. می‌توانید 5 دقیقه آخر از گریل استفاده کنید تا سیب‌زمینی‌ها کاملا طلایی شوند.

اگر می‌خواهید سرعت کار را بالا ببرید می‌توانید از طرز تهیه سیب زمینی تنوری در سولاردام استفاده کنید و درجه دستگاه را با توجه به دفترچه راهنمای آن تنظیم کنید.

طرز تهیه سیب زمینی تنوری در مایکروفرطرز تهیه سیب زمینی تنوری در مایکروفر

برای تهیه سیب زمینی تنوری در مایکروفر، باید از درجه و تنظیم گریل مایکروفر استفاده کرده و حتما سیب زمینی‌ها را برش‌های متعددی بزنید که به خوبی مغزپخت شده و آماده سرو شوند. بهتر است که برای تهیه سیب زمینی تنوری در مایکروفر، از سیب زمینی‌های ظریف استفاده کنید که تنوری شدن آن‌ها راحت‌تر و سریع‌تر صورت بگیرد. در غیر این صورت، می‌توانید برش‌های کوچک‌تری به سیب زمینی بزنید تا پخت آن راحت‌تر باشد.

سیب زمینی تنوری با پنیر پیتزا

اگر دوست دارید سیب‌ زمینی تنوری با پنیر پیتزا داشته باشید، بعد از برشته شدن سیب‌زمینی‌ها، مقداری پنیر پیتزا روی سیب‌زمینی‌ها بریزید و دوباره سینی را برای چند دقیقه داخل فر بگذارید تا پنیرها آب شوند. اضافه کردن پنیر پیتزا به این غذای فست فودی خوشمزه، باعث خواهد شد تا خاصیت سیرکنندگی بیشتری داشته و بتوانید از آن به عنوان یک غذای کامل برای وعده شام یا عصرانه استفاده کنید.

طرز تهیه سیب زمینی تنوری با سس قارچ

سیب زمینی تنوری ساده یک غذای سبک و کم کالری است، اما در صورت تمایل و عدم نگرانی از اضافه وزن می‌توانید آن را با انواع سس‌های دلخواه، مانند سس گوجه یا سس قارچ میل کنید.

برای تهیه سس قارچ، قارچ‌ها را در کره تفت دهید و پس از اینکه آب آن‌ها کاملا کشیده شد، ترکیب شیر و خامه را به آن بیفزایید. سپس، مواد را روی حرارت ملایم هم بزنید تا به غلظت مناسب برسند. در ادامه، پنیر پارمزان، نمک و فلفل را اضافه کنید و پس از چند دقیقه، حرارت را خاموش کنید.

می‌توانید این سس را روی سیب‌زمینی‌های تنوری بریزید و یا در کاسه‌ای کوچک کنار ظرف سیب‌زمینی، سرو کنید. درست کردن یک سس خوشمزه، کمک خواهد کرد تا طعم سیب زمینی تنوری به مراتب جذاب‌تر شده و برای همه اعضای خانواده مورد پسند باشد. شما می‌توانید سس را معمولی تهیه کرده یا با اضافه کردن فلفل چیلی به آن، سس تندی آماده کنید.

طرز تهیه سیب زمینی تنوری شکم پرطرز تهیه سیب زمینی تنوری شکم پر

این غذا تنوع بسیار زیادی دارد و می‌توانید داخل سیب‌زمینی‌ها را بعد از تنوری کردن آن‌ها با ترکیبات مختلفی پر کنید. در این روش، سیب‌زمینی‌ها بزرگ را با پوست بشویید و خشک کنید. روی هر کدام سوراخ‌های ریزی با چنگال ایجاد کنید. کمی نمک و روغن زیتون روی سیب‌زمینی‌ها بمالید و آن‌ها را به مدت 60 تا 70 دقیقه داخل طبقه وسط فر با دمای 180 درجه قرار دهید.

پس از این مدت، سیب‌زمینی‌ها را خارج کنید و صبر کنید تا سرد شوند. روی هر کدام شیاری باریک ایجاد کنید و با یک قاشق کوچک مقداری از سیب‌زمینی را از این قسمت خارج کنید. به جای آن مخلوطی از کره یا خامه ترش، پنیرخامه‌ای، ادویه‌های دلخواه و پیازچه خرد شده بریزید.

البته همان‌طور که گفتیم می‌توانید برای سیب‌زمینی شکم‌پر، از ترکیبات مختلف دیگری شامل ژامبون، قارچ، گوشت چرخ کرده، پنیر پیتزا، فلفل دلمه‌ای، فیله گوجه فرنگی و … هم استفاده کنید. بسته به این که چقدر بخواهید ارزش غذایی سیب زمینی تنوری که آماده می‌کنید بالا باشد، می‌توانید از مواد مختلفی برای پر کردن آن، استفاده کنید.

وقتشه که به حرف دلت گوش بدی و سیب زمینی تنوری رو سفارش بدی

طرز تهیه سیب‌زمینی تنوری به روش‌های مختلف را برای شما توضیح دادیم. شما می‌توانید این سیب‌زمینی را با پنیر، با قارچ و … تهیه کنید و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید. همچنین، اگر وقت کافی برای تهیه آن را ندارید، می‌توانید انواع غذاهای فست فودی و سیب‌زمینی تنوری را از طریق سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود سفارش دهید. به این شکل، سفارش شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به محل آدرس شما می‌رسد.

نظرات کاربران