با طرز تهیه شربت لیمو عمانی در عراق (به روش عربی) آشنا شوید

طرز تهیه شربت لیمو عمانی
3.9/5 - (18 امتیاز)

یکی از چاشنی‌های خوش‌طعم خورش‌های ایرانی مانند خورش قورمه سبزی یا قیمه، لیمو عمانی است، اما جالب است بدانید که علاوه بر استفاده‌های متداول، از لیمو عمانی می‌توان یک شربت خوش‌طعم تابستانی هم تهیه کرد که بسیار خنک‌کننده و دلچسب است. این نوشیدنی طبع سردی دارد که مصرف آن به تعدیل طبع افراد گرم مزاج کمک می‌کند. در ادامه، مشخصات غذایی و طرز تهیه شربت لیمو عمانی را ارائه خواهیم کرد.

شربت لیمو عمانی

تعداد نفرات یک شیشه متوسط
زمان آماده‌سازی 10 دقیقه
زمان تهیه 30 دقیقه
میزان سختی کم

شربت لیمو عمانی

شربت لیمو عمانی

همان‌طور که خواهید دید، طرز تهیه این شربت خانگی، بسیار آسان است اما از آنجا که باعث افت فشار خون طبیعی شما خواهد شد، توصیه می‌شود آن را همراه با مقداری عسل میل کنید. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه این شربت تابستانی را ببینید.

مواد لازم برای طرز تهیه شربت لیمو عمانی خشک

هر عدد لیمو عمانی خام، حاوی 7 کالری انرژی است. اما باید گفت که بخش عمده کالری این شربت، مربوط به شکر آن است، زیرا در هر ۱۰۰ گرم شکر، 400 کالری وجود دارد و 3 پیمانه شکر، در حدود 300 کیلوکالری انرژی خواهد داشت.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
لیمو عمانی 4 عدد
آب 3 پیمانه
شکر 3 پیمانه

مراحل طرز تهیه شربت لیمو عمانی خانگی

برای تهیه یک شربت لیمو عمانی دلچسب و گوارا، مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: ابتدا لیمو عمانی را بشکنید و هسته‌های آن را خارج کنید. سپس، آن‌ها را همراه با 3 لیوان آب، داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و اجازه دهید برای 10 دقیقه، روی شعله گاز بجوشد. به جای جوشاندن لیموها می‌توانید آن‌ها را همراه با مقداری آب جوش، در ظرف مناسبی ریخته، درب آن را ببندید و برای 15 دقیقه، استراحت دهید.
  • مرحله دوم: پس از این زمان، لیموها را کمی با پشت ملاقه فشار دهید تا عصاره آن‌ها خارج شود، سپس از صافی عبور داده تا تفاله‌های لیمو کاملا جدا شوند.
  • مرحله سوم: شکر را به آب لیمو عمانی اضافه کنید و مجددا روی حرارت قرار دهید تا شربت قوام بیاید.

به همین سادگی، طرز تهیه شربت لیموعمانی به اتمام می‌رسد و شما می‌توانید پس از خنک شدن، آن را درون شیشه‌هایی تمیز و خشک ریخته و در یخچال نگهداری کنید. در ادامه باید بگوییم که اگر به درست کردن شربت‌های تابستانی علاقه‌مند هستید، آشنایی با طرز تهیه لیموناد خانگی هم خالی از لطف نخواهد بود.

طرز تهیه شربت لیمو عمانی تازه

طرز تهیه شربت لیمو عمانی تازه

این طرز تهیه، هیچ تفاوتی با دستور قبلی ندارد، اما اگر می‌خواهید از لیمو عمانی‌های تازه استفاده کنید، بهتر است آن‌ها را خودتان در منزل تهیه کنید. برای این کار، لیموترش‌ها را بشویید، خشک کرده و در محلول آب نمک غلیظ بریزید. بعد از 24 ساعت، لیموها را با آب سرد بشویید.

در قابلمه‌ای مناسب، آب را بجوشانید و با نصف پیمانه سرکه سفید مخلوط کنید. سپس لیموها را در قابلمه بریزید و پس از اینکه چند جوش خورد، از صافی عبور دهید و آن‌‌ها را با آب سرد بشویید. برای 2 تا 3 بار دیگر مراحل جوشاندن لیموها را تکرار کنید اما اجازه دهید با گذشت زمان و بدون آب سرد، خنک شوند.

پس از آن، روی لیموها یک سوراخ با خلال دندان ایجاد کنید و به مدت 10 روز، روی پارچه تمیزی مقابل آفتاب پهن کنید. پس از این مدت، آن‌ها را در سبد بریزید و حدود 2 تا 3 ماه، در مکان سایه قرار دهید تا به طور کامل خشک شوند. به این ترتیب می‌توانید برای تهیه شربت، از لیمو عمانی‌های تازه‌ای که خودتان در منزل تهیه کرده‌اید، استفاده کنید.

طرز تهیه شربت لیمو عمانی عراقی

طرز تهیه شربت لیمو عمانی عراقی

در طرز تهیه شربت لیمو عمانی در عراق (به روش عربی) از لیمو عمانی سیاه استفاده می‌شود و به آن شربت نومی بصرة یا شربت نومی می‌گویند. این شربت یک نوشیدنی معروف و خوشمزه است که می‌توان در منزل تهیه کرد. برای تهیه این نوشیدنی، بعد از گرفتن هسته لیمو عمانی‌ها، آن‌ها را همراه با آب و شکر درون یک قوری ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید. پس از اینکه شکر کاملا حل شد و آب جوشید، هل آسیاب شده و گلاب را به ترکیبات شربت اضافه کرده و درب قوری را بگذارید. چند دقیقه صبر کنید تا شربت خوش‌رنگی حاصل شود، سپس، قوری را از روی حرارت بردارید و پس از سرد شدن، محتویات آن را داخل یک ظرف شیشه‌ای ریخته و یک شبانه روز در یخچال قرار دهید. پس از این مدت، شربت را صاف کرده و میل کنید.

نکات مهم و اصولی در تهیه شربت لیمو عمانی

نکات مهم و اصولی در تهیه شربت لیمو عمانی

در طرز تهیه این شربت، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • حتما تمام تخم‌های لیمو عمانی را پیش از جوشاندن آن جدا کنید تا عصاره شربت تلخ نشود.
  • بسته به اینکه از لیمو عمانی زرد یا سیاه استفاده کنید، رنگ شربت هم به این دو رنگ خواهد بود.
  • هنگام مصرف، شربت لیمو عمانی را به نسبت 1 به 3 با آب و یخ مخلوط کرده و نوش جان کنید.
  • معمولا لیمو عمانی سیاه، تلخی و ترشی کمتری دارد و برای درست کردن این نوشیدنی، مناسب‌تر است. بهتر است از نوع قهوه‌ای آن در پخت و پز استفاده شود.

خواص و فواید لیمو عمانی

خواص و فواید لیمو عمانی

شربت لیمو عمانی فواید بسیاری دارد که بعضی از مهم‌ترین موارد عبارتند از:

  • در صورت مصرف غذاهای تند می‌توانید گرمی و التهاب آن‌ها را با این شربت خنک‌کننده، تعدیل کنید.
  • لیمو عمانی که همان لیموترش خشک شده بوده، سرشار از آنتی‌اکسیدان است. بنابراین، به عنوان یک ماده ضدسرطان، رادیکال‌های آزاد را از بین برده و موجب پیشگیری از بیماری‌های مختلف می‌شود.
  • مصرف شربت لیمو عمانی به بهبود سرفه، سرماخوردگی و مشکلات تنفسی ناشی از آن کمک می‌کند.
  • این شربت به عنوان یک کاهش‌دهنده فشار خون و چربی خون، برای افرادی مفید بوده که میزان این دو فاکتور در خون آن‌ها بالا است.
  • شربت لیمو عمانی در کاهش احتمال سکته قلبی و ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق سودمند است.
  • این شربت حاوی املاح مفیدی مانند کلسیم و پتاسیم است که این مواد معدنی در ساختار استخوان‌ها وجود داشته و موجب تقویت بافت‌های استخوانی می‌شوند.
  • شربت لیمو عمانی حاوی ویتامین C، اسید سیتریک و فلانوئیدها است.
  • این شربت، اشتهای شما را باز کرده و ضد نفخ است. به علاوه، با ضدعفونی کردن دستگاه گوارش، به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند.

لیمو عمانی به جز خورش، در شربت هم کاربرد دارد…

در این مطلب طرز تهیه شربت لیمو عمانی خوشمزه را توضیح دادیم. از دیگر ترکیبات جالب که می‌توان با لیمو تهیه نمود می‌توان به شور لیمو اشاره کرد. بنابراین، لیمو را دست کم نگیرید و از آن در موارد مختلف استفاده کنید.

در پایان، اگر دوست دارید برای تابستان با نوشیدنی‌های خنک از مهمانان خود پذیرایی کنید، از اسنپ فود کمک بگیرید. از طریق سفارش آنلاین آبمیوه در اسنپ فود، نوشیدنی‌های مورد نظر خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن، درب منزل تحویل بگیرید.

نظرات کاربران

ghasemzadehforji
26.مهر.1402

سلام شربت لیمو عمانی نشنیده بودم واقعا خوشمزه میشه جدی میگید

    snappfoodadmin
    29.مهر.1402

    سلام درست کردن شربت لیمو عمانی خیلی راحت و سریع هستش پیشنهاد میدم یک بار امتحان کنید و از طعم و مزه این نوشیدنی خوشمزه لذت ببرید