طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا و خمیر یوفکا

طرز تهیه شیرینی زبان
به این مقاله امتیاز دهید

شیرینی زبان یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های ایرانی است. این شیرینی مانند شیرینی دانمارکی یا انواع رولت برای پذیرایی در جشن‌های مختلف استفاده می‌شود. در طرز تهیه شیرینی زبان ابتدا مخلوط آرد و نمک را در فریزر خنک کرده و کره را روی آرد و نمک رنده کنید. آب خنک و آبلیمو را به مواد بیفزایید و با انگشت ورز دهید. در نهایت خمیر را به شکل توپک در آورده و در فریزر بگذارید. خمیر را با وردنه باز کرده و از ۴ جهت تا بزنید؛ این کار باید چهار بار تکرار شده و هر بار خمیر در یخچال استراحت کند. خمیر را با وردنه باز کنید و روی آن ترکیب عسل، آب و گلاب بمالید. در نهایت خمیر را قالب بزنید، روی آن ترکیب عسل مالیده و در فر بپزید.

در این مطلب از مجله اسنپ فود طرز تهیه شیرینی زبان را به روش‌های مختلف آموزش داده‌ایم؛ تا انتها همراه ما باشید.

شیرینی زبان خانگی
تعداد نفرات ۸ نفر
زمان آماده‌سازی ۱۸۰ دقیقه
زمان پخت ۴۵ دقیقه
میزان سختی متوسط
کالری شیرینی زبان در هر عدد ۱۰۸ کیلوکالری

طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا

مهم‌ترین قسمت در طرز تهیه شیرینی زبان ، آماده کردن خمیر هزارلا است. این خمیر در پخت شیرینی‌های دیگری مانند ناپلئونی، پاپیون و دانمارکی نیز استفاده می‌شود. نحوه پخت خمیر هزارلا به این صورت است که در زمان پخت لایه لایه خواهد شد. می‌توانید این خمیر را به صورت آماده خریداری کرده یا آن را در منزل تهیه کنید.

برای تهیه شیرینی زبان مانند هر کیک یا شیرینی دیگری باید مواد و ابزار لازم را در اختیار داشته باشید. بنابراین مواد لازم برای شیرینی زبان با خمیر هزارلا و مراحل تهیه آن را به دقت مطالعه و اجرا کنید.طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا

مواد لازم برای تهیه شیرینی زبان

مواد لازم برای تهیه شیرینی زبان به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۳۰۰ گرم
کره ۱۵۰ گرم
وانیل نصف قاشق چایخوری
آبلیمو ۱ قاشق چایخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
آب خنک ۱ فنجان
پودر پسته (برای تزیین) به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه شربت شیرینی زبان

برای تهیه شهد شیرینی زبان به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
عسل یک سوم پیمانه
آب ۱ قاشق غذاخوری
گلاب یک سوم قاشق چایخوری
شکر به مقدار کم

مراحل تهیه خمیر شیرینی زبان

در این بخش طرز تهیه خمیر شیرینی زبان را به صورت مرحله به مرحله معرفی کرده‌ایم؛ پس مراحل را به ترتیب انجام دهید:تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا

  • مرحله اول: کره را حداقل به مدت 2 ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملا سفت شود.
  • مرحله دوم: آب خنک و آب‌لیمو را با هم ترکیب کنید و ظرف را در یخچال بگذارید.
  • مرحله سوم: در کاسه‌ای بزرگ آرد و نمک را مخلوط کرده و در فریزر قرار دهید تا کاملا خنک شوند.
  • مرحله چهارم: کره و ظرف آرد را از فریزر بیرون بیاورید و به سرعت کره را روی آرد رنده کنید. سپس کره را با ترکیب آرد، نمک و وانیل به خوبی هم بزنید. دقت کنید که برای تهیه خمیر هزارلا، همه مواد باید خنک باشند. خنک بودن باعث می‌شود که خمیر بعد از پخت ترد و لایه لایه شود؛ بنابراین باید از آب خنک استفاده کنید و موادی که اشاره شد را در فریزر قرار دهید.
  • مرحله پنجم: ترکیب آب خنک و آب‌لیمو را در حدی که خمیر شکل بگیرد، به مخلوط اضافه کنید. دقت داشته باشید که میزان زیاد آب و آب‌لیمو در ترکیب آرد و کره، مانع از ورقه ورقه شدن خمیر می‌شود.
  • مرحله ششم: آرد، آب و کره را با هم ترکیب کنید و به آرامی خمیر را با نوک انگشتان خود ورز دهید تا یکدست شود. ورز دادن با نوک انگشتان، از انتقال زیاد حرارت به مواد و آب شدن کره جلوگیری می‌کند.
  • مرحله هفتم: زمانی که خمیر یکدست شد، آن را به صورت گرد درآورید. سپس خمیر را با پلاستیک بپوشانید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.
  • مرحله هشتم: پس از خارج کردن خمیر از یخچال، روی سطح کار کمی آرد بپاشید و خمیر را با وردنه پهن کنید. سپس گوشه‌های خمیر را از ۴ طرف روی آن برگردانید و خمیر را تا بزنید؛ در این حالت ۴ لایه تا شده از خمیر ایجاد می‌شود. آن را به مدت ۲۰ دقیقه دیگر در یخچال استراحت دهید.
  • مرحله نهم: خمیر را باز هم با وردنه باز کرده و ۴ لایه تا بزنید و مجددا در یخچال استراحت دهید. مرحله باز کردن و تا زدن خمیر باید ۴ بار تکرار شود تا به خمیر هزارلا برسید.

اکنون خمیر، برای طرز شیرینی زبان خانگی آماده است.

دستور تهیه شیرینی زبان خانگی

طرز تهیه شیرینی زبان خانگی با خمیر هزارلا به صورت زیر است:شیرینی زبان با خمیر هزارلا

  • مرحله اول: فر را در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا به خوبی گرم شود. دمای فر برای تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا بیشتر از دیگر انواع خمیر است؛ اما نباید از ۲۰۰ درجه بالاتر برود.
  • مرحله دوم: کاغذ روغنی را روی سینی فر قرار دهید و روی کاغذ مقداری آرد بپاشید تا آماده کنید.
  • مرحله سوم: خمیر را از فریزر درآورید تا بتوانید به راحتی آن را شکل دهید یا برش بزنید.
  • مرحله چهارم: در کاسه کوچکی عسل، آب و گلاب را به خوبی ترکیب کنید و کنار بگذارید. دقت داشته باشید که میزان عسل بر اساس سلیقه شما تنظیم می‌شود.
  • مرحله پنجم: خمیر هزارلا را روی سطح آردپاشی شده قرار دهید و روی آن را نیز کمی آرد بپاشید. اکنون خمیر را به قطر ۱ تا ۱.۵ سانتی‌متر پهن کنید.
  • مرحله ششم: با استفاده از هر قالبی که دوست دارید، خمیر را برش بزنید؛ قالب شما می‌تواند بیضی یا مستطیل شکل باشد. در صورت نداشتن قالب می‌توانید خمیر را با چاقو، به شکل مستطیلی برش بزنید و روی آن کمی شکر بپاشید.
  • مرحله هفتم: قلم‌موی نرمی را به شربت عسل آغشته کرده و روی خمیر بکشید؛ این کار پیش از قالب زدن نیز امکان‌پذیر است.
  • مرحله هشتم: قطعات برش زده را روی سینی قرار دهید و سپس سینی را به مدت ۲۰ دقیقه در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید.
  • مرحله نهم: بعد از پخت کامل شیرینی‌ها، آن‌ها را از فر خارج کرده و روی هر شیرینی قلم‌موی آغشته به شربت و عسل بکشید.
  • مرحله دهم: در مرحله آخر می‌توانید روی شیرینی‌های خود پودر پسته و یا شکر بریزید.

علاوه بر خمیر هزارلا می‌توان شیرینی زبان را با خمیر یوفکا نیز تهیه کرد. خمیر یوفکا یا خمیر فیلو خمیری است که مایه خمیر یا بیکینگ پودر ندارد و لازم نیست که پف کند. از این خمیر در تهیۀ شیرینی ناپلئونی و باقلوا نیز استفاده می‌شود و ما در ادامه تهیۀ شیرینی زبان با خمیر یوفکا را آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر یوفکا

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، خمیر یوفکا یا فیلو به هیچ وجه مایه خمیر یا بکینگ پودر ندارد. شما می‌توانید این خمیر را به صورت آماده خریداری کنید. با دستور پخت این بخش می‌توانید شیرینی زبان با خمیر آماده یوفکا یا فیلو را به آسانی تهیه کنید. همچنین شما با سفارش آنلاین از کافه نیز امکان تهیه انواع شیرینی بدون نیاز به صرف زمان پخت یا مراجعه حضوری به شیرینی فروشی را خواهید داشت.طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر یوفکا

مواد لازم برای تهیه شیرینی زبان با خمیر یوفکا

مواد لازم در طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر باقلوا یا یوفکا به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
خمیر یوفکا ۱۰ ورق
کره ۲۰۰ گرم
پودر شکر ۴ قاشق چایخوری
گردو خرد شده ۱ پیمانه
دارچین ۱ قاشق چایخوری
نمک به مقدار خیلی کم

مواد لازم برای تهیه شربت شیرینی زبان

مواد لازم برای تهیه شربت شیرینی زبان به این صورت است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آب یک و نیم پیمانه
شکر یک و نیم پیمانه
آبلیمو ترش ۱ قاشق چایخوری

دستور پخت شیرینی زبان با خمیر آماده

در ادامه طرز تهیه این شیرینی با خمیر یوفکا به صورت مرحله به مرحله معرفی کرده‌ایم. برای یادگیری طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا با ما همراه باشید:طرز تهیه شیرینی زبان به روش قنادی

  • مرحله اول: در طرز تهیه شیرینی با خمیر یوفکا ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود.
  • مرحله دوم: پودر شکر، نمک و دارچین را به گردوی خرد شده اضافه ‌کنید، مواد را به طور کامل مخلوط کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: کره را ذوب کرده و سطح کار خود را با آن چرب کنید. حال می‌توانید خمیر یوفکا را روی سطح کار قرار داده و پهن کنید.
  • مرحله چهارم: مخلوط پودر شکر، نمک، دارچین و گردو را روی خمیر یوفکا بریزید و آن را رول کنید.
  • مرحله پنجم: برای رول کردن خمیر باید آن را از عرض به سمت وسط تا کنید. در ضمن باید ۵ سانتی‌متر از هر دو طرف خمیر را ترکیب گردو و دیگر مواد نریزید و خالی بگذارید تا به راحتی رول شود.
  • مرحله ششم: رول‌های شیرینی زبان را با کره ذوب شده، کاملا چرب کرده و برش بزنید.
  • مرحله هفتم: کاغذ روغنی را روی سینی فر قرار دهید و شیرینی‌ها خود را روی سینی بگذارید.
  • مرحله هشتم: سینی را به مدت 15 الی 20 دقیقه درون فر قرار دهید تا به خوبی حرارت ببیند.
  • مرحله نهم: در این مدت آب و شکر را مخلوط کرده و روی شعله حرارت دهید تا غلیظ شود.
  • مرحله دهم: آب‌لیمو را به شربت اضافه کنید و به طور کامل هم بزنید. در نهایت غلظت شهد آماده شده را بررسی کنید.
  • مرحله یازدهم: در آخرین مرحله از تهیه شیرینی با نون یوفکا، هم‌زمان با خروج شیرینی‌ها از فر، شهد داغ را روی آن‌ها بریزید و منتظر بمانید تا شربت کاملا جذب شیرینی‌ها شود.

در پایان، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به شیرینی علاقه دارید، حتما مقاله طرز تهیه شیرینی آلمانی را نیز مطالعه کرده و در خصوص نحوه تهیه این شیرینی خوشمزه اطلاعات کاملی کسب کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی زبان

برای آنکه شیرینی زبان را با طعم بازاری و واقعی خود تهیه کنید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • در زمان ورز دادن اولیه خمیر هزارلا، خمیر را آردپاشی نکنید، چراکه بافت لطیف خود را از دست می‌دهد.
  • پس از هر بار تا زدن خمیر هزارلا، پیش از قرار دادن آن در یخچال، آرد اضافی روی خمیر را با یک قلمو تمیز کنید.
  • در هر مرحله از تهیه خمیر هزارلا، استراحت دادن آن در یخچال اهمیت زیادی دارد، چراکه اگر خمیر بیش از حد گرم شود، بافت اصلی را به دست نمی‌آورد.
  • پیش از آنکه شیرینی را در فر قرار دهید، اطمینان حاصل کنید که فر کاملا گرم باشد.

روش نگهداری شیرینی زبان

یکی از سوالات مهم این است که شیرینی زبان را چگونه نگهداری کنیم؟ شیرینی زبان شهد و شیرینی زیادی دارد و به همین دلیل باید آن را در یخچال نگهداری کرد. پس از خروج شیرینی‌ها از فر، ابتدا صبر کنید تا کاملا خنک شوند و سپس آن‌ها را در ظرفی درب‌دار بچینید و در یخچال بگذارید.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی زبان

اگر شیرین زبان خارج از یخچال یا در معرض هوای آزاد قرار بگیرد، زودتر خشک و خراب می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، شیرینی را در یخچال بگذارید و دقت کنید که درب ظرف نگهداری شیرینی کاملا بسته باشد.

شیرینی زبان ترد و خوشمزه را از اسنپ فود سفارش دهید…

در این مطلب با نحوه تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا و یوفکا آشنا شدید. شما می‌توانید خمیر را به صورت آماده خریداری کنید تا پخت این شیرینی با سرعت بیشتر و روش آسان‌تری انجام شود. در پایان پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه شیرینی دانمارکی را هم بخوانید تا تجربه جذاب پخت این شیرینی را هم از دست ندهید.

به علاوه شما می‌توانید به جای تهیه این شیرینی در منزل، از امکان سفارش آنلاین شیرینی در اسنپ فود کمک بگیرید. با این سرویس به راحتی هر مقدار شیرینی را که مایل هستید، سفارش دهید و در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

سوالات متداول

خمیر مورد استفاده در طرز تهیه شیرینی زبان چیست؟

برای تهیه این شیرینی به خمیر هزارلا نیاز دارید که برای درست کردن شیرینی دانمارکی نیز استفاده می‌شود. البته شیرینی زبان را می‌توان با خمیر یوفکا نیز تهیه کرد.

شهد شیرینی زبان با استفاده از چه موادی تهیه می‌شود؟

با استفاده از عسل، آب، گلاب و شکر می‌توان شربت و شهد شیرینی زبان را آماده کرد و با قلمو روی خمیر مالید.

درست کردن خمیر هزارلا چقدر زمان می‌برد؟

تهیه خمیر هزارلا بین ۳ تا ۴ ساعت زمان می‌برد؛ اما طعم بی‌نظیر این شیرینی زبان خانگی، ارزش سپری کردن این مدت زمان را دارد.

سوالات متداول

مواد لازم برای تهیه شیرینی زبان چیست؟

آرد سفید، کره، وانیل، آب لیمو، نمک و آب سرد برای تهیه شیرینی زبان نیاز دارید. همچنین برای شربت این شیرینی به عسل، آب، گلاب و شکر نیاز دارید.

کره و ظرف آرد را از فریزر بیرون بیاورید و کره را روی آرد سریع رنده کنید. سپس کره را با ترکیب آرد و نمک مخلوط کنید. دقت کنید که برای تهیه خمیر هزارلا، لازم است که همه مواد خنک باشند. ترکیب آب خنک و آب‌لیمو را در حدی که خمیر شکل بگیرد به مخلوط اضافه کنید. آرد، آب و کره را با چاقو با هم ترکیب کنید.

خمیر هزارلا را روی سطح آرد پاشی شده قرار دهید و روی آن را نیز کمی آرد بپاشید. اکنون خمیر را به قطر ۱ تا ۱٫۵ سانتی‌متر پهن کنید. با استفاده از هر قالبی که دوست دارید، خمیر را برش بزنید، قالب شما می‌تواند بیضی شکل یا مستطیل شکل باشد. در صورت نداشتن قالب می‌توانید خمیر را با چاقو مستطیلی شکل برش بزنید. سپس روی آن کمی شکر بپاشید.

قطعات برش زده را روی سینی قرار دهید. سپس سینی را به مدت ۲۰ دقیقه در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. بعد از پخت کامل شیرینی‌ها، آن‌ها را از فر خارج کنید و رویشان قلم‌موی آغشته به شربت و عسل بکشید.

مخلوطی که در مرحله اول آماده کرده بودید روی خمیر یوفکا بریزید و آن را رول کنید. برای رول کردن خمیر باید آن را به وسط عرض تا کنید بنابراین دقت کنید که ۵ سانتی‌متر دو طرف خمیر را خالی بگذارید که به راحتی رول شود. رول‌های خود را با کره ذوب شده کامل چرب کنید.

پودر شکر و دارچین را به گردوی خرد شده اضافه ‌کنید. مواد را به طور کامل مخلوط کرده و کنار بگذارید.

نظرات کاربران

human
03.اسفند.1401

مال کن که مثل شیرینی پزی های بیرون نشد قطعا ولی همچین بد هم نبود. کار سختشم همون خمیرشه، پیشنهاد میکنم یبار امتحان کنید.

lola
03.اسفند.1401

عالی بود، جالب بود که چند راه برای خمیرش داشت. عالی عالی عالی