طرز تهیه نان قلیفی خوشمزه زابلی

طرز تهیه نان قلیفی
3.3/5 - (15 امتیاز)

طرز تهیه نان قلیفی شما را به سیستان خواهد برد. این نان اصالتی بلوچی دارد و از زابل خود را به سفره شما رسانده است. نان قلیفی با خمیر مایع و آرد گندم تهیه شده و به دلیل وجود سیاه دانه، تخم گشنیز و همچنین رازیانه، طعم و عطر ‌العاده‌ای دارد. این نان سریع آماده شده و بسیار قوی است. طرز تهیه این نان راحت است و برای آماده سازی و طبخ آن نیازی به هم زن برقی یا فر نخواهید داشت.

طرز تهیه نان قلیفی

زمان آماده سازی 90 دقیقه
زمان پخت 45 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه نان قلیفی زابلی

طرز تهیه نان قلیفی زابلی

نان قلیفی را برای عصرانه یا صبحانه تهیه می‌کنند. این نان بدون نیاز به فر، در تابه آماده می‌شود. البته در شهرهای دیگری مانند سبزوار و نیشابور هم این نان سنتی سبک و لذیذ را از گذشته طبخ می‌کردند و در مواد اولیه آن‌ها یکی است. میزان شکر به کار رفته در این نان برخلاف طرز تهیه شیرینی عسلی کم بوده و صرفا برای طعم بخشی به نان استفاده می‌شود. در ادامه با طرز تهیه نان سیستانی قلفی ما را همراهی کنید.

مواد اولیه برای تهیه نان غلیفی

در طرز تهیه نان زابلی قلیفی مواد اولیه ساده و در دسترس هستند. تخم مرغ و شیر، آرد و شکر و کمی سبزی و ادویه، طعم دهنده‌ها و مواد اولیه‌ای هستند که برای تهیه نان قلیفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ 1 عدد
شیر نصف پیمانه
آرد گندم 1 پیمانه و نیم
شکر 1 قاشق غذاخوری
آب ولرم به میزان لازم
خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده، تخم گشنیز، رازیانه، سیاهدانه، زردچوبه به میزان لازم

مراحل تهیه نان قلیفی

مراحل تهیه نان قلیفی

طرز تهیه قلفی نیشابوری با نان قلفی سیستان شباهت زیادی دارد. مواد اولیه یکی هستند و طرز تهیه و پخت هم یکسان است. در ادامه با این طرز تهیه گام به گام با شما خواهیم بود.

  • مرحله اول: در مرحله اول از طرز تهیه نان غلیفی ابتدا باید یک کاسه مناسب انتخاب کرده و شکر و خمیر مایه را در آن مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: حالا تمام مواد را خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. بعد از آن آرد را اضافه کرده و مجدد هم بزنید.
  • مرحله سوم: در ادامه باید به این مواد مقداری آب ولرم اضافه کرد. خمیر شما باید نسبتاً شل و روان باشد. البته آبکی بودن و شل بودن آن نباید زیاد باشد. خمیر حالت و فرمی مثل ماست غلیظ خواهد داشت.
  • مرحله چهارم: حالا که خمیر شما آماده است، باید روی سطح خمیر را با سلیفون آشپزخانه بپوشانید و اجازه دهید که به مدت ۳۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند. خمیر نان غلیفی شما باید در این مدت زمان حباب زده و آماده شود.
  • مرحله پنجم: نکته اینجاست که این خمیر به دمای بالا و محیط خیلی گرمی احتیاج ندارد. به عبارتی طرز تهیه نان قلفی سبزواری یا سیستانی با سایر نان‌ها متفاوت است.
  • مرحله ششم: بعد از گذشت ۳۰ دقیقه حالا می‌توانید شیر و تخم مرغ را به سایر مواد خود اضافه کنید و مجدد تمام مواد را خوب هم بزنید
  • مرحله هفتم: سپس زعفران دم کرده، رازیانه، زردچوبه، سیاه‌دانه و تخم گشنیز را به خمیر و سایر مواد اضافه کرد و مجددا خوب با هم ترکیب کنید.
  • مرحله هشتم: درطرز تهیه نان قلیفی اگر تمایل داشتید تا نان شما شیرین باشد، شکر و در صورت علاقه به نان نمکی، کمی نمک به این ترکیبات اضافه کنید. اضافه کردن شکر یا نمک کاملا به ذائقه شخصی شما بستگی دارد. حالا مجددا تمام مواد را خوب با هم ترکیب کنید تا به غلظت مایه کیک برسند.
  • مرحله نهم: بعد از آن نیاز است که مجددا خمیرنان غلیفی شما 30 دقیقه دیگر در دمای محیط استراحت کند. البته طرز تهیه قلفی با خمیر نانوایی نیز امکان پذیر است. تنها کافی است که سبزیجات و ادویه جات را در ادامه به همراه شکر یا نمک به خمیر خود اضافه کنید.
  • مرحله دهم: حالا در ادامه بعد از گذشت مدت زمان 30 دقیقه، یک تابه مناسب انتخاب کنید. درون تابه را روغن ریخته و سطح آن را کاملا چرب کنید. سپس اجازه دهید تا روغن و تابه به خوبی گرم شوند.
  • مرحله یازدهم: بعد از گرم شدن تابه، حالا خمیر را کف آن پهن کنید. شما می‌توانید خمیر را به 2 قسمت نیز تقسیم کرده و نان را در 2 مرحله طبخ کنید. سپس درب تابه را ببندید تا نان شما به آرامی پخته شود.
  • مرحله دوازدهم: بعد از پخته شدن یک طرف نان، حالا آن را برگردانید تا سمت دیگر نیز کاملا پخته شده و طلایی رنگ شود. در نهایت نان قلفی خوش‌طعم و معطر شما آماده است.

چند نکته مهم در طرز تهیه نان قلیفی

نکته مهم در طرز تهیه نان قلیفی

مانند طرز تهیه انواع کیک و شیرینی ، پخت این نان هم به چند نکته ریز و مهم احتیاج دارد که در ادامه آن‌ها را به شما ارائه خواهیم کرد.

  • نکته اول اینکه طرز تهیه قلفی در توستر نیز امکان‌پذیر است. کافی است که خمیر آماده شده را در توستر قرار داده و اجازه دهید تا به آرامی پخته و مغزپز شود.
  • اگر حرارت تابه زیاد باشد، نان خمیر خواهد شد و به خوبی مغز پخت نمی‌شود.
  • توصیه می‌کنیم که در زمان پخت حتما از شعله پخش کن استفاده کنید.
  • در نهایت اگر تصمیم گرفتید که نان را در 2 مرحله آماده کنید، بد نیست بدانید که ارتفاع نان شما کم خواهد شد، اما به خوبی مغزپز و آماده می‌شود.

نان قلیفی برای سفره صبحانه و عصرانه شما

در این مطلب طرز تهیه نان قلیفی را با هم مرور کردیم. همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، این نان به شدت مقوی است و طرز تهیه متفاوتی نسبت به سایر نان‌ها دارد. پس پیشنهاد می‌کنیم که این نان را تهیه کنید و از طعم ان لذت ببرید.

البته، اگر تمایل دارید تا چند نوع نان و شیرینی آماده کنید و احساس می‌کنید که با تهیه این نان فرصت تهیه دیگر کیک و شیرینی را از دست می‌دهید،  از اسنپ فود کمک بگیرید. در واقع، به پخت این نان مشغول شوید و سایر موارد دلخواه را آنلاین از قسمت خرید شیرینی سفارش دهید.

نظرات کاربران