آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع پای و تارت
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه پای تمشک و پای تمشک سیاه؛ هدیه‌ای به عاشقان شیرینی

ترمه افضلی 01 فروردین 1402 11 دقیقه

 

طرز تهیه پای تمشک

پای تمشک یکی از دسرهای قدیمی و خوشمزه است. دستور پخت این دسر از قدیم تا به امروز تغییرات بسیاری داشته است. پای را با انواع میوه‌ها درست می‌کنند؛ اما پای تمشک طعم متفاوت و خاص‌تری بین ترشی و شیرینی دارد. میوهٔ تمشک چه در رنگ طلایی، سرخ و سیاه خاصیت فراوانی دارد.

مهم‌ترین آن‌ها خاصیت ضد سرطانی بودن است. این خاصیت به علت میزان زیاد ویتامین کی و آنتی‌اکسیدان موجود در تمشک است. خاصیت دیگر این میوه، فیبر فراوان و کالری کم آن است. به همین دلیل این میوه بسیار مناسب افرادی با رژیم لاغری است. خاصیت چربی‌سوز بودن تمشک باعث تنظیم وزن و سلامت بدن ما می‌شود. با همهٔ این فایده‌ها درست‌کردن یک کیک تمشک خوشمزه یا پای تمشک به‌خصوص در روزهای تابستان حال و هوای شیرینی به لحظه‌های ما می‌دهد.

ارزش غذایی و جزئیات پای تمشک

میزان کالری در 100 گرم ۳۶۰ کالری
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 10 دقیقه
تعداد نفرات 5 نفر

 

 

طرز تهیه خمیر پای تمشک

برای تهیه خمیر پای می‌توانیم خمیر را با خمیرمایه یا بدون خمیرمایه درست کنیم. همچنین می‌توانیم در تهیه پای تمشک بیسکویت را جایگزین خمیر پای کنیم. این دستور تهیه خمیر پای برای انواع دسرهای پای کاربرد دارد.

مواد لازم برای تهیه خمیر پای بدون خمیرمایه

مواد لازم

آرد ¾ ۳ پیمانه
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق غذاخوری
بیکینگ‌پودر نصف قاشق‌چایخوری
کره سرد خرد شده ¾ ۱ پیمانه
آب یخ ۲/۳ پیمانه
خامه ترش ۲ قاشق غذاخوری
سرکه ۱ قاشق‌چایخوری

طرز تهیه خمیر پای بدون خمیرمایه

مرحله اول: برای تهیه خمیر ابتدا در یک‌کاسه بزرگ، آرد، شکر، نمک و بیکینگ‌پودر را با هم مخلوط می‌کنیم.

مرحله دوم: کره را به قطعات کوچک برش داده، به مواد اضافه می­کنیم. سپس آب، خامه ترش و سرکه را باهم مخلوط کرده، یکجا به مخلوط آرد اضافه می­کنیم و سریع هم می­زنیم.

مرحله سوم: در این لحظه خمیر ظاهری مانند خرده­های نان دارد. خمیر را با دست ورز می­دهیم تا یکدست شود.

مرحله چهارم: خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم می­کنیم و در پلاستیک می­پیچیم. در آخر اجازه می­دهیم خمیر ۲ ساعت در یخچال استراحت کند. این خمیر را می­توانیم به مدت یک ماه در فریزر یا چند روز در یخچال نگهداری کنیم.

نکات لازم برای بهترشدن خمیر

  1. میزان مواد را کم یا زیاد نکنید تا خمیر خراب نشود.
  2. هنگام کار با خمیر، خمیر را آرد پاشی کنید تا از حالت چسبنده خارج شود.
  3. خمیر پای نباید خیلی نازک باشد در کمترین حالت ۶ میلی‌متر باشد.
  4. خمیر اگر زیاد نرم باشد باید آن را دوباره در یخچال قرار داد تا سفت شود.

 

کف خمیر را با چنگال سوراخ کنید.

مواد لازم برای تهیه خمیر پای با خمیرمایه

مواد لازم

کره ۲۰۰ گرم
شیر داغ ۲۰۰ میلی‌لیتر
خمیرمایه ۴۰ گرم
آب گرم ۵۰ میلی‌لیتر
آرد گندم ۸۰۰ گرم
شکر ۲۰۰ گرم
تخم‌مرغ ۳ عدد
وانیل ۱ گرم
نمک به مقدار لازم

 

طرز تهیه خمیر پای با خمیرمایه

مرحله اول: ابتدا خمیرمایه را با آب گرم مخلوط کرده و به مدت ۱۵ دقیقه در ظرف دربسته نگه می‌داریم.

مرحله دوم:  شیر را داغ‌کرده، از روی حرارت برمی‌داریم. کره نرم شده، نیمی از شکر و نمک را به آن اضافه می‌کنیم. مخلوط را هم زده و زمانی که حرارت مایع کم شد، مایه‌خمیر را به آن اضافه می‌کنیم. سپس دو عدد تخم‌مرغ را هم زده، به مواد اضافه می‌کنیم. مخلوط را خوب ترکیب می‌کنیم.

مرحله سوم: آرد را الک کرده و به مخلوط قبل اضافه می‌کنیم. از ترکیب مواد خمیری به دست می‌آید که آن را باد ورز دهیم. سپس خمیر را در پلاستیک پیچیده و به مدت یک ساعت در جایی گرم قرار می‌دهیم.

مرحله چهارم: بعد از آن خمیر را دو قسمت، یکی برای لایهٔ زیرین پای و دیگری برای لایه رویی پای می‌کنیم.

طرز تهیه پای تمشک

 

تزیین خلاق سطح خمیر رویی پای تمشک

مواد لازم برای تهیه پای تمشک ساده و سریع

مواد لازم

تمشک تازه یا منجمد ۵ فنجان
شکر دانه‌ریز ¾ پیمانه
نشاسته ذرت ۴ قاشق غذاخوری
آب‌لیمو ۱ قاشق غذاخوری
کره خرد شده مکعبی ۱ قاشق غذاخوری
خمیر پای ۲ ورق

 

طرز تهیه پای تمشک ساده و سریع

مرحله اول: برای تهیه یک پای تمشک ساده ابتدا تمشک، شکر، نشاسته ذرت و آب‌لیمو را به‌آرامی با هم مخلوط می‌کنیم.

مرحله دوم: یک چانه خمیر پای را روی یک سطح صاف با وردنه صاف می‌کنیم. روی خمیر را آرد می‌پاشیم و آن را بلند کرده، کف ظرف پای پهن می‌کنیم. به صورتی که کف و دیوارهٔ ظرف را بپوشاند.

مرحله سوم: مخلوط تمشک را که در مرحله اول آماده کردیم را داخل ظرف پای می‌ریزیم. در آخر تکه‌های کره را به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله چهارم: چانهٔ دیگر خمیر را روی سطح صاف با وردنه باز می‌کنیم. می‌توانیم این خمیر را کامل روی ظرف پای قرار دهیم و تنها برشی کوچک وسط آن بزنیم، یا خمیر را نواری برش داده به‌صورت شبکه‌ای روی ظرف پای می‌چینیم. در نهایت نیز می‌توانیم با قالب خمیر را برش بدهیم و روی پای قرار دهیم. لبه‌های خمیر را با دست‌به‌هم می‌چسبانیم. ظرف پای را به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۲۱۸ درجه سانتی‌گراد می‌پزیم، سپس دما را به ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهیم و ۴۰ دقیقه دیگر منتظر می‌مانیم تا روی پای حباب بزند.

طرز تهیه پای تمشک با جوز هندی

جوز هندی دانه‌ای سخت و عطردار است. ادویهٔ جوز هندی در انواع غذاها، سالادها، دسرها و شیرینی‌ها و همین‌طور نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. حالا باید دید ترکیب پای تمشک با جوز هندی چه تأثیری در طعم و عطر پای تمشک ما دارد؟

مواد لازم برای تهیه پای تمشک با جوز هندی

مواد لازم

خمیر تارت ۲ چانه
تمشک تازه یا منجمد ۵ فنجان
شکر دانه‌ریز ¾ پیمانه
آرد ۱/۳ فنجان
آب‌لیمو ۱ قاشق غذاخوری
جوز هندی به مقدار لازم
تخم‌مرغ بزرگ ۱ عدد
آب ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه پای تمشک با جوز هندی

مرحله اول: ابتدا فر را با دمای ۲۱۸ درجه سانتی‌گراد (۴۲۵ درجه فارنهایت) روشن می‌کنیم تا گرم شود. سپس تمشک، شکر، آرد، آب‌لیمو و جوز هندی را به‌آرامی با هم مخلوط می‌کنیم.

مرحله دوم: یک چانه خمیر را صاف ‌کرده آن را کف ظرف چرب شدهٔ پای پهن می‌کنیم به صورتی که کف و دیوارهٔ ظرف را بپوشاند. مخلوط تمشک را داخل ظرف پای روی خمیر پهن شده، می‌ریزیم. لبه‌های خمیر را با آب نمناک می‌کنیم.

مرحله سوم: چانهٔ دیگر را صاف‌کرده و روی ظرف پای قرار می‌دهیم، یا به‌صورت نواری برش داده و به‌صورت شبکه‌ای می‌چینیم. لبه‌های خمیر رویی و زیری را به هم می‌چسبانیم.

مرحله چهارم:  تخم‌مرغ و آب را با هم مخلوط کرده و با قلم‌مو روی پای تمشک خود می‌مالیم. در نهایت روی خمیر را شکر می‌پاشیم و در فر می‌گذاریم.

مرحله پنجم: پای تمشک را به مدت ۱۵ دقیقه در درجه ۲۱۸ سانتی‌گراد نگه می‌داریم. سپس حرارت را به ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد یا (۳۷۵ درجه فارنهایت) کاهش می‌دهیم و به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه به پخت زمان می‌دهیم . وقتی روی خمیر پای تمشک کمی قهوه‌ای شد و حباب زد، پای تمشک ما آماده است.

مرحله ششم: بعد از پخت اجازه می‌دهیم پای تمشک در محیط بیرون کاملاً خنک شود و فیلینگ سفت شود.

طرز تهیه پای تمشک با وانیل و خامه

طرز تهیه این نوع پای تمشک دستور متفاوتی دارد. این مدل دسر سریع‌تر آماده شده و طعم متفاوتی دارد. اگر از این طرز تهیه پای تمشک لذت بردید. شاید بهتر است پای رزبری و تمشک، کیک تمشک سیاه و کیک تمشک و مربا را هم امتحان کنید. علاوه بر این­ها طرز تهیه پای موز خامه‌ای را نیز از دست ندهید.

خامه را به سلیقه یا زیر مایه یا روی مایه تمشک می­توان ریخت.

مواد لازم برای تهیه پای تمشک با وانیل و خامه

مواد لازم

شکر دانه‌ریز ۱ فنجان
نشاسته ذرت ۳ قاشق غذاخوری
نمک ¼ قاشق‌چای‌خوری
آب ۱ فنجان
تمشک تازه ۴ فنجان
کره ا قاشق غذاخوری
خامه فرم گرفته ۱ فنجان
پودر قند ۱ قاشق غذاخوری
وانیل ۱ قاشق‌چای‌خوری

طرز تهیه پای تمشک با وانیل و خامه

 

مرحله اول: ابتدا فر را با دمای ۲۱۸ درجه سانتی‌گراد (۴۵۰ درجه فارنهایت) گرم می‌کنیم. خمیر پای را که صاف کردیم، کف قالب پای پهن می‌کنیم. به‌گونه‌ای که کف و دیوارهٔ ظرف را بگیرد. ظرف را در فر قرار می‌دهیم. ۹ تا ۱۱ دقیقه یعنی تا زمانی که رنگ خمیر قهوه‌ای، طلایی روشن شد صبر می‌کنیم. خمیر پخته را از فر خارج کرده، ۳۰ دقیقه زمان می‌دهیم تا کامل خنک شود.

مرحله دوم: در همین حال، در قابلمه روی حرارت شکر، نشاسته ذرت، نمک و آب را مخلوط می‌کنیم. سپس ۲ فنجان تمشک را به مواد اضافه کرده، هم می‌زنیم. مواد را روی حرارت متوسط می‌پزیم و مرتب هم می‌زنیم. وقتی مایه ما جوشید و غلیظ شد، کره را اضافه کرده و هم می‌زنیم. ظرف را از روی حرارت برمی‌داریم و می‌گذاریم خنک شود.

مرحله سوم: ۲ فنجان تمشک باقی‌مانده را در مخلوط تمشک خنک شده، می‌ریزیم. به‌آرامی مواد را هم می‌زنیم. مایه تمشک را در خمیر پخته‌شدهٔ پای می‌ریزیم. پای تمشک را حداقل به مدت ۲ ساعت قبل از سرو در یخچال نگه می‌داریم.

مرحله چهارم: قبل از سرو دسر، در یک ظرف خامه فرم گرفته، پودر قند و وانیل را با همزن برقی و سرعت بالا خوب ترکیب می‌کنیم. با این ماده پای تمشک خود را تزیین کرده در یخچال می‌گذاریم. در نهایت از طعم متفاوت و خوشمزهٔ این دسر لذت می‌بریم.

طعم بی‌نظیر این دسر را از دست ندهید.

مواد لازم برای تهیه پای تمشک با بیسکویت

مواد لازم

تمشک ۲ فنجان
شکر دانه‌ریز ۲ قاشق‌چای‌خوری
بیسکویت شکری ۲۰ عدد
ماست ۲ فنجان
آب‌پرتقال ۳ قاشق‌چایخوری
وانیل ¼ قاشق‌چایخوری

 

طرز تهیه پای تمشک با بیسکویت بدون فر

مرحله اول: یک فنجان از تمشک‌ها رو با یک قاشق‌چایخوری شکر و یک قاشق‌چایخوری آب‌پرتقال مخلوط می‌کنیم به صورتی که تمشک‌ها کاملاً له شوند.

مرحله دوم: بیسکویت‌ها را داخل کیسه ‌فریزر ریخته و با استفاده از وردنه یا گوشت‌کوب آن‌ها را خوب خرد می‌کنیم. بیسکویت خرد شده را به‌صورت یکنواخت در ظرف پای می‌ریزیم. با استفاده از قاشق بیسکویت‌ها را فشرده و منسجم می‌کنیم. مخلوط تمشک له شده مرحله اول را روی بیسکویت‌ها می‌ریزیم.

مرحله سوم: ماست را از یخچال خارج کرده تا دمای آن به دمای محیط برسد. سپس آن را روی لایه تمشکی پای، می‌ریزیم و با استفاده از لیسک، ماست را به‌صورت یکنواخت پهن می‌کنیم. روی ظرف را با پلاستیک می‌پوشانیم و حداقل ۳ ساعت در فریزر قرار می‌دهیم تا مواد خودش را بگیرد.

مرحله چهارم: باقیمانده تمشک، شکر و آب‌پرتقال را باهم مخلوط کرده و حدود ده دقیقه در دمای اتاق می‌گذاریم، بماند. سپس هنگام سروکردن پای تمشک را از فریز خارج کرده، برش می‌زنیم. روی هر تکه پای مقداری از مخلوطی که آماده کردیم، می‌ریزیم.

طرز تهیه پای تمشک سیاه

هیچ‌چیز به‌اندازه یک پای تمشک سیاه وحشی پخته شده، شبیه تابستان نیست! این نقل ‌قولی از یک شیرینی‌پز عاشق تمشک است. اگر شما هم جزء عاشقان میوهٔ تمشک به‌خصوص تمشک سیاه آبدار هستید، می‌توانید طرز تهیه انواع پای و تارت را با این میوه شگفت‌انگیز یاد بگیرید و از خوردن آن لذت ببرید.

تمشک سیاه نوعی از تمشک است که آبدارتر و سرشار از انواع مواد مغذی است و فواید بی‌شماری برای سلامتی انسان دارد. برای تهیه پای تمشک سیاه تقریباً ۴۰ دقیقه زمان لازم است. این دستور پخت مناسب ۸ نفر است.

پای تمشک سیاه سرشار از مواد مغذی

ارزش غذایی و جزئیات پای تمشک سیاه

میزان کالری ۱۷۴ کیلوکالری
زمان آماده سازی 1 ساعت
زمان پخت 40 دقیقه
تعداد نفرات 8 نفر

ترکیب فوق‌العادهٔ پای تمشک با بستنی وانیلی

مواد لازم برای تهیه پای تمشک سیاه

مواد لازم

خمیر پای ۲ ورق
تمشک سیاه ۶ فنجان
نمک ¼ قاشق‌چایخوری
شکر قهوه‌ای ¼ فنجان
شکر سفید دانه‌ریز ۱/۳ فنجان
آرد ¼ فنجان
دارچین ¼ قاشق‌چایخوری
کره ۲ قاشق‌چایخوری
سفیده تخم‌مرغ ۱ عدد

 

طرز تهیه پای تمشک سیاه

مرحله اول: ابتدا فر را با دمای ۴۲۵ درجه فارنهایت (۲۱۹ درجه سانتیگراد) گرم می‌کنیم.

مرحله دوم: ورقهٔ خمیر را در ظرف پای از قبل چرب شده پهن می‌کنیم. به صورتی که کف و دیوار ظرف پوشانده شود.

مرحله سوم: تمشک سیاه، شکر قهوه‌ای، شکر سفید، آرد، دارچین و نمک را در یک ظرف مخلوط می‌کنیم. مخلوط را روی خمیر در ظرف پای می‌ریزیم. کره را خردکرده، روی مواد می‌ریزیم.

مرحله چهارم: روی مواد را با ورقهٔ خمیر دیگر می‌پوشانیم. لبهٔ خمیر رویی را به لبهٔ خمیر زیرین خوب می‌چسبانیم تا در حین پخت مواد پای تمشک سیاه بیرون نریزد. روی خمیر را به‌صورت ضربدر برش می‌دهیم تا بخار خارج شود.

مرحله پنجم: سفیدهٔ تخم‌مرغ را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده، با قلم‌مو رو خمیر می‌مالیم. شکر قهوه‌ای را روی خمیر می‌پوشانیم و ظرف پای را در فر قرار می‌دهیم.

مرحله ششم: بعد از ۳۵ دقیقه وقتی روی خمیر حباب زد و طلایی شد پای را از فر خارج می‌کنیم. برای سرو پیشنهاد می‌کنیم پای تمشک را با بستنی وانیلی میل کنید.

مواد لازم برای تهیه پای تمشک سیاه با شیر

مواد لازم

تمشک سیاه تازه یا منجمد ۵ فنجان
شکر ¼ ۱ فنجان
نشاسته ذرت ¼ فنجان
کره نرم شده ۲ قاشق غذاخوری
شیر ۱ قاشق غذاخوری
شکر سفید ۱ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه پای تمشک سیاه با شیر

مرحله اول: ابتدا فر را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۸۰ درجه سانتی‌گراد) گرم می‌کنیم.

مرحله دوم: ظرف پای چرب شده را با ورقه نرم خمیر پای می‌پوشانیم به صورتی که کف و دیوارهٔ ظرف پوشانده شود.

مرحله سوم: تمشک سیاه، شکر، نشاسته ذرت، کره و نمک را با هم ترکیب می‌کنیم. سپس با قاشق مخلوط را داخل ظرف پای می‌ریزیم. ورق خمیر دوم را روی ظرف پای قرار داده، لبه‌های خمیر رویی و زیری را به هم می‌چسبانیم. روی خمیر رویی شکاف ایجاد می‌کنیم؛ مثلاً به‌صورت ضربدر، یا با چنگال روی آن را سوراخ می‌کنیم تا بخار خارج شود.

مرحله چهارم: با قلمو شیر را روی خمیر می‌مالیم و شکر را روی آن را می‌پاشیم. در آخر ظرف پای را در فر قرار می‌دهیم. به پای تمشک سیاه خود ۱ ساعت زمان می‌دهیم تا حباب زده، و روی خمیر قهوه‌ای طلایی شود. بعد از پخت، پای را از فر خارج کرده و می‌گذاریم خنک شود.

نکات مهم در تهیه پای تمشک

  1. قالب پای را در طبقه پایین فر قرار دهید تا به طور یکنواخت از کف و بالا حرارت آن را بپزد.
  2. برای غلیظ‌تر شدن مایه تمشک می‌توان از آرد و نشاسته ذرت استفاده کرد.
  3. برای این پای می‌توانیم از تمشک تازه یا منجمد استفاده کنیم. اگر از تمشک منجمد استفاده می‌کنیم، باید توجه کرد که آن را ذوب نکنیم، فقط آن را مستقیماً از فریزر خارج کرده و استفاده کنیم.
  4. حتماً مرحله پخت را تا زمانی که لایهٔ رویی پای حباب بزند، ادامه می‌دهیم. اگر روی خمیر پای خیلی تیره شد، کافی است پای تمشک را با مقداری فویل آلومینیومی بپوشانیم و به پخت ادامه دهیم.
  5. بادام طعم تمشک را به‌خوبی تکمیل می‌کند. هنگام درست‌کردن پای تمشک می‌توانیم، وانیل را به ۳/۴ قاشق‌چایخوری کاهش داده و ۱/۴ قاشق‌چایخوری عصاره بادام را مایه پای اضافه کنیم.
  6. حتماً خمیر پای را محکم به کف و دیوارهٔ ظرف پای فشار می‌دهیم تا خمیر پای در حین پخت جمع نشود.
  7. اگر تمشک‌ها مقدار زیادی آب می‌دهند، می‌توانیم روی کیک را نشاسته یا آرد بپاشیم. با این کار آب اضافی میوه جذب شده و پای خیس نمی‌شود.
  8. فراموش نکنید کف خمیر را با چنگال سوراخ کنید.

با هر امکاناتی می‌توان دسر خوشمزه‌ای آماده کرد

کلام آخر

در این مقاله با انواع دستور پخت‌های پای تمشک و پای تمشک سیاه آشنا شدیم. اگر ما را همراهی کنید در مقاله‌های دیگر نیز طرز تهیه کیک تمشکی را آموزش می‌دهیم. روش تهیه دسرها متنوع است. پس با هر امکاناتی که داشته باشیم می‌توانیم گاهی با آماده‌کردن یک دسر خوشمزه لحظات خوشی ایجاد کنیم.

بااین‌حال اگر مواد اولیه به‌خصوص تمشک و تمشک سیاه را در دسترس ندارید و نمی‌توانید این دسر خوشمزه را در خانه تهیه کنید، می‌توانید آن را از شیرینی آنلاین به‌صورت اینترنتی سفارش داده و در منزل تحویل بگیرید. نوش‌جان.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود