طرز تهیه پای لیموترش؛ دسر خوشمزه و فوری

3.3/5 - (6 امتیاز)

آموزش پخت فوری پای لیموترش

همه ما به دنبال راه‌های متفاوتی برای پذیرایی از مهمان‌ها هستیم تا به نحوی هنر و سلیقه و مهارت خود  در خانه‌داری و آشپزی را برای همگان آشکار سازیم. حتماً شما هم با ما موافق هستید که شیرینی‌پزی یکی از لذت‌بخش‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین کارها است. چرا که درست کردن کیک و شیرینی برای عزیزان، لذت خوردن آن در کنار دوستان و فرزندان را دوچندان خواهد کرد.

اگر دوست دارید همسر و فرزندان خود را غافلگیر کنید یا با دسری جدید و متنوع از مهمان‌های خود پذیرایی کنید، به شما پیشنهاد می‌دهیم حتماً طرز تهیه پای لیمو ترش را امتحان کنید. پای لیموترش یک دسر خوشمزه است که خیلی سریع آماده شده و طعمی بسیار خاص و متفاوت از دیگر دسرها دارد.

 

در تهیه پای لیموترش از ساده‌ترین و مغذی‌ترین مواد استفاده می‌شود.

رفته‌رفته با رسیدن فصل بهار و تابستان دسرهای خوش عطر و خوشمزه‌ای همچون پای لیمو با چای در عصر خیلی می‌چسبد و لذت دورهمی را برای شما خاطره‌انگیز خواهد کرد. خوبی این دسر، دستور پخت آسان آن است. هر کس که خانه شما را گم کرده باشد با عطر خوش این پای راه را می‌یابد. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه پای لیموترش را به صورت مرحله به مرحله یاد بگیرید.

 

 

کالری در هر 100 گرم 191 کالری
زمان آماده‌سازی 15 دقیقه
زمان پخت 35 دقیقه
تعداد نفرات 4- 6 نفر

معرفی ساده و کامل پای لیموترش

پای لیموترش یک شیرینی بین‌المللی و بهترین گزینه برای پذیرایی از مهمان‌ها است. این نوع از شیرینی که در بیشتر کشورها با نام تارت لیمو شناخته می‌شود با مزه و عطر لیمو از شیرینی‌ها و دسرهای اروپایی است که  بعدها به ترکیه و ایران رسیده است.

این دسر فرانسوی ظاهر فوق‌العاده‌ای داشته و بسیار خوشمزه است و همچنین دستور پخت بسیار آسانی دارد و درجه سختی آن کم است. مهم‌ترین نکته در طرز تهیه پای لیموترش، میزان شکر استفاده شده در آن است.

بیشتر افراد شاخصه اصلی دسر را میزان شیرینی آن می‌دانند؛ اما این امر در مورد پای لیمو صدق نمی‌کند. مزه لیمو در این دسر جایگزین شیرینی شده و همین شاخصه خاص، طعم و عطر آن را متفاوت کرده است.

برای خمیر تارت این دسر از زرده تخم‌مرغ استفاده می‌شود از این رو خمیری لطیف و بدون پف دارد. در ادامه مقاله طرز تهیه و مواد لازم برای تهیه این پای را مطالعه می‌کنید.

مواد لازم برای خمیر پای لیموترش

آرد 150 گرم
بیکینگ‌پودر نصف قاشق‌چای‌خوری
زرده تخم‌مرغ 1 عدد
نمک نصف قاشق چای‌خوری
پودر قند یک قاشق سوپ‌خوری
خامه 3 تا 4 قاشق سوپ‌خوری
کره 75 گرم

 

مواد لازم برای کرم پای لیمو

پوست لیمو رنده‌شده 1 عدد
آب سرد 3 قاشق سوپ‌خوری
پودر قند نصف پیمانه
آبلیمو 275 میلی‌لیتر
زرده تخم‌مرغ 3 عدد
آرد ذرت 3 قاشق سوپ‌خوری
کره 25 گرم

 

طرز تهیه پای مرنگ لیمو

مرنگ یک دسر مخصوص و خوشمزه است که بیشتر در کشورهای انگلیس و فرانسه و سوئیس، صرفاً به عنوان نوعی شیرینی مصرف می‌شده است؛ اما امروزه فرانسوی‌ها در تزئین انواع کیک و تارت از آن استفاده می‌کنند.

عنصر اصلی در طرز تهیه پای مرنگ لیمو، سفیده تخم‌مرغ و شکر است. پای لیموترش و مرنگ هر یک به صورت جداگانه یک شیرینی و به تنهایی دسرهای خوشمزه هستند. ترکیب تارت لیمو با مرنگ، مزه فوق‌العاده‌ای داشته و بسیار خاص و متفاوت است.

طرز تهیه پای لیموترش با مرنگ نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. چراکه برای پخت این دسر باید مراحل آماده‌سازی 3 لایه تارت لیمو را انجام داد. لایه اول نان تارت را آماده می‌کنیم و برای لایه دوم، آماده‌سازی کرم لیمویی خوشمزه را انجام می‌دهیم و در نهایت با آماده‌سازی مرنگ مرحله سوم را به پایان رسانده و لایه سوم تارت لیمو را اضافه می‌کنیم.

با کمی دقت به راحتی پای لیموترش را بپزید.

یکی از لایه‌های پای مرنگ لیموترش، مرنگ است که خود یک شیرینی جداگانه به شمار می‌آید و دستور تهیه خاص خود را دارد. طرز تهیه مرنگ به این صورت است که ابتدا سفیده تخم‌مرغ را داخل یک کاسه ریخته و خوب هم می‌زنیم تا پف کند.

سپس شکر را کم‌کم به سفیده تخم‌مرغ اضافه کرده و هم می‌زنیم تا مخلوط کش‌داری به دست آید. بعد از آن وانیل و نمک را اضافه می‌کنیم و با لیستک به صورت دورانی هم می‌زنیم. بعد از آماده‌سازی مواد، آن را درون قیف می‌ریزیم و با شکوفه‌های مرنگ سینی را پر می‌کنیم.

فر را روی درجه حرارت 120 درجه تنظیم کرده و 15 الی 20 دقیقه صبر می‌کنیم تا مرنگ‌ها آمده شوند. در مراحل پخت و طرز تهیه پای لیموترش، مرنگ آخرین لایه‌ای است که به دسر اضافه می‌شود. جدول زیر مواد لازم برای تهیه مرنگ را نشان می‌دهد.

سفیده تخم‌مرغ 3 عدد
شکر 90 گرم
نمک یک هشتم قاشق چای‌خوری

 

تارت لیموترش یک دسر خوشمزه و متفاوت اروپایی است.

اکنون نوبت به آن رسیده که طرز تهیه پای لیموترش را به صورت مرحله به مرحله توضیح دهیم.

مرحله اول: آماده‌سازی خمیر تارت

ابتدا آرد و کلیه مواد اولیه که برای تهیه خمیر تارت در بالا نام‌برده ‌شده را در یک ظرف ریخته و برای 7 دقیقه خوب ورز دهید تا مخلوط یکدست و نرمی به دست آید. بعد از آن، خمیر آماده شده را درون نایلون فریزر قرار داده و اجازه دهید برای 30 دقیقه در یخچال استراحت کند.

مرحله دوم: آماده‌سازی کرم تارت لیمو

در مرحله دوم از طرز تهیه پای مرنگ لیمو باید پوست لیمو، آبلیمو، پودر قند و کره را در یک قابلمه کوچک ریخته و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید. سپس آب سرد، آرد ذرت و زرده‌ تخم‌مرغ را به مخلوط اضافه کرده و بعد از ترکیب کردن همه مواد، آن را به مخلوط لیمو بیفزایید. بعد از ترکیب همه مواد، آن را برای 5 دقیقه روی حرارت بگذارید تا مخلوط قوام آمده و غلیظ شود.

مرحله سوم: پخت پای لیموترش

در نهایت بعد از استراحت خمیر تارت، قالب دلخواه را چرب کنید یا با کاغذ روغنی بپوشانید به‌طوری‌که قسمت‌هایی از کاغذ از ظرف بیرون زده باشند. سپس فر را روی دمای 150 درجه سانتی‌گراد گرم کرده و زمان پخت نان تارت را روی 30 دقیقه تنظیم کنید.

بعد از آن که رنگ نان تارت طلایی شد، کرم آماده شده را به پای افزوده و سپس مرنگ را به پای لیموترش اضافه کنید و دوباره پای لیموترش را در داخل فر قرار دهید. بعد از اتمام نیم ساعت پای لیموترش آماده شده و قابل سرو است.


پای لیموترش بهترین دسر برای وعده عصرانه است.

ترفندهای عالی برای خوشمزه‌تر شدن پای لیموترش

یکی از فوت و فن‌های پنهان طرز تهیه پای لیموترش که کمتر کسی از آن اطلاع دارد، رنده‌ای است که برای رنده کردن پوست لیمو از آن استفاده می‌شود. پوست لیمو را با رنده پنیر، رنده نکنید. بهترین روش برای رنده کردن پوست لیمو استفاده از زستر است.

همچنین هنگام رنده کردن باید مراقب باشید که پوسته سفید تخم‌مرغ، داخل پوست لیمو رنده یا اصطلاحاً زست نشود. زیرا باعث شده پای طعم تلخی داشته باشد. بهتر است که از آب لیمو تازه استفاده کنید. برای آب‌گیری لیمو، لیموهای بزرگ‌تر و نرم‌تر را سوا کنید تا راحت‌تر آب آن‌ها گرفته شود.

همچنین برای این که پای لیموترش، طعم بهتری داشته و برش زدن آن آسان‌تر باشد، بگذارید تا کاملاً سرد شود.

کلام آخر

در این مقاله طرز تهیه پای لیموترش را به صورت بهینه و با نکات کلیدی به شما آموزش دادیم، امیدواریم که مفید بوده باشد و بتوانید در روزهای گرم تابستان این پارافه لیمو خوشمزه را آماده کره و از صرف آن در میان وعده عصرانه لذت ببرید.

البته یکی دیگر از دستورهای عالی شیرینی‌پزی، طرز تهیه تارت کاستارد است که به شما پیشنهاد می‌دهیم حتماً آن را مطالعه کرده و درست کنید. تارت لیمو یک دسر عالی است که سرو آن با چای بی‌نظیر بوده و به علت مزه و عطر خاص و متفاوتی که دارد، مزه آن زیر دندان باقی خواهند ماند.

اصل طرز تهیه این پای بر اساس مزه لیمو بوده و شیرینی جای خود را به ترشی داده است از این رو سرو آن در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها می‌تواند تنوع بی‌نظیری باشد که مزه آن زیر دندان و خاطره‌اش در ذهن‌ها باقی خواهد ماند.

البته در روزهایی که سرتان شلوغ است و وقتی برای پخت این تارت خوشمزه ندارید، می‌توانید با سفارش آنلاین شیرینی در کمترین زمان ممکن تارت لیمو ترش را سفارش دهید.

 

نظرات کاربران

حمیده روزانی
01.مهر.1402

سلام فکرشم نمیکردم برای بار اول پای لیموترش درست کنم و خوشمزه میشه آموزشتون که دیدم خوشم امد دست به کار شدم دسر پای لیموترش درست کردم