طرز تهیه پودینگ دانه چیا؛ راحت ترین صبحانه سالم و رژیمی

طرز تهیه پودینگ دانه چیا
به این مقاله امتیاز دهید

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، اگر گیاهخوار هستید، اگر عاشق غذاهای رژیمی هستید و اگر فرصت کافی برای آشپزی ندارید و اگر با تمام این اگرها دوست دارید در ابتدای روز، یک صبحانه کامل، مقوی و لذیذ داشته باشید، احتمالا طرز تهیه پودینگ دانه چیا همان چیزی است که به دنبالش می‌گردید!

در تهیه این صبحانه خوشمزه، آنقدر دست شما باز است که خودتان هم تعجب خواهید کرد. پای ثابت این پودینگ، دانه چیا است. مایع پودینگ می‌تواند آب، شیر یا هر نوع شیر گیاهی باشد و انواع شیرین‌کننده‌ها و اسانس‌ها هم در کنار شما هستند تا طعم یک صبحانه بی‌نظیر را تجربه کنید. پس با اسنپ فود همراه باشید تا چند مدل طرز تهیه پودینگ چیا را با هم مرور کنیم.

طرز تهیه پودینگ دانه چیا
تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 5 دقیقه
زمان تهیه کمی بیش از ۳۰ دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم 486

نکته: این مقدار کالری، مربوط به 100 گرم از دانه‌های خالص چیا است که در صورت ترکیب شدن با موادی مانند انواع شیر یا عسل و… بالاتر خواهد رفت.

پودینگ دانه چیاپودینگ دانه چیا

این دانه‌های کوچک سفید و مشکی، ظاهری شبیه تخم شربتی و خواصی متفاوت دارند. آن‌ها به خودی خود، طعم خاصی ندارند و بسته به اینکه از چه ترکیباتی در کنارشان استفاده شود، تنوع قابل ملاحظه‌ای در طعم و شکل ظاهری پیدا می‌کنند. به عنوان یک صبحانه کامل، یک میان‌وعده سیر کننده و حتی یک دسر مجلسی سالم می‌توانید روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کنید و مطمئن باشید که در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک غذای دوست داشتنی و خوشمزه خواهید داشت.

در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه پودینگ چیا با شیر و عسل آمده است که می تواند یک صبحانه مقوی برای شروع یک روز پرتلاش باشد.

مواد لازم برای تهیه پودینگ دانه چیا

اگر به شیر حساسیت دارید و طرز تهیه دانه چیا با شیر برای شما میسر نیست، می‌توانید انواع شیرهای گیاهی مانند شیر بادام، شیر سویا یا شیر جوی دو سر را جایگزین آن کنید. مواد لازم برای تهیه این پودینگ خوشمزه، مطابق جدول زیر است:

 

مواد لازم مقدار مورد نیاز
دانه چیا نصف پیمانه
شیر 1 پیمانه
عسل 3 قاشق غذاخوری
سیروپ وانیل 1 قاشق غذاخوری
مربای آلبالو به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه پودینگ دانه چیا

برای تهیه پودینگ دانه چیا؛ این صبحانه خوشمزه و مقوی، مطابق مراحل را زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: دانه‌های چیا را در ظرفی مناسب ریخته و به ترتیب، شیر، عسل و سیروپ وانیل را به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید.
  • مرحله دوم: نیم ساعت زمان دهید تا ترکیب پودینگ دانه چیا در یخچال بماند و مزه‌ها به خورد هم بروند.
  • مرحله سوم: ظرف پودینگ را از یخچال خارج کرده و نیمی از آن را داخل یک لیوان مناسب بریزید. سپس، مقداری مربای آلبالو اضافه کنید و باقیمانده پودینگ را روی آن بریزید.

پودینگ دانه چیا آماده است و اگر لیوان آن را با چند برش توت فرنگی تزئین کنید، اشتهابرانگیزتر خواهد شد.

طرز تهیه دانه چیا برای لاغری

دانه چیا سرشار از پروتئین، امگا 3 و فیبر است و می‌توانید در رژیم لاغری خود روی آن حساب کنید. راه‌های مختلفی برای این هدف وجود دارد که چند مورد از پرطرفدارترین شیوه‌های مصرف این دانه مفید را در ادامه می‌خوانید:

  • با طرز تهیه کره ی بادام زمینی ، مقداری از این کره آجیلی تهیه کرده و دانه‌های چیا را به آن اضافه کنید. این ترکیب فوق‌العاده، هم انرژی‌بخش است و هم برای مدتی طولانی، شما را سیر نگه می‌دارد.
  • داخل ماست، سوپ یا انواع اسموتی‌هایی که مصرف می‌کنید، مقداری دانه چیا بریزید.
  • مقداری از پودر دانه چیا را روی سالادهای رژیمی یا ساندویچ‌ها بپاشید.
  • از طرز تهیه دانه چیا با آب استفاده کنید که بسیار ساده و فوری است. کافی است مقداری دانه چیا را در آب ریخته و با اضافه کردن چند ورق لیموترش تازه، علاوه بر حس سیری، سوخت و ساز بدن خود را بالا ببرد.
  • در طرز تهیه انواع کیک‌ها و کوکی‌های خانگی، 4/1 فنجان آرد چیا را جایگزین آردهای معمولی کنید تا کالری مصرفی‌تان کاهش یابد.

فراموش نکنید که بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری، صبح است و تنها با مصرف 2 قاشق غذاخوری از این دانه پرخاصیت می‌توانید معادل 15 گرم فیبر؛ یعنی نیمی از مقدار مورد نیاز روزانه خود را تامین کنید.

پودینگ چیا و جو دوسرطرز تهیه پودینگ جو دوسر و دانه چیا برای لاغری

برای تهیه این صبحانه رژیمی و خوشمزه، 1 قاشق غذاخوری دانه چیا، 1 قاشق مرباخوری جوی دو سر و یک استکان شیر را با هم مخلوط کرده و در ظرفی مناسب برای 10 دقیقه حرارت دهید تا دانه‌ها کاملا باز شده و لعاب‌دار شوند.

در ادامه طرز تهیه پودینگ جو دوسر و دانه چیا برای لاغری، شیرین‌کننده دلخواه خود مانند عسل یا شیره انگور را به اندازه 1 قاشق غذاخوری، اضافه کنید و در نهایت مقداری پودر دارچین یا اسانس مورد علاقه خود را در پودینگ بریزید.

اضافه کردن مقداری پودر کاکائو یا مغزیجات دلخواه مانند فندق یا بادام و همچنین میوه‌های فصل مانند موز و… هم اختیاری است و می‌توانید بنا بر سلیقه خود، هر طعم و مزه‌ای که دوست دارید، خلق کنید.

در پایان این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم که اگر طعم جوی دو سر را دوست دارید، طرز تهیه جوی پرک برای صبحانه را هم ببینید تا برای صبحانه‌های رژیمی و مقوی، ایده‌های بیشتری بگیرید.

طرز تهیه پودینگ چیا و موز

در این رسپی، 4/1 پیمانه دانه چیا را با 1 پیمانه شیر مخلوط کرده و به مدت یک شب داخل یخچال بگذارید تا دانه‌های چیا کاملا لعاب بیندازند و مخلوط، حالت ژله‌ای پیدا کند. پس از این مدت عسل را هم اضافه کنید و ظرف را کنار بگذارید.

در ظرفی دیگر، با استفاده از برش‌های توت فرنگی تازه، وانیل و مقداری مربای توت فرنگی، پوره درست کنید و نصف ترکیب دانه‌های چیا و شیر را با این پوره مخلوط کنید.

2 عد موز و مقداری توت فرنگی تازه را برش بزنید و دور تا دور دیواره لیوان را با این برش‌های میوه ای بپوشانید. سپس، داخل لیوان را به صورت لایه‌ای با ترکیب ساده دانه چیا و شیر و پوره توت فرنگی پر کنید. آخرین لایه دسر را با مقداری کره بادام زمینی بپوشانید و روی آن مقداری گردوی خرد شده بریزید.

طرز تهیه پودینگ دانه چیا رژیمیپودینگ دانه چیا رژیمی

یک ترکیب رژیمی برای این پودینگ، افزودن کره بادام زمینی و مقداری شکلات تلخ به دانه‌های چیا است. برای این منظور، 4/1 پیمانه دانه‌های چیا را با 1 پیمانه شیر یا انواع شیرهای گیاهی و 3 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی مخلوط کنید و پس از افزودن نصف قاشق چایخوری عصاره وانیل، آن را با 1 قاشق عسل یا شربت افرا شیرین کنید. برای سرعت بخشیدن به کار از مخلوط‌کن استفاده کنید و در ادامه با حفظ همین نسبت‌ها، شکلات را جایگزین کره بادام زمینی کرده و همین مراحل را تکرار کنید.

یک لیوان شیشه‌ای را با لایه‌های پودینگ کره‌ای و شکلاتی، به صورت یکی در میان پر کنید و ظرف پودینگ را حداقل 2 ساعت در یخچال بگذارید تا آماده مصرف شود.

این ترکیب سرشار از فیبر و چربی‌های مفید است و با وجود کره بادام زمینی و شکلات تلخ، سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و فشار خون شما را هم کاهش می‌دهد. اما فراموش نکنید که انواع پودینگ چیا، نهایتا تا 5 روز، در ظرف دربسته و در یخچال، قابل نگهداری هستند.

پودینگ دانه چیا، صبحانه مقوی و خوشمزه

طرز تهیه پودینگ دانه چیا به چند روش مختلف را با هم دیدیم. پیشنهاد می‌کنیم که این پودینگ را تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر دوست داشته باشید تا این صبحانه را میل کنید اما اعضای خانواده شما صبحانه‌های دیگری را بپسندند، کار شما سخت می‌شود. در این صورت، باید از اسنپ فود کمک بگیرید تا بتوانید با استفاده از گزینه سفارش آنلاین از کافه اسنپ فود، هر نوع صبحانه‌ای که می‌خواهید را سفارش دهید.

نظرات کاربران