آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه چولو لاری با نکات و ترفندهای مهم

ترمه افضلی 01 فروردین 1402 6 دقیقه

طرز تهیه چولو

شیرینی‌های سنتی جایگاه خاصی در میان ایرانیان دارند. این شیرینی‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی و فرهنگ و رسوم هر شهر تهیه می‌شوند. چولو یکی از نان‌های سنتی است که در شهرستان لار و شهرهای جنوبی پخت می‌شود. تهیه این شیرینی بسیار ساده است اما عطر و طعم بی نظیری دارد که می‌توانید در کنار چای یا دمنوش‌های دیگر نوش جان کنید.

نامگذاری این شیرینی به دلیل استفاده از وردنه‌ای خاص به نام چوه است که به صورت شیاردار است. این وردنه در هنگام پهن کردن خمیر، باعث ایجاد شیارهایی بر روی آن شده تا شیرینی ظاهری زیبا داشته باشد. در ادامه به طرز تهیه چولو لاری می‌پردازیم.

طرز تهیه چولو لاری با نکات و ترفندهای مهم

مواد لازم برای طرز تهیه چولو

مواد لازم برای تهیه شیرینی چولو خانگی ساده، بسیار ساده و در دسترس هستند و همین حالا می‌توانید برای تهیه آن دست به کار شوید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد 500 گرم
روغن جامد یا کره 200 گرم
شکر 200 گرم
پودر زنجبیل یک چهارم پیمانه
آب گرم به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی چولو لاری

تهیه این شیرینی نیز بسیار ساده و راحت است.

  • ابتدا روغن را ذوب کرده و با آرد و شکر مخلوط می‌کنیم. مخلوط را به آرامی با دست ورز می‌دهیم تا خمیری منسجم و یکدست ایجاد شود.
  • پس از مخلوط شدن، زنجبیل را به آن‌ها اضافه کرده و مجددا به ورز دادن ادامه می‌دهیم. آب گرم را به صورت مرحله به مرحله اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا زمانی که خمیر منعطفی ایجاد شود. این خمیر نباید به دست بچسبد.
  • پس از تهیه درون کیسه فریزر قرار داده و برای مدت زمان نیم ساعت درون یخچال قرار دهید. استراحت باعث می‌شود خمیر لطیف‌تر و شیرینی خوشمزه‌تری داشته باشید.
  • پس از آن خمیر را از یخچال خارج کرده و با وردنه بر روی سطح صافی باز می‌کنیم. ضخامت خمیر باید حدودا یک سانتی متر باشد تا شیرینی باکیفیت‌تری داشته باشید.
  • حال از قالب‌های شیرینی در شکل‌های مختلف گرد، یا اشکال دیگر برای قالب زدن خمیر استفاده می‌شود.
  • ماهیتابه یا قابلمه نچسبی را بر روی حرارت قرار دهید تا کاملا داغ شود. نیازی به استفاده از روغن نیست.
  • شیرینی‌ها قالب زده شده را درون آن قرار داده تا با شعله ملایم سرخ شوند. پس از سرخ شدن یک طرف آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر نیز به خوبی سرخ شود.
  • شیرینی‌ها را درون ظرف قرار داده تا کاملا خنک شوند و سپس نوش جان کنید.

مواد لازم برای تهیه یک شیرینی چولو خوش طعم

از آنجایی که در تهیه این شیرینی از زنجبیل استفاده می‌شود، به آن شیرینی چولو یا زنجبیلی گفته می‌شود.

میزان کالری در هر 100 گرم 180 کالری
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان لازم برای پخت 20 دقیقه
تعداد نفرات 6 نفر

 

این شیرینی نوروزی در لارستان به روش دیگری نیز تهیه می‌شود. روش‌ تهیه آن مشابه روش گفته شده است، با این تفاوت که می‌توانید شیرینی‌ها را درون سینی فر قرار داده و در فر بگذارید. به این صورت به طور همزمان دو طرف شیرینی برشته شده و آماده سرو است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این شیرینی این است که برای مدت زمان چند ماه درون فریزر قابل نگهداری است و مزه آن به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند.

شیرینی چولو از شیرینی‌های سنتی و پرطرفدار لار و شهرهای جنوب کشور

طرز تهیه تافتون لاری

تافتون لاری از خوشمزه‌ترین نان‌های جنوبی است که با بافت نرم و لطیف طرفداران زیادی در سراسر کشور دارد. اگر شما نیز به این نان علاقه دارید با ما همراه باشید تا با دستور تهیه آن آشنا شویم. مواد لازم برای تهیه آن به صورت زیر هستند.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد دو پیمانه
آب یک پیمانه
نمک یک قاشق مربا خوری سرخالی
شکر یک قاشق غذاخوری
خمیرمایه یک قاشق غذاخوری
هل کوبیده شده یک قاشق مربا خوری
روغن یک سوم پیمانه
پودر زنجبیل و سیاه دانه به مقدار کم

 

برای تهیه این نان خوشمزه ابتدا خمیر مایه را به همراه یک قاشق شکر و یک چهارم لیوان آن مخلوط کنید. این مخلوط را کنار گذاشته تا خمیر مایه به عمل بیاید. سپس در ظرف دیگری آرد را با نمک مخلوط کرده و مقدار کمی آب به آن اضافه می‌کنیم. مخلوط خمیر مایه را نیز به ان اضافه کرده و هم می‌زنیم. پس از آن روغن را نیز به ترکیب اضافه کرده و به خوبی ورز می‌دهیم تا کاملا یکدست شود.

طرز تهیه نان تافتون لاری

این خمیر باید در ظرف مناسب قرار گرفته و در محیط اتاق به مدت یک ساعت بماند و استراحت کند. پس از آن خمیر پف کرده، باید پف آن را گرفته و به چانه‌هایی با اندازه دلخواه از آن جدا کنید. می‌توانید مقداری پنیر صبحانه درون آن ها قرار دهید و کمی با وردنه صاف کنید. سپس با فاصله مناسب درون سینی فر بچینید.

سپس خمیر باید در همین حالت نیم ساعت دیگر استراحت کند. پس از استراحت مجدد با چاقو برش‌هایی بر روی آن‌ها ایجاد کرده و مقداری پودر هل و زنجبیل بر روی آن‌ها بپاشید. می‌توانید از سیاه دانه نیز به صورت دلخواه استفاده کنید.

فر را روشن کرده و در دمای 180 درجه قرار دهید. پس از گرم شدن، خمیرها را درون فر گذاشته تا به مدت 30 دقیقه بپزند. زیر نان‌ها که برشته شد گریل را روشن کنید تا روی آن‌ها نیز طلایی شود. پس از خارجش دن از فر کمی روغن روی نان‌ها بریزید و اجازه دهید خنک شوند. نان خوشمزه و لذیذ شما آماده است. از این نان می‌توانید به عنوان یک نان یا شیرینی رژیمی خوشمزه استفاده کنید.

طرز تهیه مهیاوه لاری

مهوه یا مهیاوه یکی از خوردنی‌های بسیار پرطرفدار در شهر لار و مناطق جنوبی کشور است. مهیاوه مایعی تیره رنگ متمایل به خاکستری است که بوی بسیار تندی داشته و در هرمزگان و مخصوصا لارستان دیده می‌شود. برای تهیه آن ابتدا ماهی ساردین را خشک کرده و کاملا می‌کوبند و پس از برشته کردن با مقداری نمک و آب مخلوط می‌کنند تا مایع نسبتا روانی به دست بیاید. این مایع مهوه یا مهیاوه نام دارد.

این مایع را بر روی سفره قرار داده و قسمتی از نان را در آن زده و میل می‌کنند. از دیگر کاربردهای آن استفاده در تهیه نان است. این نان، نان مهیاوه‌ای نام دارد. برای تهیه این نام از آرد یا خمیر نان سنگک به همراه آب، تخم مرغ، مهوه، کنجد و کره استفاده می‌کنند. تهیه آن همانند نان معمولی است، با این تفاوت که از مهوه نیز استفاده می‌شود تا طعم و عطری خاص و لذیذ به خود بگیرد.

طرز تهیه مهیاوه لاری

یکی دیگر از نان‌های معروف شهرستان لار، بالاتوه است که به مواد اولیه ساده و در دسترس تخم مرغ، شیر ولرم، آب، خمیر مایه، نمک، شکر، آرد و موادی مانند منجد، مهوه و کل استک برای رومال آن تهیه می‌شود. در مقاله‌های دیگر از بلاگ اسنپ فود می‌توانید با طرز تهیه نان بالاتوه لاری نیز آشنا شوید. این نان به کمک ساج (در زبان محلی به آن توه می‌گویند) تهیه می‌شود. مایع نان را بر روی آن ریخته و با ملاقه به صورت دورانی پخش می‌شود.

حاجی بادام نیز یکی از شیرینی‌های سنتی استان یزد است که در شهرهای مختلفی مانند شیراز، کاشان و … نیز تهیه می‌شود. این شیرینی سنتی بسیار خوشمزه و پرطرفدار است و با مواد اولیه ساده و در دسترسی تهیه می‌شود. در بلاگ اسنپ فود با طرز تهیه حاجی بادام آشنا شوید و این شیرینی خوشمزه و خوش عطر را تهیه و نوش جان کنید.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی طرز تهیه چولو پرداخته شد. این شیرینی از شیرینی‌های خوشمزه و پرطرفدار در شهرهای جنوبی کشور مخصوصا لار است. علاوه بر تهیه آن می‌توانید برای سفارش شیرینی آنلاین و شیرینی‌های سنتی و خوشمزه از طریق اسنپ فود اقدام نمایید. به این صورت انواع مختلفی از کیک، شیرینی و دسرهای مختلف را با بهترین کیفیت و در کمترین زمان درب منزل تحویل می‌گیرید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود