آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه گبولی گوشت
آموزش آشپزی
4.5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه گبولی گوشت با طعمی بی نظیر و عطری قوی

مینا اسماعیل بیگی 29 فروردین 1402 5 دقیقه

اگر از طرفداران پلوهای مخلوط هستید و غذاهایی مانند عدس پلو، لوبیا پلو و… برایتان تکراری شده، چرا طرز تهیه گبولی گوشت را امتحان نمی‌کنید؟ این غذا، متعلق به استان هرمزگان و شهر بندرعباس است و شبیه اکثر غذاهای جنوبی، عطر ادویه‌جات آن، هوش از سر آدم می‌پراند! این غذای محلی بندرعباس، یک انتخاب عالی و مقوی برای ناهار و شام است و طعم بی‌نظیری دارد که پیشنهاد می‌کنیم، برای یکبار هم که شده، حتما آن را امتحان کنید. برای دیدن طرز تهیه گبولی گوشت، با اسنپ فود همراه باشید.

گبولی گوشت
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 60 دقیقه
میزان سختی سختی متوسط

طرز تهیه گبولی گوشت

طرز تهیه گبولی با گوشت ریش ریش

گبولی گوشت، نوعی برنج مخلوط کته‌ای است که از ترکیب گوشت و نخود و برنج تهیه می‌شود و قرار گرفتن مخلفاتی مانند ادویه‌جات پلویی، کشمش، سیب زمینی و … در ترکیب آن، عطر و طعم آن را بی‌نظیرتر می‌کند. یکی از تفاوت‌های مهم این نوع پلوی مخلوط نسبت به سایر هم‌خانواده‌هایش این است که در طرز تهیه گبولی گوشت، برنج با آب گوشت پخته شده و دم می‌کشد و بنابراین، عطر و مزه گوشت، کاملا در بافت پلو، می‌نشیند. به همین دلیل، این غذای جنوبی، بسیار مقوی و خوشمزه است.

اما برای چشیدن طعم این غذای بندر، لازم نیست که راه دوری بروید، اگر اصول کار، به درستی رعایت شود، می‌توانید همان عطر و طعم فوق‌العاده را به منزل خود بیاورید. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه گبولی گوشت را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه گبولی گوشت

مواد لازم برای تهیه گبولی گوشت

شما می‌توانید با فراهم کردن مواد زیر، یک گبولی گوشت خوشمزه درست کنید و عزیزانتان را به یک غذای جنوبی فوق‌العاده، مهمان کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 4 پیمانه
نخود 1 پیمانه
گوشت چرخ کرده 300 تا 400 گرم
پیاز 2 عدد
کشمش نصف پیمانه
ادویه پلویی 1 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
چوب دارچین 1 تکه
پودر لیموعمانی نصف قاشق چایخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه گبولی گوشت

برای طرز تهیه گبولی با گوشت چرخ کرده، به این ترتیب عمل کنید:

  • مرحله اول: لازم است از شب قبل وارد عمل شوید و نخودها را در مقداری آب بخیسانید. برنج هم باید یکی دو ساعت پیش از طبخ، در آب و نمک، خیسانده شود.
  • مرحله دوم: برای شروع کار، پیازها را بشویید و پوست بکنید. سپس، به شکل خلالی خرد کرده و داخل مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.
  • مرحله سوم: پس از چند دقیقه، گوشت را اضافه کنید و با پیاز تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. در ادامه، فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید و با بقیه مواد تفت دهید تا عطر آن‌ها آزاد شود.
  • مرحله چهارم: یک تکه چوب دارچین را در مخلوط گوشت بریزید و کمی آب اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت، به طور کامل با حرارت ملایم، بپزد. فراموش نکنید که در اواخر پخت، کمی نمک در تابه بریزید.
  • مرحله پنجم: وقتی گوشت، کاملا پخت، آب گوشت را صاف کرده و در قابلمه‌ای جداگانه بریزید و ترکیبات گوشت را هم کنار بگذارید.
  • مرحله ششم: قابلمه حاوی آب گوشت را روی حرارت گذاشته و به آن، مقداری فلفل، پودر لیمو عمانی، هل و ادویه پلویی اضافه کنید و صبر کنید تا آب مزه‌دار گوشت، بجوشد.
  • مرحله هفتم: در این مرحله از طرز تهیه گبولی گوشت، آب برنج را دور بریزید و برنج را در قابلمه آب گوشت بریزید.

نکته: اگر آب گوشت کم است، باید مقداری آب به برنج اضافه کنید، اما دقت کنید که آب نهایتا تا یک بند انگشت روی برنج را بپوشاند.

  • مرحله هشتم: حالا باید صبر کنید تا شبیه تمام کته‌ها، آب برنج کشیده شود و پس از آن می‌توانید مقداری کره به برنج اضافه کنید و درب قابلمه دمکنی بگذارید.
  • مرحله نهم: زمانی که برنج در حال دم کشیدن است، باید به سراغ تهیه بقیه مواد برویم. برای این کار، در ظرفی جداگانه، نخود خیسانده شده را با مقداری آب بپزید.
  • مرحله دهم: در تابه‌ای دیگر، مقداری روغن بریزید و پیاز دوم را که به صورت خلالی خرد شده، داخل تابه بریزید و پس از سرخ شدن، کنار بگذارید.
  • مرحله یازدهم: نخودهای پخته شده را همراه با کمی پودر لیموعمانی، رب و نمک، در روغن تفت دهید و کنار بگذارید و کشمش‌ها را هم به طور جداگانه، کمی تفت دهید و از تابه خارج کنید.
  • مرحله دوازدهم: حالا تمام مواد آماده‌اند و احتمالا در این مدت، برنج هم به خوبی دم کشیده است. یک دیس مناسب را انتخاب کرده و برنج را داخل دیس بکشید. سپس به سلیقه خود، روی برنج را با گوشت چرخ کرده، پیاز خلالی، نخود و کشمش تزئین کنید.

اگر هنوز هم عطر فوق‌العاده این غذای جنوبی، شما را راضی نکرده است، مقداری پودر هل و میخک روی برنج بریزید و آن را سر سفره قرار دهید. نوش جان

چند نکته مهم و کاربردی در طرز تهیه گبولی گوشت

نکات مهم تهیه گبولی

در طرز تهیه گبولی گوشت، این نکات را هم به یاد بسپارید.

  • در رسپی اصلی این غذای بندر، از گوشت گوساله یا گوسفند استفاده می‌شود، اما استفاده از گوشت مرغ هم مانعی ندارد.
  • در طرز تهیه گبولی با گوشت ریش ریش، باید گوشت تکه‌ای را کاملا آبپز کرده و بعد با دست به صورت نسبتا درشت، ریش ریش کنید تا موقع سرو، مشخص‌تر باشد.
  • در بعضی دستورها، از سیب زمینی هم استفاده می‌شود. البته توجه داشته باشید که دستور اصلی گبولی گوشت، بدون سیب زمینی است، اما در صورت استفاده از آن می‌توانید مقداری سیب زمینی نگینی سرخ شده را هم به ترکیبات روی برنج، اضافه کنید. البته با کمی خلاقیت بیشتر، استفاده از سیب زمینی‌های قالب زده و شکیل و سرخ شده هم می‌تواند ظاهر غذای جنوبی شما را زیباتر کند.
  • با مقدار موادی که در دستور بالا آمده است، 2 عدد سیب زمینی متوسط، کافیست.
  • بنا به ذائقه خود می‌توانید از مقداری زعفران هم روی برنج و سایر مواد، استفاده کنید.

تجربه طعم بی نظیر گبولی گوشت با سفارش آنلاین غذا بندرعباس

طرز تهیه گبولی گوشت را با هم دیدیم، اما اگر جزو آن دسته از افراد هستید که فرصت کافی برای یک آشپزی تمام و کمال را ندارید، اصلا نگران نباشید و این غذای محلی بندعباس را با سفارش آنلاین غذا بندرعباس، مهمان خانه‌های خود کنید. تردید نداشته باشید که غذایی فوق‌العاده را امتحان کرده‌اید که با یکبار امتحان، مشتری دائمی آن خواهید شد. نوش جان و ایام به کام

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود