با طرز تهیه گرانولا، فواید و مضرات این ماده غذایی آشنا شوید

طرز تهیه گرانولا
4/5 - (9 امتیاز)

اگر فرد ماجراجویی هستید و دوست دارید همیشه دستورهای غذایی جدید را امتحان کنید، شاید بد نباشد به سراغ طرز تهیه گرانولا خانگی بروید. گرانولا به عنوان یک صبحانه مغذی و بین‌المللی، چند سالی است که در کشور ما مورد توجه قرار گرفته و طرفداران زیادی دارد.

البته این موضوع به دلیل ترکیب مواد اولیه مفید و پرخاصیتی است که در دستور طبخ گرانولا وجود دارد. به همین دلیل این خوردنی خوشمزه در ابتدا مورد توجه ورزشکاران، به ویژه کسانی که بدنسازی کار می‌کنند، قرار گرفت، اما در حال حاضر به عنوان یک صبحانه یا میان ‌وعده برای کودکان و بزرگسالان، طرفداران بیشتری پیدا کرده است. در این مطلب آموزش می‌‌دهیم که دستور طبخ گرانولا، صبحانه ای خوشمزه و مغذی چگونه است و این صبحانه چه فواید و مضرات احتمالی دارد.

گرانولا

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده‌سازی 20 دقیقه
زمان لازم برای تهیه 40 دقیقه
میزان سختی متوسط

گرانولا خانگی، صبحانه سالم و مقوی

گرانولا خانگی، صبحانه سالم و مقوی

گرانولا اخیرا در بین مردم رواج یافته است. این خوراکی هم یک صبحانه ایده‌‌آل است و هم می‌توان از آن به عنوان یک میان وعده مقوی و مغذی استفاده کرد. ترکیب اصلی این صبحانه از مخلوط کردن جو دوسر و شیرین‌کننده‌ای مانند شکر یا عسل به دست می‌آید؛ البته هنگامی که از این دستور برای صبحانه استفاده شود، می‌‌توان ماست یا شیر و حتی دوغ را به ترکیب مورد نظر اضافه کرد.

لازم به ذکر است که می‌‌توان این میان وعده خوشمزه را با مواد دیگری از جمله انواع میوه خشک، آجیل، دانه‌‌ها، دیگر غلات مثل برنج پوکی، کره بادام زمینی و چاشنی‌هایی مثل دارچین میل کرد. گرانولابار؛ غوغای طعم‌های متفاوت و جالبی است که باید امتحان کنید. در ادامه طرز تهیه گرانولا خانگی را به شما معرفی خواهیم کرد.

مواد اولیه مورد نیاز گرانولا

مواد اولیه مورد نیاز گرانولا

مواد اولیه برای دستور گرانولا خانگی به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
جو دوسر 4 فنجان
آجیل یا دانه‌های خرد شده مانند گردو، بادام زمینی، پسته، بادام هندی، تخمه آفتابگردان دانه کدو تنبل 1 فنجان
روغن نارگیل تصفیه نشده یا روغن زیتون بکر 4/1 فنجان
شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل، شکر یا شربت افرا 3/1 فنجان
میوه خشک مانند کشمش و خرما 2/1 فنجان
مرکبات تازه مانند تکه‌های نارگیل 4 قاشق غذاخوری
عصاره وانیل 1 قاشق چای‌خوری
دارچین و نمک به مقدار کافی
شکلات چیپسی 1 قاشق غذاخوری
ماست 2 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه گرانولا خانگی

برای تهیه گرانولا در منزل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در ابتدا لازم است تا فر را در دمای 180 درجه سانتی‌‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.
  • مرحله دوم: جو دوسر را درون ظرف ریخته و به مدت 5 دقیقه داخل فر برشته کنید. سپس از فر خارج کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: عسل و روغن را درون یک قابلمه کوچک ریخته و روی شعله گاز قرار دهید. این ترکیب را با حرارت کم، بین 2 تا 3 دقیقه تا زمانی که داغ شوند هم بزنید.
  • مرحله چهارم: وانیل را به ترکیب روغن و عسل اضافه کرده و مجددا مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: انتخاب مغزها به ذائقه شما بستگی دارد، اما دقت کنید که پیش از استفاده، باید مغزهای درشت نیم‌کوب شوند. تمامی مواد باقی مانده شامل آجیل و دانه‌‌ها تا نمک و دارچین را به جو دوسر برشته اضافه کنید.
  • مرحله ششم: مخلوط گرم شده عسل و روغن را به صورت داغ روی ترکیب جو دوسر و دیگر مواد بریزید.
  • مرحله هفتم: کف سینی فر را کاغذ روغنی قرار دهید؛ به گونه‌ای که تمام سینی را بپوشاند. مخلوط را داخل سینی پهن کرده و حدود 20 تا 25 دقیقه در فر بگذارید. البته باید هر 5 دقیقه یکبار ترکیب را هم بزنید.
  • مرحله هشتم: بعد از گذشت زمان پخت، گرانولا را از فر خارج کرده و در صورت تمایل مقداری کشمش و خرمای خرد شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید ترکیب خنک شود. در انتها می‌‌توانید گرانولا را با ترکیبات میوه تازه و شکلات چیپسی سرو کنید. همچنین برای طرز تهیه گرانولا با ماست، در مرحله نهایی، مقداری ماست با دیگر مواد ترکیب نمایید.

اگر به دنبال طعم‌های جدید هستید بهتر است تا با انواع صبحانه با کره بادام زمینی پرخاصیت نیز آشنا شوید.

طرز تهیه گرانولا خانگی بدون فر

طرز تهیه گرانولا خانگی بدون فر

در طرز تهیه گرانولا با عسل بدون فر، ابتدا باید مغزهای درشت را نیم‌کوب کنید و به همراه جو داخل تابه ریخته و تفت دهید. مشابه قبل عسل، روغن و وانیل را روی شعله حرارت داده و ترکیب کنید. پس از آنکه مغزها و جو تغییر رنگ داده و اصطلاحا بو داده شدند، آن‌ها را با ترکیب روغن و عسل و دیگر مواد اولیه مخلوط کنید. در نهایت اجازه دهید گرانولا خنک شده و سپس داخل ظرف بریزید. همانطور که مشاهده کردید طرز تهیه گرانولا در ماهیتابه نیز امکان‌پذیر است.

نکات کلیدی در طرز تهیه گرانولا خانگی

نکات کلیدی در طرز تهیه گرانولا خانگی

برای دنبال کردن تهیه گرانولا خانگی لازم است تا نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • به جز ترکیب اصلی یعنی جو دوسر و شیرین‌کننده، باقی مواد را می‌توانید به صورت اختیاری کم و زیاد کنید. البته برای تهیه یک گرانولا مقوی و خوشمزه به دانه‌ها، مغزها و میوه‌های خشک نیاز دارید.
  • در صورتی که گرانولا را از قبل آماده کرده باشید، نباید هنگام سرو این ترکیب را گرم کنید، زیرا باعث نرمی بیش از حد گرانولا می‌‌شود.
  • برای سرو گرانولا به عنوان صبحانه می‌توانید شیر گرم را روی ترکیب ریخته و آن را مصرف کنید.
  • پیش از این گفته شد که مخلوط را هنگام پختن در فر باید هر چند دقیقه یکبار هم بزنید؛ اما پس از اینکه احساس کردید وجود عسل و یا شکر باعث کاراملی شدن گرانولا شده است، می‌توانید از هم زدن آن دست بکشید.
  • گرانولا را می‎‌‌توانید در ظرف در بسته در یخچال به مدت دو هفته نگهداری کنید. در صورت تمایل به نگهداری طولانی‌‌تر می‌‌توانید گرانولا را فریز کنید.
  • برای ایجاد تنوع در مصرف گرانولا می‌‌توانید با استفاده از خمیر مافین یا پنکیک یک ترکیب جدید درست کنید. برای این کار باید مقداری از گرانولا را درون یکی از این دو ماده بریزد و سپس آن را بپزید تا به یک بافت جدید و البته تردتر از قبل دست پیدا کنید.
  • برای طرز تهیه گرانولا سیب و انگور، به سیب خشک و کشمش نیاز دارید که این دو ماده را در انتها یعنی زمانی که از فر خارج شد، باید با دیگر مواد گرانولا مخلوط کنید.
  • در صورت عدم دسترسی به روغن زیتون یا نارگیل می‌‌توانید از روغن کانولا یا روغن هسته انگور هم استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید که گرانولا حالت بیسکوییتی به خود بگیرد، می‌توانید مانند برخی از دستورها قبل از پخت و هنگام مخلوط کردن مواد، از سفیده تخم ‌مرغ در این ترکیب استفاده نمایید.
  • اگر به دنبال طرز تهیه گرانولا خانگی رژیمی هستید، دقت داشته باشید که حتما از عسل به عنوان شیرین‌کننده استفاده کنید، همچنین میزان روغن و مغزهای چرب مانند بادام هندی را کاهش دهید تا میزان کالری دریافتی شما کمتر شود.
  • میوه‌های خشک یا تازه را بعد از پخت به گرانولا اضافه کنید.
  • برای طرز تهیه گرانولا با شکلات، پس از آنکه مواد در فر یا درون تابه آماده شدند، مطابق ذائقه خود، مقداری شکلات با گرانولا ترکیب نمایید.

فواید مصرف گرانولا

فواید مصرف گرانولا

حال که با طرز تهیه گرانولا بار خانگی آشنا شدید، بهتر است از فواید این وعده غذایی نیز آگاه شوید. هر یک از ترکیبات موجود در گرانولا بخشی از یک تغذیه سالم و کامل هستند. جو دوسر به عنوان یک ماده پروتئینی، دانه‌ها و آجیل برای رساندن انواع چربی‌‌های سالم و ضروری، میوه‌‌ها برای جذب انواع ویتامین‌‌ها و شیر یا ماست هم به عنوان یک تأمین‌کننده کلسیم باعث می‌‌شوند تا گرانولا یکی از بی‌‌نظیرترین خوراکی‌‌های موجود برای مصرف باشد. از مزایای سلامتی این ماده در صورت مصرف نرمال می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

بهبود فشار خون

مواد فیبری موجود در جو دوسر که اصلی‌‌ترین ترکیب سازنده گرانولا است، می‌‌تواند به تنظیم فشارخون کمک کند. علاوه بر این وجود نوعی فیبر به نام بتاگلوکان در جو دوسر ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و کلسترول بالا را کاهش خواهد داد.

پیشگیری از سرطان

وجود مواد آنتی ‌اکسیدانی موجود در انواع میوه‌‌های خشک و تازه در گرانولا، به پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها کمک خواهد کرد. یکی از این بیماری‌های قابل توجه که باید آن را گروهی از بیماری‌ها بدانیم، انواع سرطان‌ها است. میوه‌های خشک و تازه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدن بوده که با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و التهابات بدن را کاهش می‌دهند.

افزایش عضله سازی

محتوای پروتئین موجود در جو دوسر و ترکیب آن با موادی مثل شیر یا ماست بهترین منبع پروتئین گیاهی برای افراد در حال رشد و ورزشکاران است. به همین دلیل است که جو دوسر یکی از مواد غذایی مهم در بین بدنسازان محسوب می‌‌شود.

علاوه بر این گرانولا انرژی لازم برای فعالیت‌‌های استقامتی مثل کوهنوردی را بالا می‌‌برد و این غذا از سال‌‌ها قبل یک انتخاب برتر برای کوهنوردان بوده است. البته استفاده از این ماده برای چنین ورزشکارانی به دلیل مدت زمان طولانی نگهداری و حمل آسان نیز مورد توجه خواهد بود.

بهبود هضم غذا

وجود انواع ترکیبات فیبری در گرانولا از جمله جو و آجیل باعث می‌شود تا سرعت تخلیه معده کندتر شود و عمل هضم بهبود یابد. علاوه بر این وجود فیبر می‌‌تواند منجر به احساس سیری در افراد شود که کنترل اشتها و کاهش مصرف غذا را در پی خواهد داشت. به همین شکل مصرف غلات در وعده غذایی صبحانه، موجب افزایش سطح باکتری‌های سالم روده خواهد شد.

مضرات مصرف گرانولا

مضرات مصرف گرانولا

بعد از توضیح طرز تهیه گرانولا خانگی و فواید آن نوبت به ذکر مضرات این غذا می‌رسد. کالری گرانولا خانگی به اندازه 275 کیلوکالری است که بسته به تغییر مواد می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل مصرف مداوم و بیش از حد این غذا ممکن است منجر به افزایش وزن شود. بنابراین اگر چه گرانولا سرشار از مقادیر زیادی ماده سالم و ضروری برای بدن است، اما می‌تواند کالری، قند و حتی چربی بالایی داشته باشد.

چربی‌‌هایی مثل کره یا روغن نباتی که برای افزودن طعم دلچسب به مواد گرانولا اضافه و منجر به برشته شدن ترکیب گرانولا می‌شوند، علاوه بر ایجاد کالری اضافی، می‌توانند میزان مشخصی از چربی مضر را وارد بدن کنند. از طرف دیگر وجود شکر در این ترکیب نیز می‌تواند میزان قند موجود در گرانولا را بیشتر از متوسط توصیه شده در روز افزایش دهد.

به این ترتیب اگر گرانولا بیش از حد مصرف شود، ممکن است افزایش وزن را به دنبال داشته باشد. این ماده غذایی می‌تواند کالری زیادی از چربی‌ها و قندهای اضافه شده داشته باشد و چربی موجود در آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، قند با شرایط مزمنی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و چاقی مرتبط است.

گرانولا، خوراکی خوشمزه و مقوی

با دانستن طرز تهیه گرانولا در منزل می‌توانید روز خود را با یک کاسه از این صبحانه انرژی‌‌زا شروع کنید. هر چه ترکیب این صبحانه متنوع‌‌تر باشد، خوراکی خوشمزه و البته مغذی‌تری را به بدن خود هدیه می‌دهید. گرانولا را می‌توانید به هزار و یک روش تهیه کنید؛ پس در استفاده از مواد اولیه فرعی نیازی نیست چندان سختگیری داشته باشید. گرانولا بهترین انتخاب برای افراد در حال رشد مانند کودکان، نوجوانان و خصوصا ورزشکاران برای تامین انرژی و نیازهای تغذیه‌ای روزانه است.

در پایان، توصیه می‌کنیم که برای تهیه این نوع خوراکی‌های خوشمزه از سفارش انلاین از کافه یا سفارش انلاین شیرینی اسنپ فود استفاده کرده و موارد دلخواه خود را انلاین سفارش دهید.

نظرات کاربران

sanghalaje
09.آبان.1402

سلام صبحانه گرانولا که البته من ب عنوان عصرانه مقوی هم میخورمش با سیب و موز خشک شده درست میکنم اوایل جو دو سر حذف کرده بودم بعد از خوندم توضیحات فهمیدم جو دوسر چقدر خاصیت داره در مواد اولیه درست کردن این صبحانه،عصرانه ی خوب مقوی اضافه اش کردم

    snappfoodadmin
    20.آبان.1402

    سلام گرانولا با جو دو سر مقوی تر میشه در درست کردن این صبحانه و میان وعده ای خوب و سرشار از انرژی از جو دوسر که ماده پروتئینی و
    دانه‌ها و آجیل برای رساندن انواع چربی‌‌های سالم و ضروری، میوه‌‌ها برای جذب انواع ویتامین‌‌ها و شیر یا ماست تأمین‌کنندی کلسیم هستند
    و باعث می‌‌شوند تا گرانولا یکی از بی‌‌نظیرترین خوراکی‌‌های لذیذ بشوند