طرز تهیه گرانولا خانگی، وعده غذایی موردعلاقه ورزشکاران

طرز تهیه گرانولا خانگی
1/5 - (1 امتیاز)

اگر فرد ماجراجویی هستید و دوست دارید همیشه دستورهای غذایی جدید را امتحان کنید، شاید بد نباشد این سری به سراغ طرز تهیه گرانولا خانگی بروید. گرانولا به عنوان یک صبحانه مغذی چند سالی است که در کشور ما به عنوان یک خوراکی بین‌ المللی مورد توجه قرار گرفته و طرفداران زیادی دارد.

البته این به دلیل ترکیب مواد اولیه مفید و پرخاصیتی است که در دستور طبخ گرانولا وجود دارد. به همین دلیل این خوردنی خوشمزه در ابتدا مورد توجه ورزشکاران، به ویژه کسانی که بدنسازی کار می ‌کنند، قرار گرفت. اما در حال حاضر به عنوان یک صبحانه یا میان ‌وعده چه برای کودکان و چه بزرگسالان طرفداران بسیار بیشتری پیدا کرده است. در این مطلب توضیح می‌ دهیم که دستور طبخ گرانولا چگونه است و این صبحانه چه فواید سلامتی یا مضرات احتمالی دارد.

طرز تهیه گرانولا خانگی

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 40 دقیقه
میزان سختی متوسط

گرانولا خانگی، صبحانه سالم و مقوی

گرانولا مقوی و خوشمزه

گرانولا اخیرا در بین مردم رواج زیادی پیدا کرده است. این خوراکی هم یک صبحانه ایده‌ آل است و هم می‌توان از آن به عنوان یک میان وعده مقوی و مغذی استفاده کرد. ترکیب اصلی این صبحانه از مخلوط کردن جو دوسر و شیرین کننده‌ای مثل شکر یا عسل است. البته هنگامی که از این دستور برای صبحانه استفاده شود، می‌‌توان ماست یا شیر و حتی دوغ را به ترکیب مورد نظر اضافه کرد.

لازم به ذکر است که می‌‌توان این میان وعد خوشمزه را با مواد دیگری از جمله انواع میوه خشک، آجیل، دانه‌‌ها، دیگر غلات مثل برنج پوکی، کره بادام زمینی و چاشنی ‌هایی مثل دارچین میل کرد. در ادامه یکی از دستورهای خوشمزه از این خوراکی را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا با نحوه طبخ آن به خوبی آشنا شوید.

مواد اولیه گرانولا

مواد اولیه برای دستور گرانولا خانگی به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
فنجان دو سر 4 فنجان
آجیل یا دانه‌های خرد شده مانند گردو، بادام زمینی، پسته، بادام هندی، تخمه آفتابگردان، دانه کدو تنبل 1 فنجان
روغن نارگیل تصفیه نشده یا روغن زیتون بکر 4/1 فنجان
شیرین کننده طبیعی مانند شکر، عسل یا شربت افرا 3/1 فنجان
عصاره وانیل 1 قاشق چایخوری
دارچین و نمک به مقدار کافی
میوه خشک مانند کشمش و برگ زردآلو 2/1 فنجان
مرکبات تازه، ماست، شکلات چیپسی، تکه‌های نارگیل 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه گرانولا خانگی

طرز تهیه گرانولا رژیمی خانگی

طرز تهیه گرانولا در منزل را با مراحل زیر دنبال کنید:

  • مرحله اول: در ابتدای مراحل دستور گرانولا خانگی، لازم است که فر را در دمای 180 درجه سانتی‌ گراد گرم کنید.
  • مرحله دوم: جو دوسر را درون تابه ریخته و به مدت 5 دقیقه یا کمی بیشتر درون فر برشته کنید.
  • مرحله سوم: عسل و روغن را درون یک قابلمه کوچک ریخته و روی شعلۀ گاز قرار دهید. این ترکیب را با حرارت کم به طور متوسط بین 2 تا 3 دقیقه تا زمانی که داغ شود هم بزنید.
  • مرحله چهارم: وانیل را به ترکیب روی گاز اضافه کرده و بعد از آن جو دوسر را از فر خارج کنید.
  • مرحله پنجم: در مرحله بعد تمامی مواد باقی مانده از آجیل و دانه‌‌ها گرفته تا نمک و دارچین را به مخلوط جو دوسر اضافه کنید.
  • مرحله ششم: پس از آن مخلوط گرم شده عسل با روغن را به صورت داغ روی ترکیب جو دوسر بریزید. مخلوط را به خوبی پهن کرده و حدود 20 تا 25 دقیقه در فر بپزید. البته باید هر 5 دقیقه یکبار ترکیب را هم بزنید.
  • مرحله هفتم: بعد از گذشت زمان پخت، گرانولا را از فر خارج کرده و در صورت تمایل مقداری کشمش و خرمای خرد شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید ترکیب خنک شود. در انتها می‌‌توانید گرانولا را با ترکیبات میوه تازه، شکلات چیپسی یا مقداری ماست سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه گرانولا

برای دنبال کردن با موفقیت طرز تهیه گرانولا خانگی بدون فر یا با فر، لازم است که نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • به جز ترکیب اصلی یعنی جو دوسر و شیرین کننده باقی مواد را می‌توانید به صورت اختیاری کم و زیاد کنید. البته برای تهیه یک گرانولا مقوی و خوشمزه به دانه‌ها، مغزها و میوه‌های خشک نیاز دارید.
  • در صورتی که گرانولا را از قبل آماده کرده باشید، نباید هنگام سرو این ترکیب را گرم کنید. در غیر این صورت این، باعث نرمی بیش از حد گرانولا می‌ شود.
  • برای سرو گرانولا به عنوان صبحانه می‌توانید شیر گرم را روی ترکیب ریخته و آن را مصرف کنید.
  • پیش از این گفته شد که مخلوط را هنگام پختن در فر باید هر چند دقیقه یکبار هم بزنید. اما پس از اینکه احساس کردید وجود عسل و یا شکر باعث کاراملی شدن گرانولا شده است، می‌توانید از هم زدن آن دست بکشید.
  • گرانولا را می‎‌‌توانید در ظرف درب بسته در دمای اتاق و یا یخچال به مدت دو هفته نگهداری کنید. در صورت تمایل به نگهداری طولانی‌‌تر می‌‌توانید گرانولا را فریز کنید.
  • برای ایجاد تنوع در مصرف گرانولا می‌‌توانید با استفاده از خمیر مافین یا پنکیک یک ترکیب جدید درست کنید. برای این کار باید مقداری از گرانولا را درون یکی از این دو ماده بریزد و سپس آن را بپزید تا به یک بافت جدید و البته تردتر از قبل دست پیدا کنید.
  • در صورت عدم دسترسی به روغن زیتون یا نارگیل می‌‌توانید از روغن کانولا و یا روغن هسته انگور هم استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید که گرانولا حالت بیسکوییتی به خود بگیرد، می‌توانید مانند برخی از دستورها قبل از پخت و هنگام مخلوط مواد از سفیده تخم ‌مرغ در این ترکیب استفاده کنید.
  • میوه‌های خشک و یا تازه را بعد از پخت به گرانولا اضافه کنید.

همین طور پیشنهاد می‌کنیم دنبال کنید که کره گردو چیست و درباره آن بیشتر بدانید.

فواید مصرف گرانولا

فواید گرانولا

حال که باطرز تهیه گرانولا خانگی آشنا شدید، بهتر است از فواید این وعده غذایی نیز آگاه شوید. هر یک از ترکیبات موجود در گرانولا بخشی از یک تغذیه سالم و کامل هستند. جو دوسر به عنوان یک ماده پروتئینی، دانه‌ها و آجیل برای رساندن انواع چربی‌‌های سالم و ضروری، میوه‌‌ها برای جذب انواع ویتامین‌‌ها و شیر یا ماست هم به عنوان یک تأمین کننده کلسیم باعث می‌‌شوند تا گرانولا یکی از بی ‌نظیرترین خوراکی‌‌های موجود برای مصرف باشد. از مزایای سلامتی این ماده در صورت مصرف نرمال می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بهبود فشار خون

مواد فیبری موجود در جو دوسر که اصلی‌‌ترین ترکیب سازنده گرانولا است، می‌‌تواند به تنظیم فشارخون کمک کند. علاوه بر این وجود نوعی فیبر به نام بتاگلوکان در جو دوسر ریسک ابتلا و خطر بروز بیماری ‌های قلبی و سطح کلسترول را کاهش خواهد داد.

پیشگیری از سرطان

وجود مواد آنتی ‌اکسیدانی موجود در انواع میوه‌‌های خشک و تازه در گرانولا به پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها کمک خواهد کرد. یکی از این بیماری‌های قابل توجه که در واقع باید آن را گروهی از بیماری‌ها بدانیم، انواع سرطان‌ها است. میوه‌های خشک و تازه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدن بوده که با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و التهابات بدن را کاهش می‌دهند.

افزایش عضله ‌سازی

محتوای پروتئین موجود در جو دوسر و ترکیب آن با موادی مثل شیر یا ماست بهترین منبع پروتئین گیاهی برای افراد در حال رشد و ورزشکاران است. به همین دلیل است که جو دوسر یکی از ماده ‌های مهم در بین بدنسازان محسوب می‌‌شود.

علاوه بر این گرانولا انرژی لازم برای فعالیت‌‌های استقامتی مثل کوهنوردی را بالا می‌‌برد. به همین دلیل است که این ماده از سال‌‌ها قبل یک انتخاب برتر برای کوهنوردان بوده است. البته استفاده از این ماده برای چنین ورزشکارانی به دلیل دو مزیت دیگر نیز است که شامل مدت زمان طولانی برای نگهداری و حمل آسان آن می‌‌شود.

بهبود هضم غذا

وجود انواع ترکیبات فیبری در گرانولا از جمله جو و آجیل همچنین باعث می ‌شود که سرعت تخلیه معده کندتر شود و البته عمل هضم بهبود پیدا کند. علاوه بر این وجود فیبر می‌‌تواند منجر به احساس سیری در افراد شود که کنترل اشتها و کاهش مصرف غذا را در پی خواهد داشت. به همین شکل مصرف غلات در وعده غذایی صبحانه، موجب افزایش سطح باکتری‌های سالم روده خواهد شد.

مضرات مصرف گرانولا

مضرات مصرف گرانولا

بعد از توضیح طرز تهیه گرانولا خانگی و فواید آن نوبت به ذکر مضرات آن می‌رسد. کالری گرانولا خانگی به اندازه 275 است که بسته به تغییر مواد می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل مصرف مداوم و بیش از حد این ماده ممکن است که منجر به افزایش وزن شود. بنابراین اگر چه گرانولا سرشار از مقادیر زیادی ماده سالم و ضروری برای بدن است، اما می‌تواند کالری، قند و حتی چربی بالایی داشت باشد.

چربی‌‌هایی مثل کره یا روغن نباتی که برای افزودن طعم دلچسب به مواد گرانولا اضافه و منجر به برشته شدن ترکیب گرانولا می‌شوند، علاوه بر ایجاد کالری اضافی می ‌توانند میزان مشخصی از چربی مضر را وارد بدن کنند. از طرف دیگر وجود شکر در این ترکیب نیز می‌تواند میزان قند موجود در گرانولا را بیشتر از متوسط میزان توصیه شده در روز افزایش دهد. به این ترتیب اگر گرانولا بیش از حد مصرف شود، ممکن است افزایش وزن را به دنبال داشته باشد. این ماده غذایی می‌تواند کالری زیادی از چربی‌ها و قندهای اضافه شده داشته باشد و چربی موجود در آن می‌‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. علاوه بر این، قند با شرایط مزمنی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و چاقی مرتبط است.

درب خانه را باز کنید، گرانولا در می زند…

با دانستن طرز تهیه گرانولا خانگی می ‌توانید روز خود را با یک کاسه از این صبحانه انرژی ‌زا شروع کنید. هر چه ترکیب این صبحانه متنوع‌‌تر باشد، خوراکی خوشمزه و البته مغذی‌تری را به بدن خود هدیه می‌دهید. گرانولا را می‌توانید به هزار و یک روش تهیه کنید. پس در استفاده از مواد اولیه فرعی نیازی نیست چندان سخت ‌گیری کنید. گرانولا بهترین انتخاب برای افراد در حال رشد مانند کودکان، نوجوانان و خصوصا ورزشکاران برای تامین انرژی و نیازهای تغذیه‌ای روزانه است. به جز این شما می‌توانید با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود، این میان وعده خوشمزه را سفارش داده و درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

نظرات کاربران