فواید هویج؛ خوشمزه‌ی چهار فصل

برای کمک به بهبود سلامتی، آب هویج میل کنید.
به این مقاله امتیاز دهید

سلول‌های بدن ما آینه‌ای از مواد غذایی است که ما مصرف می‌کنیم. هر چقدر در مصرف مواد غذایی هوشیاری به خرج دهیم، بازتاب آن را در سلامت خود خواهیم دید. به همین دلیل متخصصان و پزشکان امور تغذیه توصیه می‌کنند تا سبد غذایی‌مان را با مواد غذایی مختلف و مفید پر کنیم. مواد غذایی که ما در رژیم غذایی روزانه خود قرار می‌دهیم انواع مختلفی دارند و هرکدام بخشی از نیازهای بدن ما را تأمین می‌کنند.

هویج سبزیجاتی شگفت‌انگیز برای تمام فصل‌ها

گروه‌های سبزی‌ها و میوه‌ها، یکی از گروه‌های مهم و اساسی در سبد غذایی ما به شمار می‌روند. این خوراکی‌ها علاوه بر تأمین مواد مغذی و املاح معدنی مورد نیاز بدن ما، به بهبود بعضی مشکلات گوارشی نیز کمک می‌کنند. از طرفی مصرف آن‌ها باعث پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها نیز می‌شود. هویج یکی از اعضای این گروه است که در رژیم غذایی ما محبوبیت و جایگاه خاصی دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با فواید هویج و تأثیر آن در سلامتی شما، آشنا کنیم.

درباره هویج بیشتر بدانیم.

همان‌طور که گفتیم هویج یکی از گیاهان محبوب در رژیم غذایی انسان‌ها است. همه ما از یک لیوان آب هویج و بستنی در یک عصر گرم تابستانی لذت برده‌ایم، اما این تنها راهی نیست که بتوان هویج را در رژیم غذایی روزانه جا داد.

هویج به صورت‌های مختلف و در بسیاری از غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنیم حضور دارد. مثلاً بسیاری از ما، از طعم مربای هویج برای صبحانه لذت می‌بریم. در روزهایی که سخت مریض هستیم، یک کاسه سوپ داغ که ترکیبی از هویج و حبوبات و سبزی‌ها دیگر است، حالمان را بهتر می‌کند و بسیاری از غذاها و خورشت‌ها که با کمک هویج به غذایی خوشمزه‌تر تبدیل شده‌اند.

هویج علاوه بر رنگ نارنجی در رنگ‌های دیگر مانند زرد، سفید، سیاه و قرمز نیز وجود دارد. هویج نارنجی را هلندی‌ها در قرون وسطی و در جهان فراگیر کردند.

هویج علاوه بر طعم محبوبش، یکی از منابع مهم و سرشار از مواد معدنی و مغذی مانند ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است. همه ما می‌دانیم که هویج بابت تقویت بینایی مشهور است اما این تنها فایده هویج نیست. در ادامه این مطلب جدولی از مواد مغذی هویج برای شما آماده کرده‌ایم.

 

 

 

انرژی 41 کیلوکالری
کربوهیدرات 9.6گرم
فیبر غذایی 2.8گرم
پروتئین 0.9گرم
چربی ‌کل 0.24 گرم
قند 4.74 گرم
آب 88.29 گرم
نیاسین 0.98 میلی‌گرم
منگنز 0.14 میلی‌گرم
پتاسیم 320 میلی‌گرم
کلسیم 33 میلی‌گرم
منیزیم 12 میلی‌گرم
ویتامین C 5.9میلی‌گرم
سدیم 69 میلی‌گرم
زینک (روی) 0.24میلی‌گرم
آهن 0.3میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید 0.27 میلی‌گرم
ریبوفلاوین 0.06میلی‌گرم
ویتامین K 13.20میکرو ‌گرم
مس 0.05میکروگرم
فولات ۱۱۴ میکروگرم
تیامین 0.07 میلی‌گرم
ویتامین A 835 میکروگرم
ویتامین E 0.66 میلی گرم

 

فواید آب هویج

1.آب هویج یکی از آب‌میوه‌هایی است که مصرف یک لیوان از آن به طور مرتب تأثیرات قابل توجهی در تقویت سیستم ایمنی شما خواهد داشت.

2.آب هویج منبعی سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است. ویتامین A می‌تواند سلامت قلب شما را حفظ کند و از بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی پیشگیری کند. این ویتامین اندام‌های داخلی شما را نیز در برابر عوامل میکروبی و بیماری‌زا مقاوم می‌کند.

3.یکی دیگر از خواص آب هویج کاهش میزان کلسترول است. علت این کاهش، ذخیره پتاسیم هویج است که باعث کاهش میزان کلسترول و به دنبال آن کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود.

4.آب هویج خواص شگفت‌انگیزی برای موها دارد. بتاکاروتن موجود در هویج به قوی و ضخیم شدن ریشه موها کمک می‌کند. مصرف آب هویج با افزایش گردش خون در کف سر سرعت رشد موها را هم بهبود می‌بخشد.

5.همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف هویج روند سفید شدن موها را نیز کند می‌کند. اگر از شوره سر کلافه شده‌اید می‌توانید روغن هویج را امتحان کنید. با مالیدن این روغن به کف سر خود و آب کشی پس از ۱۰ دقیقه شاهد نتایج شگفت‌انگیز آن باشید.

6.آب هویج در سلامت پوست هم نقش به سزایی دارد. استفاده از این نوشیدنی به دلیل وجود منابع سرشار از پروتئین، در ترمیم زخم‌ها و کلاژن سازی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

7.آب هویج در سلامت ریه‌ها نیز نقش بزرگی ایفا می‌کند. علت این موضوع وجود ویتامین آ است که از بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند. این نوشیدنی در دوران همه‌گیری کرونا، به بهبود بیماران با آسیب‌های ریوی کمک زیادی کرد.

برای کمک به بهبود سلامتی، آب هویج میل کنید.

آب هویج یک نوشیدنی بسیار پرطرفدار و سرشار از ویتامین است.

8.آب هویج به خاطر وجود آنتی اکسیدان‌ها، مثل لوتئین، لیکوپن، زآزانتین با رادیکال‌های آزاد که یکی از عوامل اصلی تخریب سلول‌ها و بیماری سرطان هستند، مقابله می‌کند.

9.آب هویج خواص چشمگیری برای کودکان دارد. علاوه بر شهرت زیاد هویج در تقویت بینایی، در بهبود حافظه کودکان نیز نقش بسزایی دارد. از طرف دیگر، باعث تأمین آب بدن در کودکان مبتلا به اسهال می‌شود و در روند بهبود آن‌ها تأثیر می‌گذارد. آب هویج در از بین رفتن میکروب‌های مضر روده هم همکاری می‌کند و به بهبود سیستم گوارش کودکان کمک می‌کند. حفظ سلامت دندان‌ها و از بین بردن بوی بد دهان نیز از دیگر معجزات این نوشیدنی محبوب است.

10.علاوه بر تمام این ویژگی‌ها، دیگر همه آب هویج را به عنوان یک نوشیدنی مؤثر در بهبود سرماخوردگی‌های فصلی و آنفولانزا می‌شناسند.

خواص هویج خام برای کبد

اگر این نوشیدنی را ناشتا میل کنید، باعث سم‌زدایی کبد می‌شود. از طرف دیگر مصرف آن به عنوان صبحانه و یا یک ساعت قبل از صرف غذا باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

ویتامین C یکی از ویتامین‌های ضروری و مفید برای بدن است. این ویتامین کمک زیادی به ترمیم سلول‌ها و زخم‌های بدن از جمله کبد می‌کند. همچنین وجود ویتامین A برای سلامت کبد ضروری است‌. کاهش میزان ذخایر ویتامین A به کاهش میزان ذخایر آهن بدن وابسته است. مصرف هویج کمبود آهن و ویتامین A را در بدن جبران می‌کند.

خواص هویج پخته برای معده

یکی از شکل‌های مصرف هویج، استفاده آن به صورت پخته شده است. مصرف هویج پخته به دلیل داشتن فیبر زیاد به هضم بهتر و بهبود حرکات روده کمک می‌کند. مصرف هویج تأثیر قابل توجهی در بهبود بیماری‌های گوارشی دارد و از ریفلاکس معده و یبوست جلوگیری می‌کند.

خواص هویج برای پوست و مو

وجود منابع سرشار از مواد مغذی در هویج باعث شده تا با تنظیم سوخت و ساز بدن، از سرعت پیر شدن سلول‌ها کاسته شود. علاوه بر این، مصرف هویج باعث شاداب و درخشان شدن پوست می‌شود. ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در هویج به سلامت پوست و مو کمک می‌کنند. ویتامین C در بدن باعث تولید کلاژن می‌شود. کلاژن یک پروتئین مهم برای حفظ حالت ارتجاعی پوست است. این ویتامین از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند و برای درمان آفتاب سوختگی هم مؤثر است. از خواص هویج رنده شده می‌‌توان برای تهیه یک ماسک صورت طبیعی بهره برد. استفاده از ماسک هویج باعث پاک‌سازی عمیق پوست می‌شود.

کمبود پتاسیم باعث خشک و شکننده شدن پوست می‌شود. مصرف هویج به دلیل داشتن منابع سرشار از پتاسیم از این موضوع جلوگیری می‌کند. همچنین هویج به دلیل داشتن ویتامین A، در درمان بیماری‌های پوستی ناشی از کمبود ویتامین A مثل جوش و آکنه، مؤثر است. هویج خواص ضدالتهابی هم دارد و باعث کاهش التهاب و بهبود زخم‌ها می‌شود.

نوشیدن آب هویج  باعث ضخیم شدن تارهای مو و قوی شدن ریشه آن‌ها می‌شود و از ریزش موها جلوگیری می‌کند.

خواص هویج برای تخمدان

هویج یکی از خوراکی‌هایی است که مصرف آن در دوران قاعدگی می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد. برای مثال در هویج مقدار قابل توجهی استروژن گیاهی وجود دارد که باعث منظم شدن خون‌ریزی و کاهش دردهای ناشی از قاعدگی می‌شود.

خواص هویج برای لاغری

هویج یکی از مواد غذایی است که کالری بسیار کمی دارد. برای مثال یک هویج بزرگ ۷۲ گرمی، فقط ۳۰ کالری دارد. این موضوع باعث شده تا هویج بتواند یک میان وعده مناسب و کم‌کالری باشد. علاوه بر این کالری کم، هویج فیبر زیادی دارد. بیشتر فیبر موجود در هویج هم به صورت محلول است. این فیبر محلول با جذب آب در روده، ماده ژله‌ای و ضخیمی را ایجاد می‌کند که باعث آهسته‌تر شدن هضم غذا و در نتیجه احساس سیری طولانی‌تر می‌شود. بنابراین بعد از خوردن هویج، تمایل شما به خوردن چیزهای دیگر کمتر می‌شود.

برای لاغری توصیه می‌شود آب هویج بنوشید.

مصرف هویج باعث کاهش اشتها و لاغری می شود.

پیشنهاد می‌شود که هویج پیش از وعده‌های غذایی خورده شود، چرا که علاوه بر کالری کم، به دلیل اینکه ۹۰ درصد آن از آب تشکیل شده، بیشتر حجم معده را پر می‌کند و احساس سیری را القا می‌کند، بنابراین شما در وعده غذایی خود مواد غذایی کمتر می‌خورید.

 

خواص هویج پخته برای ریه

مصرف هویج پخته به دلیل وجود منابع غنی از بتاکاروتن، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان از جمله سرطان ریه می‌شود.

هویج دارای ذخایر سرشار ویتامین A است. این ویتامین باعث افزایش سلامت ریه‌ها و پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی می‌شود.

هویج دارای ویتامین C است. ویتامین  C در پاکسازی ریه و بهبود وضعیت تنفسی تأثیر بسزایی دارد.

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در هویج با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا از ابتلا به سرطان ریه پیشگیری شود.

خواص هویج زرد

هویج زرد یا زردک یکی از انواع هویج است که خاصیت‌های فراوانی دارد. این هویج دارای فیبر محلول و غیرمحلول فراوان است. وجود فیبر در این خوراکی باعث کاهش قند خون و در نتیجه کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت خواهد شد.

زردک از آزاد شدن هورمون گرلین که هورمون محرک گرسنگی است جلوگیری می‌کند. به همین دلیل با مصرف زردک شما کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد.

هویج زرد منبع فولیک اسید است. این ماده از بروز اختلالات مادرزادی در جنین جلوگیری می‌کند. علاوه بر تمام این ویژگی‌ها مصرف زردک، باعث سلامت دندان‌ها و لثه می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله ما به معرفی هویج و خواص آن پرداختیم. هویج یکی از خوراکی‌های بسیار محبوب و مورد پسند است که می‌توان از آن در تهیه غذا و نوشیدنی‌های مختلف استفاده کرد. این خوراکی منابع سرشاری از ویتامین‌هایی نظیر A، C و مواد معدنی مختلف مانند پتاسیم است. با این وجود در مصرف این خوراکی خوشمزه حتماً جانب اعتدال را رعایت کنید.

چرا که مصرف بی‌رویه هر چیزی، می‌تواند باعث ایجاد تاثیرات سوء در سلامتی شما شود. در آخر برای اینکه بدن سالم و مقاومی داشته باشید حتماً سبزی‌ها و میوه‌جات مختلف و در صدر همه آن‌ها هویج را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در این جا می توانید مطالبی در خصوص سبزی های دیگر مانند خواص کرفس و خواص کاهو را مطالعه کنید.

 

نظرات کاربران