کاهو؛ گیاهی با خواص بی‌نظیر

برخی به اشتباه برگ‌های سبزتر کاهو را دور می‌ریزند.
5/5 - (2 امتیاز)

بدن ما از موادی که به عنوان ماده غذایی به آن وارد می‌شود تشکیل شده است. پس این مواد غذایی که ما مصرف می‌کنیم اهمیت بسیاری دارد. هرکدام از این خوراکی‌ها در ظاهر عطش گرسنگی را در ما خاموش می‌کنند اما در حقیقت فعل و انفعالات بسیار بزرگ‌تری در زیر پوست ما در حال وقوع است. خواص هر یک از این مواد غذایی می‌تواند سلامت ما را تحت تأثیر قرار دهد.

برای بهبود سلامتی کاهو را در رژیم غذایی خود جای دهید.

کاهو، گیاهی با خواص منحصر به فرد است.

بنابراین ما باید در انتخاب غذایی که می‌خوریم بسیار هوشیار باشیم. در رژیم غذایی روزانه ما مواد مختلفی گنجانده شده که هر یک بخشی از نیاز بدن ما را برطرف می‌کند. سبزی‌ها یکی از بخش‌های مهم در رژیم غذایی ما محسوب می‌شود.

به طور کلی مصرف سبزی‌ها باعث می‌شود تا فرایندهای گوارشی در دستگاه گوارش ما بهتر انجام شوند. آب موجود در سبزی‌ها، رطوبت مورد نیاز بدن ما را تأمین می‌کند و مواد مغذی و املاح معدنی این سبزی‌ها، بخشی از نیاز بدن ما به این مواد را جبران می‌کند. پس نقش سبزی‌ها، در این رژیم غذایی بسیار حیاتی و مهم است.

سبزی‌هایی که می‌توانند در رژیم غذایی ما قرار بگیرند طیف وسیعی دارند. یکی از موارد پرمصرف گروه سبزی‌ها در رژیم غذایی ما، کاهو است.  کاهو خواص بی‌شمار و فوق‌العاده‌ای دارد که آن را به یکی از سبزی‌های محبوب و پرمصرف در رژیم غذایی ما تبدیل کرده است. در ادامه این مقاله ما قصد داریم تا فواید کاهو را به شما معرفی کنیم و تأثیرات آن را در سلامتی شما شرح دهیم.

کاهو برخاسته از آسیا

کاهو از قدیمی‌ترین سبزی‌ها خوراکی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که خاستگاه این سبزی جایی در هندوستان و آسیای مرکزی بوده است. تاریخچه مصرف کاهو در ایران به ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. بعد‌ها این خوراکی به سرزمین رومی‌ها وارد شد و به یکی از غذاهای مهم آنان تبدیل گشت.

کاهو گیاهی یک‌ساله است و معمولاً با سبزی‌ها دیگر کشت می‌شود. این سبزی در سراسر دنیا محبوبیت خاص خود را دارد. برگ‌های سبز کاهو سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان است که برای سلامت بدن ما لازم و ضروری‌اند. علاوه بر این‌ها کاهو منبع سرشاری از مواد معدنی و مغذی مانند پتاسیم است که بدن برای عملکرد مناسب خود به آن‌ احتیاج دارد.

بیش از ۹۰ درصد حجم کاهو را آب تشکیل داده است. پس این سبزی بسیار ادرارآور محسوب می‌شود. علاوه بر این، کاهو حاوی مواد معدنی متعددی مانند سدیم‌، منیزیم و پتاسیم است. همچنین کاهو ویتامین‌هایی نظیر ویتامین K، ویتامین E و ویتامین B را نیز دارد. این مواد معدنی و ویتامین‌ها به علاوه الیاف گیاهی کاهو باعث کمک به هضم بهتر و کاهش مشکلات گوارشی می‌شوند. در ادامه این مطلب ما جدولی از مواد مغذی کاهو برای شما آماده کرده‌ایم.

 

انرژی 15 کیلوکالری
کربوهیدرات 2.87گرم
فیبر غذایی 1.30 گرم
پروتئین 1.36 گرم
چربی ‌کل 0.15گرم
قند 0.78 گرم
نیاسین 0.38 میلی‌گرم
منگنز 0.25میلی‌گرم
پتاسیم 194 میلی‌گرم
کلسیم 36 میلی‌گرم
منیزیم 13 میلی‌گرم
ویتامین C 9.2 میلی‌گرم
سدیم 28 میلی‌گرم
زینک (روی) 0.18 میلی‌گرم
فسفر 29 میلی گرم
آهن 0.86 میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید 0.13 میلی‌گرم
ریبوفلاوین 0.08 میلی‌گرم
ویتامینk 126.3 میکرو‌گرم
ویتامین E 0.22 میلی گرم
مس 0.03 میکروگرم
فولات 38 میکروگرم
تیامین 0.07 میلی‌گرم
ویتامین A 370 میکروگرم

 

برگ‌های سبزتر کاهو مفیدترند!

معمولاً افراد برگ‌های سبزتر و بیرونی کاهو را دور می‌ریزند و برگ‌های کم‌رنگ‌تر داخلی‌تر را برای مصرف انتخاب می‌کنند. این در حالی است که بیشتر خاصیت کاهو در برگ‌های سبزتر آن قرار دارد.

برخی به اشتباه برگ‌های سبزتر کاهو را دور می‌ریزند.

در هنگام شستن کاهو برگ های سبزتر را دور نریزید.

این برگ‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، از مواد معدنی و املاح بیشتری برخوردارند.

انواع کاهو

کاهو‌ها در دو نوع وحشی و معمولی وجود دارند. کاهو‌های معمولی، همین انواعی است که ما در فروشگاه‌ها پیدا می‌کنیم. کاهوهای وحشی که برگ‌های بلندی دارند و گاها طول آن‌ها به ۱ متر هم می‌رسد، خواص بی‌شمار‌‌ی دارند. این نوع کاهو، آرام‌بخش و ضد درد و خواب‌آور است. کاهوی وحشی خلط آور است و سرفه‌ها را بهبود می‌بخشد. برای کسانی که فشار خون بالا دارند، این نوع کاهو می‌تواند انتخاب بهتری باشد، چرا که املاح موجود در این کاهو، باعث کاهش فشار خون می‌شود.

کاهو، یک آرام‌بخش طبیعی

کاهو یک سبزی آرام‌بخش و خواب‌آور است. اگر دچار بی‌خوابی هستید مصرف مقداری کاهو به شما کمک خواهد کرد تا علاوه بر بهبود سیستم گوارشتان، خواب آرام‌تری هم داشته باشید. برای کاهو در طب قدیم نیز ارزش‌هایی در نظر گرفته شده بود. برای مثال کاهو را ماده‌ای ضد تشنج می‌دانستند.

فواید کاهو برای رحم

یکی از فواید شناخته شده برای کاهو، در خصوص مصرف آن در دوران بارداری است. کاهو به دلیل داشتن فولیک اسید باعث می‌شود تا از نقایص جنینی در دوران بارداری پیشگیری شود.

این خوراکی به کاهش میزان کلسترول خون و کاهش التهابات بدن مادران باردار کمک می‌کند. از طرفی این سبزی اعجاب‌انگیز با عفونت‌های میکروبی در بدن مادران باردار مبارزه می‌کند و باعث بهبود سطح سلامتی و تقویت سیستم ایمنی آن‌ها می‌شود.

یکی از مشکلاتی که مادران باردار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، معضل یبوست است. این خوراکی به بهبود روند هضم غذا کمک می‌کند و مانع از ایجاد یبوست می‌شود. استرس و اضطراب یکی از عواملی است که اکثر مادران باردار با آن مواجه هستند، کاهو در کاهش این فشارهای روحی نیز مؤثر است. همچنین مصرف این خوراکی به صورت پخته شده و بعد از دوران بارداری، باعث افزایش شیر مادر می‌شود.

خواص کاهو برای اسپرم

یکی از خواصی که برای کاهو شناخته شده است، کمک به درمان ناتوانی جنسی و اختلالات نعوظ است. این سبزی باعث افزایش تعداد اسپرم و بهبود باروری می‌شود.

 

خواص کاهو برای پیشگیری از آلزایمر

کاهو به علت داشتن نیترات، خطر بروز اختلالات عصبی را کاهش می‌دهد. کاهو از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کند و علاوه بر پیشگیری از بروز آلزایمر، در درمان بیماری‌های عصبی نیز مؤثر است.

خواص کاهو برای قلب

کاهو منبع غنی از ویتامین c و بتاکاروتن است که از انسداد عروق قلبی جلوگیری می‌کند و کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. مصرف کاهو به همراه کمی روغن زیتون، راه حلی فوق‌العاده برای کنترل و کاهش فشار خون است. کاهو دارای پروتئین است که به تقویت عضلات بدن، از جمله عضلات قلب کمک می‌کند. از طرفی آهن موجود در این سبزی، برای افراد مبتلا به کم‌خونی بسیار مفید است.

 

خواص کاهو برای چشم

منابع امگا ۳، لوتئین و زاکسانتین در کاهو باعث می‌شود تا خطر بروز بیماری‌های چشم کاهش یابد. مصرف این ماده غذایی برای کاهش اثرات بیماری آب‌مروارید در زنان در سن بالا مؤثر است. زاکسانتین موجود در کاهو با کمک به شبکیه چشم، باعث بهبود وضع بینایی می‌شود.

فواید کاهو در پیشگیری از پوکی استخوان

ویتامین k موجود در کاهو باعث افزایش تراکم استخوان‌ها و در نتیجه تقویت و ممانعت از پوکی استخوان می‌شود.

خواص کاهو در ارتباط با بیماری سرطان

مواد مغذی موجود در کاهو در کنترل بیماری‌های سرطان خون و سرطان سینه تأثیر بسزایی دارد. همچنین ویتامین‌های موجود در کاهو از ابتلا به سرطان ریه و دهان پیشگیری می‌کند. در واقع کاهو به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان، رادیکال‌های آزاد که از عوامل ایجاد سرطان هستند را خنثی کرده و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند.

خواص کاهو برای کبد

کاهو خاصیت سم‌زدایی قوی دارد. مواد معدنی موجود در کاهو باعث از بین رفتن سموم کبد می‌شوند. علاوه بر این، کاهو در بهبود کبد چرب نیز مؤثر است. از طرفی کاهو به دلیل داشتن کاروتنوئید‌ها خواص ضد دیابتی دارد و با کم کردن سطح گلوکز خون، می‌تواند در کنترل دیابت تاثیر گذار باشد.

خواص کاهو تلخ

در همه کاهوها نوعی ماده وجود دارد که افزایش بیش از حد آن باعث تلخی کاهو می‌شود. با این حال این ماده سمی و مضر نیست و استفاده از کاهوی تلخ بلامانع است.

خوردن برگ‌های تلخ کاهو فوایدی هم دارد.

مصرف برگ های تلخ کاهو برای سلامتی ضرری ندارد.

درواقع مصرف کاهوی تلخ فوایدی هم دارد. برای مثال مصرف کاهوی تلخ باعث هضم بهتر و تقویت معده می‌شود.

خواص کاهو برای مو

سیلیس، فسفر و سولفور موجود در کاهو، سلامت پوست، مو و ناخن شما را حفظ می‌کند. املاح فراوان موجود در کاهو مانند منگنز و روز از سفید شدن و ریزش مو جلوگیری می‌کند.

ویتامین E و C موجود در کاهو باعث درخشانی و شادابی موهای شما می‌شود.

کاهو منبعی از سرشار از ویتامین A است. این ویتامین به سلول‌های مو و پوست کمک می‌کند تا خود را بازسازی کنند و باعث بهبود ریشه و ساقه مو می‌شود.

پتاسیمی که در کاهو وجود دارد، باعث بهبود گردش خون می‌شود و مواد مغذی بیشتری را به سلول‌های موها می‌رساند که باعث رشد بیشتر موها می‌شود.

ترکیبات آهن‌دار موجود در کاهو از ریزش موها جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که موهای شما پرپشت‌تر شود.

خواص کاهو برای پوست

مصرف کاهو کمبود نمک و هموگلوبین را جبران می‌کند ک باعث شادابی پوست می‌شود. همچنین خواص جوشانده برگ کاهو می‌تواند آکنه‌های پوست و پسوریازیس را از بین ببرد. این کمپرس به دلیل داشتن ویتامین C می‌تواند در درمان آفتاب سوختگی نیز مؤثر باشد.

ویتامین E موجود در کاهو، پوست شما را از اشعه‌ی مضر نور خورشید حفظ می‌کند ک مانع از به وجود آمدن لکه‌های پوستی می‌شود.

عوارض کاهو

با وجود خواص حیرت‌انگیزی که برای کاهو گفته شد، ممکن است این سبزی در بعضی افراد باعث بروز حساسیت شود. همچنین مصرف افراطی آن می‌تواند باعث فراموشی، کاهش بینایی و نفخ شکم شود. مصرف بی‌رویه این خوراکی همچنین ممکن است باعث تشدید بیماری‌های پروستات شود و همچنین مقادیر بالای ویتامین K ممکن است با داروی وارفارین که کاهنده غلظت خون است تداخل ایجاد کند.

کاهو بی‌نظیر و پرخاصیت

در این مقاله ما به معرفی خواص و فواید کاهو پرداختیم. همان‌طور که در ابن مطلب آمده است، کاهو خواص بی‌نظیری دارد. مواد مغذی و معدنی موجود در این سبزی برای بهبود بسیاری از مشکلات گوارشی مؤثرند.

نکته مهم در خصوص استفاده از کاهو، این است که برخلاف باور عموم مردم، برگ‌های سبزتر گیاه کاهو، از برگ‌های داخلی‌تر آن خاصیت بیشتری دارند. پس توجه کنید دفعه بعد در هنگام خرید کاهو و مصرف آن، برگ‌های سبزتر را در اولویت قرار دهید. نکته بعدی این است که زیاده‌روی در مصرف هر ماده غذایی ممکن است باعث بروز مشکلاتی در بدن شود. پس سعی کنید در مصرف کاهو یا هر ماده غذایی دیگر جانب اعتدال را نگه دارید. خیار و هویج از دیگر مواد غذایی هستند که می توانید برای تهیه یک وعده سالاد همراه با کاهو روی آن ها حساب کنید شما می توانید خواص خیار و خواص هویج را در اینجا مطالعه کنید.

 

نظرات کاربران

گیتی فروزان
31.تیر.1402

خواص کاهو برای قلب و چشم و فواید کاهو برای پوست خیلی جالب بود ممنون

    snappfoodadmin
    07.مرداد.1402

    سلام کاهو فایده های زیادی برای بدن داره که خاصیت کاهو برای چشم و قلب و پوست معروف است خواص کاهو برای قلب
    کاهو منبع غنی از ویتامین c و بتاکاروتن است که از انسداد عروق قلبی جلوگیری می‌کند و کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.
    مصرف کاهو به همراه کمی روغن زیتون، راه حلی فوق‌العاده برای کنترل و کاهش فشار خون است. کاهو دارای پروتئین است که به تقویت عضلات بدن، از جمله عضلات قلب کمک می‌کند.خواص کاهو برای چشم منابع امگا ۳، لوتئین و زاکسانتین در کاهو باعث می‌شود تا خطر بروز بیماری‌های چشم کاهش یابد. مصرف کاهو و امگا3… برای کاهش اثرات بیماری آب‌مروارید در زنان در سن بالا مؤثر است.
    زاکسانتین موجود در کاهو با کمک به شبکیه چشم، باعث بهبود وضع بینایی می‌شود.مصرف کاهو کمبود نمک و هموگلوبین را جبران می‌کند
    ک باعث شادابی پوست می‌شود.خواص جوشانده برگ کاهو می‌تواند آکنه‌های پوست و پسوریازیس را از بین ببرد. کمپرس برگ کاهو به دلیل داشتن ویتامین C می‌تواند
    در درمان آفتاب سوختگی نیز مؤثر باشد.ویتامین E موجود در کاهو، پوست شما را از اشعه‌ی مضر نور خورشید حفظ می‌کند ک مانع از به وجود آمدن لکه‌های پوستی می‌شود

ebraaahiemm
31.تیر.1402

من اخر نفهمیدم کدام قسمت کاهو بیشتر خاصیت داره

    snappfoodadmin
    07.مرداد.1402

    سلام خاصیت کاهو در برگ‌های سبزتر بیشتر از برگ‌های کم‌رنگ‌تر داخل کاهو هستش که بیشتر مردم برگ‌های سبزتر و بیرونی کاهو را دور می‌ریزند.
    برگ‌ها ی سبز کاهو به دلیل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، از مواد معدنی و املاح بیشتری برخور دارند.

احمدرضا نبردی
31.تیر.1402

فرق ببین کاهو وحشی با کاهو معمولی چی هستش

    snappfoodadmin
    07.مرداد.1402

    سلام کاهو‌ها در دو نوع وحشی و معمولی وجود دارند. کاهو‌های معمولی،انواع کاهوی است که ما در فروشگاه‌ها پیدا می‌کنیم.
    کاهوهای وحشی که برگ‌های بلندی دارند و گاهی طول آن‌ها به ۱ متر هم می‌رسد، خواص زیادی دارند.خاصیت های کاهو وحشی: آرام‌بخش و ضد درد و خواب‌آور است.
    کاهوی وحشی خلط آور است و سرفه‌ها را بهبود می‌بخشد.برای کسانی که فشار خون بالا دارند،
    این نوع کاهو می‌تواند انتخاب بهتری باشد، چرا که املاح موجود در این کاهو، باعث کاهش فشار خون می‌شود.