آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه مربا شقاقل
آموزش آشپزی
3.5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه مربای شقاقل خانگی بدون شکرک و کپک

مینا اسماعیل بیگی 20 آبان 1401 6 دقیقه

یکی از انواع مربا‌های محلی و خوشمزه، مربای شقاقل است که اصالتا شمالی است و طرفداران بسیاری هم دارد. در واقع شقاقل (shaghaghol) که به نام هویج قمی، زردک یا هویج وحشی شمالی هم شناخته می‌شود، گیاهی بومی است که در جنگل‌های شمال کشور رشد می‌کند. رنگ این گیاه مایل به زرد است و طعم شیرینی دارد. شقاقل بافت سخت و سفتی دارد و به صورت خودرو در مناطق حاصلخیز می‌روید. شما می‌توانید در کنار این مربا طرز تهیه مربای بهار نارنج خانگی را نیز یاد بگیرید و انواع مرباهای خوشمزه را تهیه کنید.

طرز تهیه مربای شقاقل وحشی
میزان مربا 1 شیشه
زمان آماده سازی 4 روز
زمان لازم برای پخت 3 ساعت

با شقاقل آشنا شوید…با شقاقل آشنا شوید

شقاقل منبع غنی از آنتی‌اکسیدان، دارای ماده معدنی، فیبر، ویتامین آ و سایر ویتامین‌های دیگر است و به دلیل دارا بودن خواص درمانی فراوان، در گروه گیاهان دارویی طبقه بندی می‌شود. ریشه گیاه شقاقل که از آن برای تهیه مربا استفاده می‌شود، ازنظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی کمی گرم و تر می‌باشد. برخی از خواص شقاقل عبارتند از:

  • از خواص درمانی مصرف شقاقل کمک به درمان بیماری آسم است که با بهبود عملکرد برونشیتی به بهبود این بیماران کمک می‌کند.
  • فولات موجود در شقاقل مانع از بروز کم خونی می شود و آن را به ویژه هنگام بارداری درمان می‌کند.
  • شقاقل سرشار از اسیدهای چرب امگا3 و پتاسیم بوده و از این رو مصرف آن باعث رفع رخوت و خستگی می‌شود و انرژی بدن را افزایش می‌دهد.
  • تقویت سیستم گوارشی و دیواره های مویرگ‌ها از دیگر خواص شقاقل در طب سنتی است.
  • ویتامین کا موجود در گیاه شقاقل، برای لخته شدن خون و رشد سلول‌ها مفید است و خطر بروز پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.
  • این گیاه همانند سایر سبزیجات دارای فیبر فراوان بوده، از این رو خاصیت چربی سوزی داشته و به درمان یبوست و برطرف شدن آن کمک می‌کند.
  • مصرف شقاقل به کاهش اشتها کمک کرده، از همین رو برای کاهش وزن و رژیم های لاغری مفید می‌باشد.

توجه داشته باشید که این گیاه را در حالت خام نباید بیشتر از ۲۰ گرم مصرف کنید؛ چون احتمال مسمومیت وجود دارد، اما در صورت استفاده به صورت مربا، می‌توان بیش از این میزان از آن مصرف کرد. علاوه بر مربا، از این گیاه در طرز تهیه انواع سوپ هم می‌توانید استفاده کنید.

مربای شقاقل شمالی

برای همیشه نمی‌توان از مرباهای تکراری سیب، هویج، آلبالو و … استفاده کرد و باید با آشنایی با انواع مرباها سفره‌های صبحانه را رنگین‌تر کرد. به همین منظور، شما را دعوت می‌کنیم تا طرز تهیه مربای شقاقل وحشی که از مرباهای نسبتا غریبه در میان افراد است را یاد بگیرید. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای مربای شقاقل

مواد لازم برای مربای شقاقل

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است، می‌توانید یک شیشه مربا شقاقل تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید کمتر یا بیشتر از یک شیشه، مربای شقاقل تهیه کنید، کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. لازم به ذکر است که هر ۱۰۰ گرم مربا شقاقل ۴۰ کیلوکالری دارد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شقاقل 1 کیلوگرم
شکر 1 کیلوگرم
هل یا عصاره آن به میزان دلخواه
گلاب نصف لیوان دسته دار فرانسوی
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه مربای شقاقل وحشی

برای آنکه یک مربای شقاقل خوشمزه و خوش رنگ داشته باشید، کافیست مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا شقاقل یا زردک را به طور کامل با آب بشویید تا کاملا تمیز شود. سپس آن‌ها را به صورت درسته در مقداری آب بخیسانید. در این مرحله نباید پوست شقاقل را بگیرید. اجازه دهید تا شقاقل‌ها به مدت دو روز در آب بماند و در این بازه روزی سه بار آب آن را عوض کنید.
  • مرحله دوم: بعد از دو روز شقاقل‌ها را از آب خارج کنید و پوست آن‌ها را بگیرید و سپس آن‌ها را به شکل دلخواه برش بزنید. در این مرحله می‌توانید از قالب‌های طرح دار نیز استفاده کرده و اشکال مختلفی را ایجاد کنید.
  • مرحله سوم: در یک قابلمه به میزان لازم آب بریزید و شقاقل‌ها را به آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. حدود یک ساعت زمان بدهید تا شقاقل‌ها به خوبی بپزند. بعد از یک ساعت، آن‌ها را آبکش کنید. دوباره شقاقل‌های خرد شده را در یک قابلمه آب سرد بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به مدت یک ساعت بجوشند و بپزند.
  • مرحله چهارم: بعد از اینکه شقاقل‌ها برای بار دوم جوشید و پخت، آن‌ها را آبکش کنید و در یک قابلمه آب سرد بریزید. در این مرحله لازم است اجازه دهید شقاقل‌ها به مدت دو روز در آب سرد باقی بمانند. در این بازه زمانی هر روز سه مرتبه آب را عوض کنید.
  • مرحله پنجم: بعد از گذشت دو روز، شقاقل‌های آماده شده را آبکش کنید و آن‌ها را در یک قابلمه روحی بریزید و به آن شکر اضافه کنید. تا جایی که سطح شقاقل‌ها پوشیده شود، روی آن آب بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید.طرز تهیه مربای شقاقل وحشی
  • مرحله ششم: حرارت را در ابتدا زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. وقتی آب به جوش آمد، حرارت را روی حالت ملایم قرار دهید. درب قابلمه را باز بگذارید و به مدت 1.5 ساعت آن را بجوشانید تا غلیظ شود و قوام پیدا کند. در یک ربع پایانی پخت، پودر یا عصاره هل را به مربا اضافه کنید. گلاب را در نیز در همین مرحله به مربای خود بیفزایید و خوب هم بزنید تا عطر گلاب و هل بلند شود. برای جلوگیری از شکرک زدن مربای شقاقل، حتما در مراحل پایانی پخت مربا، به آن مقداری آبلیمو یا جوهرلیمو اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای شقاقل، شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا مربا خنک شود. اگر مربای شما در این مرحله آب انداخت، آن را مجددا روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و آب خود را از دست بدهد. سپس آن را در ظرف شیشه‌ای مخصوص مربا بریزید و درب آن را محکم ببندید. توصیه می‌کنیم مربا در جایی خشک و خنک مانند یخچال نگهداری کنید.

در پایان این دستور تهیه، پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه مربا گل محمدی را نیز در سایت ما بخوانید و مرباهای متنوعی را روی میز صبحانه بچینید.

فوت و فن های تهیه مربای شقاقل

برای اینکه مربای خوشمزه‌تر و باکیفیت بهتری داشته باشید، حتما نکات زیر را در هنگام پخت و نگهداری آن مدنظر داشته باشید:

  1. شقاقل‌ها را حتما در آب سرد خیس کنید؛ چرا که آب گرم یا ولرم باعث له شدن آن‌ها می‌شود.
  2. برای آماده کردن شقاقل‌ها، باید آن‌ها را به مدت ۲ روز در آب بخیسانید و به صورت مداوم آب آن را عوض کنید. حتما این آب را هر ۸ ساعت دور بریزید؛ زیرا ماندن بیش از حد شقاقل‌ها در آب، باعث له شدن شقاقل‌ها می‌شود.
  3. شما می‌توانید مربای شقاقل را بین 6 ماه تا یک سال نگهداری کنید؛ ولی اگر می‌خواهید آن را به مدت طولانی نگه دارید، مربا را در فریزر قرار دهید.
  4. اگر می‌خواهید مربای شقاقل رژیمی داشته باشید، به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای استفاده کنید.
  5. توجه داشته باشید که تمیز بودن ظرفی که مربا را در آن می‌ریزید، بسیار مهم است. قابلمه‌ای که مربا را در آن می‌پزید، باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه چربی و نم و رطوبت باشد. شیشه‌هایی که برای نگهداری مربا در نظر می‌گیرید هم باید کاملا تمیز و خشک باشند.
  6. برای این‌که مربا شکرک نزند، اولین نکته این است که بعد از پختن کامل میوه باید شکر را اضافه کنید؛ چون شکر روی میوه‌ای که کاملا نپخته سفت می‌شود و همین باعث شکرک زدن مربا می‌شود.
  7. برای جلوگیری از کپک زدن مربا، هیچ وقت از قاشق مرطوب برای برداشتن مربا استفاده نکنید.
  8. هرگز مربا را به صورت گرم داخل شیشه نریزید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود؛ چون گرما باعث ایجاد رطوبت در ظرف می‌شود که این موضوع به کپک زدن مربا می‌انجامد.
  9. مربای شقاقل را می‌توانید به عنوان دسر همراه با صبحانه یا در طرز تهیه انواع دسر مثل چیزکیک یا انواع کیک‌ مربایی هم به کار ببرید.
  10. اگر آثاری از کپک در مربا مشاهده کردید، از مصرف آن خودداری کنید؛ چون مربا به کپک‌هایی آلوده می‌شود که قابل مشاهده نیستند و احتمال ایجاد مسمومیت در آن‌ها بالاست.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا طرز تهیه مربای شقاقل را به همراه فوت و فن‌های پخت آن به شما آموزش دهیم. امیدواریم شما بتوانید طبق این دستور، مربایی خوشمزه و سرشار از خاصیت را درست کنید و در کنار خانواده خود از خوردن آن لذت ببرید. در صورتی که زمان و حوصله تهیه این مربای خوشمزه را ندارید، می‌توانید به راحتی آن را از اسنپ فود سفارش دهید. اسنپ فود، امکانات بسیاری برای سفارش آنلاین شیرینی و انواع خوراکی مانند خشکبار، آجیل و … برای مشتریان عزیز خود فراهم کرده است.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود