آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
نوشیدنی ضد استرس
انواع نوشیدنی ها
3.7/5 - (3 امتیاز)
4

معرفی چند نوشیدنی ضد استرس (گیاهی و لبنی + دمنوش و آبمیوه)

زهرا دهقان 08 اردیبهشت 1402 10 دقیقه

نظر شما درباره نوشیدنی های آرامش بخش چیست؟ آیا انواع نوشیدنی آرامبخش و معجزه آسا را می‌شناسید؟ و آیا شما هم برای رفع استرس و اضطراب در طول روز از نوشیدنی تسکین دهنده و نوشیدنی ضد استرس استفاده می‌کنید؟

امروزه در دنیای پر استرس و پر از مشغله ما انسان‌ها، مسائل بی شماری وجود دارد که می‌توانند باعث برهم خوردن آرامش و غلبه استرس و اضطراب بر روح و روان شوند. در چنین شرایطی روی آوردن به نوشیدنی‌های ضداسترس، به جای قرص و مسکن‌های مختلف یا تجربه رنج اضطراب، بسیار کمک کننده خواهد بود.

ما سعی کرده ایم در این مقاله به معرفی نوشیدنی های آرامش بخش و نوشیدنی ضد استرس بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

بهترین نوشیدنی ضد استرس

بهترین نوشیدنی های ضد استرس

در ادامه به معرفی انواع نوشیدنی آرامبخش می‌پردازیم.

دمنوش سنبل الطیب یکی از بهترین نوشیدنی های آرامش بخش

از گیاه سنبل الطیب برای کاهش عصبانیت، اضطراب و بی خوابی استفاده می‌شود. این گیاه را قبل از خواب همراه با چای دم کرده، بنوشید. خاصیت خواب آوری سنبل الطیب را به خاطر داشته باشید و در صورتی که نیاز به تمرکز دارید یا قرار است که رانندگی کنید، نوشیدن این دمنوش را به زمانی موکول کنید که به خواب شما نزدیک باشد.

چای کوهی، یک نوشیدنی ضد استرس

چای کوهی یک نوشیدنی آرامبخش و مناسب برای رفع خستگی و ضد افسردگی است. همچنین چای کوهی از تیره گیاهان معطر و آرامش دهنده اعصاب و روان است. به علاوه این گیاه نشاط انگیز و شادی آور بوده و دارای خاصیت ضد درد به ویژه دردهای مفصلی، سردرد، سرگیجه و سایر دردهای عصبی است. بنابراین مصرف چای کوهی خستگی ذهنی را بر طرف کرده و موجب به دست آوردن نشاط و انرژی می‌شود.

برای تهیه دمنوش چای کوهی، کافی است که یک قاشق کوچک از چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و خوب به هم بزنید. سپس روی لیوان را با یک نعلبکی یا بشقابی کوچک بپوشانید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بماند تا دم بکشد. بعد از گذشت 20 دقیقه آن را صاف کرده و همراه با عسل نوش جان کنید.

دمنوش نعـنا، نوشیدنی تسکین دهنده برای سیستم عصبی

دمنوش نعـنا، نوشیدنی تسکین دهنده برای سیستم عصبی

نعناع خواص بسیاری دارد و بیشتر ما آن را به عنوان بادشکن و رفع دل درد و دل پیچه می‌شناسیم. اما جالب است بدانید که نعناع در کاهش استرس و درمان تنش‌های عصبی نیز بسیار تاثیرگذار است. استفاده از نعنا سموم را از بدن خارج کرده و موجب صاف شدن خون خواهد شد. همچنین نعنا تأثیر فراوانی برای آرام کردن سیستم عصبی دارد. دم کرده نعنا برای افرادی که از عصبانیت، صرع، سکسکه، استفراغ‌های عصبی، خستگی و به هم ریختگی عمومی رنج می برند، توصیه می‌شود.

دمنوش نعنا را می‌توانید روزانه 2 الی 3 بار مصرف کنید. مقداری نعنای تازه یا یک قاشق مرباخوری پودر خشک شده نعنا را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه اجازه دهید دم بکشد. سپس دمنوش را صاف کرده و به همراه عسل میل کنید.

آب آلبالو و گیلاس نوشیدنی آرامبخش

نوشیدن روزانه یک لیوان آب آلبالو یا گیلاس خواب شبانه را شما با کیفیت بیشتری همراه ساخته و استرس و فشارهای عصبی را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر کلافه و بی قرار هستید و در طول شبانه روز خواب خوبی ندارید، از آب آلبالو یا گیلاس استفاده کنید.

نوشیدن روزانه دو لیوان آب آلبالو و گیلاس، کمک خواهد کرد تا سطح هورمون خواب در شما تنظیم شده و ساعات خواب منظمی داشته باشید. به علاوه اسیدهای آمینه موجود در این میوه‌ها، به ایجاد آرامش و دور کردن استرس کمک زیادی خواهد کرد.

لازم به ذکر است که با اضافه کردن چند قطره آب لیمو یا یک تکه لیمو به آب آلبالو و گیلاس، توانایی ذهنی خود را برای انجام فعالیت‌هایی که به تمرکز بیشتری نیاز دارند، افزایش خواهید داد.

چای سیاه، نوشیدنی معجزه آسا استرس

چایی یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در میان ما ایرانیان است. اگر به چای سیاه خود، مقداری زعفران اضافه کنید، خاصیت نشاط آوری و ضدافسردگی و استرس آن، فوق العاده خواهد بود. به علاوه طعم چای و زعفران به مراتب بهتر بوده و از نوشیدن آن نیز لذت زیادی می‌برید.

ضمناً به همراه چای زعفران از نبات، دارچین، هل و عسل هم برای خوش‌عطر شدن و خوش طعم‌تر کردن چای می‌توانید استفاده کنید.

چای برگ بو، تسکین دهنده دردها و آرامبخش

چای برگ بو، تسکین دهنده دردها و آرامبخش

گیاه برگ بو دارای برگ‌های سبز تیره رنگ بوده و بسیار معطر است. این گیاه علاوه بر مصرف غذایی نیز دارای کاربرد دارویی است. برگ بو داروی مؤثری در درمان دردها، ناراحتی‌های عصبی و تسکین دهنده سردردهای میگرنی است. دمنوش چای برگ بو در درمان بی اشتهایی، آنژین، برونشیت، دردهای روماتیسمی، درد معده، تنظیم عادت ماهیانه و زایمان بی درد کاربرد فراوانی دارد.

5 گرم برگ بو را به مدت 15 دقیقه در آب جوش دم کرده و بعد از هر وعده غذایی همراه با عسل میل کنید.

آب سبزیجات تازه برای کاهش استرس

نوشیدن روزانه یک فنجان آب سبزیجات مانند کرفس، کلم پیچ و اسفناج که حاوی کلسیم، منیزیم و ویتامین ث هستند، علاوه بر کاهش فشار خون، ترشح هورمون استرس را کاهش می‌دهد و بدن را آرام می‌کند. بنابراین، اگر به دنبال نوشیدنی ضد استرس هستید، روی آب سبزیجات حساب کنید.

نوشیدنی کِفیر، کنترل کننده استرس

پروتئین‌های موجود در کفیر موجب افزایش سطح پیام رسان‌های عصبی کنترل کننده ناراحتی می‌شود. همچنین کفیر دارای پروبیوتیک است که این ماده مانع از افسردگی شده و در درمان افسردگی بسیار مؤثر است.

دمنوش اسطوخودوس، کنترل کننده استرس

دمنوش اسطوخودوس، کنترل کننده استرس

اسطوخودوس که نام دیگر آن لاوندر است، گیاهی گل‌ دار بوده و از خانواده نعنائیان است. گیاه اسطوخودوس در آسیا، آفریقا و اروپا به‌ صورت طبیعی رشد می‌کند. علاوه بر خواص درمانی، از برخی از گونه‌‌های این گیاه برای تهیه اسانس و لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

رایحه اسطوخودوس احساس سلامتی و آرامش را در بدن ایجاد می‌کند و موجب کاهش استرس، اضطراب و دردهای خفیف می‌شود. همچنین از اسطوخودوس برای درمان بی خوابی استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از کاربردهای این گیاه استعمال موضعی روغن اسطوخودوس برای برطرف کردن سردردها است.

برای تهیه این چای کافی است یک قاشق چای‌ خوری از این گیاه را درون یک فنجان آب جوش ریخته و درب فنجان را با نعلبکی بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس این نوشیدنی ضد استرس را به همراه عسل یا نبات نوش جان کنید.

دمنوش بابونه برای کنترل اضطراب و استرس

از دمنوش بابونه برای کاهش استرس و اضطراب استفاده می‌شود. این گیاه دارای ترکیباتی است که اثری فوق العاده بر روی گیرنده‌‌های مغزی می‌گذارد و آرامش عمیقی در بدن ایجاد می‌کند.

یکی از عوارضی که تجربه استرس و اضطراب به همراه دارد، برهم خوردن ریتم خواب و دچار شدن فرد به اختلالات خواب و در مرحله شدیدتر بی خوابی مفرط است. خود بی خوابی، موجب تشدید اضطراب شده و افسردگی در پی خواهد داشت. با نوشیدن دمنوش بابونه احساس آرامش بیشتری می‌‌کنید و همچنین خواب بهتری خواهید داشت. اگر می‌خواهید بهترین تجربه آرام بخشی از این گیاه را داشته باشید، توصیه می‌کنیم که دمنوش ترکیبی بابونه و اسطوخودوس را امتحان کنید.

نوشیدنی زعفران، درمان کننده استرس و اضطراب

زعفران خواصی فوق العاده ارزشمند، شادی آور و معجزه کننده دارد. از زعفران در موارد پزشکی و غذایی استفاده می‌شود. زعفران در کاهش استرس و اضطراب کاربرد فراونی دارد و با ایجاد شادی و نشاط به آرام شدن اعصاب کمک می‌کند. از زعفران دمنوش‌های مختلفی برای درمان استرس  و آرامش اعصاب تهیه می‌کنند.

دمنوش گل گاو زبان برای کنترل استرس

دمنوش گل گاو زبان برای کنترل استرس

گل گاو زبان گیاهی خودرو بوده که در دامنه کوه‌های البرز رشد می‌کند. امروزه این گیاه را به شکل صنعتی نیز کشت می‌کنند. گل گاو زبان دارای گونه های زیادی است و برگ‌ها و گل‌های آن بخش‌های مصرفی این گیاه را تشکیل می‌دهند. دمنوش گل گاو زبان تأثیر فوق العاده‌ای در کنترل کردن استرس و اضطراب دارد و موجب آرامش اعصاب می‌شود.

مقداری گل گاو زبان را در قوری حاوی آب جوش ریخته و به مدت  10 دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم قرار داده و اجازه دهید دم بکشد. سپس رنگ بنفش زیبایی از آن خارج می شود که عصاره گل گاو زبان است. پس از دم کشیدن دمنوش، این نوشیدنی بی نظیر را به همراه لیمو ترش تازه، زعفران و عسل میل کنید.

چای سبز، نوشیدنی تسکین دهنده و مناسب برای کنترل استرس

با مصرف روزانه چای سبز احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که روزانه چهار فنجان از این چای را می‌نوشند، بسیار کمتر از افراد عادی است. نوشیدن چای سبز به عنوان نوشیدنی ضد استرس ، باعث افزایش ترشح هورمون‌‌های سروتونین و دوپامین در بدن می‌شود و از افسردگی و اضطراب در افراد جلوگیری می‌کند.

نوشیدنی هل برای کاهش استرس

هل گیاهی خوشبو، خوش طعم و کمی شیرین است. منشأ اصلی گیاه هل کشور هندوستان است، اما امروزه در سراسر جهان این گیاه کشت می‌شود. هل خواص آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدانی دارد که به حفاظت از سلول‌‌های مغز در برابر آسیب‌‌هایی که رادیکال‌ های آزاد به آن وارد می ‌کنند، کمک می‌کند. همچنین هل حاوی یک نوع فلاونوئید به نام کوئرستین است که به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و در فرد احساس آرامش ایجاد می‌‌کند.

برای تهیه دمنوش هل یک قاشق چای خوری هل کوبیده شده را به همراه یک فنجان آب جوش داخل قوری ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس دمنوش را نوش جان کنید.

دمنوش به لیمو سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، مناسب برای کاهش استرس

دمنوش به لیمو سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، مناسب برای کاهش استرس

به لیمو دارای رایحه‌ بسیار جذابی از لیمو بوده و از برگ‌های آن، دمنوش آرامش بخشی تهیه می‌شود. آنتی اکسیدان‌های فعال موجود در برگ گیاه به لیمو، به تقویت سیستم عصبی کمک کرده و تنش‌های عصبی را کاهش می‌دهد.

استفاده از دمنوش به لیمو به افرادی که دچار استرس، اضطراب و گرفتگی‌‌های عصبی هستند، کمک زیادی می‌کند. برای تهیه‌ دمنوش به لیمو 1 قاشق غذاخوری برگ خشک ‌شده به لیمو را در آب جوش ریخته و اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد، سپس همراه با عسل میل کنید.

دمنوش دارچین، دمنوش ضد استرس

دارچین برای مغز فوق العاده است و حاوی منگنز و آنتی‌اکسیدان‌‌های قوی بوده که برای سلامت اعصاب و روان بسیار سودمند است. از دمنوش دارچین می‌توانید برای آرامش اعصاب استفاده کنید. برای تهیه‌ نوشیدنی ضد استرس دارچین، چند عدد چوب دارچین را با آب سرد بشویید و خرد کنید، سپس داخل قوری بریزید. روی چوب دارچین آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت یک ربع دم بکشد. دمنوش دارچین را نوش جان کنید.

نوشیدنی ضد استرس بادام، موز و آب نارگیل

بادام دارای خواص آرامش بخش بوده و تهیه نوشیدنی بادام، به همراه موز و آب نارگیل، به راحتی می‌تواند سطح استرس شما را کاهش دهد. برای این منظور می‌توانید نوشیدنی بادام، موز و آب نارگیل را امتحان کنید که ضمن داشتن خواص عالی، باعث آرام شدن عضلات و تنش‌های عصبی شده و در پی آن انرژی همراه با شادی را نیز احساس خواهید کرد.

نوشیدنی ضد استرس آب کرفس، بروکلی، گل کلم یک آب میوه کاملا سبز

نوشیدنی ضد استرس آب کرفس، بروکلی، گل کلم یک آب میوه کاملا سبز

مواد خوراکی سبز از جمله کرفس، بروکلی و البته گل کلم در ترکیب با هم، خاصیت ضداسترسی عالی دارند. اگر می‌خواهید استرس خود را کنترل کرده و آرامشتان را بازیابید، آب میوه سبز کرفس، بروکلی و گل کلم، در ترکیب با هم، عالی عمل خواهد کرد. ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاهان و سبزیجات، به کاهش سطح استرس در بدن کمک کرده و باعث می‌شوند تا کنترل اعصاب خود را به خوبی به دست بیاورید.

کاهش استرس با نوشیدن شیرداغ

شیر داغ حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که به طور مستقیم در کاهش استرس موثر بوده و خوابی راحت را به همراه خواهد داشت. از این روی اگر می‌خواهید استرس‌های روزانه را از خود دور کرده و خوابی آرام و لذت بخش داشته باشید، حتما پیش از ساعت خواب (حدود یک ساعت قبل)، یک لیوان شیر داغ بنوشید. پس از آن تجربه خوابی عالی را داشته و هر گونه اضطراب و استرس از شما دور خواهد شد. به علاوه اضافه کردن یک قاشق عسل نیز به شیر، به این خاصیت آن، می‌افزاید.

دمنوش بهار نارنج، نوشیدنی معطر آرامبخش

بهار نارنج یک گیاه معطر، خوشبو و تقویت‌ کننده‌ اعصاب و روان است. این گیاه طبع گرمی دارد و برای داشتن خواب خوب بسیار مؤثر است. همچنین بهار نارنج سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌‌ها است. بنابراین برای تقویت اعصاب و رفع مشکلات مربوط به اعصاب مناسب بوده و از دسته‌ گیاهان آرامش‌ بخش است.

برای تهیه‌ نوشیدنی تسکین دهنده بهار نارنج، یک قاشق غذاخوری از گیاه بهار نارنج خشک ‌شده را به همراه آب جوش داخل قوری ریخته و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه دم بکشد. پس از آن، دمنوش را نوش جان کنید.

نوشیدنی آرامبخش گل سرخ برای کاهش استرس

نوشیدنی آرامبخش گل سرخ برای کاهش استرس

دمنوش گل سرخ عطر دلپذیری دارد. این گل خواب‌آور بوده و استرس و اضطراب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای تهیه دمنوش گل سرخ چند عدد گل تازه یا خشک شده را درون قوری حاوی آب جوش ریخته و اجازه دهید دم بکشد. بعد از دم کشیدن این نوشیدنی ضد استرس، آن را از صافی رد کرده و سپس به همراه عسل میل کنید.

دمنوش جینسینگ، درمان کننده استرس و افسردگی

جینسینگ یکی از بهترین آرام بخش‌های گیاهی است که برای درمان استرس و افسردگی از آن استفاده می‌شود. جینسینگ همچنین به درمان خستگی مزمن هم کمک فراوانی می‌کند. این گیاه در تقویت قوای جنسی موثر است و استرس و افسردگی‌های ناشی از ضعف قوای جسمانی را بهبود می‌بخشد.

رفع اضطراب با دمنوش مریم گلی

دمنوش مریم گلی بسیار آرام‌ بخش بوده و موجب آرامش در عضلات می‌شود. نوشیدن روزانه یک فنجان چای مریم گلی خستگی را از بدن خارج کرده و انرژی شما را دو برابر می‌کند.

در استفاده از نوشیدنی های آرامش بخش به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در استفاده از نوشیدنی های آرامش بخش به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • اگر از داروی شیمیایی برای بیماری‌های دیگری استفاده می‌کنید، بین زمان استفاده از دارو و نوشیدنی‌های گیاهی دو ساعت فاصله‌ بگذارید و نوشیدنی را با فاصله میل کنید. به طور کلی بهتر است که در صورت ابتلا به بیماری خاص یا مصرف دارو، با پزشک مشورت داشته باشید.
  • در دوران بارداری با پزشک معالج خود در مورد استفاده از دمنوش‌‌های گیاهی مشورت کنید.
  • استفاده بی رویه و زیاده روی در استفاده از نوشیدنی آرامبخش و نوشیدنی ضد استرس ممکن است بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر منفی بگذارد.
  • دمنوش‌های گیاهی ممکن است باهم تداخل داشته باشند و اثرات آن‌ها کم شود. بنابراین چند گیاه را برای تهیه دمنوش با هم ترکیب نکنید.
  • توجه داشته باشید که گیاهان دارویی را از مکان‌های معتبر خریداری کنید، زیرا ممکن است ناخالصی موجود در گیاهان، مسمومیت یا عوارض مختلف دیگری در بدن شما ایجاد کند. به علاوه حتما از تاریخ مصرف گیاهان و موادی که در بالا اشاره کردیم، مطمئن شده و هرگز گیاه یا میوه مانده و تاریخ مصرف گذشته، مصرف نکنید.
  • در دوران بارداری بهتر است از مصرف زعفران خودداری کنید. مصرف زعفران در دوران بارداری، ریسک سقط جنین را به همراه خواهد داشت.

با نوشیدنی و دمنوش ها، استرس را شکست دهید…

با تهیه این نوشیدنی های آرام بخش، خوش طعم و دل چسبی که در مقاله ذکر شد، پس از یک روز پر مشغله، با استرس و اضطراب زیاد، اعصاب و روان شما آرام می‌شود. بنابراین حتما از این نوشیدنی‌ها استفاده کرده و انرژی از دست رفته‌تان را به خود باز گردانید.

اگر هم مواد اولیه تهیه این دمنوش‌ها و نوشیدنی ضد استرس را در دسترس نداشتید، از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، صفحه سفارش آنلاین دمنوش را باز کرده و موارد مورد نیاز خود را آنلاین سفارش دهید.

در پایان، به جز موارد معرفی شده در بالا، شما چه نوع نوشیدنی ضد استرس دیگری می‌شناسید که در اینجا ذکر نکرده باشیم؟ نظرات خود را حتما با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(4 دیدگاه)

دانیال
12 دی 1401

ایول آلمانی ها هم همیشه یه چیز خفن تو هر زمینه ای داشتن.

  • Snappfood
    12 دی 1401

    مرسی که کامنت گذاشتین دانیال عزیز. اگر ازین مطلب خوشتون اومده پیشنهاد مطلب زیر که درباره تهیه قهوه ترک روز گاز نوشته شده رو نیز مطالعه کنید. https://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-قهوه-ترک-روی-گاز/

m@ryam
12 دی 1401

من فکر میکردم اینا غلیظ تر باشن تا قهوه های دیگه، تاحالا نخوردم ولی الان خیلی دلم میخواد امتحانش کنم.

  • Snappfood
    12 دی 1401

    سلام، ممنونیم که کامنت گذاشتین دوست عزیز. با توجه به اینکه ازین مقاله خوشتون اومده پیشنهاد میکنم مطلب زیر که درباره اسپرسو دبل نوشته شده رو از دست ندین. https://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-اسپرسو-دبل/

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود