آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه والک پلو خوشمزه به روش تهرانی ها

مینا اسماعیل بیگی 25 اسفند 1401 8 دقیقه

ماده اصلی سیرک پلو یا والک پلو که به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاهای تهران و همچنین نواحی شمیرانات و کرج شناخته می‌شود، والک است.

از والک می‌توان علاوه بر پخت پلو مخلوط در طبخ خورشت والک نیز استفاده نمود. طعم و عطر خاص این سبزی باعث خوشبو و خوشمزه شدن این غذا‌ها می‌شود. در این مقاله با معرفی دستور پخت والک پلو به دو روش مجزا همراه شما هستیم. در ادامه طرز تهیه والک پلو با مرغ و با گوشت را توضیح داده و نکات پخت این غذاها را عنوان می‌کنیم. اما پیش از آن خوب است نگاهی به جدول مشخصات این غذا بیندازیم:

طرز تهیه والک پلو
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی ۱۵ دقیقه
زمان پخت غذا یک ساعت و نیم تا ۲ ساعت
میزان سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم 265 کالری

والک پلو با مرغ خوشمزه

والک کوهی از جمله گیاهان بومی کوهپایه‌های البرز و زاگرس است و به شکل خودرو در فصل بهار رشد می‌کند. والک به سیر کوهی یا تره کوهی نیز شهرت دارد و به عنوان گیاهی معطر و خوش طعم در غذاهایی مانند والک‌ پلو به کار می‌رود. این غذا به عنوان یکی از غذاهای سنتی و اصیل شهرهای تهران و کرمانشاه شناخته می‌شود. شما می‌توانید از این غذای خوش پخت و لذیذ برای وعده‌های ناهار و شام و همچنین در مهمانی‌های خود استفاده کنید. در شهرها و مناطق مختلف کشور، این غذا ممکن است به شیوه‌های گوناگون طبخ شود. بنابراین با وجود این که جزئیات پخت این غذا در نواحی گوناگون متفاوت است اما کلیات دستور پخت آن یکسان است.

با توجه به سلیقه و ذائقه افراد می‌توان برنج این غذا را به روش آبکش یا دمپخت طبخ نمود. همچنین می‌توان این غذا را در کنار مرغ، گوشت، ماهی و کوفته سرو کرد. از آنجایی که گیاه والک به عنوان یک گیاه کوهی از خواص زیادی برخوردار است، والک پلو را مانند کلم پلو می‌توان از جمله غذاهای مفید و پرخاصیت دانست. پلو والک به عنوان یکی از خوش طعم‌ترین غذاهای پایتخت پخت آسانی دارد و می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای مهمانی‌ها باشد. به این ترتیب می‌توانید علاوه بر ایجاد تنوع غذایی، از طعم و عطر دلنشین این غذا لذت ببرید. در ادامه با طرز تهیه این غذا آشنا خواهید شد:

مواد لازم برای پخت والک پلو با مرغ برای ۴ نفر

برای درست کردن این غذا برای 4 نفر، لازم است مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۴ پیمانه
والک ۴۰۰ گرم
سینه یا ران مرغ ۴ تا ۵ تکه
پیاز بزرگ ۱ عدد
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
کره ۲۰ گرم
روغن به میزان کافی
ادویه (نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و پودر سیر) به میزان لازم
آب به میزان لازم
زعفران دم کرده به میزان لازم

طرز تهیه والک پلو تهرانیطرز تهیه والک پلو تهرانی

طرز تهیه والک پلو مانند انار پلو بسیار آسان است. برای درست کردن این غذا با مرغ به شیوه زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: در نخستین مرحله از فرایند پخت والک پلو مجلسی با مرغ باید برنج (ترجیحا برنج خوش پخت ایرانی) را پاک کرده و بشویید. برنج‌ها را در ظرف مناسبی بریزید و اجازه دهید با آب و مقداری نمک خیس بخورد.
  • مرحله دوم: بعد از این که برنج خیس خورد، قابلمه‌ای با ابعاد مناسب را انتخاب کنید و حدودا ۴ برابر برنج به قابلمه آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت اجاق گاز قرار دهید تا آب آن به جوش بیاید. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد حرارت شعله را ملایم کنید و مقداری نمک به برنج بیفزایید. حالا آب برنج خیس خورده را خالی کنید و برنج‌‌ها را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید برنج‌ها چند دقیقه بر روی حرارت ملایم اجاق گاز نیم‌ پز شوند.
  • مرحله سوم: والک‌ها را به خوبی بشویید و آن‌ها را داخل سبد یا آبکش بریزید تا آب آن‌ها گرفته شود. سپس والک‌ها را خرد کنید و زمانی که برنج نیم پز شد، والک‌ها را داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله چهارم: اجازه دهید والک‌های خرد شده تقریبا ۳ دقیقه با برنج بپزند. پس از آن شعله اجاق را خاموش کنید و برنج و والک را درون آبکش بریزید. روی برنج و والک داخل آبکش آب سرد بریزید تا بین برنج‌ها و والک‌‌ها چسبندگی ایجاد نشود.
  • مرحله پنجم: قابلمه‌ای مناسب را روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید. کمی روغن‌، نمک و کنجد (به دلخواه) در قابلمه بریزید و ته دیگ دلخواه خود که می‌تواند نان یا سیب زمینی باشد کف قابلمه بگذارید. مخلوط پلو والک را داخل قابلمه بریزید و بعد حدود نصف استکان آب جوش دور برنج‌ها بریزید.
  • مرحله ششم: اجازه دهید برنج و والک روی شعله ملایم دم بکشد. در این فاصله مقداری روغن را داخل قابلمه‌ای کوچک داغ کنید. وقتی برنج بخار کرد روغن داغ را روی پلو بریزید و درجه حرارت شعله را کم کنید. درب قابلمه را با دم کنی بپوشانید و درب را بگذارید تا برنج آرام آرام دم بکشد.
  • مرحله هفتم: وقتی برنج به طور کامل دم کشید نیز می‌توانید مقداری روغن داغ روی آن بریزید. حالا کمی برنج از قابلمه جدا کنید و آن را داخل قابلمه یا کاسه‌ای مناسب با کره و زعفران دم شده مخلوط کنید تا خوشرنگ و خوش عطر شود.
  • مرحله هشتم: پیاز را پوست بکنید، بشویید و خلالی خرد کنید. داخل ماهیتابه روغن بریزید و پیازها را به روغن اضافه کنید. پیازهای خلالی را داخل روغن تفت دهید تا سبک شوند. پیش از این که پیازها سرخ و طلایی شوند تکه‌های مرغ را روی آن‌ها بچینید. سپس ادویه‌ها را روی تکه‌ها مرغ بریزید تا به خوبی طعم بگیرند. سپس درب ماهیتابه را بگذارید تا بخار ایجاد شود.
  • مرحله نهم: فلفل دلمه را به شکل تکه‌های نازک خرد کنید. قطعه‌های مرغ را در ماهیتابه پشت و رو کنید و تکه‌های فلفل‌ دلمه‌ای‌ را داخل ماهیتابه بچینید. مجددا درب ماهیتابه را بگذارید تا عطر فلفل‌ها در مرغ‌ها پخش شود.
  • مرحله دهم: در این مرحله می‌توانید زعفران دم شده و مقداری رب گوجه فرنگی رقیق شده (به دلخواه) به مرغ‌ها اضافه کنید. درب ماهیتابه را بگذارید تا مرغ‌ها با محتویات ماهیتابه بپرند. بعد از این که آب ماهیتابه کاهش یافت حدود ۴ لیوان آب به آن بیفزایید تا به خوبی بپزند.
  • مرحله یازدهم: وقتی مرغ‌ها خیلی خوب پخته شدند و ته دیگ پلو نیز طلایی شد، غذا آماده است. توجه کنید که آب مرغ نباید به طور کامل تبخیر شود و حدود نصف لیوان آب مرغ داخل قابلمه باقی بماند تا بتوانید آن را با این غذای اصیل تهران سرو کنید. پلو را داخل دیس مناسب بریزید و آن را با مرغ زعفرانی تزئین کنید. این غذای خوش طعم را می‌توانید همراه با انواع ترشی، انواع سالاد، زیتون و سبزی سرو کنید.

والک پلو با گوشتوالک پلو با گوشت

این غذا  را علاوه بر مرغ می‌توانید با گوشت نیز تهیه نمود:

مواد لازم برای پخت پلو والک با گوشت برای ۴ نفر

برای درست کردن این غذا با گوشت این مواد اولیه را تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۴ پیمانه
والک ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده گوسفندی ۴۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق چای خوری
کره به مقدار کافی
روغن به مقدار کافی
ادویه (نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر و پودر دارچین) به مقدار کافی

طرز تهیه والک پلو با گوشت

به منظور درست کردن پلو والک با گوشت، مراحل زیر را طی کنید:

  • مرحله اول: برای پخت والک پلو تهران با گوشت ابتدا باید برنج را پاک کرده و آن را بشویید. سپس برنج را در ظرفی مناسب بریزید و با آب و نمک خیس کنید.
  • مرحله دوم: والک‌ها را بشویید، آن‌ها را داخل سبد بریزید و وقتی آب آن‌ها کمی خشک شد به کمک قیچی یا چاقو آن‌ها را قطعه قطعه کنید.
  • مرحله سوم: پیازها را پوست کنده، بشویید و آن‌‌ها را خلالی یا نگینی خرد کنید. داخل ماهیتابه روغن بریزید و پیازها را به ماهیتابه اضافه کنید. وقتی پیازها تفت خورده و سبک شدند، والک‌های خرد شده را به آن‌ها اضافه کنید تا تفت بخورند. سپس ادویه‌ها را به پیاز و والک‌ها اضافه کنید و خیلی خوب مخلوط کنید تا یکدست شوند. یک استکان آب به ماهیتابه اضافه کنید و درب ماهیتابه را بگذارید تا والک‌ها بپزند.مراحل طرز تهیه والک پلو با گوشت
  • مرحله چهارم: قابلمه‌ای را تا نیمه از آب پر کنید و آن را روی حرارت زیاد شعله اجاق گاز قرار دهید. وقتی آب قابلمه به جوش آمد حرارت شعله را کم کنید. آب برنج خیس خورده را خالی کنید، برنج را بشویید و آن را داخل آب جوش بریزید. اجازه دهید برنج نیم پز شود و سپس یک دانه برنج را بین دو انگشت بفشارید.‌ اگر برنج نیم پز شده بود، آن را آبکش کنید.
  • مرحله پنجم: قابلمه‌ای که از برنج خالی شده است را بشویید و آن را روی شعله ملایم اجاق گاز قرار دهید. وقتی آب داخل قابلمه خشک شد، روغن را درون قابلمه بریزید. به روغن‌ مقداری نمک بزنید و بعد ته دیگ مورد نظر خود را کف قابلمه قرار دهید.
  • مرحله ششم: داخل قابلمه یک لایه از برنج و یک لایه از ترکیب پیاز و والک اضافه کنید و روی آن زعفران دم کرده بریزید. این کار را ادامه دهید تا مواد و برنج تمام شده و قابلمه پر شود. حالا زعفران دم کرده و مقداری کره روی برنج قرار دهید و درب قابلمه که با دم کنی پوشانده شده را بگذارید. شعله پخش کن را روی شعله قرار داده و اجازه دهید برنج با حرارت ملایم حدود ۴۵ دقیقه دم بکشد.
  • مرحله هفتم: پیاز را خلالی خرد کنید ‌و آن را داخل ماهیتابه با روغن تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند ادویه‌ها را به آن‌ها اضافه کنید تا پیازها عطرآگین شوند. سپس گوشت چرخ کرده را به محتویات داخل ماهیتابه بیفزایید. وقتی گوشت به خوبی تفت خورد و تغییر رنگ داد، رب گوجه فرنگی رقیق شده در آب را که به حالت سسی غلیظ درآمده روی گوشت‌ها بریزید. می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی از پوره گوجه فرنگی هم استفاده کنید. نصف لیوان آب به ماهیتابه اضافه کنید، مواد را هم بزنید تا یکدست شوند و درب آن را بگذارید تا گوشت‌ها بپزند.
  • مرحله هشتم: بعد از ۴۵ دقیقه که پلو به خوبی دم کشید آن را مخلوط کرده و شعله را خاموش کنید. پلو را داخل دیس بکشید و مخلوط گوشت را نیز روی آن بریزید. شما می‌توانید والک پلو شمیران با گوشت را همراه با سالاد، سبزی، ترشی یا ماست و خیار سرو کنید.

طرز تهیه این غذای سنتی تهران به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که در کنار این غذا، طرز تهیه  نخودپلوی شویدی را نیز یاد بگیرید و آن را نیز تهیه کنید.

خواص و ویژگی ‌های والک کوهیخواص و ویژگی ‌های والک کوهی

والک کوهی یا سیر وحشی از گیاهان خودروی کوهستانی است و از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • والک‌ها بویی شبیه به بوی سیر دارند و برگ‌های آن‌ها نازک و باریک است.
  • والک کوهی گیاهی مفید و موثر در درمان سرگیجه و حالت تهوع است.
  • این گیاه می‌تواند باعث افزایش اشتها شده و گوارش را تسهیل کند.
  • والک کوهی میزان تولید ادرار را افزایش می‌دهد.
  • گیاه والک منبعی سرشار از ویتامین C است.
  • برای تصفیه خون و درمان عارضه‌های گوارشی می‌توان از والک‌ کوهی تازه استفاده کرد.
  • خوردن والک گیاهی باعث کاهش میزان اسیدی بودن خون می‌شود.
  • استفاده موضعی از عصاره والک نیز به درمان و التیام آبسه و کورک کمک می‌کند.
  • والک به عنوان‌ یکی از پرکاربردترین سبزی‌های کوهی دارای خواصی مشابه سیر است. به همین خاطر می‌توان از خاصیت درمانی والک یا سیرک برای کاهش فشار خون استفاده نمود.

یک میز غذای خوشمزه با والک پلو

در این مقاله دستور پخت پلو والک را به عنوان غذای سنتی تهرون به شما آموزش دادیم. شما می‌توانید این پلو مخلوط خوشمزه و خوش عطر را که به عنوان غذای محلی طهران شناخته می‌شود به همراه مرغ، گوشت یا ماهی برای وعده ناهار یا شام سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید‌.

البته اگر فرصت تهیه این غذا یا هر نوع غذای دیگری را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور کافی است از قسمت سفارش انلاین غذا تهران موارد دلخواه خود را سفارش داده و درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود