آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع خورشت ایرانی
3/5 - (2 امتیاز)
2

طرز تهیه کپور کله با ماهی کپور

ترمه افضلی 17 تیر 1402 6 دقیقه

کپور کله یکی از انواع غذاهای خوشمزه شمالی است که اصالت آن به گلستان بر‌می‌گردد. این غذای خوشمزه طعمی لذیذ و عالی دارد و  می‌توانید آن را به‌عنوان سوپ و پیش غذا سرو کنید. این غذا از ترکیب گوشت ماهی کپور با رب انار یا نعناع داغ تهیه می‌شود و به‌دلیل طعم فوق‌العاده‌اش جزو غذاهای معروف گلستان است.

شما می‌توانید کپور کله با ماهی کپور گرگان و گلستان را برای مهمانی‌ها و ضیافت‌های خاصتان تهیه کنید و طعم فوق‌العاده آن را به کام مهمانانتان هدیه دهید. این غذا نه‌تنها مقوی است و برای سلامت بدن فواید زیادی دارد، بلکه به‌دلیل طعم لذیذ قطعا لبخند را به لب مهمانانتان هدیه می‌دهد.

کپور کله با ماهی کپور گرگان و گلستان

کپور کله را می‌توانید با در دسترس‌ترین مواد اولیه در خانه تهیه کنید. این غذای خوشمزه دستور تهیه پیچیده و سختی ندارد و طی چند مرحله راحت و ساده تهیه می‌شود؛ به‌همین‌دلیل اگر به‌دلیل ضیق‌وقت یا هر مشکل دیگر نمی‌دانید که چه غذایی بپزید، ما به شما کپور کله را پیشنهاد می‌دهیم. اما طرز تهیه کمپور کله با ماهی کپور گرگان و گلستان چگونه است؟ چطور این غذا را در خانه و به‌بهترین‌روش تهیه کنیم؟

طرز تهیه کپور کله با ماهی کپور

اطلاعات تکمیلی تهیه کپور کله با ماهی کپور به‌ترتیب زیر هستند:

کالری در هر 100 گرم 162 کالری
مدت زمان آماده‌سازی: 15 دقیقه
مدت زمان لازم برای پخت: 30 دقیقه
تعداد نفرات 2 نفر یا بیشتر

مواد لازم برای تهیه کپور کله با ماهی کپور

برای تهیه کپور کله به مواد اولیه‌ای که در ادامه لیست می‌کنیم، نیاز دارید:

ماهی کپور (بخش دم و سر) 6 عدد
رب انار به‌مقدار لازم
سیر به‌مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به‌مقدار لازم

دستور پخت کله کپور با ماهی کپور گرگان و گلستان

طرز پخت کله کپور به‌ترتیب زیر است:

  1. برای تهیه این غذا نیاز به گوشت ماهی دارید، بنابراین سر ماهی‌ها را از گردن ببرید. از دم ماهی نیز باید تقریبا 10 سانت برش بزنید.
  2. اکنون باید ماهی‌ها اپز شوند تا بتوانید استخوان‌ها را از بدنشان جدا کنید. بنابراین داخل یک قابلمه کمی آب بریزید، سیر و پیاز رنده کنید و اجازه دهید ماهی‌ها به مدت 5 تا 10 دقیقه آب‌پز شوند.
  3. ماهی‌ها را از داخل قابلمه بردارید و بگذارید تا کاملا گوشتشان سرد شود. اکنون می‌تواند تیغ‌های بدن ماهی را جدا کنید. برای این کار گوشت سر ماهی را بگیرید و تیغ‌ها و استخوان‌ها را بیرون بیاورید.
  4. رب انار را به‌همراه ادویه‌ها و گوشت ماهی داخل قابلمه بریزید و زیر قابلمه را روشن کنید تا مواد به‌خوبی پخته شوند.
  5. برای بهتر‌شدن طعم این غذا به آن سیرداغ و نعناع داغ بیفزایید.
  6. بعد از اینکه غذا جا افتاد، می‌توانید ما را به ظرف سرو انتقال دهید.

طرز تهیه کله کپور با ماهی کپور گرگان و گلستان

کپور کله آماده است و می‌توانید این غذای خوشمزه شمالی را نوش‌جان کنید. برای پذیرایی مفصل از مهمانان می‌توانید این غذا را به‌همراه غذای اصلی بپزید. پیشنهاد ما به شما سرو ترشی پلا است. در مطلب جداگانه طرز تهیه ترشی پلا گرگان و گلستان را به‌طور کامل آموزش داده‌ایم.

نحوه جداکردن استخوان‌های ماهی کپور برای پخت کله کپور

آیا می‌دانید چطور استخوان‌های ماهی کپور را برای تهیه کله کپور جدا کنید؟ هر چند برای تهیه کله کپور فقط به قسمت سر ماهی نیاز دارید، اما با‌این‌حال شاید برخی تمایل به اضافه‌کردن گوشت ماهی کپور را به این غذا داشته باشند. در‌این‌صورت طبق آموزش‌هایی که در ادامه می‌دهیم پیش بروید تا استخوان‌های ماهی‌ها را به‌طور کامل بگیرید:

روده زدن

اولین مرحله برای پاک‌کردن استخوان‌های ماهی روده‌زدن یا برش شکم ماهی و برداشتن قسمت‌های داخلی آن است. برای این کار چاقوی تیز را وارد شکم ماهی کنید، سپس از قسمت باله‌ها تا آبشش‌ها را برش دهید. حالا می‌توانید قسمت‌های داخلی شکم ماهی را بردارید.

شستشوی ماهی

بدن ماهی را به‌طور کامل بشویید تا هیچ اثر خون و کثیفی روی گوشت آن باقی نماند. ترجیحا از آب سرد برای این کار استفاده کنید.

پاک کردن فلس‌ها

از چاقو برای چاک‌کردن فلس‌ها از بخش دم تا قسمت سر ماهی استفاده کنید. برخلاف جریان فلس‌ها چاقو را بکشید تا تمام آنها پاک شوند. اگر قصد استفاده از فیله ماهی کپور داخل کپور کله را دارید، پوست اضافه ماهی را نیز بکنید.

نصف کردن ماهی

کافیست ماهی را از وسط نصف کنید تا بتوانید استخوان‌های پشت گوشت را بردارید.

برداشتن استخوان‌های پشت

اکنون نوبت برداشتن ستون فقرات است. این قسمت از بدن ماهی را به‌همراه استخوان‌های اضافه جدا کنید. استخوان‌های کوچکی به فیله گوشت ماهی چسبیده‌اند که نباید از قلم بیفتند، بنابراین این استخوان‌ها را نیز بردارید. برای برداشتن استخوان‌ها به کمک موچین استخوان ماهی، به‌صورت مورب کار را شروع کنید تا هیچ استخوانی در گوشت باقی نماند.

اکنون آخرین مرحله از برداشتن استخوان‌های ماهی را پشت سر گذاشتید. طی همین چند مرحله ساده، استخوان ماهی جدا می‌شود و می‌توانید از گوشت ماهی کپور برای تهیه کپور کله یا سایر غذاهای خوشمزه دریایی استفاده کنید.

ایده‌های جذاب برای سرو کپور کله

کپور کله غذایی ماند سوپ است و طرفداران زیادی در شمال کشورمان دارد. شما می‌توانید از چند ایده کاربردی و جذابی که در ادامه می‌گوییم، برای تهیه این غذای شمالی استفاده کنید:

سرو کپور کله به گوشت ماهی کپور و برنج

شما می‌توانید کپور کله را به‌عنوان پیش‌غذا و ماهی سرخ‌شده را نیز به عنوان غذای اصلی سرو کنید. با این کار پذیرایی مفصل‌تر و بهتر می‌شود. مطمئن باشید با این ترفند مهمانانتان نیز از پذیرایی شما رضایت کاملی خواهند داشت.

اما چطور ماهی کپور را به‌صورت سرخ‌شده درست کنیم؟ برای این کار طبق مراحلی که در ادامه می‌گوییم، پیش بروید:

  1. در مرحله اول باید به‌صورت کامل پولک‌های ماهی را از گوشت جدا کنید. اکنون گوشت ماهی‌ها را بشویید.
  2. گوشت‌ها را به چند تکه تقسیم و سپس با استفاده از زردچوبه، آبلیمو، فلفل و نمک آنها را مزه‌دار کنید.
  3. گوشت‌ها را به مدت یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا خوب طعم بگیرند.
  4. در یک ظرف کمی آرد بریزید و گوشت‌های مزه‌دار شده را داخل ظرف آرد بغلطانید.
  5. داخل ماهیتابه روغن بریزید و آن را روش شعله گاز بگذارید.
  6. گوشت‌های ماهی را داخل ماهیتابه بگذارید تا تفت بخورند. مراقبت باشید که ماهی‌ها زیاد سرخ نشوند، با طلایی‌رنگ‌شدن گوشت‌ها آنها را از داخل ماهیتابه بردارید.
  7. برنج را نیز به‌روش دمی یا آبکش تهیه کنید.

ماهی کپور سرخ‌شده غذای غذای اصلی در کنار کپور کله

گوشت ماهی کپور سرخ‌شده آماده است و می‌توانید آن را در ظرف‌های مخصوص به‌همراه برنج و کله کپور سرو کنید.

تهیه کله کپور ترش

اگر به طعم ترشی علاقه دارید، کافیست میزان رب انار را افزایش دهید. با بیشتر‌شدن رب انار، مزه غذا ترش‌تر می‌شود. اگر این غذا را به‌صورت ترش تهیه کردید، پیشنهاد می‌دهیم انواع غذاهای ترش مزه شمالی دیگر مثل ترشی پلا را نیز در کنار آن تهیه کنید. این غذاها مکمل یکدیگر هستند و باعث پذیرایی یک شام یا ناهار مفصل می‌شوند.

تهیه کله کپور غلیظ

هر چه نسبت آب کله کپور به مواد آن کمتر باشد، این غذا غلیظ‌تر می‌شود. بنابراین اگر به غذاهای آبدار علاقه‌ای ندارید، پیشنهاد می دهیم اجازه دهید بیشتر آب داخل قابلمه بجوشد و بخار شود.

کپور کله، ایده عالی برای صبحانه

کپور کله ایده جذاب و عالی برای سرو صبحانه است. صبح‌ها قبل از اینکه همسر و فرزندان به محل کار یا مدرسه بروند، برای آنها کله کپور درست کنید تا روزشان را پر‌انرژی شروع کنند.

کپور کله بهترین گزینه برای صبحانه

این غذا بیشتر مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند، بنابراین برای وعده صبحانه بهترین گزینه است.

گرفتن بوی ماهی کپور

بوی ضخم ماهی را هیچ‌کسی دوست ندارد؛ ماهی کپور نیز متاسفانه بوی تندی دارد و باید به فکر از‌بین‌بردن بوی آن باشید. برای اینکه کله کپور خوشمزه و خوش‌عطر و بویی تهیه کنید، گوشت‌ها را از یک ساعت قبل داخل محلول آب سرد و سرکه بخوابانید.

به غذا چربی اضافه نکنید!

ماهی کپور گوشت پرجربی دارد، بنابراین در صورت استفاده از گوشت این ماهی در غذا، به آن چربی زیادی اضافه نکنید. چربی گوشت این ماهی را ممکن است هر کسی دوست نداشته باشد، بنابراین می توانید از گوشت کم‌چرب انواع ماهی‌های دیگر استفاده کنید.

کله کپور، غذایی شمالی خوشمزه و خاص

کله کپور یکی از در لیست انواع غذا دریایی گرگان عنوان خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذا را به خود اختصاص می‌دهد؛ منتهی باید به‌طور کامل استخوان‌های ماهی را برای این غذا بگیرید تا در خوردن این غذا هیچ مشکلی نداشته باشید.

کله کپور به‌عنوان غذای شهر کردکوی و یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای گلستان در برخی رستوران‌ها سرو می‌شود. بنابراین اگر حوصله درست‌کردن این غذا را ندارید، به رستوران‌های دریایی بروید و این غذای خوشمزه شمالی را سفارش دهید.

گاهی اوقات حوصله یا زمان رفتن به رستوران را نیز ندارید، هوس خوردن یک غذای دریایی خوشمزه را کرده‌اید. در این صورت کافیست به سامانه‌های سفارش غذا گرگان مراجعه کنید. این سامانه‌ها بهترین و حرفه‌ای‌ترین رستوران‌های دریایی و معمولی محله‌تان را لیست می‌کند و شما می‌توانید از منوی آنها کپور کله یا غذای دریایی مورد علاقه‌تان را سفارش دهید.

در این مطلب به‌طور کامل طرز تهیه کپور کله با ماهی کپور گرگان و گلستان را آموزش دادیم. همچنین ترفندهایی برای برداشتن تیغ‌های بدن این ماهی و سرو بهتر آن گفتیم که قطعا به مفصل‌ترشدن پذیرایی‌تان کمک می‌کنند. به شما پیشنهاد می دهیم این غذای خوشمزه را در وعده‌های غذایی به‌صورت هفته‌ای قرار دهید تا طعم و مزه فوق‌العاده‌اش از یادتان نرود و از فواید آن برای سلامتی‌تان بهره‌مند شوید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

tiemourzadeh
21 آبان 1402

سلام چیکار کنم که کله کپور غلیظ داشته باشم

  • snappfoodadmin
    21 آبان 1402

    سلام برای درست کردن ماهی کپور نباید خیلی عجله کنید و حرارت را بالا ببرید و برای اینکه کپور کله غلیظ داشته باشید باید بدانید هر چه نسبت آب کله کپور به مواد آن کمتر باشد، این غذا غلیظ‌تر می‌شود. اگر نمیخواهید غذا خیلی آبدار بشود اجازه دهید بیشتر آب داخل قابلمه بجوشد و بخار شود .

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود