آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
شکر تیغال
عطاری
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

شکر تیغال چیست؟

مینا اسماعیل بیگی 22 مرداد 1403 4 دقیقه

تا چه اندازه با مان‌های دارویی آشنا هستید؟ آیا گیاه زیبای تیغال را می‌شناسید و آیا می‌دانید که پیله‌های تنیده شده بر ساقه‌های این گیاه، چه خواص درمانی ارزشمندی دارند؟ این پیله‌ها همان شکر تیغال هستند که اثر معجزه‌آسایی در رفع گرفتگی و خشونت صدا دارند و علاوه بر آن، در کنترل و بهبود مشکلات زیادی مانند مشکلات گوارشی، افسردگی و فشار خون بالا به کمک شما می‌آیند. حالا اگر کنجکاوید که بدانید شکر تیغال برای چی خوبه و با نحوه استفاده از آن آشنا شوید، تا انتهای این مقاله از اسنپ فود، همراه ما باشید.

شکر تیغال چیست و برای چی خوبه؟

تیغال گیاهی چند‌ساله و خاردار است که آن را به نام‌های ماری تیغال و کنوره هم می‌شناسند. نام علمی آن «Echinops» است و در انتهای ساقه‌های مستقیمش، گل‌هایی گلوله‌ای و خاردار به رنگ آبی در دارد. حشره‌ای به نام خروکک برای نگهداری از تخم‌ها و نوزاد خود، بر روی برگ‌ها و ساقه این گیاه، پیله‌ای کرم رنگ شبیه بادام زمینی می‌تند. نوزاد حشره پس از بلوغ، پیله را سوراخ کرده و از آن خارج می‌شود و آنچه باقی می‌ماند یک پیله سوراخ با خواص دارویی بیشمار است که به آن شکر تیغال یا گل تیغال می‌گویند و به نام‌های شکرتیار، خارشکر و تیغ قندک هم نامیده می‌شود.

خواص شکر تیغال

انواع شکر تیغال

بسیاری از افراد شکر تیغال را به خاطر تأثیر مثبت آن بر تارهای صوتی می‌شناسند، اما باید بدانید که این مان گیاهی، اثرات دارویی بسیار دیگری هم دارد که در ادامه، به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

خواص شکر تیغال برای سرطان

برخی منابع، شکر تیغال را به خاطر وجود ترکیب ترهالوز، ماده‌ای ضد‌سرطان می‌دانند.

تسکین حساسیت های فصلی

استفاده از دمنوش شکرتیغال و گل بنفشه، تأثیر قابل‌توجهی در رفع حساسیت‌های فصلی دارد.

شکر تیغال و حنجره

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین خواص شکرتیغال، اثر آن در صاف کردن صدا و تقویت حنجره است. این مان گیاهی، برطرف‌کننده خشکی گلو و خشونت سینه است و آن را به‌عنوان ماده‌ای آرام‌بخش و خلط‌آور می‌شناسند.

تقویت ذهن و حافظه

این ماده گیاهی خاصیت نوتروپیک دارد و قدرت یادگیری و توان حافظه را بهبود می‌بخشد.

تسکین سرفه‌های شدید

از شکر تیغال در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود و برای درمان بیماری‌های ریوی، تنگی نفس، آسم و سیاه سرفه هم کارآمد است.

خواص شکر تیغال

بهبود زخم معده

این ماده، یک داروی طبیعی مؤثر برای درمان سوزش سر دل است و زخم معده را هم بهبود می‌بخشد.

شکر تیغال برای دستگاه گوارش

شکر تیغال خاصیت ملین دارد و به‌عنوان متعادل‌کننده دستگاه گوارش و درمان یبوست می‌توان روی خواص آن حساب کرد.

آرام بخش و خلط‌ آور

این ماده گیاهی، تسکین‌دهنده حدت اخلاط و سوزش مری است و سرفه‌های سرکش ناشی از تحریک برونش‌ها را به سرعت آرام می‌کند.

البته استفاده از شکرتیغال در موارد دیگری از قبیل انعطاف‌پذیری ستون مهره‌ها، فرونشاندن تب، درمان تکرر ادرار و درمان افسردگی و کاهش فشار خون بالا هم اثرات درمانی قابل‌توجهی دارد.

نحوه مصرف شکر تیغال

نحوه مصرف شکر تیغال

پیش از مصرف، حتما پیله را شکسته و داخل آن را بررسی کنید. گاهی حشره سیاه‌رنگ داخل پیله باقی مانده است که باید حتما خارج شود. سپس، پیله را آسیاب کرده و مقداری از آن را در آب جوش بریزید و محلول لعاب‌دار حاصل را مصرف کنید. البته مقدار مصرف این ماده بستگی به سن، مزاج و شرایط سلامتی فرد دارد و باید با مشورت پزشک طب سنتی تعیین شود. اما توجه به نکات زیر به‌عنوان چند نکته تکمیلی، خالی از لطف نخواهد بود:

  • در صورتی که پیله تازه باشد، کمی شیرین است، اما پیله‌های کهنه‌تر، شیرینی به‌مراتب کمتری دارند و طعم نشاسته‌ای پیدا می‌کنند.
  • این محصول به شکل پودر هم در عطاری‌ها یافت می‌شود، اما توصیه می‌کنیم که شکرتیغال را به صورت پیله‌های درسته و درشت خریداری کرده و خودتان در منزل آسیاب کنید.
  • برای تأثیر بیشتر، محلول شکرتیغال را جرعه جرعه بنوشید.
  • اگر دچار گرفتگی صدا شده‌اید، مقداری شکرتیغال را داخل آب جوش ریخته و بعد از گذشت 25 دقیقه، همراه کمی عسل یا نبات، میل کنید.

انواع شکر تیغال

شکر تیغال در چه غذاهایی استفاده می شود؟

می‌توان از پیله پودر شده شکرتیغال به‌عنوان طعم‌دهنده استفاده کرد. همچنین مصرف دمنوش شکرتیغال برای درمان سرفه‌های شدید و گرفتگی صدا بسیار نافع است.

مضرات شکر تیغال

مضرات شکر تیغال

در مصرف این ماده دارویی، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های زیر را به یاد داشته باشید:

  • مصرف شکرتیغال برای مبتلایان به فشار خون و افرادی که از قرص‌های تنظیم فشار استفاده می‌کنند، باید با احتیاط صورت گیرد.
  • طبق منابع، میزان مجاز مصرف این ماده، 18 گرم است و نباید به صورت مداوم استفاده شود. توجه کنید که زیاده‌روی در مصرف عوارضی مانند حالت تهوع را به‌دنبال خواهد داشت.

شکر تیغال با کیفیت را از اسنپ فود سفارش دهید…

یکی از بهترین راه‌ها برای تهیه این ماده دارویی مفید، مراجعه به سایت اسنپ فود است. کافی است وارد بخش عطاری آنلاین سایت شده و با چند کلیک، اقلام مورد نظر خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید. به این ترتیب، زحمت خرید حضوری را نخواهید داشت و علاوه بر آن، از امکان مقایسه قیمت‌ها و برندها هم برخوردار خواهید شد. امیدواریم خرید اینترنتی رضایت‌بخشی پیش رو داشته باشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود