آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
دمنوش سرماخوردگی
عطاری
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

دمنوش مناسب سرماخوردگی

مینا اسماعیل بیگی 14 مهر 1403 6 دقیقه

با آمدن فصل سرما، آمار ابتلا به سرماخوردگی نیز افزایش می‌یابد و بدون شک شما نیز در طول سال، چندین بار به این بیماری مبتلا می‌شوید. نوشیدن مایعات همچون انواع دمنوش سرماخوردگی ، به درمان سریع‌تر بیماری و رهایی از علائم ناشی از ویروس سرماخوردگی کمک می‌کند. اما کدام یک از دمنوش‌های گیاهی برای درمان سرماخوردگی موثر هستند؟ در ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم و بهترین انواع دمنوش سرماخوردگی را معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

بهترین دمنوش برای سرماخوردگی

بهترین دمنوش سرماخوردگی حاوی مواد مغذی مختلفی است که موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند. از سوی دیگر، مصرف این دمنوش‌ها، از کمبود آب در بدن جلوگیری می‌کند و مرطوب شدن گلو نیز ویروس‌ها و عوامل بیماری را به دام می‌اندازد. کم آبی بدن یکی از عوارض ابتلا به سرماخوردگی است و به همین دلیل، مصرف دمنوش‌ها و دیگر مایعات، بیش از هر زمان دیگری توصیه می‌شود.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل برای سرماخوردگی

با استفاده از زنجبیل می‌توان یک دمنوش سرماخوردگی تهیه کرد که علائم بیماری مانند خارش گلو و سرفه را تسکین می‌دهد. همچنین دمنوش زنجبیل دارای خواص ضد التهاب و خلط‌آور است که به کاهش التهاب و رقیق شدن مخاط بخش‌های بالایی دستگاه تنفسی کمک می‌کند. برای درست کردن این دمنوش می‌توانید از برش‌های زنجبیل یا زنجبیل رنده شده استفاده کنید و آن را روزی دو وعده بنوشید تا علائم سرماخوردگی بهبود پیدا کند.

دمنوش لیموترش و عسل

دمنوش لیموترش و عسل مفید برای سرماخوردگی

لیموترش منبع ویتامین C و دیگر مواد مغذی است که مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین عسل نیز از جمله مواد غذایی مفید برای درمان گلودرد و سرفه است. اگر قصد دارید تا از خواص لیموترش و عسل برای بهبود سرماخوردگی بهره‌مند شوید، باید آب لیموترش تازه و عسل را در آب جوش بریزید، به خوبی ترکیب کنید و آن را بنوشید. این دمنوش برای سرماخوردگی و آبریزش بینی بسیار موثر است و البته می‌توان آن را برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی نیز مصرف کرد.

دمنوش اکالیپتوس

دمنوش اکالیپتوس برای درمان سرماخوردگی

از برگ‌های گیاه اکالیپتوس نیز می‌توان برای تهیه دمنوش سرماخوردگی استفاده کرد. با مصرف این دمنوش، گرفتگی گلو و سینوس‌ها برطرف می‌شود و علائم سرماخوردگی سریع‌تر درمان خواهند شد. برای تهیه این دمنوش نیز تنها کافی است تا برگ‌های تازه یا خشک اکالیپتوس را داخل آب جوش بریزید و مانند چای دم کنید. البته برخی افراد از ترکیب روغن اکالیپتوس و آب جوش هم برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌کنند. وجود ترکیبی به نام سینئول (Cineole) از گیاه اکالیپتوس، یک داروی طبیعی ضد سرفه می‌سازد.

دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه برای درمان گلو درد و سرماخوردگی

در پاسخ به این سوال که چه دمنوشی برای سرماخوردگی خوبه؟ نباید دمنوش بادرنجبویه را از قلم انداخت! گیاه بادرنجبویه منبعی از آنتی اکسیدان‌های مختلف است که از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند. همچنین وجود ویتامین C و دیگر مواد مغذی موجب می‌شود تا مصرف دمنوش بادرنجبویه، سرعت بهبود علائم سرماخوردگی مانند گلودرد و سرفه را افزایش می‌دهد. برای درست کردن این دمنوش نیز باید برگ خشک بادرنجبویه را در آب جوش بریزید و دم کنید. اگر گیاه بادرنجبویه را در منزل ندارید، تنها کافی است تا آن را از عطاری آنلاین اسنپ فود سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

دمنوش آویشن

آویشن و درمان سرماخوردگی

دمنوش آویشن نیز در فهرست بهترین انواع دمنوش برای سرماخوردگی و سرفه جای می‌گیرد. با مصرف دمنوش آویشن، عفونت مجاری تنفسی کاهش پیدا می‌کند و بدین طریق، علائم سرماخوردگی سریع‌تر درمان می‌شود. همچنین این دمنوش، ضعف و خستگی ناشی از ابتدا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. برای تهیه دمنوش آویشن باید مقداری برگ خشک آویشن را مانند چای دم کنید. در ضمن، علاوه بر مصرف دمنوش آویشن، برای بهره‌مندی از خواص این گیاه می‌توانید پودر آویشن را نیز به عنوان ادویه آشپزی مورد استفاده قرار دهید.

دمنوش گل گاو زبان

دمنوش گل گاو زبان برای درمان سرماخوردگی

گل گاو زبان، حاوی ترکیباتی است که مانند یک آرام‌بخش طبیعی عمل می‌کنند و درد و ناراحتی ناشی از ابتلا به سرماخوردگی را تسکین می‌دهند. همچنین این گیاه با خواص ضد التهاب، به درمان گرفتگی بینی و گلودرد کمک می‌کند. دمنوش گل گاو زبان می‌تواند به سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی نیز پایان داد. برای درست کردن این دمنوش، به یک قاشق چایخوری گل گاو زبان خشک، به ازای هر فنجان آب جوش نیاز دارید که باید آن را روی بخار آب قرار دهید تا دم بکشد.

دمنوش نعناع

دمنوش نعناع و کمک به رفع سرماخوردگی

برای تهیه دمنوش سرماخوردگی ، گیاه نعناع یکی از بهترین‌ها است که عفونت سینوس‌ها و مجاری تنفسی را از بین می‌برد تا بهتر نفس بکشید. مصرف دمنوش نعناع روند درمان سرماخوردگی را تسریع می‌بخشد؛ چراکه منبع آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدعفونی کننده طبیعی است. در بسیاری از شربت‌ها و داروهای درمان سرماخوردگی نیز از عصاره نعناع استفاده می‌کنند؛ اما آسان‌ترین روش بهره‌مندی از خواص این گیاه، مصرف دمنوش نعناع است که از برگ‌های تازه یا خشک شده نعنا درست می‌شود.

دمنوش بابونه

درمان ویروس سرماخوردگی با دمنوش بابونه

با گیاه بابونه نیز می‌توان یک دمنوش مناسب سرماخوردگی تهیه کرد تا علائم ناشی از ویروس سرماخوردگی بهتر و سریع‌تر درمان شوند. وجود ترکیبات آنتی اکسیدان همچون فلاونوئیدها در گیاه بابونه می‌تواند درد و ناراحتی ناشی از ابتلا به سرماخوردگی را تسکین دهد. همچنین دمنوش بابونه خواص آرامش‌بخش و خواب‌آور دارد و مصرف آن قبل از خواب موجب می‌شود تا با وجود بیماری، خواب عمیق‌تر و بهتری داشته باشید. خواص ضدعفونی کننده بابونه نیز آن را به یک گیاه بسیار مفید برای درمان سرماخوردگی تبدیل می‌کند.

چای سبز

چای سبز و رفع ویروس سرماخوردگی

چای سبز یکی از معروف‌ترین دمنوش‌های گیاهی است که خواص بی‌شماری دارد. چای سبز یک دمنوش سرماخوردگی نیز محسوب می‌شود که ترکیبات موجود در آن، سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عوامل بیماری‌زا تقویت می‌کنند. همچنین این دمنوش خواص ضدالتهاب و ضدویروس دارد که در از بین بردن عوامل بیماری موثر است. علاوه بر درمان بیماری، مصرف چای سبز، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را در طول روزهای سرد سال کاهش می‌دهد.

دمنوش ریشه شیرین بیان

دمنوش شیرین بیان و درمان گلو درد و سرفه

با ریشه شیرین بیان می‌توان به آسانی یک دمنوش سرماخوردگی خانگی تهیه کرد. شیرین بیان دارای خواص ضد اسپاسم است و بدین طریق می‌تواند اسپاسم عضلات سیستم تنفسی را از بین برد و به درمان سرفه و گلودرد ناشی از سرماخوردگی کمک کند. از دیگر فواید ریشه شیرین بیان برای درمان سرماخوردگی می‌توان به تاثیر ترکیبات این گیاه برای از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها اشاره کرد. جالب است بدانید که در چین، از قرن‌ها پیش، ریشه شیرین بیان را به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌دادند و هم‌اکنون نیز به دلیل فواید خود، همچنان مورد توجه است.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله اسنپ فود، ۱۰ دمنوش سرماخوردگی را معرفی کردیم و به بررسی خواص هر یک از آن‌ها پرداختیم. معمولا بیماری سرماخوردگی با درمان‌های خانگی مانند مصرف غذاها و دمنوش‌های مقوی و حتی بدون مراجعه به پزشک درمان می‌شود. با این وجود، در صورتی که علائم سرماخوردگی، شدید و آزاردهنده شد، باید به پزشک مراجعه کنید. به خاطر بسپارید که هر گونه خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروهای مختلف، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

برای تهیه دمنوش‌های سرماخوردگی نیز همان‌طور که گفته شد، می‌توانید داروهای گیاه موردنیاز خود را از طریق سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود سفارش دهید تا دیگر با وجود بیماری، مجبور به خروج از منزل نشوید. اسنپ فود در کنار شماست تا سیستم ایمنی خود را برای مقابله با ویروس‌های سرماخوردگی تقویت کنید و به زودی سلامت خود را به دست آورید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود