آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
برای فشار خون پایین چه بخوریم
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

برای فشار خون پایین چه بخوریم؟

مینا اسماعیل بیگی 09 مهر 1403 7 دقیقه

تغییرات فشار خون، یکی از مشکلات رایج در عصر حاضر محسوب می‌شود که ممکن است به صورت فشار خون بالا یا افت فشار خون باشد. یکی از سوالات همیشگی افرادی که درگیر افت فشار خون هستند، این است که برای فشار پایین چی بخوریم ؟ تغییر رژیم غذایی و مصرف غذاهایی که فشار خون را بالا می‌برند، از جمله روش‌های مقابله و درمان افت فشار خون محسوب می‌شود.

فشار خون طبیعی بین 60/90 تا 80/120 میلی‌متر جیوه (mm Hg) است و اگر مقدار آن از 60/90 میلی‌متر جیوه کمتر باشد، به عنوان افت فشار خون یا فشار خون پایین شناخته می‌شود. حال در ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که برای فشار پایین چی بخوریم و مواد غذایی مفید برای درمان افت فشار خون را معرفی کنیم.

علائم فشار خون پایین

علائم فشار خون پایین

پیش از آنکه به پاسخ این سوال بپردازیم که برای فشار خون پایین چه بخوریم ؟ ابتدا بهتر است تا با علائم فشار خون پایین آشنا شوید. علائم بالینی افت فشار خون به شرح موارد زیر است:

  • تاری دید
  • سرگیجه
  • مشکلات تمرکز
  • سبکی سر
  • غش کردن
  • ضعف و بی حالی
  • حالت تهوع و استفراغ

علائم دیگر مانند نبض سریع، تنفس کم عمق و پوست سرد و مرطوب می‌تواند نشان‌دهنده شک باشد که یک وضعیت اورژانسی است و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

برای فشار خون پایین چه بخوریم ؟

حال به این سوال اصلی می‌رسیم که برای فشار پایین چی بخوریم ؟ مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و بدین طریق، برای درمان مشکل افت فشار خون موثر باشد. در ادامه این بخش با مواد غذایی مفید برای درمان فشار خون پایین آشنا می‌شوید.

غذاهای غنی از ویتامین B12

غذاهای غنی از ویتامین B12

در پاسخ این سوال که برای فشار پایین چی بخوریم ، ابتدا باید منابع غنی از ویتامین B12 را معرفی کنیم. این ویتامین یک ماده مغذی بسیار مهم برای تولید گلبول‌های قرمز خونی و پیشگیری از کم خونی مگالوبلاستیک است. از آنجا که کم خونی موجب افت فشار خون می‌شود، منابع این ویتامین را باید به عنوان مواد غذایی مهم برای درمان و پیشگیری از فشار خون پایین معرفی کرد. مهم‌ترین منابع ویتامین B12 نیز به شرح موارد زیر هستند:

  • ماهی‌هایی مانند سالمون
  • مرغ
  • گوشت قرمز
  • تخم مرغ
  • لبنیات کم چرب

غذاهای غنی از ویتامین B9 (فولات)

غذاهای غنی از ویتامین B9 (فولات)

فولات یکی از دیگر ویتامین‌های مهم برای تولید گلبول‌های قرمز و مقابله با کم خونی است و به همین دلیل نقش مهمی در افزایش فشار خون دارد. در واقع در پاسخ به سوال برای فشار پایین چی بخوریم ، می‌توان منابع غذایی غنی از فولات را نیز معرفی کرد. منابع فولات نیز شامل موارد زیر هستند:

  • سبزیجات مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج و مارچوبه
  • پرتقال
  • آجیل
  • جگر گاو
  • حبوباتی مانند عدس و نخود

غذاهای دارای نمک

غذاهای دارای نمک

بدون شک شما نیز می‌دانید که مصرف بیش از حد نمک برای بدن مضر است؛ اما بدن ما به مقدار متعادلی از نمک نیاز دارد. وجود سدیم در نمک موجب انقباض عروق خونی و افزایش فشار خون می‌شود. در واقع یکی از سریع‌ترین راه‌های افزایش فشار خون، مصرف مواد غذایی دارای نمک مانند سوپ کنسرو شده، ماهی دودی، پنیر دلمه، انواع ترشی، خیار شور و زیتون است.

نوشیدنی‌های کافئین دار

نوشیدنی‌های کافئین دار

نوشیدنی‌های دارای کافئین را نیز می‌توان به عنوان پاسخ سوال برای رفع فشار پایین چی بخوریم ، معرفی کرد. این نوشیدنی‌ها می‌توانند ضربان قلب را افزایش دهند و فشار خون را به طور موقت بالا ببرند. تاثیر کافئین برای افزایش فشار خود در افرادی بیشتر است که نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به طور مداوم مصرف نمی‌کنند. از جمله این نوشیدنی‌ها و منابع کافئین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قهوه
  • چای
  • هات چاکلت
  • نوشابه
  • نوشیدنی‌های انرژی زا

نکته: در مقابل لازم است که از انواع نوشیدنی برای کاهش فشار خون مطلع باشید.

نوشیدن آب بیشتر

نوشیدن آب بیشتر

کم آبی بدن یکی از دلایل افت فشار خون است؛ در نتیجه هرچه آب بیشتری بنوشید، فشار خون شما افزایش می‌یابد. با نوشیدن آب، حجم خون بیشتری در رگ‌ها جریان پیدا می‌کند و به همان میزان، فشار وارده به رگ‌ها نیز بیشتر می‌شود. میزان توصیه شده مصرف آب، ۸ لیوان در طول روز است که اهمیت مصرف آن در روزهای گرم یا در هنگام ورزش بیشتر خواهد بود.

دمنوش شیرین بیان

دمنوش شیرین بیان

در پاسخ این سوال که برای فشار پایین چی بخوریم ؛ باید برخی از گیاهان دارویی مانند شیرین بیان را نیز معرفی کرد. برای تهیه دمنوش شیرین بیان، مقداری پودر ریشه شیرین بیان را داخل آب جوش بریزید و مانند چای دم کنید. این گیاه دارای ترکیبات مفیدی همچون کافئین، فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها است که با تاثیر بر سیستم عصبی سمپاتیک، موجب انقباض عروق و افزایش فشار خون می‌شود.

مصرف وعده‌های غذایی کوچک‌تر در دفعات بیشتر

وعده‌های غذایی کوچک‌ در فشار خون پایین

علاوه بر غذاهایی که در پاسخ برای فشار پایین چه چیزی بخوریم ، معرفی شد؛ یک توصیه مهم نیز می‌تواند برای درمان افت فشار خون موثر باشد. به افرادی که دچار فشار خون پایین هستند، توصیه می‌شود تا به‌جای مصرف دو وعده غذایی بزرگ، تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهند و در هر وعده، حجم غذای کمتری بخورند. این کار موجب تنظیم سطح قند خون و کنترل فشار خون می‌شود.

همچنین در این وعده‌های غذایی تا جای ممکن، کربوهیدرات‌های فراوری شده مانند ماکارونی و نان سفید را حذف کنید و در عوض، به سراغ کربوهیدرات‌های پیچیده مانند بلغور جو دوسر، نان سبوس دار و جو بروید.

میوه های مفید برای فشار خون پایین

میوه های مفید برای فشار خون پایین

در پاسخ سوال برای فشار پایین چی بخوریم ؛ نباید مصرف میوه‌ها را فراموش کرد. اضافه کردن نمک به بعضی از میوه‌ها مانند خیار باعث می‌شود تا خوردن آن‌ها، فشار خون را بالا ببرد. از سوی دیگر، به دلیل وجود مقادیر قند در بعضی میوه‌ها، مصرف آن‌ها به تنهایی نیز فشار خون را افزایش می‌دهد. همچنین میوه‌ها، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف هستند که خوردن آن‌ها، نیاز بدن به این مواد مغذی را تامین می‌کند. از جمله میوه های مفید برای فشار خون پایین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرتقال
  • خربزه
  • انبه
  • میوه‌های خشک مانند کشمش

آیا عسل فشار خون را بالا میبرد ؟

آیا عسل فشار خون را بالا میبرد ؟

درباره مواد غذایی مفید برای درمان فشار خون پایین، این سوال نیز مطرح می‌شود که ایا عسل فشار خون را بالا میبرد ؟ شاید به اشتباه این‌طور تصور کنید که عسل به دلیل طعم شیرین خود می‌تواند فشار خون را بالا ببرد؛ در حالی که این‌طور نیست. شما می توانید از بلاگ برای فشار خون بالا چی بخوریم متوجه خوراکی های این دسته بشوید و مطلع شوید که عسل از جمله مواد غذایی کاهنده خون محسوب می‌شود و مصرف بیشتر مقادیر عسل، موجب کاهش فشار خون می‌شود. پس اگر فشار خون شما پایین است؛ عسل را به ویژه در مقادیر زیاد مصرف نکنید و لازمه که بدانید که خواص عسل یا مضرات آن مربوط به چه چیزهایی می شود.

سفارش غذا و افزایش فشار خون

سفارش غذا و افزایش فشار خون

در این مطلب از مجله اسنپ فود به این سوال پاسخ دادیم که برای فشار پایین چی بخوریم و میوه‌های مفید برای درمان فشار خون پایین را نیز معرفی کردیم. همان‌طور که گفته شد، یکی از نکات مهم برای درمان مشکل فشار خون پایین، کاهش حجم وعده‌های غذایی و افزایش تعداد آن‌ها است. احتمالا غذا درست کردن در هر وعده، برای شما نیز سخت و وقت‌گیر به نظر برسد؛ اما می‌توانید برای رژیم غذایی خود در طول روز برنامه‌ریزی کنید.

اگر گاهی اوقات، زمان یا حوصله کافی برای تهیه وعده‌های غذایی خود را نداشتید؛ مي‌توانید از سرویس سفارش غذا آنلاین اسنپ فود استفاده کنید. در این سرویس می‌توانید غذاهای دلخواه خود را از رستوران‌های مختلف سفارش دهید و آن‌ها را در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

سوالات متداول

علائم فشار خون پایین چیست؟

فشار خون کمتر از 60/90 میلی‌متر جیوه، به عنوان مشکل و بیماری افت فشار خون شناخته می‌شود که از جمله علائم افت فشار خون می‌توان به تاری دید، مشکلات تمرکز، سرگیجه، سبکی سر، ضعف، غش کردن و حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

فشار خون پایین به چه علت اتفاق می‌افتد؟

افت فشار خون ممکن است به دلایل مختلفی همچون کمبود آب بدن، رژیم غذایی، از دست دادن خون زیاد، قند خون پایین، بارداری، استرس، مصرف داروهای خاص و واکنش‌های آلرژیک شدید اتفاق بیفتد. همچنین بیماری‌هایی همچون کم خونی، اختلالات سیستم عصبی خودمختار، تیروئید، بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون، اختلالات غدد درون ریز، بیماری‌های قلبی و عفونت شدید نیز به عنوان دلایل افت فشار خون شناخته می‌شوند.

برای فشار پایین چه غذایی بخوریم؟

برای درمان افت فشار خون باید تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید و در هر وعده، حجم غذای کمتری بخورید. همچنین غذاهای غنی از ویتامین B12، غذاهای غنی از فولات، غذاهای دارای نمک، نوشیدنی‌های کافئین دار، نوشیدن آب بیشتر و دمنوش شیرین بیان به عنوان منابع غذایی مفید برای افزایش فشار خون محسوب می‌شوند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود